arrow_drop_up arrow_drop_down
22 april 2014 

Handig de Linkedin CRM tool voor online netwerken

Kortgeleden bezocht ik het kantoor van een directeur van een MKB bedrijf. Hij was druk bezig om met zijn telefoon foto's te maken van visitekaartjes. Ik vroeg hem waarom hij dat deed. Hij gaf aan dat het eenvoudiger was dan alles bij te houden in een visitekaartenmap. Deze man heb ik blij kunnen maken met een korte uitleg van de Linkedin CRM tool. Met deze tool kun je o.a. eenvoudig de contactgegevens van een visitekaartje digitaal op één centrale plek opslaan.

Dit is een van de redenen dat ik social media zo geweldig vind. Het vernieuwd continu onze manier van werken: digitaliseren op een eenvoudige én werkbare wijze. Met de Linkedin CRM tool geeft het Linkedin ‘offline' netwerken ‘online' betekenis door nut en eenvoud. In dit blogartikel krijg je een gebruiksaanwijzing van de Linkedin CRM tool, zodat ook jij van de voordelen gebruik kunt maken.

Wat is de Linkedin CRM tool?

CRM staat officieel voor Customer Relationship Management. Het is van levensbelang om klanten te managen: kom tegemoet aan hun wensen mits je ze kunt realiseren, manage de verwachtingen, onderhoud het contact enzovoorts. Zoals menig ondernemer weet heeft hij/zij ook veel baat bij het managen van het netwerk. In veel gevallen genereert het netwerk van de ondernemer opdrachten/bestellingen. Een dergelijk netwerk bestaat o.a. uit kennissen, zakenpartners, collega-ondernemers, leveranciers, concullega's en klanten.

De Linkedin CRM tool biedt een praktische oplossing voor het bijhouden van handige informatie over een contact uit je netwerk: hoe heb je elkaar leren kennen, wie heeft jullie geïntroduceerd, de definitie van jullie relatie, extra notities over bijvoorbeeld raakvlakken. Daarnaast kun je ook eenvoudig de contactgegevens opslaan. Hiermee maak je van Linkedin een waardevolle database met de persoonsgegevens van mensen uit je netwerk.

Linkedin CRM tool

Hoe werkt de Linkedin CRM Tool?

De Linkedin CRM tool werkt eenvoudig je gaat naar het profiel van een bestaande Linkedin-connectie. Hier kun je vervolgens bijhouden hoe jullie elkaar hebben ontmoet, eventuele notities, herinneringen, tags en contactgegevens opslaan. En zien hoelang jullie een connectie op Linkedin hebben. Sla ook waardevolle informatie over de mensen uit jouw netwerk op, volg de onderstaande stappen:

  1. Ga naar het profiel van de persoon.
  2. Afhankelijk van de informatie die je wil opslaan, klik je op ‘relationship' of ‘contact info'.
  3. Vul de informatie in die je wil opslaan.

Linkedin CRM tool

Is de Linkedin CRM tool geschikt voor het beheren van de gegevens van klanten?

De Linkedin CRM tool is uitermate geschikt voor het managen van de relaties binnen jouw zakelijk netwerk. Hierbij wil ik graag voor de Linkedin CRM tool klanten tijdelijk uit het netwerk ‘destilleren', omdat je deze simpelweg beter kunt managen in een daarvoor geschikt CRM-systeem. Hiervan zijn er betaalbare/gratis cloud CRM-systemen op de markt, zoals bijvoorbeeld: Perfect View (NL) of Really Simple Systems (ENG). In dergelijke systemen kun je ook concrete opdrachtwaarden inzichtelijk maken, verkoopkansen signaleren en oppakken en adrem inspelen op verjaardagen of gebeurtenissen om de band met de klanten te versterken.

Voordelen van de Linkedin CRM tool

Er zijn diverse voordelen te benoemen als het gaat om de Linkedin CRM tool:

  • Je hoeft geen foto's van visitekaartjes te maken
  • Visitekaartjes hoeven niet bewaard te worden
  • Veel CRM systemen zijn te uitgebreid voor het registreren van dergelijke netwerkinformatie
  • Je verzamelt op één centrale plek alle informatie over jouw contact: zijn/haar profiel + jouw informatie
  • Jouw contacten zien niet wat je over hen hebt ingevuld

Vanzelfsprekend zijn er ook nadelen te benoemen, waaronder:

  • Alleen toepasbaar indien je een connectie hebt
  • Onduidelijkheid of Linkedin dergelijke opties op korte/lange termijn afstoot

Nog een laatste tip: Als men geen Linkedin heeft kun je deze persoon adviseren z.s.m. Linkedin te gaan gebruiken en hem tijdelijk beheren in het CRM systeem van je bedrijf. Als je geen connectie wil maken met iemand uit je netwerk, dan kun je jezelf afvragen hoe waardevol deze persoon is voor jouw netwerk. Houd het zakelijk en kijk wat het beste is voor jouw bedrijf.

Ik ben erg benieuwd of jij de Linkedin CRM tool al gebruikt of gaat gebruiken! En waarom wel of niet? Laat je antwoord achter in reactie op deze blog.

Over de schrijver
Aangenaam ik ben Sayna, schrijfster van ‘Hoe zet ik social media efficiënt in voor mijn onderneming?’ en ’4 C’s voor succesvolle online communicatie’. Gastdocent aan de Hogeschool Utrecht voor de vierdejaars minor E-marketing & Social media. Als financieel, HR of IT adviesbureau lever je kwaliteit en concurreer je liever niet op prijs, want ooit bereik je de bodem. De Gouden Ananas zet zich in voor adviesbureaus met een groei-ambitie en helpt deze te realiseren door verfrissende, prikkelende, efficiënte en soms persoonlijke merk- en marketingcommunicatie.
Karin
Door

Karin

op 23 April 2014

Helaas heb ik niet de keuze van "Relationship", anders was ik het graag gaan gebruiken.

Sayna de Voogd
Door

Sayna de Voogd

op 23 April 2014

Beste Karin, dat is jammer. Linkedin heeft vaak verschillende versies in gebruik waardoor sommige accounts toegang hebben tot bepaalde functies en andere functies niet. Het zou kunnen helpen om je default-taal om te zetten naar Engels. Anders zal het op den duur ook in andere versies worden toegevoegd. Succes! Groet Sayna

Karin
Door

Karin

op 24 April 2014

Dank je voor je antwoord Sayna, helaas helpt het niet als ik de taal omzet naar Engels. Ik hoop dat het dan binnenkort in mijn versie ook komt. Ik heb in ieder geval deze pagina opgeslagen in mijn favorieten, dat zodra ik het kan, ik weer even kan teruglezen hoe ik het moet doen.

Reactie plaatsen