arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juni 2020 

Landingspagina AB testen via Google Optimize | Stappenplan

Als er iets is waarmee je de conversie van je website kunt verbeteren dan is het wel het werken met een effectieve landingspagina. De afgelopen jaren burgeren landingspagina's steeds meer in maar toch worden ze nog weinig getest (en constant verbeterd). In dit stappenplan leer je hoe je jouw landingspagina kunt splittesten en daarmee je conversieratio enorm kunt verhogen.

Wat is een landingspagina?

Landingspagina's zijn simpel gezegd pagina's waar je bezoekers op 'landen'. In zekere zin is elke pagina op je website waar een bezoeker op kijkt dus eigenlijk een landingspagina. Echter, in de praktijk worden landingspagina's vaak gezien als conversiepagina's met een specifieke call-to-action. Denk hierbij aan salespages, opt-in pagina's (de zogenaamde squeezepage), aanmeldpagina's voor webinars of workshops, pagina's voor offerte aanvragen enzovoorts. Landingspagina's zijn zeer effectief en ideaal om de conversie van je website te verhogen. Zeker wanneer je adverteert via bijvoorbeeld Facebook of Google Adwords ben je er alles aan gelegen om een effectieve landingspagina te hebben, anders gooi je namelijk structureel geld weg.

1 pagina, 1 doel

Een landingspagina moet volledig vrij zijn van afleiding (geen menu, geen zijbalk, geen interne links, geen stoorzenders) en het liefst maar één call-to-action bevatten. Alles wat er op de landingspagina staat heeft als doel om de conversie van de pagina te verhogen. Een landingspagina maakt klanten of leads van je bezoekers door hen direct aan te zetten tot actie. Bij een landingspagina geldt: hoe minder keuze de bezoeker heeft, des te meer keuze hij maakt.

Landingspagina maken

Voordat je jouw landingspagina kunt gaan splittesten moet je er natuurlijk eerst eentje maken. Bijvoorbeeld een opt-in pagina voor een gratis weggever zoals deze:
Tip: Gebruik conversie- en copywriting technieken zoals o.a. Material design, de AIDA formule, autoriteit, social proof, schaarste, beweging en consistentie om een effectieve pagina te maken.

Bedankpagina maken

Bij een conversiepagina hoort veelal een bedankpagina. Na aanmelding op een opt-in pagina komt een bezoeker bijvoorbeeld veelal uit op een bevestigingspagina (in het geval van double opt-in). In het geval van single opt-in (aanmelding zonder extra bevestiging) komt je bezoeker direct op de uiteindelijke bedank- / downloadpagina uit.   
De bedankpagina die je gebruikt om conversie te meten is altijd de eerste pagina waar je bezoeker op landt nadat hij/zij over is gegaan tot aanmelding / aankoop. Wanneer je meerdere bedankpagina's gebruikt dan kun je uiteraard meerdere conversie / uitstap-momenten meten.

Plaats Google Analytics op je site

Nu je een landingspagina hebt gemaakt is het tijd om de conversie van deze pagina te gaan meten. Om bezoekersgedrag en conversie te meten gebruik je Google Analytics. Integreer de Analytics tracking code op je website en let er op dat deze ook op je landingspagina en bedankpagina staat.

Stap 1: Google Optimize account aanmaken

Voor we gebruik kunnen maken moeten we deze eerst toevoegen aan de site. Als je dit al hebt gedaan dan kan je de volgende 3 stappen overslaan. Zorg er allereerst voor dat je in Chrome werkt en Google Analytics op je site hebt staan (de Optimize Chrome plugin is optioneel maar is voor het gebruik van de visiuele editor)
  1. Ga naar optimize.google.com
  2. Klik op "creëer nieuw account
  3. Kies een accountnaam
  4. Voeg een container naam toe
  5. Klik op "Creëer".

Stap 2: Google Analytics koppelen aan Optimize

Nu je je container hebt gemaakt moet deze nog gekoppeld worden aan Google Analytics.
  1. Klik op de container die je wilt koppelen
  2. Klik rechtsboven op instellingen
  3. Klik hier op "Koppelen aan Analytics" en kies de juiste property

Stap 3: Installeer Google Optimize op je site

Er zijn 2 methodes om Optimize aan je site toe te voegen. Via de Optimize Snippet of Google Tag Manager. Optimize Snippet
  1. In het instellingen scherm van je container vind je onderstaande stukje code
  2. Klik hier op het copy icoontje
  3. Deze code plaats je in de van je website. In Phoenix kan dit onder Settings > General > Sidewide Custom Scripts
Google Tag Manager De installatie via Google Tag Manager is wat uitgebreider maar zeker de moeite waard als je meer gaat doen met GTM.
  1. Navigeer naar Tag Manager en selecteer je account
  2. Klik op Tags > Nieuw
  3. Klik Tag configuratie > Google Optimize
  4. Voeg je Optimize Container ID toe (te vinden in Google Optimize)
  5. Selecteer je Google Analaytics variable (de UA code)
  6. Klik op opslaan, zonder triggers
  7. Open je Google Analytics view tag
  8. Klik op tag configuratie > uitgebreide instellingen > Tagreeks
  9. Klik op het selectievakje "Activeer de tag voordat deze tag wordt geactiveerd"
  10. Onder "Setup tag" voeg je Google Optimize toe
  11. Selecteer dat de Optimize tag maar 1 keer afgaat per pagina
  12. Sla de container op en publiceer deze

Stap 4: De Optimize splittest aanmaken

Nu is het tijd om de A/B test aan te maken. Navigeer naar Google Optimize en klik op ervaring ontwikkelen. Je hebt binnen Optimize diverse mogelijkheden om te testen. Het mooie aan Google Optimize is dat je nu aanpassingen kan maken op de pagina zonder dat je een nieuwe pagina hoeft te maken. Dit kan met de A/B test. Als je echt 2 verschillende pagina's tegen elkaar wilt testen dan kan je gebruik maken van de omleidingstest.  1 ding tegellijk testen! Bij een A/B-test is het raadzaam om per test maar één aspect van je pagina aan te veranderen. Wanneer je namelijk meerdere factoren tegelijk aanpast weet je niet welke verantwoordelijk was voor de verandering in conversie. In het bovenstaande voorbeeld zou er bijvoorbeeld al verwarring zijn over zowel de verandering in headline, tekst naast het e-book, de toegevoegde blauwe testimonial en de tekst naast de ateur. Dat zijn 4 verschillende wijzigingen. Wanneer je met Phoenix Pages werkt dan kun je jouw pagina eenvoudig klonen. Er wordt dan een identieke kopie gemaakt, hier hoef je vervolgens simpelweg 1 aspect op te wijzigen (bijvoorbeeld een andere headline of kleur button) en je bent klaar om te gaan!  

Stap 5: De omleidingstest (de originele splittest)

Bij de splittesten in Google Analytics testte je altijd een originele pagina tegen een variant. In Optimize kan je deze ook weer uitvoeren. Dit is de omleidingstest. Klik op “ervaring ontwikkelen” om een nieuwe splittest te maken. Kies hier voor de omleidingstest. Bij de editorpagina vul je de originele pagina url in. Als je nu verder gaat kom je op onderstaande scherm. Optimize geeft boven al de stappen weer die je moet volgen voordat je test live gezet kan worden. De eerste stap is dus om een variant aan te maken. Klik dus op “Variant toevoegen” en voeg je pagina met de aanpassingen toe.

Stap 5: De A/B test

Een andere optie die je hebt is de A/B test. Hiermee kan je in de editor van Google Optimize je wijzigingen op je pagina doorvoeren zonder dat je dit op je site hoeft te doen. Klik nu op “variant toevoegen” om je variant van de originele pagina te maken. Klik nu op bewerken. Dit vereist dat je de Google Optimize plugin in je browser hebt draaien. Mocht je dit nog niet hebben gedaan dan wordt dat aangegeven en kan je deze downloaden. In mijn voorbeeld A/B test wil ik geen buttons meer tonen op de homepage. Aangezien het een WYSIWYG editor is gaat dit vrij gemakkelijk. Klik met de rechtermuisknop op het element zodat je meer opties krijg. Ik kies hier zelf voor verwijderen. En voilla, de button is weg. Nu wil ik echter wat extra ruimte aan de onderkant zodat het er wat mooier uitziet. Hiervoor pas ik aan de rechterkant de dimensies aan van het element: Zoals je kan zien zijn de mogelijkheden (vrijwel) eindeloos binnen Google Optimize. Dit zorgt er dus voor dat je op een zeer makkelijke manier je A/B test kan uitvoeren zonder dat je een extra pagina wilt aanmaken. Als je dit toch te ingewikkeld vindt dan kan je uiteraard ook altijd zelf een pagina aanmaken en de, hierboven genoemde, omleidingstest gebruiken. Klik vervolgens op opslaan en daarna gereed. Je gaat nu weer terug naar het hoofdscherm waar je ook nog de voorbeeldweergave kan bekijken.

Stap 6: Instellen van een doel

De belangrijkste stap daarna is het instellen van een doel. Door het instellen van een doel kan Optimize een winnaar bepalen van de A/B test. Je kan zelf een doel aanmaken of een al bestaande kiezen uit de lijst. Mocht je meerdere doelen willen toevoegen dan is deze optie er ook.

Stap 7: Controleren van Optimize-installatie.

Om zeker te weten dat straks alles goed gaat kan je je Optimize verifiëren:

Stap 8: Klaar!

Klik nu bovenaan op “begin” om de test te starten. Optioneel Binnen Google Optimize heb je nog meer opties welke niet noodzakelijk zijn maar zeker ingesteld kunnen worden. De meeste spreken voor zich maar ik wil nog even de doelgroeptargeting extra belichten. Zo kan je hiermee bijvoorbeeld ook alleen de bezoekers van een specifieke Google ads campagne targetten. Wat handig is als je specifiek wilt zien hoe een bepaalde doelgroep of compagne reageert op een wijziging. Ook kan het handig zijn om looptijd aan te passen. Dit kan rechts bovenaan naast de knop om de test te beginnen. Standaard heeft een experiment de maximale looptijd van 90 dagen. Hier kan je deze dus later laten starten of de duur van het experiment aanpassen.
Over de schrijver
Ik hou mij als dataguru bezig met, je raadt het al, data. Customer journeys, funnels, inkomsten en uitgaven ik breng het allemaal samen in overzichtelijke dashboards zodat dit gedeeld kan worden met het team zodat we hiermee onze funnels kunnen optimaliseren. Daarnaast hou ik mij ook bezig met het verkrijgen van nieuwe leads via Google Ads.
Webdesign Maastricht
Door

Webdesign Maastricht

op 3 July 2020

Hi Joost, Hoeveel bezoekers/paginaweergaven heb je nodig voordat je goede conclusies kunt trekken o.b.v. de resultaten?

Joost Grol
Door

Joost Grol

op 6 July 2020

Hi! We proberen altijd richting de duizend bezoekers te hebben gehad voordat we een conclusie trekken (Optimize noemt zelf geen aantallen maar spreekt over 2 weken de test laten lopen). Het hangt er daarnaast ook maar net vanaf hoe de resultaten op dat moment zijn. Als het heel dicht bij elkaar ligt dan laten we het vaak nog even doorlopen omdat we dan misschien wel een duidelijkere conclusie kunnen trekken. Bijvoorbeeld een AB test waarbij we 200 bezoekers hadden met situatie 1. 10 doelen behaald en situatie 2. 2 doelen. Je zou dan kunnen concluderen dat die met 10 doelen beter performed maar een week later toen we wat meer traffic hadden stond het ineens 10-8. Een flinke inhaalslag voor situatie 2 en geen nieuwe doelen behaald bij situatie 1. Als je dus nog niet over grote hoeveelheden bezoekers beschikt dan kan je er dus voor kiezen om deze langer te laten doorlopen. Maar het verschilt een beetje per marketeer hoe zit dit aanpakken. De Optimize Analyse geeft ook de significantie aan dus ik zou die ook zeker in je achterhoofd houden. Vaak wordt er 95% gehanteerd maar dan moet je veel traffic (of tijd) hebben. Je ziet daarom ook steeds vaker dat men ook een significantie van 80% accepteert. Optimize heeft zelf ook nog een artikel wat mogelijk interessant is: https://support.google.com/optimize/answer/6218117

Kim
Door

Kim

op 20 July 2020

Hi Joost, kan ik de test ook langer dan 90 dagen laten lopen? De test loopt al, maar ik wil deze nog wat langer laten doorlopen...

Joost Grol
Door

Joost Grol

op 21 July 2020

Hi Kim, Nee helaas staat deze deadline vast. Je kan deze alleen verkorten. Dit i.v.m. de betrouwbaarheid van de data. Hoe langer de test doorloopt hoe meer (externe) factoren kunnen meespelen. Vandaar dat je dit binnen Optimize niet kan verhogen.

Reactie plaatsen