arrow_drop_up arrow_drop_down
Zó schadelijk is keyword kannibalisme voor jouw Google rankings
27 november 2020 
in SEO

Zó schadelijk is keyword kannibalisme voor jouw Google rankings

Keyword kannibalisme klinkt direct al negatief en niet erg smakelijk… Wie weet doet het woord ‘Kannibalisme' je misschien wel denken aan de spannende film ‘Silence of the lambs' met in de hoofdrollen Jodie Foster en Anthony Hopkins. Dat was bij mij namelijk wel het geval. Een mens eet andere mensen op…

Bij keyword kannibalisme is dat ook aan de orde, maar dan met zoekwoorden. En zoals je vast al aanvoelt, is dát geen goede zaak 😉!

Wat is keyword kannibalisme precies?

Keyword kannibalisme (ook wel zoekwoord kannibalisme genoemd) is het verschijnsel dat binnen één en dezelfde website verschillende pagina's met elkaar concurreren op dezelfde zoekwoorden.

Hoe is zoekwoord kannibalisatie schadelijk voor je omzet?

Dat zoekwoord kannibalisme schadelijk is voor je website lijkt me helder. Maar waar brengt het precies schade toe en in welke mate? Logisch dat je dat wilt weten. Want het gaat hier wel om je leads, je verkoop en dus je omzet.

Er zijn 2 belangrijke fronten waar je bezoek, leads en dus omzet gaat missen door keyword kannibalisme. Dit is in de eerste plaats op SEO gebied, dus vindbaarheid in Google. Maar daarnaast levert het ook schade op op het gebied van Conversie. Ik laat je graag zien hoe dit zit.

Zoekwoord kannibalisme schadelijk voor SEO

We checken eerst waar je schade op kunt lopen op SEO gebied. Op SEO gebied kan er namelijk schade ontstaan op verschillende vlakken.

Google wil immers zijn bezoeker de best passende match bij de ingegeven zoekopdracht voorleggen. Bij meerdere pagina's die focussen op dezelfde zoekwoorden zal Google zélf moeten bepalen welke pagina het belangrijkste is. Zoekmachines als Google krijgen keuzestress en raken in de war.

Dat zoekmachines in de war raken zie je terug in de ranking op zoekwoorden. Het ene moment krijgt pagina x voorrang op een zoekwoord, het andere moment pagina y. Oftewel, pagina's wisselen elkaar af in de ranking op één en hetzelfde zoekwoord.

Die rankwissels zijn beslist niet efficiënt voor je Google ranking op een bepaald zoekwoord. Nog voordat een pagina qua SEO-waarde kan groeien heeft Google alweer een andere pagina op het oog. Bij rankwissels worden je pagina's dus minder gewaardeerd. Je begrijpt, dat is natuurlijk slecht voor je SEO.

Gevolgen voor linkwaarde

Eén van de gevolgen van meerdere pagina's op hetzelfde zoekwoord zit ‘m ook in linkwaarde. Als je goed met SEO bezig bent heb je eigenlijk altijd interne en ook externe links in je website zitten. Deze links worden bij keyword kannibalisme vaak verdeeld of verspreid over de concurrerende pagina's op hetzelfde zoekwoord.

Dit verspreiden van links betekent dat er linkwaarde verdeeld wordt over meerdere pagina's. Je voelt op je klompen wel aan dat er dan minder kracht uitgaat van de links dan wanneer deze links verbonden zijn aan slechts 1 pagina. Ook hierdoor verlies je rankwaarde.

Kortom: pagina's met hetzelfde zoekwoord verzwakken elkaar dus op SEO gebied. Super zonde natuurlijk!

“Content is King” is beslist niet zo simpel als het lijkt. Veel Content is in principe prima. Maar je moet wel degelijk weten waar je mee bezig bent om problemen te voorkomen.

“Content is King”, maar Strategy Rules”.

Ook Conversie doet liever niet aan zoekwoord kannibalisme

Met Conversie bedoelen we bij websites: bezoekers over laten gaan tot de gewenste actie. Bijvoorbeeld: informatie aanvragen, inschrijven voor een nieuwsbrief of gewoon bestellen.

De sport van Conversie is dus júist dat het je leads oplevert. Meestal bedoeld om de omzet te verhogen die je voor ogen hebt.

Conversie-killer nummer 1

Maar wanneer er meerdere pagina's in je website over hetzelfde zoekwoord gaan zal dat de gebruiksvriendelijkheid van je website aantasten, als je dat niet op de juiste manier doet.

Bezoekers raken, net als de zoekmachines op SEO gebied, verward omdat ze niet weten op welke pagina ze nu moeten zijn om de juiste info te vinden.

Meerdere pagina's met hetzelfde zoekwoord creëren dus onduidelijkheid. En dat leidt tot keuzestress voor de bezoeker. En keuzestress…. is één van de grote conversie-killers! Dat is natuurlijk funest voor je conversie 😊.

Om keuzestress te voorkomen wil je je bezoeker meenemen naar de belangrijkste pagina. Én de volgende stap in het AIDA-verkoopproces. Dus zorg ervoor dat je nooit min of meer dezelfde pagina's in je website hebt. Zo voorkom je verlies van bezoekers en klanten in wording!

Conversie-killer nummer 2

Een variant hierop komt ook vaak als conversie-killer voor. Namelijk wanneer bezoekers op een zoekwoord zoeken en op een blogpost terecht komen, terwijl er ook een salespage is gericht op dat zoekwoord.

Nou en? De bezoeker is toch op je website terecht gekomen. Geen probleem, toch? Vergis je niet. Dat kan wel degelijk grote consequenties hebben. De conversie-rate van blogposts ligt meestal lager dan de conversie-rate van een (goede) salespage. Salespages zijn dan ook meestal de keypages.

Vergelijk het met een winkel: een klant wil informatie over een bepaalde wasmachine. De klant kan de folder die in de winkel ligt, gaan lezen over de wasmachine of de klant informeert bij de verkoper. Welke optie levert de grootste kans op verkoop op, denk je? Inderdaad de Sales-medewerker!

Bezoekers moeten dus júist én alleen komen op de pagina die het beste converteert. Dan krijg je de meeste effectieve leads en dus genereer je de hoogste omzet. Eén van de belangrijkste doelen van jouw website!

Hoe herken je keyword kannibalisme?

Hoog tijd om het diepe in te duiken. Er zijn een aantal manieren om keyword kannibalisme te traceren:

1. Checken met Google-commands

Ga naar google.nl en typ in de zoekbalk in: site:naam-van-jouw-website.nl zoekwoord(en), dus site:www.domeinnaam.nl navigatie. Je krijgt dan een overzicht te zien welke pagina's binnen jouw site gevonden worden op die specifieke zoekterm; in dit geval dus op ‘navigatie'. Als er nu 1 pagina wordt getoond in het door Google getoonde resultaat dan is er geen sprake van keyword kannibalisme.

Zodra je meer pagina's te zien krijgt, dan kán dat betekenen dat er lekker op los gesmikkeld kan worden binnen jouw website ☹… Eerste belangrijke constatering is dan of jouw belangrijkste pagina (bijvoorbeeld de pagina ‘www.domein.nl/navigatie-systeem') bovenaan staat. Als dat het geval is, dan is dat nl. helemaal prima.

Raak niet meteen in paniek, want het kan ook heel goed zijn dat de andere pagina's, die genoemd worden, toegevoegde waarde hebben voor jouw belangrijkste pagina op dat specifieke zoekwoord. Het is wél goed en heel verstandig om verder onderzoek te gaan verrichten om verkeerde zaken uit te kunnen sluiten.

Checken met Google-commands heeft 2 nadelen:

i. Geen 100% zekerheid
Het nadeel van checken met Google commands is dat het geen 100% zekerheid geeft of je wel of niet last van kannibalisme hebt of hebt gehad. In de meeste gevallen wordt de pagina waar op wordt geranked ook als eerste in de checkresultaten getoond.

We zijn in de afgelopen jaren helaas ook gevallen tegen gekomen waarin dat niet het geval was. Die onzekerheid is wel op te lossen.

Twijfel je of het eerste checkresultaat echt het resultaat is dat op de zoekterm rankt? Google gewoon op het zoekwoord en check het zelf. Tikje bewerkelijk, maar het werkt.

Checken op rankwissels over een langere periode zit overigens dichter op de 100%-zekerheid.

ii. Google geeft niet altijd alle resultaten terug
Merkwaardig genoeg hebben we al meerdere keren gezien dat Google niet alle resultaten weergeeft. Op de één of andere manier ontbreken er dan pagina's in de weergegeven checkresultaten, terwijl de pagina wel degelijk in de Google index staat. En het opgegeven zoekwoord staat ook wel degelijk (meerdere keren) opgenomen op de pagina die Google niet weergeeft in de checkresultaten.

Waarom Google in dergelijke gevallen de pagina dan toch niet toont in de zoekresultaten hebben we nog geen goede, sluitende verklaring voor kunnen vinden.

Hoewel het geen 100% zekerheid biedt is checken met Google-commands wel een manier die we graag en vaak gebruiken. Zeker bij concurrerende websites die niet in beheer zijn bij ons en waar we geen periodieke cijfers van hebben. Een aanrader dus.

2. Google Search Console

Naast Google Commands kun je ook gebruik maken van de Google Search Console. Ben je nog niet bekend met Google Search Console dan is het absoluut zaak om je hier in te verdiepen.

Google Search Console geeft je verschillende mooie mogelijkheden, inzichten en overzichten. Ook foutmeldingen m.b.t. je website worden hierin gesignaleerd.

In Google Search Console kun je ook (een vermoeden van) keyword kannibalisatie opsporen. De volgende methode helpt je daarbij:

  1. Log in in Google Search Console
  2. Klik op / Ga naarPrestaties'
  3. Onder ‘ZOEKOPDRACHTEN' klik op de zoekterm waarvan je wilt weten of er mogelijk sprake kan zijn van kannibalisatie
  4. Klik nu op ‘PAGINA'S'

NB: Let op: als je meerdere pagina's ziet geeft dat geen 100% zekerheid dat er sprake is van kannibalisatie. Wanneer hier meerdere pagina's onder deze zoekterm vermeld staan, dan kán het zijn dat deze pagina's elkaar in de weg zitten. Zijn er ook nog eens 2 pagina's met beide een hoog aantal vertoningen (en eventueel clicks)? Dan is dit een indicatie dat kannibalisatie best aanwezig kan zijn. Tijd om extra onderzoek te verrichten dus.

Eerlijk is eerlijk: Google Search Console signaleert meldingen vaak vrij laat (of beter gezegd: meldt deze vrij laat?!?). Daarnaast zijn meldingen en signaleringen in Google Search Console ook met enige regelmaat ‘off'. Maar laat je daardoor niet weerhouden. Ik raad je sowieso toch aan om je website met GSC te monitoren en te checken; ook op kannibalisatie.

3. Handmatig checken

Wanneer je met je website op maximaal 4 of 5 zoekwoorden mikt is handmatig checken best een optie. Check wekelijks in Google welke ranking je hebt op elk zoekwoord. En dan het belangrijkste daarbij: let dan niet alleen op ranking. Kijk voor elk zoekwoord juist ook welke pagina in de ranking staat genoteerd.

Door wekelijks handmatig te checken weet je welke pagina je verwacht op welk zoekwoord. Zodra een andere pagina in de ranking komt te staan wordt het tijd om te onderzoeken of er sprake is van kannibalisme. Zo ja, tijd om uit te zoeken en te fiksen.

4. Checken met SEO-tools

Sommige SEO-tools helpen je ook keyword kannibalisme in je website te herkennen. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld: SEMrush, Moz, Ahrefs etc.

Er zijn verschillende Posts geschreven over verschillende SEO-tools en hoe ze te gebruiken. Zie bijvoorbeeld deze van SEMrush: How to Spot and Fix Keyword Cannibalization

Als de SEO-tools pagina's signaleren of je laten zien dat je de ene keer met de ene pagina bovenaan staat op een bepaald zoekwoord en de volgende keer met een andere pagina, dan weet je genoeg… werk aan de winkel!

Het eindoordeel

Duidelijk is dat je keyword kannibalisme beter niet in je website kan hebben omdat het je omzet kan schaden. Wees dus alert en onderneem actie waar nodig. Zodat de kannibalisatie geen kans meer krijgt en je omzet op peil blijft.

Heb jij zelf ook ervaring met keyword kannibalisme? Ik ben erg benieuwd ;-).

Over de schrijver
Zorgen dat jouw bedrijf ‘succesvol online’ is. Dat is de passie van Folkert Visser met BrownFish Online Marketing. “Niet stoppen bij advies of training. Maar letterlijk zorgen voor resultaat door: scherpe strategie, top SEO én slimme Conversie. Noem me gerust een resultaat pitbull … met hart voor mensen ;-)”
Reactie plaatsen