Je eerste week als ondernemer: wat ga je doen?
30 september 2021 
8 min. leestijd

Je eerste week als ondernemer: wat ga je doen?


Stel, wij raken alles kwijt en moeten opnieuw een online business starten. Wat zouden we dan in de eerste week doen.

Tonny zou beginnen met het verzinnen van een product om te gaan verkopen. Martijn zou eerst gaan kijken waar hij energie van krijgt en blij van wordt. Daarna zou hij kijken naar wat voor product hij kan verkopen. 


Als je geen product of dienst hebt om te verkopen, dan heb je überhaupt geen bedrijf. Daarom is het bedenken van een product (of dienst) de allereerste stap die je zou moeten zetten als ondernemer.


Na het bedenken van het product, zouden we bedenken voor wie dat product is. Ook zouden we nadenken over waar we die mensen zouden vinden. Zodra we dat weten, zouden we ze daar opzoeken. 

Misschien is er een fysieke plek waar je doelgroep zich bevindt. Dan kun je daar naartoe gaan. Dat deed Martijn vroeger ook. Voordat hij bij IMU werkte, maakte hij websites als freelancer. Bij de IMU vond hij een community met mensen voor wie hij websites kon maken. Zo zorgde hij dat hij in een omgeving kwam waar hij contact kreeg met mensen aan wie hij zijn product kon gaan verkopen. 

Verder zouden we in onze eerste week een afspraak inplannen bij de KvK. Dat is wel zo handig als je officieel iets gaat aanbieden. Het regelen van randzaken, zoals een visitekaartje, zou niet onze belangrijkste focus zijn. 

Waar begin je mee als ondernemer?

Wat je precies gaat doen in je eerste week, ligt aan hoever je bent. Heb je al een product of moet je dat nog gaan verzinnen? Staat er al iets of begin je helemaal vanaf het begin?

Sommige mensen weten niet wat ze verkopen, maar vinden het heerlijk om met online marketing bezig te zijn. Zolang de passie er al is, kun je alvast beginnen met je content strategie. Is er iets wat je heel leuk vindt? Dan kun je daar bijvoorbeeld al over gaan bloggen, video’s over maken of een social media bereik opbouwen, zonder dat je daar meteen iets aan verdient. 

Wanneer je kiest voor deze benadering, begin je vanuit een hobby. Zo begon Martijn in 2016 een project rond de Pokémon Go hype. In de avonduurtjes zette hij een website op en probeerde hij zoveel mogelijk massa te creëren. Al snel had hij een Facebook fanbase van meer dan 11.000 fans. In een weekend maakte hij een weggevertje waarmee hij na een paar dagen al 1500 downloads had. Op dat moment had hij nog niets om te verkopen. 

Later is Martijn alsnog gaan nadenken over wat hij wilde gaan verkopen. Hij had toen al een baan bij de IMU, dus hij hoefde er niets aan te verdienen. Toch is er uiteindelijk ook wat omzet uit gekomen. 

Er zit één gevaar aan deze manier van een bedrijf beginnen. Het feit dat iets gratis werkt, is geen garantie dat het ook betaald werkt. Je kunt een gratis community starten, content maken en een social media strategie voeren. Met gratis dingen kun je heel snel bereik krijgen. Je denkt dan al snel: ik bereik mensen en er wordt gereageerd, dus blijkbaar is er behoefte aan wat ik aan het doen ben. Dat er behoefte is aan jouw gratis oplossing, wil echter niet zeggen dat mensen ook bereid zijn om ervoor te betalen. 

Begin met je product

Je kunt een business bouwen vanuit een hobby en beginnen met een content strategie. Toch begin je normaal gesproken toch wel met: waar maak ik omzet mee? Je wilt zo snel mogelijk zorgen dat je je eerste euro’s verdient, zodat je een proof of concept hebt dat je bedrijf werkt. 

Wanneer je een product hebt verzonnen, kun je op basis daarvan bedenken wat voor content je moet maken. Een blog maken is belangrijk, want het helpt je hoog te scoren in Google, maar je salespage en opt-in pagina zijn belangrijker. En misschien heb je wel helemaal geen salespage en opt-in pagina nodig, maar heb je gewoon één landingspagina waarop je vertelt wie je bent en wat je doet. Onderaan zet je een grote call to action knop om jou te bellen. 

Dit laatste voorbeeld kan heel goed werken als je een dienst verkoopt. Vervolgens kun je op LinkedIn gaan zoeken naar mensen die jouw dienst interessant zouden vinden. Met deze mensen open je het gesprek. Vervolgens kijk je of je jouw product of dienst aan kunt bieden. 

Dit is hoe de meeste mensen hun bedrijf beginnen

Veel mensen die starten als ondernemer houden zich in het begin vooral bezig met het veilige. Ze doen een marktonderzoek, schrijven een businessplan en bouwen een website. Op dat moment zijn er nog geen externe invloeden en is alles nog mooi. Je bent je business nog aan het creëren. 


Als de website eenmaal staat, gaan ondernemers verder met het ontwerpen van briefpapier en visitekaartjes. Zo staat alles al klaar voor het grote succes. Maar je weet nog helemaal niet of dat grote succes gaat komen. Je weet niet eens of er een klein succes komt. 


Nadat de website en visitekaartje klaar staan kun je er nog een mooie branding op los laten en een hele hoop content gaan maken. Zo creëer je de illusie van een succesvol bedrijf. Je krijgt immers al veel reacties en bezoekers. Toch is er één probleem: je hebt nog geen euro verdiend. 

Wanneer je eenmaal gaat verkopen, kom je er vervolgens achter dat je product niet aansluit. Je hebt de verkeerde mensen aangetrokken voor je product. Of je trekt de juiste mensen aan voor het verkeerde product. Het is heel moeilijk om er in die ruis nog achter te komen wat er mis is gegaan. Het opschalen van je bedrijf begint bij de keuze om het zo klein mogelijk te houden. 

Zo test je of jouw product werkt

Stel, je hebt een product dat je wilt verkopen. Een thuistrainer bijvoorbeeld. Je weet wel, zo’n ding dat je op Tel Sell voorbij ziet komen. Je hebt alleen maar twee elastieken nodig. Daar kun je alle mogelijke oefeningen mee doen en dan word je super ripped. Zo doet de advertentie geloven ten minsten. Stel nu dat je zo’n product wilt verkopen. 

Je kunt dan beginnen door een website te maken over fitness. Of je trapt in de valkuil dat je het nog breder maakt. Want iedereen is jouw klant. Je hebt het over gezondheid in het algemeen en helpt mensen om op alle vlakken gezonder te worden. Je maakt content over fitness en ziet dat er veel interesse is. Maar ondertussen heb je nog geen idee of de mensen die geïnteresseerd zijn in fitness ook bereid zijn om jouw specifieke product te kopen. Je hebt dus geen garantie op succes. 

Een andere (betere) manier om het aan te pakken, is juist heel concreet beginnen. Bijvoorbeeld door te adverteren op een zoekwoord als ‘thuisfitness instrument’. Of beter nog: ‘fitness elastiek’. Stel dat daar elke maand 50 keer op wordt gezocht. Dat is heel weinig. Maar misschien lukt het je wel om te zorgen dat 40 van die maandelijkse zoekers op jouw advertentie klikken. Dan weet je in ieder geval dat er 40 mensen zijn die letterlijk naar jouw product hebben gezocht en op jouw aanbodpagina zijn geweest. 

Vervolgens ga je kijken wat er gebeurt. Hebben ze gekocht of niet? Dit houd je een tijdje vol, tot er een paar honderd mensen op de pagina zijn geweest. Heeft er helemaal niemand iets gekocht? Dan weet je dat er iets niet klopt. Het heeft dan geen zin om het nog 10 keer zo groot te maken. Want tien keer 0 is ook 0. En duizend keer 0 is nog steeds 0. 

Zorg zo snel mogelijk voor cashflow

Als wij nu opnieuw moesten beginnen, zouden we er zo snel mogelijk voor zorgen dat we een concreet product hebben en dat de klant zo snel mogelijk kan afrekenen. Zo zorgen we dat er cashflow komt. Vervolgens willen we zo snel mogelijk naar de plek waar onze ideale klant zich bevindt. 

Je kunt een ideale klant bijvoorbeeld vinden via een zoekterm of Google. En wil je wat breder targeten, dan kun je ook social media advertenties gebruiken. Door je eerste week bezig te zijn met deze dingen, heb je meteen bewijs of jouw idee geld gaat opleveren. 

Precies op deze manier is Martijn samen met een vriend DrummenOnline.nl begonnen. Voor die website heeft hij alleen maar een verkooppagina, opt-in en homepage neergezet. Ook staan er wat blogjes op, waardoor er nog wat organische bezoekers op de website komen. 

DrummenOnline ligt al lange tijd stil. Toch komen er nog elke dag een paar inschrijvingen binnen. Nadat mensen zich hebben ingeschreven, krijgen ze meteen een aanbod voor de cursus. Zo komt er elke maand een paar honderd euro binnen, zonder dat ze er nog tijd in stoppen. 

Het internet kent geen grenzen

Een goede opt-in pagina, een landingspagina en een product om te verkopen. Dat is alles wat je nodig hebt om een online business op te zetten. Toch laat de online wereld tegenwoordig een ander beeld zien. Er zijn zoveel kansen en mogelijkheden. Daardoor vergeten ondernemers om zich op de kern te focussen: je hebt een product of een dienst en het moet zichtbaar zijn voor de juiste mensen. 

De vloek en de zegen van het internet is dat er geen grenzen zijn. Je raakt hierdoor al snel verleid om veel verschillende mensen aan te spreken. Mensen focussen zich op aantallen volgers, bezoekers en likes. Maar eigenlijk is het veel beter om je te focussen op het aantrekken van de juiste mensen. Je hebt meer aan een website waar 100 bezoekers op komen die met hun pinpas op het toetsenbord precies op zoek zijn naar jouw product dan aan een website met 10.000 bezoekers waar niemand iets afrekent.

Een succesvolle onderneming begint bij jezelf

Iets anders wat je in je eerste week als ondernemer zou moeten doen, is zo snel mogelijk een ritme creëren. Vroeg opstaan, sporten en dan de dag beginnen. Als je dat meteen vanaf dag 1 doet, heb je de rest van je ondernemerscarrière een voorsprong. 

Tonny las laatst de uitspraak: “Voordat ik voor iemand anders opsta, wil ik eerst voor mezelf opstaan.” Oftewel: begin de dag met je eigen ochtendritueel en stel jezelf daarna pas open voor anderen. 

Het is belangrijk om jezelf te beschermen en je energie hoog te houden. In het begin is alles nieuw en spannend. Alles geeft energie. Je staat de hele dag onder adrenaline en werkt waarschijnlijk de klok rond. Je kunt maar door blijven gaan. 

Door alsmaar te blijven doorgaan, pleeg je roofbouw op je lichaam. Dat moet je later inhalen. Er komt een moment waarop je je eerste successen boekt. Of te maken krijgt met je eerste tegenslag. Dan is het tijd om te consolideren. Door te beginnen met een ochtendritueel, zorg je nu alvast dat je eerst aan jezelf bouwt voordat je aan je business begint. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen