Jaar doelen behalen. Afwachten of afdwingen?
08 september 2021 
6 min. leestijd

Jaar doelen behalen. Afwachten of afdwingen?

Waar ga jij je op focussen tijdens de laatste vier maanden van 2021? 

De zomer is voorbij. De schoolvakanties zijn afgelopen en mensen gaan weer volop aan de slag met hun business! Martijn en Tonny zijn weer terug van vakantie. Helemaal opgeladen, zowel fysiek als mentaal, zodat ze weer met een open visie naar de business kunnen kijken. En dat mag ook wel. Want de tweede helft van het jaar gaat beginnen.

Althans, september voelt een beetje als het tweede Nieuwjaar voor bedrijven en ondernemers. Het is het moment dat iedereen weer vol gas gaat met de business. Dat merken wij bijvoorbeeld ook op de Support, we zien dat veel mensen weer aan de slag gaan met hun website, community en betaalpagina's. 

Tonny vindt september vaak wel lekkerder dan 1 januari qua business. Je zit er dan nog lekker in de flow en tegelijkertijd ben je ook helemaal opgeladen van vakantie. In januari daarentegen heb je natuurlijk Kerst en Nieuwjaar en is je focus toch anders. Daarnaast heeft september als voordeel dat de grote rekeningen vaak net geweest zijn. Denk aan de winstbelasting en vakantiegelden en dergelijke. 

Kan je doelen stellen met nog maar 4 maanden te gaan?

Goed, de zomer is voorbij en we hebben nog vier maanden te gaan om onze jaardoelen te behalen. IMU heeft altijd wel een paar marketingacties klaar staan die we gaan invullen de rest van dit jaar. 14 september is bijvoorbeeld de verjaardag van IMU (hoera!) . Martijn vraagt iedereen dus om een dik kruis in de agenda te zetten voor die dag, want er zit echt iets tofs aan te komen.

Verder komen er nog een paar hele toffe veranderingen in de software. Zo zijn er bijvoorbeeld een paar grote updates voor The Huddle die later dit jaar uitegerold worden. Ook daar zal dan een lancering voor bedacht worden die weer extra Huddle-klanten gaat opleveren. 

Phoenix krijgt ook een aantal bizar vette updates. Denk aan de Phoenix Scorecard (een soort Google analytics) en een geheel nieuw design van de beheermodule. Een soort Phoenix versie 3.0. 

Er liggen dus een aantal mooie dingen in het verschiet. Martijn zegt dat we dat 1-voor-1 gaan aanpakken. Maar hoe die aanpak eruit gaat zien is nog niet 100% helder. 

Je marketingacties ondersteunen je doelstellingen 

Tonny legt uit dat de meeste ondernemers hun doelen aan het begin van het jaar vaststellen. Zo hebben Martijn en Tonny bijvoorbeeld een omzetdoelstelling dat ze dit jaar met alle bedrijven de 6 miljoen omzet willen aantikken. Dat is best wel een uitdaging om daar het hele jaar dicht bovenop te zitten. Wij zien bijvoorbeeld wel vaak dat we het er dan wel eens over hebben, maar eigenlijk nooit kijken naar 'waar ben ik nu en wat moet ik ondernemen als ik het doel nog wil halen in die laatste paar maanden?'. 

We zien het vaak genoeg gebeuren dat je als ondernemer in een soort sleur terecht komt.

Ik zit de tijd wel uit en kijk wel of ik het gehaald heb aan het einde van het jaar.

Tonny vertelt eerlijk dat als wij nu die houding aan zouden nemen, dat wij onze doelen voor dit jaar niet gaan halen. We zijn dan natuurlijk wel tevreden met het resultaat van dit jaar, maar onze doelstellingen zijn dan een beetje voor niets geweest. 


Daarom hebben we door het hele jaar heen onze marketingacties gepland. We moeten nog onze Huddle lancering doen, onze Phoenix lancering, onze verjaardagsactie en er komt ook nog een Black Friday aan die het altijd goed doet. De inhoud van deze acties weten we nog niet precies, maar dan weet je wel al een beetje hoe je jouw marketingagenda moet invullen. 

Martijn is er in ieder geval wel zeker van dat de marketingacties niet zouden gebeuren als we ze niet zouden inplannen. Martijn en Tonny zijn namelijk altijd druk. Als je de agenda dus niet van te voren inplant, dan vult deze zich vanzelf met andere ideetjes. Dat is natuurlijk niet erg, maar het zijn vaak wel minder omzet verhogende activiteiten dan een geplande lancering. 

Maak je doelstellingen meetbaar

Martijn zegt dat het altijd goed is om een meetbaar punt aan te houden voor je doelstellingen. Dat kan bijvoorbeeld omzet zijn. Maar je kan je ook richten op het aantal inschrijven op je mailinglijst, of misschien wil jij je team wel uitbreiden dit jaar. Kies in ieder geval wel een KPI (of cijfer) waar je je op wil focussen de rest van het jaar.  Het zegt namelijk niet zoveel als je als doel hebt dat je bedrijf aan het eind van het jaar gegroeid is. Wat moet er precies gegroeid zijn? Hoeveel groei? Ga jij je focussen op je bezoekersaantallen, je opt-ins, je omzet etcetera. Kies één of meerdere metrics die je wilt gaan bijhouden en kijk waar je nu staat en wat je voor het einde van het jaar wilt bereiken. 

Martijn en Tonny hebben als doelstelling vastgesteld dat ze voor het einde van dit jaar 6 miljoen omzet willen draaien. Oei, dat wordt nog best wel krap. Momenteel zitten we op 3,9 miljoen terwijl we Het omzetdoel van 6 miljoen begint toch wel krap te worden. We hebben nog maar vier maanden over, en we zitten nu op 3,9 miljoen euro omzet. Volgens Tonny kan het heel commercieel overkomen zodra je transparant wordt over geld. Er komen wel eens mensen naar Tonny die aangeven "Gaat het dan alleen maar om het geld?". Dat is natuurlijk niet zo, maar zodra je erover praat dan maak je je doelstellingen tastbaar. 

Martijn vindt dat wel een beetje gezeur. Want als je niet over geld praat, dan willen mensen het altijd weten. En als je wel over geld praat, dan is het weer niet cool. Je kan het eigenlijk nooit echt goed doen.

Voorspel de uitkomst en stel bij

Tonny benadrukt nog eens hoe belangrijk het is om je marketingacties te plannen. Als je namelijk weet wanneer je lanceringen en acties ongeveer gepland zijn, kan je ook een schatting doen over je verwachte resultaat. Voorbeeld. Als wij nu al weten dat de Black Friday actie niet voldoende gaat zijn om ons omzetdoel te behalen, dan moeten wij daar nu mee aan de slag. We kunnen nu dan nog gas geven op onze mailinglijst en kunnen we Joost, die de Google Ads aanstuurt, een extra target meegeven voor de advertenties. 

Martijn vult daar nog op aan: 

"Op welk punt sta je nu, waar wil je naar toe en wat ben je van plan om dat te bereiken?"

Dit heeft Martijn ook laatst ook met de IMU plus leden gedaan. Hij vroeg toen aan iedereen wat de grootste bottleneck is voor zijn of haar bedrijf? Als je dat obstakel inzichtelijk hebt, dan kan je daar aan werken. Als Martijn en Tonny bijvoorbeeld meer willen groeien met IMU, dan moeten zij een goede online marketeer vinden die past in het team. Iemand die onze salespagina's kan maken en onze acties opzet zodat we meer kunnen gaan splittesten. Een nieuwe online marketeer heeft dus mijn hoofdfocus.

Zo vindt Tonny dat ook. Hij stelt zichzelf de vraag wanneer hij tevreden zou zijn op 31 december 2021. En ben je dan tevreden over heel 2021 of alleen over de laatste 4 maanden? Als hij zou mogen kiezen dan heeft hij liever een goede online marketeer in huis dan dat hij het omzetdoel heeft behaalt. 

Als je weet wat je doel is voor de komende paar maanden, dan kan je daarna een hele hoop ruis weghalen. Dan weet je namelijk dat je niet per se een blog moet schrijven deze maand (tenzij het bijdraagt aan je doelstelling). Als je doel is om meer verkopen te maken binnen nu en vier maanden, dan ga je niet nu nog veel op social media zitten, tenzij daar je warme leads zitten. 

Het is voor jezelf dus fijn om eens na te gaan wat je grootste 'Timesucker' is. Hetgeen wat veel tijd en energie kost, maar wat relatief weinig oplevert. Prima als je je tijd spendeert aan wat je leuk vindt, maar misschien kan je hier en daar wel wat snijden in 'loze tijdsbesteding'. Een goede start is om eens te kijken naar de schermtijd op je telefoon en kijken of je die omlaag kan krijgen. Dan kan je je namelijk meer focussen op activiteiten die echt impact maken. 

Vier je succes

Bij het bepalen van doelen is er nog een hele belangrijke die je niet mag vergeten. En dat is namelijk dat je altijd je succes moet vieren. Het is heel leuk om een doel te stellen, maar nog leuker om er een goede beloning aan vast te plakken. Dan kan je ergens naar uitkijken en heb je meer emotie bij het doel. Motivatie is alles. 

Tonny sluit vervolgens het gesprek af met een toffe winactie.

"Je kan kans maken op het boek De Online Marketing Tornado. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is onder de Youtube video van deze podcast een reactie achter te laten waarom je dit boek graag zou willen lezen. We verloten zes exemplaren onder de reageerders. Zorg dus dat je de meest originele, leuke, grappige of kwetsbare opmerking onder de video zet en wie weet heb jij binnenkort De Online Marketing Tornado in je brievenbus! 




Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen