iOS 14 Privacy Update: dit houdt het in en zo bereid je je erop voor
05 februari 2021 
5 min. leestijd

iOS 14 Privacy Update: dit houdt het in en zo bereid je je erop voor

Een kleine Apple-software-upgrade die de advertentiewereld op zijn kop zal gaan zetten?

Ja. Dat zit eraan te komen in een nieuwe Apple iOS-14 Update: apps moeten voor data tracking toestemming gaan krijgen van gebruikers.

Dan zou je kunnen denken; ik beheer geen apps, dus ik heb geen probleem.

Daar heb je het mis. Instagram en Facebook zijn ook apps en moeten dus ook toestemming gaan krijgen!

Als jij advertenties runt via Facebook zullen je doelgroepen minder accuraat gaan worden en je Facebook pixel zal minder data gaan verzamelen. Wat ertoe leidt dat doelgroepen minder specifiek gaan worden.

De impact op data-tracking en doelgroepen

Elke iOS app die gegevens over gebruikers verzamelt moet daar eerst toestemming voor gaan krijgen.

Dan begraven die apps dat toch gewoon ergens in een lange privacy-policy?’ – elke digitale-marketeer ooit.

Zo werkt het helaas niet, bij het openen van een app als bijvoorbeeld Instagram wordt er eenmalig een ontmoedigende pop-up getoond waarvan al te verwachten is dat erg weinig gebruikers dit gaan accepteren.

iOS 14 privacy update pop up

De app mag zelf uiteindelijk zelf gaan bepalen wat er in de beschrijving komt te staan.

Zou jij deze pop-up toestaan? Zet je antwoord in de reacties!

Een gebruiker heeft dus twee opties, toestaan of weigeren.

Als een gebruiker deze pop-up toestaat:

  • Kunnen er maar acht gebeurtenissen (klik op Call-to-Action, toevoeging aan winkelwagentje, aankoop etc.) worden gemeten. Eerst waren dit er oneindig.

Als een gebruiker dit niet toestaat:

  • Kan er maar maximaal één gebeurtenis worden getrackt, dit gaat dus echt negatieve gevolgen hebben voor adverteerders.

Wat er standaard veranderd:

  • Er kunnen geen inzichten meer worden getoond voor bijvoorbeeld geslacht, leeftijd of land van herkomst.
  • Facebook pixel wordt minder precies omdat ze veel minder data kunnen verzamelen.
  • Gebeurtenissen/conversies worden met vertraging getoond, je kan ze dus niet direct meer zien in je dashboard, hierdoor kan je niet meer gemakkelijk real-time je advertenties optimaliseren.

Hoe beperk ik de impact van de privacy update?

Om de impact op Facebook Ads zoveel mogelijk te beperken is het volgende sterk aan te raden:

Verifieer je domein in bedrijfsmanager

Je kan je domein verifiëren om later prioriteiten te kunnen stellen voor gebeurtenissen/conversies, je moet dit namelijk voor je acht belangrijkste gaan instellen.

Dit doe je als volgt:

  1. Via de Facebook bedrijfsmanager ga je naar bedrijfsinstellingen.
  2. In bedrijf-instellingen, ga je naar het kopje: brand safety, en klik je op domains.
  3. Dan klik je op de ‘Add’ knop, en voer je je domeinnaam en de gevraagde gegevens in.
    Het is slim om elk ‘soort domein’ toe te voegen, bijvoorbeeld met/zonder www ervoor. Je kan namelijk voor elk domein opnieuw acht prioriteiten instellen.

Prioriteer acht gebeurtenissen

Het is helaas nog niet mogelijk om de prioriteit-gebeurtenissen ergens in te vullen, maar het is wel verstandig om hier alvast over te gaan brainstormen.

Waarom deze update?

Tim Cook, de CEO van Apple zegt zelf dat ze dit doen om de privacy van gebruikers te waarborgen, zie deze tweet:

De laatste tijd maken steeds meer mensen zich zorgen over hun privacy, ook door onder andere het coronavirus. Uit een onderzoek van Cisco (2115 deelnemers) is zelfs gebleken dat 87% van de deelnemers zich zorgen maakt om de veiligheid van thuiswerk-apps.

Facebook vindt dat deze update niets met privacy te maken heeft en reageert op de iOS 14 update met de volgende statements:

  1. Apple is uit op winst, niet op privacy.
  2. Kleine bedrijven die het al moeilijk hebben in deze pandemie zullen het nog moeilijker gaan krijgen.
  3. Apple speelt niet volgens zijn eigen regels, hun eigen advertentieplatform wordt niet geraakt door deze update.

Daarnaast heeft Facebook zelfs een eigen hashtag in leven geroepen om kritiek te leveren op Apple: #speakupforsmallbusinesses.

Tot slot

Niet (te erg) stressen!

Met de juiste voorbereidingen moet het mogelijk zijn om de impact van deze IOS-14 update zo veel mogelijk te beperken.

Over de schrijver
Hallo! Ik ben Jelger, SEO-specialist voor Techupdates. Ik help bedrijven op eerlijke manieren groeien in de zoekresultaten van Google.
Reactie plaatsen