Koekje erbij?
Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Kom je naar het IMU Event?

Leer van 11 top online marketing experts uit de praktijk!

Page content

article content

Groeien met je webshop (interview Demian Beenakker)

Wat werkt beter: je webshop op een paar niche-producten richten of juist een heel breed assortiment aanhouden?

Serial ondernemer en één van Tonny’s vaste sparringpartners Demian Beenakker probeerde beide strategieën met succes uit. Hij zette de ultieme nicheshop barcelonachair.nl op, maar ook interieur inspiratieblog makeover.nl, gekoppeld aan een catalogus met 120.000 (!) producten.

Zijn vermogen om zijn business te schalen door gericht te investeren is bewonderenswaardig. Hij groeit snel zonder er extra uren in te steken. Demian gaat hier uitgebreid op in tijdens het onderstaande interview. Hoe hij bijvoorbeeld altijd nadenkt over de ‘deleteknop’ – welke producten kunnen er weg? Aan welke zaken moet ik minder tijd besteden?

Ook vertelt hij over zijn geniaalste marketingactie (met een low-budget vibe het grootste deel van je restvoorraad kwijtraken) en over een slim advertentiemodel waarmee hij makeover.nl snel laat groeien in organisch bereik en hoe de adverteerders dit financieren.

Het hele interview kun je direct terugkijken:

Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.

Nicheproducten in heel Europa

Al jarenlang zoekt Demian met zijn webshops – op dit moment 12 verschillende – de niche op. In plaats van een assortiment met duizenden producten, richt hij zich op de 10 of 20 best lopende artikelen en verkoopt deze vervolgens aan klanten in heel Europa.

webshop-niche-groeien-demian-beenakker

Die strategie heeft een aantal voordelen: je kunt groot inkopen en daardoor betere marges bedingen, je hebt minder te maken met restvoorraden en hoeft minder te vertalen als je internationaal gaat. Waarom kiest hij er met zijn project makeover.nl dan toch voor om zo’n ruim assortiment aan te bieden? We gaan er verderop in deze blog uitgebreid op in. Maar eerst meer over zijn niche strategie.

Richt je op de hardlopers

Volgens Demian moet je met een webshop breed beginnen. Je biedt een groot aantal producten aan binnen een bepaalde categorie. Vervolgens ga je terugschalen. De 20% of zelfs 10% van de best verkopende producten, daar ga je al je marketingpower en energie insteken. Bij veel online ondernemers signaleert hij juist het omgekeerde.

Stop niet te vele tijd en moeite in de voorraden die niet lopen.

Ergens begrijpt hij het wel – je wilt immers je investering terug. Maar hij denkt dat je met een focus op de hardlopers veel meer kunt bereiken.

Tijd om op de deleteknop te drukken.

webshop-niche-strategie-delete

Minder aandacht naar negativiteit

Demian heeft nogal eens moeite gehad om afscheid te nemen van een slechtlopend product. Zijn zakenpartner is daar wat makkelijker in. Hij loopt door het magazijn, ziet wat niet werkt en zegt: weg ermee!

Het gaat niet alleen om de opslagkosten. Wanneer je minder tijd aan achterblijvers besteedt, heb je meer tijd voor positieve zaken. Dit gaat ook op bij bijvoorbeeld het begeleiden van je team. Je hebt vaak de neiging om je te focussen op mensen die het minder goed doen. Daardoor vergeet je nogal eens om de uitblinkers voldoende aandacht te geven, terwijl zij je bedrijf juist verder kunnen helpen.

Hetzelfde merkt Demian bij klanten. De overgrote meerderheid gaat tevreden weg, dan heb je wat kleine issues, maar ook 3 zeurpieten die je echt nooit tevreden zult krijgen. Hoeveel tijd moet je daarin steken?

Leren delegeren

Al die inzichten komen met de jaren. In de begintijd van zijn onderneming bemoeide Demian zich letterlijk overal mee. Van ontevreden klanten tot helpen bij de logistiek: dat je om 7 uur ‘s avonds nog even bij iemand aanbelt om zelf een pakketje te bezorgen. Dan wordt het tijd om te gaan delegeren.

De passie voor zijn bedrijf is hij niet verloren, maar hij is zich wel beter gaan realiseren waar hij wel en niet goed in is. Van psycholoog Albert Sonnevelt leert hij om de ‘hoe’-vraag om te buigen in een ‘wie’-vraag.

Wie is de juiste persoon om dit probleem op te lossen?

Er is namelijk altijd wel iemand die al eerder met dat bijltje heeft gehakt. Minder piekeren over de ‘hoe’-vraag zorgt er ook voor dat je beter slaapt, een niet te onderschatten factor als drukbezette ondernemer.

80-90% naar marketing en sales

Het operationele gedeelte van je e-commerce bedrijf moet je volgens Demian zo slim mogelijk automatiseren. Dat begint bijvoorbeeld bij een pagina met veelgestelde vragen om mailtjes te voorkomen. Bij zijn eigen onderneming heeft hij de operationele en saleskant van elkaar losgekoppeld. Af en toe informeert hij zich specifiek, maar hij krijgt niet voortdurend een stroom aan klachten en ruis mee.

Zijn stelregel is: besteed 80-90% procent van je tijd aan marketing en sales.

Automatiseer! Ook als kleine ondernemer

Met dat automatiseren kun je niet vroeg genoeg beginnen.

webshop-business-automatiseren

Zo weet Demian nog dat hij ooit als verkoper bij een koffieservicebedrijf moest stoppen met Google Adwords omdat ze het aantal offerteaanvragen niet meer aankonden. Een nieuwe offerte opmaken kostte hem een half uur tijd. Als dat nu een automatisch proces was geweest…

Zelfs al ben je in je eentje, dan nog kun je automatiseren! Als beginnende ondernemer lijkt 150 euro per maand voor een boekhoudpakket misschien een hoop geld, maar reken ook eens uit hoeveel tijd je ermee bespaart. En die tijd kun je natuurlijk besteden aan waar het echt om draait: klanten binnenhalen en tevreden houden.

Gebruik een beperkt aantal social kanalen

Daarover gesproken. Welke kanalen gebruikt Demian om nieuwe klanten binnen te halen? Behalve Google Adwords en SEO zet hij ook Facebook– en Instagram-advertenties in. Deze linken naar productpagina’s of pagina’s waar je je inschrijft voor een nieuwsbrief.

webshop-social-media-strategie

Hij waarschuwt ondernemers: niet te veel willen! Een specialisatie op Instagram is bijvoorbeeld beter dan óveral de leercurve te willen maken. Dat wordt al snel een kostbare aangelegenheid als je bij AdWords 20 euro per klik betaalt, maar het nog niet helemaal in de vingers hebt.

Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat het medium bij de doelgroep past. Voor zijn fashionsite haalt hij veel verkeer uit Instagram-advertenties, voor kantoorartikelen is dat platform veel minder interessant.

Van nicheshops naar inspiratieblog

Een afwijkende strategie heeft Demian met zijn interieur inspiratieblog makeover.nl.

webshop-niche-groeien-demian-beenakker

Nadat je bijvoorbeeld over Scandinavisch design of een Bohemian woonkamer hebt gelezen, kun je gerelateerde producten kopen. Soms heel letterlijk via een ‘shop-the-look’, maar ook door te grasduinen in een enorme catalogus met bijna 120.000 producten van aangesloten webwinkels zoals Wehkamp, vtwonen of fonQ. Hij verkoopt de producten dus niet zelf, maar ontvangt wel een commissie. Zo hoeft hij ook geen dure voorraden aan te houden.

webshop-niche-groeien-demian-beenakker

Aan inspiratie bij Demian geen gebrek. Samen met zijn team heeft hij meer dan duizend onderwerpen voor artikelen opgesteld. Een freelance tekstschrijver gaat hier vervolgens mee aan de slag.

Sneller groeien dankzij adverteerders

Met makeover.nl richt Demian zich op een zo groot mogelijk bereik. Hij merkt dat die strategie begint te werken. Mede ondersteund door een interessant advertentiemodel: hij steekt het volledige budget van de adverteerder in Facebook en Google ads om een artikel op makeover.nl – met daarin producten van de adverteerder – te promoten.

De drempel voor adverteerders is daarmee veel lager dan bij de traditionele advertorial. Daarbij is het nog maar afwachten of de investering voldoende traffic genereert. Met AdWords of Facebook-advertenties ben je daar veel zekerder van. Bij makeover.nl zorgen de campagnes voor een groot nieuw publiek – mensen die bekend raken met de inspiratieblog en zich inschrijven voor nieuwsbrieven of social.

140 duizend likes dankzij één advertentie?

Demian investeert ook in eigen advertenties voor makeover.nl. Hij adverteert structureel op likes voor de Facebookpagina.

webshop-facebook-strategie-adverteren

Zijn evergreen advertentie genereert al bijna twee jaar 19 cent per like.

“Dagelijkse de leukste interieurinspiratie en producten ontvangen?
Like Makeover.nl”

Het is een langetermijnstrategie. Iemand die je pagina liket, zal misschien niet direct iets bij je kopen, maar de kans wordt wel groter dat hij of zij voor toekomstige interieurkeuzes een kijkje neemt op je blog.

Inmiddels heeft Makeover.nl bijna 140 duizend likes op Facebook en duizenden blogbezoekers per dag. Demian waarschuwt wel dat je niet zomaar met een likestrategie moet beginnen voor je voldoende content hebt om dagelijks – of nog vaker – op je Facebookpagina te posten.

Tip: Wil je dat een Facebook marketing expert dit voor jou gaat doen? Besteed dan je Facebook advertising uit aan Chris van der Krieke van Switch Online Marketing BV.

Logische volgorde van adverteren

Normaliter richt je volgens Demian 70% van je advertentiebudget op conversie en 30% op het promoten van content. Je begint met:

1. Retargeting

Mensen die al interesse hebben getoond op een productpagina opnieuw benaderen via advertenties op Google of social media.

2. Conversie

Advertenties gericht op productpagina’s of pagina’s waar je je bijvoorbeeld kunt inschrijven voor een nieuwsbrief.

3. Contentstrategie

Bijvoorbeeld een Facebookpagina dagelijks updaten met waardevolle informatie. Dus geen linkjes naar andere pagina’s, maar ook echt de content direct zelf op Facebook aanbieden. En daarna is het pas tijd voor een Likestrategie.

Conversie verhogen? Storytelling is de toekomst.

Met een succesvolle online campagne krijg je mensen naar je webshop. Vervolgens moet je er nog alles aan doen om ze daadwerkelijk iets te laten kopen. Wat je volgens Demian zeker niet moet vergeten:

Zo min mogelijk afleiding tijdens het afrekenproces

Vraag alleen om relevante informatie (een man/vrouw selectievakje is dat meestal niet) en zet zelf ook alleen maar relevante informatie neer.

webshop-online-shopping-winkelwagen

Op de pagina verzenden vermeld je bijvoorbeeld niet dat je twee jaar garantie hebt maar wel dat er gratis verzending is, het product op voorraad is en morgen wordt geleverd. Wat ook helpt is bezoekers perspectief te bieden: je hoeft nog maar 1 stap te gaan.

In dezelfde categorie:

  • Gratis verzending
  • Snelle levering
  • Hoge score op Trustpilot

Maar deze elementen zijn op termijn niet echt onderscheidend meer. Als je wilt opvallen, dan zul je in andere zaken moeten investeren:

Een verhaal vertellen

E-commerce wordt volgens Demian steeds minder transactioneel en steeds meer een verhaal vertellen. Bijvoorbeeld door sfeer- en inspiratiepagina’s te maken voor je best lopende producten.

Maak producten interactief

Ook heeft hij voor zijn Barcelonachair webshop geïnvesteerd in 360 graden fotografie. Je kunt de stoel vanuit elke hoek bekijken. Ook kun je eenvoudig de kleur veranderen en foto’s van de stoel bij klanten thuis zien.

webshop-conversie-360-graden-fotografie

Hoe interactiever je de ervaring maakt, hoe meer mensen in gedachte al bezig zijn hun huis in te richten en hoe eerder ze kopen.

Verkopen via… Google Drive?!

Tonny vroeg Demian ook naar zijn geniaalste marketingactie. Hij vertelt hoe hij ooit via Google Drive een grote restvoorraad kwijtraakte.

Het begon met een technisch probleem waardoor een website niet alle producten opnam die nog op de planken lagen te verstoffen. Zijn team was al twee weken bezig om een geschikte technische oplossing te vinden. Die bleek uiteindelijk behoorlijk low-budget.

Het team zette alle restproducten in een Excelbestand op Google Drive met een korte beschrijving, prijs, voorraad en fotootje – een beetje zoals je vroeger cd’s kocht op school. Daaronder stond:

“Wil je een van deze producten? Stuur dan een mailtje naar…”

Op 1 dag verwerkte hij 160 orders. Bijvoorbeeld een complete voorraad roze stoelen waarvan tot dan toe nog geen enkel exemplaar verkocht was.

Hoe dat kwam? Demian wijt het aan drie oorzaken:

1. Lage prijzen

De producten waren aantrekkelijk geprijsd.

2. Budget vibe

Bovendien geeft een speciale sale via een Google Drive een beetje het idee dat je echt je slag kunt slaan – een koopje kunt halen. Een beetje zoals het interieur van Aldi dat er expres zo goedkoop mogelijk uitziet.

aldi-budget-vibe

3. Bandwagon effect

Maar de belangrijkste oorzaak is misschien wel dat je kunt zien hoeveel andere mensen in het document zitten. Op een gegeven moment heeft het Google Drive bestand zo’n driehonderd lezers – en iedereen kan dat zien. Er ontstaat een gevoel van schaarste.

Online zie je natuurlijk dat veel partijen gebruikmaken van deze strategie. Booking.com is de bekendste: ‘er kijken zoveel mensen uit dit land’, of: ‘15 personen zijn dit hotel aan het bekijken’. 

schaarste-bandwagon-effect-ecommerce

Als investeerder naar je bedrijf kijken

Terug naar het schalen van je business.

Hoe belangrijk marketing, advertenties en webshop optimalisatie ook zijn, er komt nog een belangrijke stap voor: de juiste mindset om te groeien.

Demian kreeg ooit van een ervaren ondernemer de vraag:

“Wat is je omzet en waar streef je naar voor volgend jaar?”

Hij schreef heel dapper € 150.000 op.

Toen zei de ervaren man:

“Wat nu als je daar een nul achter zet?”

Het is volgens Demian het moment dat hij als ondernemer ging kijken in plaats van als eenmanspiloot.

Met anderhalve ton omzet kun je misschien nog wel zelf de telefoon aannemen, video’s maken voor de website of blogjes schrijven. Met anderhalf miljoen lukt dat niet meer. Je gaat anderen inhuren, een ander soort producten en marges hanteren. Je gaat kortom meer als investeerder naar je eigen bedrijf kijken.

Voor jezelf ga je op zoek hoe je echt het verschil maakt in je bedrijf: Waar ben jij persoonlijk goed in?

De wereld om je heen is ook maar bedacht

Tot slot vraag ik Demian nog met wie hij een keertje uit eten zou willen (“Doutzen Kroes – mijn vrouw is ervan op de hoogte”) en wat hij aan andere (beginnende) ondernemers wil meegeven. Hij haalt een quote aan:

“Life can be much broader once you discover one simple fact: Everything around you that you call life was made up by people that were no smarter than you and you can change it, you can influence it, you can build your own things that other people can use.” – Steve Jobs

Die mindset bracht hem van ober in een restaurant naar succesvol online ondernemer.

Wat vinden jullie van het verhaal van Demian?

We zijn benieuwd!

Heb je zelf een webshop? En welke strategie gebruik jij? Laat het ons weten in de comments!

Kom je ook naar het IMU Event?

Demian is 1 van de 11 sprekers op het IMU Event in oktober. Naast hem maken ook Tonny Loorbach. Martijn van Tongeren, Wilco de Kreij, Simone Levie, Bas Urlings, Youri Meuleman, Tom Barten, Albert Sonnevelt, Amber van Leeuwen en Mark Tigchelaar hun opwachting!

Tonny Loorbach. Martijn van Tongeren, Wilco de Kreij, Simone Levie, Bas Urlings, Youri Meuleman, Tom Barten, Demian Beenakker, Albert Sonnevelt, Amber van Leeuwen en Mark Tigchelaar

Meer informatie over het IMU event in oktober vind je hier >>> 

Comment Section

4 reacties op “Groeien met je webshop (interview Demian Beenakker)


Door André op 8 augustus 2018

Hoeveel man heeft Demian in dienst?


Door Gabor Heeffer op 8 augustus 2018

Wat een goede, nuchtere en zeer bruikbare video. Top! Dank je wel



Door Leendert op 9 augustus 2018

Mooie waardevolle video! Dank voor de tips!

Plaats een reactie