'Je mag als ondernemer best een beetje bijdehand zijn' (interview Thijs Lindhout)
Hoeveel mensen ken je die theatermaken, podcasten, drummen en duurzaam ondernemen succesvol weten te combineren?
Ik eentje: Thijs Lindhout.
Met zijn 100% inspiratieshow – waar Tonny ook te gast was – behaalde hij al snel de nummer 1-positie op iTunes (categorie zakelijk). Als drummende geluksexpert trekt hij volle zalen. En dan is er ook nog zijn bedrijf ‘Dé CO2 Adviseurs’ waar hij een erg slim marketingmodel voor inzet.
Genoeg reden om hem eens uit te nodigen voor een uitgebreid gesprek.
Je gaat onder andere horen hoe Thijs met al die verschillende bezigheden de balans weet te houden (‘Focus is Power’), op welke manier hij zijn eerste klanten binnenhaalde als zelfstandige (‘Je mag best een beetje bijdehand zijn’) en hoe hij dankzij reverse engineering zijn theatercarrière van de grond kreeg (‘Ik belde gewoon naar Carré’).
Het hele interview kun je direct terugkijken:
Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.
Playboyfotograaf, artiest of toch maar ondernemer..?
Vraag nu aan Thijs wat-ie wil worden en je krijgt een verstandig – maar ook wel wat saai antwoord: “Wijs en in Balans”.
Maar als kind heeft hij uiteenlopende dromen. Eerst wil hij chirurg worden, dan playboyfotograaf en – als hij er achterkomt dat hij liever niet voor een baas werkt – misschien toch wel drummer of inspirator.
Al is het moeilijk om dat op het moment zelf allemaal te zien. Hij haalt een bekende quote aan:
“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever.” – Steve Jobs
‘Ben je meer artiest of ondernemer?’, vraagt Tonny.
Hij heeft er veel over nagedacht. Zijn antwoord is nu: ‘volmondig de artiest.’ Ondernemen heeft hij ook wel veel over geleerd, onder andere van Tony Robbins, Aartjan van Erkel en Tonny zelf, maar ‘als ik mijn kistje inga als Richard Branson, ga ik er niet happy in. Heb ik theaters en nog grotere podia blij gemaakt met humor en muziek? Dan wel!’
Thijs voor een volle zaal tijdens zijn 100% Inspiratie Show
De balans tussen artiest en ondernemer
Thijs drumt, maakt muziek, geeft inspiratietrainingen én runt bedrijven.
Hoe houd je dan de balans?
Het is een onderwerp waar hij veel mee bezig is. Want op het ene moment ben je inspirator en op het andere moment directeur. En dan gaat het alleen nog over je carrière. Vergeet ook niet jezelf en je liefje.
Hij heeft met zijn coach Albert Sonnevelt een duidelijke indeling gemaakt:
- ‘s ochtends voor binnen
- ‘s middags voor buiten
Wat bedoelt hij daar precies mee?
‘s Ochtends blijven zijn mail en telefoon uit. Hij doet dan wat hij op dat moment belangrijk vindt om te doen. Bijvoorbeeld creatieve bezigheden waar hij voldoening uit haalt.
Tegen twaalven – zeker als hij ook een halfuurtje heeft gedrumd en vol energie zit – gaat hij aan de slag met de gemiste oproepen en alles wat de buitenwereld op dat moment van hem verlangt.
Het lukt hem nog niet elke dag, maar hij is lekker op weg.
Wat maakt gelukkig en succesvol? De gemene deler.
Waarom is de ene persoon gelukkig en succesvol en de ander niet?
Thijs onderzocht de gemene deler bij succesvolle mensen (onder andere via zijn 100% inspiratiepodcast) en ontdekte het volgende:
Wie leeft volgens zijn eigen spelregels – zelf bepaalt waar hij/zij tijd aan besteedt – heeft meer kans op voldoening.
Thijs interviewde inmiddels al 119 ondernemers voor zijn podcasts
Reageren doe je meestal toch wel, merkt Tonny op, je beantwoordt je mails, maakt afspraken die kritiek zijn, maar het is slim om je agenda te beschermen, tijd vrij te houden voor dingen die je écht wilt doen.
Het blijft een constant gevecht, merkt ook Thijs. Hij heeft met zichzelf afgesproken om elke ochtend te gaan sporten, maar ‘s ochtends wil alles fysiek in hem naar die laptop. Het is de addiction to urgency waar zeker ondernemers veel last van hebben.
Jezelf kennen. Wat voor ondernemer ben je?
We praten verder over het belang om jezelf te kennen. Thijs vertelt dat hij bij Tony Robbins een workshop volgde met de titel business mastery.
Daarin onderscheidt de goeroe 3 soorten ondernemers:
Entrepreneur
Je krijgt een dikke som geld voor je bedrijf > verkoop je het? > oh, jazeker.
Artiest
Je krijgt een dikke som geld voor je bedrijf > verkoop je het? > NEE!
Overigens hoef je als ‘artiest’ niet per se op het podium te staan, het gaat erom dat je passie en vakmanschap combineert.
Manager/leader
Dit is vooral iemand die goed een bedrijfscultuur kan bouwen.
Elk gebied is belangrijk bij een bedrijf, maar bijna niemand is een natuurtalent in allemaal. Dan moet je jezelf ontwikkelen in de rest.
Het belang van focus en hoge standaarden
Zelf wil Thijs vooral toe naar het artiestenleven. Hij ergert zich nog dat hij met een been in zijn ondernemingen zit. Dat is natuurlijk een luxeprobleem want ze betalen wel zijn huur, maar toch:
Focus is Power.
Dat geldt trouwens niet alleen voor succesvolle multi-ondernemers en artiesten, maar ook gewoon als je voor een vaste opdrachtgever of baas werkt en met een been staat in iets anders dan wat je echt wilt.
Weet je wat er gebeurt als je helemaal overstapt?
Wanneer je er 100% voor geeft?
Dan gebeurt er volgens Thijs iets magisch:
‘Steek je 100% van je tijd in je passie en je droom, dan verdubbelen niet je resultaten maar vervier- of verzesvoudigen je resultaten.’
Overigens is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; zo vond Thijs een directeur om het zakelijke gedeelte bij zijn bedrijven over te nemen, maar bleek dat niet de juiste persoon. Hij zoekt weer verder.
Waar het volgens hem om gaat, is dit:
‘Ik kan niet wachten om ‘s ochtends wakker te worden en alles gaat over theater, boek, inspirator Thijs inc.’
Tonny werpt een tegenvraag op:
‘Houd je dit niet altijd? Dat je nooit volledig in balans kunt zijn?’
Thijs geeft aan dat het in ieder geval belangrijk is om hoge standaarden te hebben. Dat betekent bijvoorbeeld:
- Een goede relatie. Geen zesje, geen zeven, maar een acht.
- Energie hebben in je lichaam.
- Een passie voelen elke dag.
- Mentale energie halen uit de dingen die je doet.
Als je zo’n passie hebt, komen vanzelf de antwoorden wel,
Maar niet voordat je een aantal hobbels hebt overwonnen. Wat dat precies is, verschilt enorm van persoon tot persoon:
‘Voor de een fucked up shit van vroeger, beperkende overtuigingen van je ouders of opvoeding, voor de ander weer betere voeding, vaker uit je comfortzone komen of beter ontdekken wat je wilt.’
Wees niet té streng voor jezelf
Pas wel op dat je niet té streng voor jezelf bent.
Zo schrikt Thijs wanneer hij zijn aantekeningen van een aantal jaren terug leest. Vooral omdat het zo perfectionistisch is:
- Al zijn to do’s onder controle.
- Lekker veel drummen.
- Alleen maar met zijn passies bezig zijn.
- Een vakantiehuis in L.A.
- Een Tesla voor de deur.
Enzovoorts enzovoorts.
Het is de valkuil die Tonny zelf ook herkent. Elke goede eigenschap wordt onder stress iets negatiefs. Ben je een doorzetter? Onder stress een drammer. Ben je een perfectionist? Onder stress een uitsteller.
Reverse engineering: ‘Ik belde gewoon naar Carré’
Iets anders. Hoe is het Thijs gelukt om van ‘ik wil graag in het theater staan’ naar daadwerkelijk ‘ik sta in het theater’ te gaan?
Hij herinnert zich nog levendig dat hij zat weg te dromen achter de laptop. Ineens zag hij zichzelf voor zich in een uitverkocht Carré. Thijs de inspirator met humor, een flipover en een drumstel (vanaf zijn zestiende zat hij al in bandjes en hij is gek op muziek).
Op zich best herkenbaar. Iedereen heeft wel van die momenten waarop-ie wat wegdroomt tijdens zijn/haar vaak saaie werkzaamheden.
Maar wat hij vervolgens deed, is minder gebruikelijk:
‘Een paar minuten daarna vond ik mezelf aan de lijn met Carré.’
‘Hebben jullie plek over 4 jaar?’
Het theater ging niet zomaar overstag; immers iedereen kan wel zomaar bellen, dus of Thijs niet eerst wat videomateriaal had. Daarop huurde hij zelf een kleiner theater in Amersfoort af en nodigde zijn netwerk uit.
Toen hij alle kaartjes had verkocht, moest hij nog een hele show in elkaar draaien. Het werd een combinatie van inspirator Thijs met drum medleys. Ook huurde hij een videoteam in. Dankzij hun opnamen kreeg hij vervolgens toestemming om Carré te boeken.
Een prachtige staaltje reverse engineering: je begint met een einddoel en werkt er vervolgens naartoe.
(Overigens heeft hij de afspraak met Carré later weer afgezegd. Gaandeweg kwam Thijs erachter dat hij (voorlopig) helemaal geen zin heeft in de stress om een zaal van 1700 man vol te krijgen.)
Slim businessmodel: eerst heel veel kennis weggeven
We hebben het nog helemaal niet over Dé CO2 Adviseurs gehad. Wat is het precies en hoe komt Thijs aan zijn klanten?
Thijs legt uit hoe hij klanten in de rail-, bouw-, infra- en transportsector helpt met CO2-reductie. Een mooie duurzame bezigheid, maar voor die bedrijven vaak ook noodzaak om nieuwe opdrachten binnen te slepen.
Hij vertelt dat hij als een van de weinigen een garantie biedt dat zijn klanten daadwerkelijk het certificaat krijgen (wat toch best een risico is, want als de klant het zelf verprutst kan hij daar weinig aan doen).
Maar wat is nu die slimme marketingstrategie waarmee hij nieuwe klanten krijgt?
Thijs vertelt over de gratis seminars (hij heeft er inmiddels meer dan 50 gegeven) waarin hij in 2 uur zijn beste tips geeft over de CO2-prestatieladder (een belangrijk certificaat).
Hij becijfert dat deze per stuk wel zo’n duizend euro waard zijn. Bovendien bespaart hij niet op locatie of catering (‘waar je bij het gemiddelde gratis event al blij moet zijn met een glaasje water’).
Wie dankzij de gratis seminars eenmaal bekend is met Thijs, zal ook eerder zijn bedrijf inhuren.
Hoe kom je aan al die mensen voor je shows en seminars?
Ik kan mij voorstellen dat veel ondernemers met deze vraag blijven zitten; je kunt wel gratis seminars of zelfs theatershows gaan organiseren, maar hoe kom je aan al die mensen in het publiek?
Thijs doet een bekentenis:
‘Je moet wel een beetje bijdehand zijn. Een beetje edgy. Ik weet niet of alles 100% mag met spamwetgeving.’
Maar dat levert vervolgens wel behoorlijk wat op. Hij somt de ingrediënten op voor de uitverkochte zalen en seminars:
1. Doorzettingsvermogen
Ik visualiseer gewoon dat ik met 150 man in een zaal zit. Vervolgens blijf ik proberen totdat het lukt.
2. Je eigen netwerk
Ergens zit er een knopje op LinkedIn waarmee je mailadressen kunt exporteren. Hij gebruikt deze optie voor zijn eerste theatershow. Dat zijn mensen die je al kennen dus ook eerder geneigd iets van je te kopen.
3. Begin met een lijst
Voor zijn bedrijf spoort hij via brancheverenigingen een lijst met mogelijke klanten op. Deze biedt hij een gratis seminar aan.
4. Werk samen
Heb je eenmaal een aardig adressenbestand opgebouwd? Dan kun je met (kwalitatieve!) partners gaan samenwerken. Jij promoot hun seminar in jouw nieuwsbrief, zij de jouwe in die van hun.
5. Reik een prijs uit
Een persbericht verdwijnt vaak op de grote hoop. Media vinden het al een stuk interessanter wanneer je een prijs uitreikt.
Thijs reikt bokaal uit voor ‘duurzaamste bedrijf van Nederland’
6. Blijf kennis weggeven
Het houdt natuurlijk niet op bij seminars. Ook op je website kun je veel kwalitatieve informatie gratis weggeven.
7. Richt een stichting op
En dan de tip die misschien niet heel makkelijk is uit te voeren, maar wel verschrikkelijk goed werkt: richt een stichting op.
Zo heeft Thijs een non-profit stichting opgericht voor organisaties die graag minder CO2 willen uitstoten. Leden betalen € 1000 per jaar en krijgen vervolgens dé beste sprekers op dit gebied, mooie locaties en start-ups die nieuwe ideeën pitchen. Wat er overblijft van de contributie gaat naar een goed doel (en dus niet naar Thijs).
Maar hoewel hij er geen directe inkomsten aan overhoudt, is dit het ideale podium voor hem om met nieuwe klanten in contact te komen.
Volgens mij is het een strategie die in elke branche kan werken.
Thijs beaamt dat: ‘Er is altijd behoefte aan kennis.’
Tot slot: wat wil je aan de wereld meegeven?
Er is nog zo verschrikkelijk veel waar we het over kunnen hebben.
Thijs heeft net al even genoemd met wie hij het liefste nog eens uit eten zou willen gaan (na een korte overweging voor Scarlett Johansson, ging hij toch voor inspirator Tony Robbins).
Maar Tonny heeft nog maar tijd voor één vraag. En dat is dezelfde die hij in al deze gesprekken stelt: wat wil je aan de wereld meegeven?
Zijn boodschap is simpel:
‘Blijf trouw aan jezelf.’
‘In de 50 interviews die ik nu heb gedaan – met als hoogtepunt natuurlijk Tonny Loorbach – heb ik als een soort geluksprofessortje zitten kijken naar wat mijn gasten nu zo succesvol maakt. Succesvoller dan een willekeurig iemand die voor je staat in de rij bij de Albert Heijn.’
‘En natuurlijk.. het zijn allemaal harde werkers.. maar dat is het niet alleen. Er is iets wat de geïnterviewden in mijn inspiratiepodcast bindt: Ze durven trouw te blijven aan zichzelf. Aan wie ze zijn en wat ze graag willen. Veel mensen hebben iets unieks in zich, maar maar weinig durven die uniekheid te ownen. Dus als ik iets mag meegeven dan is het dit: blijf trouw aan jezelf. Hoe moeilijk het ook is.’