Werken met “reactieve satelietsites” | Branden van producten
16 januari 2012 

Werken met “reactieve satellietsites”

Enige tijd geleden schreef ik een artikel over het werken met satellietsites. Ik heb het daar met name gehad over wat ik noem de “proactieve” satellietsites, te weten; de websites die je opzet om op bepaalde keywords te scoren (keyword in de domeinnaam e.d.). Vandaag wil ik het hebben over een ander soort satellietsites, namelijk de zogenaamde “reactieve” variant…

Nog even over de proactieve sites…

Ik geloof niet zo in werken met proactieve satellietsites, niet alleen vertroebelt het je focus maar het werkt ook steeds minder goed. Sinds Google Panda zijn de keyword geoptimaliseerde statische websites al hard aan het dalen en zie je dat de actieve, kwalitatieve en met name interactieve weblogs aan het winnen zijn. Google heeft ook al aangegeven dat keywords in domeinen steeds minder belangrijk zullen gaan worden en omdat je het steeds meer van de interactie en “waardering” uit social media moet hebben kun je je beter focussen op 1 sterke thuisbasis waar je al je ziel en zaligheid in steekt (lees Winnen in Google).

Werken met reactieve satellietsites

Een reactieve satellietsite is bij mij iets anders, dit zijn websites die ik puur en alleen reactief gebruik. Deze websites hebben geen lead-genererende functie, ze zijn niet gebouwd op het trekken van nieuwe bezoekers uit de zoekmachines. Ik gebruik satellietsites om bepaalde producten/diensten/concepten beter te positioneren en om ze meer aandacht en een eigen identiteit te geven. De bezoekers die deze websites krijgen zijn allemaal “reactief”, dat wil zeggen dat ze veelal van mijn eigen website komen (of eventueel vanuit mijn  Twitter en/of Facebookprofiel).

Casestudy Elite Seminar

Mijn eerste reactieve satellietsite was mijn website over het Elite Seminar. Normaliter wanneer een evenement of seminar van mij voorbij is raakt het ook snel in de vergetelheid op het internet maar het viel me bij het Elite Seminar op hoeveel mensen het er over bleven hebben. Door iets een eigen site te geven cluster je alle informatie omtrent een onderwerp en zorg je dat het niet zoekraakt in de massa van je blog. Daarbij krijgt zoiets een sterke eigen identiteit en in het geval van het Elite Seminar wordt het echt een “merk”. Ik heb enige tijd geleden ook een stukje geschreven over de branding van dit evenement.

Casestudy Winstmodel.nl

Toen ik in september 2010 startte met de eerste versie van mijn Winstmodel Programma was er nog niets meer dan een simpele salespage waar zelfs een verlopen aanbod op stond na de lancering. Ik heb tot en met versie 3.0 in oktober 2011 zelfs alleen maar met een salespage gewerkt (speed of implementation), pas daarna heb ik een website op winstmodel.nl geplaatst. Deze website geeft een veel beter inzicht in het programma, het is simpelweg te groot geworden om nog op 1 pagina (salespage) uit te leggen en daar komt bij dat veel geïnteresseerden ook alleen informatie zoeken over specifieke onderdelen van het programma.

Ik kan ook veel beter de “sfeer” en “community” rondom dit programma laten zien op de site. Je ziet nu bijvoorbeeld ook een hele lijst met voorbeeldwebsites, al enkele videoreacties van gebruikers (meer in aantocht) en foto’s van evenementen (foto’s van de klantendag zijn onderweg). Ik schreef laatst al over de impact van community building maar wanneer je dat actief doet bij je producten dan zul je dat ook aan de buitenwereld moeten laten zien en nog belangrijker: ze het laten “voelen”.

Sinds ik deze website heb krijg ik bijna dagelijks e-mails met specifieke vragen over het Winstmodel Programma van geïnteresseerden. Voorheen kreeg ik alleen mails van geïnteresseerden (in mijn materie) waarbij ik nog helemaal moest uitleggen wat mijn Winstmodel Programma was… wereld van verschil!

Nog even kort:

Reactieve satellietsites zijn dus relatief kleine websites die volledig ingericht zijn voor een product/dienst of concept. Mijn website met Business Interviews is bijvoorbeeld geen product maar een concept. De site gebruik ik om de interviews overzichtelijk aan te bieden en om naar te verwijzen wanneer ik nieuwe kandidaten benader. Satellietsites hoeven zelf geen lead-genererende functie te hebben. Ik verwacht niet dat deze websites zelfstandig bezoekers uit Google gaan trekken en ik zal er ook niet naar adverteren.

Wanneer mensen echter horen van mijn Winstmodel programma (bijvoorbeeld via via) dan zullen zij daarop gaan Googlen, wanneer mensen specifieke informatie over het Elite Seminar zoeken dan zullen zij daar op Googlen enzovoorts. Dit zijn hele reactieve zoekopdrachten die alleen uitgevoerd worden wanneer ze de naam van het product al kennen.

Natuurlijk staan ook al mijn concepten in de rechterkolom van deze website zodat een nieuwe bezoeker direct kan zien waar ik me allemaal mee bezig houd en waar mijn speerpunten liggen. Ik vind het nog steeds grappig om te zien dat veel ondernemers bijna een obsessie hebben om goed gevonden te worden op hun eigen naam… Ook dat is natuurlijk een reactieve zoekopdracht want ze moeten je naam kennen om het te kunnen Googlen. De websites die bij mij voornamelijk informerend bedoeld zijn en bijvoorbeeld geen verkoopfunctie hebben bevatten meestal ook Adsense advertenties, leuk extraatje.

Normaal zal ik je altijd aanbevelen om te focussen op proactieve zaken en minder op het reactieve maar in dit geval mag je het omdraaien! ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
soufyan

Door

soufyan

op 16 January 2012

Hey Tonny! Goed Artikel, zelf ben ik bezig met het maken van mijn eerste satelliet site. Ik vroeg me af, hoe sta je genoteerd in de KVK en doe je aan beleggen naast je huidige business. Fijne avond Soufyan.

Diemer

Door

Diemer

op 16 January 2012

@Tonny, mooi artikel.

Roland

Door

Roland

op 16 January 2012

Beste Tonny, Zelf gebruik ik satellietsites om specifiek voor een bepaalde doelgroep een cursus te promoten. De hoofdsite bevat meer dan 50 verschillende opleidingen op het gebied van transport en logistiek. Op basis van wat op dit moment actueel is qua opleidingen maak ik een aparte site. Voordeel is dat de bezoeker niet afdwaalt naar andere opleidingen. mvrgr. Roland

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 17 January 2012

De cursus 40 dagen zonder suiker heeft ook een eigen website gekregen zie www.40dagenzondersuiker.nl, werkt heel goed en ben er heel blij mee!

Tonny Loorbach
Tony

Door

Tony

op 24 January 2012

Sommige pagina's zijn niet geschikt voor seo, maar wel uitstekend om via een plek waar al bezoekers komen, naar toe te verwijzen. Beste plek is natuurlijk je eigen website...

Reactie plaatsen