Welke online tactiek hanteer jij, 3-4-3 of 3-5-2?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2015 

Welke online tactiek hanteer jij, 3-4-3 of 5-3-2?

Geloof het of niet, maar online marketing heeft veel raakvlakken met voetbal. Vergelijk (online) marketing met het managen van een voetbalclub. Betekent dit dat je Louis van Gaal kunt aanstellen om de online marketing van jouw bedrijf te managen? Dat misschien niet, maar met een beetje (online) bijles zou Lowietje het best kunnen. Maar online marketing blijft natuurlijk iets anders of “that’s another cook” zoals Louis dat zou zeggen.

De aanval

Laten we eerlijk zijn. Christiano Ronaldo en Lionel Messi zijn de beste spelers van de wereld, maar je gaat ze niet in de verdediging zetten. Je zet aanvallers in voor de aanval, dat geldt ook voor een aantal online kanalen. Een goeie ‘spits’ van online marketing is de inzet van zoekmachinemarketing (SEA en SEO), maar ook affiliate marketing. Het verkeer vanuit deze kanalen converteert over het algemeen beter. Maar net zoals in het voetbal, heb je meer dan spitsen nodig om te winnen.

Het middenveld

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bij Paris Saint-Germain draait het allemaal om (spits) Zlatan Ibrahimovic. Maar over het algemeen is een goede spits afhankelijk van voorzetten en passjes. Dat geldt natuurlijk ook voor online marketing. Een ‘vangnet ‘ zoals SEA is handig als mensen zelf op zoek gaan naar producten of diensten. Maar voordat men op zoek gaat naar producten of diensten moet men eerst getriggerd worden. Goede assisterende online kanalen zijn onder andere display advertising, maar ook content marketing. Je laat zien dat je er als bedrijf bent, je creëert awareness en bekendheid en werkt aan je merk. Je zult zien dat dit (in-)direct effect heeft op je converterende kanalen zoals SEA & affiliates en het verkeer via je organische kanalen zoals direct, verwijzend en organisch (zoek-)verkeer. Neem de spits Diego Costa van Chelsea als voorbeeld. Hij scoort er lustig op los, maar zonder de assists van middenvelder Cesc Fabregas is hij nergens.

Alle Online marketing aspecten

Verdediging

We komen niet naar het stadion om de rechtsback te bewonderen, maar iedereen weet dat een goede verdediging de basis is. Ik bedoel maar, zelfs legende Johan Cruijff zegt het, dus dan moet het wel waar zijn. Je kunt je met online marketing focussen op conversies en nieuwe klanten, maar je moet er wel voor zorgen dat de verdediging geen gatenkaas is, of geitenkaas zoals Johan Cruijff dat zou zeggen. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is en dat je op basis van data in kaart brengt waar de knelpunten en verbeterpunten liggen. Zorg ervoor dat de bezoeker op je website snel en duidelijk antwoord krijgt op zijn vraag en maak de drempel zo laag mogelijk. Manchester United werd in 2008 kampioen van Engeland en winnaar van de UEFA Champions League met name door de sterke verdediging, denk aan de stormrammen Nemanja Vidić en Rio Ferdinand.

De keeper

De keeper, je laatste redmiddel. Stel het gaat mis en je tegenstander komt een-op-een op je keeper af. Dan wil je ervoor zorgen dat hij er staat. Vergelijk het met (online) service en webcare. Een klant is niet alleen klant omdat hij een dienst of product afneemt. Een klant is een klant omdat hij tevreden is, en dat wil je zo houden. Je ziet steeds vaker dat merken actief en realtime social media inzetten om klanten op weg te helpen. Maar ook live-chatfuncties in de funnel zijn ook steeds meer upcoming. Zo kun je bijvoorbeeld bij Drukwerkdeal tijdens het uploaden van je (drukklaar) bestand live chatten met een medewerker. Als dat geen service is.

Tactiek, 3-4-3 of 5-3-2?

Je kunt maar elf spelers opstellen, dus je moet een tactiek bepalen. Merken zoals Coolbue zijn sterk in service, usability en online webcare. Vergelijk het met een 5-3-2 opstelling. Lowietje kan hierover meepraten. Andere bedrijven en merken focussen zich meer op de aanval met een 3-4-3 opstelling. Denk bijvoorbeeld aan Zalando. Zij focussen zich vol op de aanval met advertising campagnes, retargeting banners en TV commercials. Denk goed na waar je de focus op legt, kies voor de juiste tactiek.

Zalando en online marketing

De coach

Een goedlopend team zoals Barcelona of Bayern München heeft misschien geen (goede) coach nodig, maar als je bezig bent om jouw team naar de top te brengen dan is het aan te raden om een goede coach aan te stellen. Denk aan een ervaren online marketeer of een online bureau dat je op weg kan helpen. Het blijft een kunst om de poppetjes op de juiste plek te zetten, al lijkt dat soms vanaf de zijlijn erg makkelijk.

Fans

Sommige mensen komen naar het stadion voor een potje bier en de sfeer, maar over het algemeen wil men vermaakt worden met goed voetbal. Dat geldt ook voor de social media voor bedrijven. Zorg voor interessante content voor je fans, denk hier goed en gedegen over na. En misschien moet je eerlijk zijn, misschien speel jij niet het voetbal wat fans graag willen zien.

Kortom, zorg voor een goede mix en balans. Alleen met de inzet van Google Adwords win je geen wedstrijden. Denk na over de juiste samenstelling en zorg voor een goede ‘coach’ om alles in goede banen te begeleiden. Een goede (online) strategie is de basis voor de beste resultaten. Een coach van een voetbalteam wisselt ook niet om de wedstrijd zijn opstelling, maar wel als blijkt dat het systeem niet werkt na een aantal wedstrijden. Zet de grote lijnen uit, zorg voor een goede samenstelling en stuur bij waar nodig.

Over de schrijver
De helft van een geniale tweeling en 'Online Wonder' bij CrowdMedia. Zelfs papieren voor Google Adwords en Analytics! En een beetje SEO ervaring.
Thomas

Door

Thomas

op 25 February 2015

Leuk artikel. Afgelopen zomer dacht ik aan hetzelfde, heb dit ook visueel uitgewerkt: http://thomasfrenkiel.nl/het-seo-wk-team/ je hebt het trouwens nog een stukje uitgebreider gedaan dan ik (fans en coach er bij, goed gedaan;-) )

Wouter Hameka

Door

Wouter Hameka

op 25 February 2015

Dankjewel Thomas! 'Google als scheidsrechter' was inderdaad ook een toffe toevoeging geweest, leuk gevonden!

Reactie plaatsen