Hoe belangrijk zijn online reviews nou echt?
19 januari 2015 

Hoe belangrijk zijn online reviews nou echt?

Als we een hotel willen boeken, gaan we niet naar de checkout voordat we een review hebben gecheckt. Kopen we een nieuwe waterkoker of elektrische tandenborstel, dan doen we hetzelfde. We controleren de ervaringen van anderen voordat we daadwerkelijk aankopen doen en vind je een aantal slechte reviews dan doe je je aankoop niet.

Bij genoemde voorbeelden gaat het veelal om uitgaves van tientallen euro’s. Gek genoeg vergeten we reviews als we als zelfstandige of als MKB met een nieuwe zakenpartner in zee gaan. Terwijl het hierbij niet om tientallen, maar honderden of zelfs duizenden euro’s kan gaan. Reviews zijn in de reputatie-economie van 2015 onmisbaar, maar hoe gaat jouw bedrijf daar eigenlijk mee om?

Reputatie heb je niet meer in eigen hand

Vroeger had je de reputatie van jouw bedrijf in eigen hand. Zo besloten bedrijven zelf hoe hun bedrijfsimago naar buiten werd gebracht. Tegenwoordig is dit al lang niet meer zo. De wereld is transparant en we kunnen, maar verwachten ook ervaringen van anderen te vinden over bedrijven. Als iemand niet op één sociaal medium vindbaar is, wordt dat al gauw als vreemd ervaren. Zou jij bijvoorbeeld iemand uitnodigen voor een sollicitatiegesprek als hij of zij geen LinkedIn heeft?

Gevolgen van de reputatie-economie

Reputaties zijn steeds belangrijker, maar wat voor gevolgen heeft dit nu eigenlijk?

Gevolg 1

Voor de klant:  Online reviews verkleinen het gat tussen marketing en de waarheid

Merken kunnen niet meer zomaar iets roepen, ze moeten ‘underpromisen en overdeliveren’. Oftewel een uitmuntende service verlenen en het verhaal vertellen zoals het is. De reputatie-economie dwingt bedrijven om eerlijk te zijn.

Gevolg 2

Voor het bedrijf: Het bedrijf is niet meer in control

Reputaties zijn niet meer in handen van bedrijven en je ziet dan ook bij veel grote bedrijven dat zij hard aan reputatiemanagement werken. Denk bijvoorbeeld eens aan de webcare van grote bedrijven als KLM of Coolblue, ook dat is een vorm van reputatiemanagement en zij weten het ook nog eens om te zetten in hun voordeel.

Gevolg 3

Voor ons allemaal: De reputatie economie is geboren

De reputatie economie waarin we leven is ook van invloed op jou en mij als persoon. Het hebben van een goede reputatie is geld waard en het kan uitgroeien tot de meest belangrijke online valuta. Denk bijvoorbeeld eens aan bloggers. Succesvolle bloggers hebben een goede online reputatie en een aantal daarvan weet dat zelfs om te zetten in business. Feitelijk kan ons online gedrag dus geld waard zijn.

Hoe zit dat nou met online reviews?

Als het over reviews gaat, wordt echter toch nog  vaak de vraag gesteld: “Zijn online reviews echt zo belangrijk? Checken mensen echt reviews voordat ze aankopen doen?” OpenCompanies heeft onderzoek gedaan naar online reviews en daaruit blijkt dat 92% van de ondervraagden online reviews checkt voordat ze een aankoop doen. De tweede vraag die vervolgens meer dan eens gesteld wordt: “Ja, maar schrijven mensen dan niet alleen maar negatieve reviews?” Nee, dat doet slechts 2%!

Hoe belangrijk zijn online reviews

Benieuwd hoe jij meer reviews voor jouw bedrijf kan genereren?

Over de schrijver
Op OpenCompanies vind je elk bedrijf in Nederland. Op elk bedrijfsprofiel kom je niet alleen algemene KVK gegevens tegen, maar ook geverifieerde financiële informatie en reviews. Door op OpenCompanies jouw zakenpartners te check, ben je altijd op de hoogte met wie je zakendoet en zorg je dat jij gezond onderneemt. Roëll de Ram is community manager voor OpenCompanies.
Reactie plaatsen