Trek je business binnenstebuiten! (2 Marketing Strategieën)
18 juni 2012 

Trek je business binnenstebuiten!

In mijn beleving kun je jouw internet marketing strategie op 2 verschillende manieren insteken:

Je kunt van buiten naar binnen werken (de meeste marketeers kiezen hiervoor) of je kunt van binnen naar buiten werken (mijn voorkeur). Ik zal in dit artikel beide varianten eens naast elkaar zetten en je laten zien hoe je jouw business letterlijk “binnenstebuiten” kunt trekken voor optimaal resultaat!

De van buiten naar binnen strategie

Ik had dit ook de Arjen Robben of Sven Kramer Strategie kunnen noemen maar dat geeft het meteen zo’n naar randje, laten we het even positief insteken. Van buiten naar binnen werken is in mijn ogen het doen van marketing “buiten” je eigen business om te zorgen dat er nieuwe bezoekers/klanten naar je website/bedrijf komen. Hieronder vallen eigenlijk alle taken die los staan van je huidige business processen en volledig zelfstandig zorgen voor nieuwe aanwas, denk dan aan:

  • Affiliates werven
  • Adverteren bij Google Adwords
  • Content publiceren om te gaan scoren op bepaalde keywords
  • Persoonlijk benaderen van mensen via social media
  • Adverteren op andere websites
  • Enzovoorts

Dit zijn “traffic genererende” acties die zorgen voor nieuwe bezoekers naar je website. Dit is verreweg de meest logische marketingstrategie in de ogen van veel ondernemers. De gemiddelde ondernemer spendeert dan ook 80% van zijn tijd/geld/energie in het bereiken van “nieuwe” leads.

De van binnen naar buiten strategie

Je kunt het ook andersom doen, door van binnen naar buiten te werken, zo zou de gemiddelde schoonmaakster het ons ook leren. Je gebruikt hierbij je huidige business en klanten om van binnenuit te groeien, denk dan aan:

  • Upsell processen (meer verdienen aan 1 klant)
  • Klanten omvormen tot affiliates/ambassadeurs
  • Community building
  • Baanbrekende klantenservice
  • Content optimaliseren om Google scores te verbeteren
  • Het perfectioneren van je producten

In de meeste gevallen va het bovenstaande rijtje zorg je voor een soort mond tot mond reclame maar die term is door alle social media wat achterhaald. Tegenwoordig kun je beter spreken van tweet tot tweet reclame o.i.d.

2 strategieën naast elkaar

van-binnenuit-ondernemen-ambassadeurs-opleiden

Je zou het samen kunnen vatten door bij de eerste strategie je business centraal te stellen en bij de tweede je product. Ik geloof er echt heilig in dat een goed product nog steeds een onmisbare basis vormt voor een goede business. Je kunt echt een groot succes creëren door puur en alleen je product te optimaliseren en je klanten daarin te betrekken.

2 vergelijkingen

De twee mooiste vergelijkingen tussen beide strategieën vind ik deze:

1. Content publiceren versus content optimaliseren

Kortgeleden schreef ik een artikel over Google Adwords versus SEO en daar had ik het al even over het “zoekwoorden verlanglijstje“.

Content publiceren:

Je gaat zelf nadenken op welke woorden je gevonden wilt worden in Google of je gebruikt hiervoor de Google Keywordtool. Veelal kom je alleen uit bij de zogenaamde shorttail keywords en vergeet je de longtail. De shorttail en longtail zoekopdrachten zijn op deze manier verdeeld in Google:

longtail-shorttail-keywords-google

Dit betekent dat je met de shorttail maar 30% van de markt bediend en daarbij ook nog eens het stuk bediend waar alle concurrentie zit…

Content optimaliseren:

Je schrijft lekker vanuit je zelf, over de dingen die jij interessant vindt. Je zet bijvoorbeeld een kennisbank op omtrent je vakgebied op je eigen website waarmee je een soort eigen Wikipedia creëert. Vervolgens kijk je in Google Analytics en Google Webmastertools op welke woorden je gevonden wordt en waar nog meer potentie in zit. Als je per ongeluk op een keyword kunt scoren dan kun je er expres vaak nog beter op scoren. Wanneer je bezoekers krijgt op een woord waarmee je niet in de top 3 van Google staat weet je dat er potentie in zit. Je kunt dan het betreffende artikel optimaliseren en beter gaan scoren.

2. Affiliates werven versus affiliates opleiden

Ik schreef laatst dit artikel: Waarom je moet investeren in je klanten… Ik zal dat niet helemaal gaan herhalen maar ik leg daar uit hoe mijn klanten zich aan kunnen melden als “ambassadeur” van het programma dat ze zelf hebben aangeschaft. Op deze manier krijg je alleen oprecht tevreden en enthousiaste affiliates die voor jou gaan promoten.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Webdesign Rotterdam

Door

Webdesign Rotterdam

op 18 June 2012

Beste Tonny, Ik ben al een tijdje bezig met affiliat marketing. Ik ben opzoek naar een tool waarbij mij kan helpen om de juiste longtail zoektermen te vinden. Heb jij enige idee welke tool dit is. Ik gebruik zelf vaak de Google adwords keywordtool. Maar ik ben echt opzoek naar een beter die meer gericht is op het vinden van longtail zoektermen. ik hoor het graag van je. mvg John

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 June 2012

Longtail vind je in geen enkele tool, om de eenvoudige reden dat Google deze informatie niet deelt. De 70% longtail is bijna niet te segmenteren omdat het allemaal lange zinnen betreft. Daar zijn dus geen statistieken van. Longtail vind je naar mijn mening het makkelijkst door een kennisbank omtrent je eigen vakgebied op te zetten en daar veel content in te plaatsen, samen met veel bloggen natuurlijk.

Chris

Door

Chris

op 18 June 2012

Hi Tonny, zie je dit als Of / Of ... of (sic!) is er ook een combi denkbaar logischerwijs? Chris

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 18 June 2012

Ow het kan heel goed naast elkaar hoor, je moet er een balans tussen vinden.

Monique

Door

Monique

op 19 June 2012

Goed verhaal Tonny! Helemaal duidelijk uitgelegd.

Amro

Door

Amro

op 19 June 2012

Interessant idee over ambassadeurs en ik heb hier en daar al promotie´s van jou producten op jou klanten hun websites gezien alleen is de doelgroep dan niet echt relevant denk je niet? Het is wel een sterke word of mouth. Dat dan weer wel alleen kwa relevantie sla je de plank mis denk ik maargoed, wie ben ik.

Pepijn

Door

Pepijn

op 20 June 2012

John ik zal als ik jou was even kijken naar Market Samurai. Een super goede keyword tool. Je kan filteren op bijv. keywords bestaande uit meer dan 3 woorden. Hij laat de concurrentie zien en ook de adwords dingen (zoals cpc). Elke keyword kun je weer dieper induiken. Een andere internet marketeer (Mitchel van Duuren, heeft hier een filmpje over gemaakt: http://www.internetmiljonair.nl/vinden-van-een-niche-met-market-samurai/ Een andere tool is de Long Tail Pro Succes!

Tijmen

Door

Tijmen

op 6 November 2013

Hoi, Ik gebruik ook veel zoekwoorden uit het zoekvenster van google die deze zelf aanvult. Elke keer even een letter neerzetten en dan de woorden noteren. Wat denken jullie van 1 pagina schrijven met meerder zoekwoorden waar niet zoveel volume opzit. Of schrijven jullie daar ook aparte pagina's voor.

Reactie plaatsen