De toekomst van ons betaalde leesgedrag
29 mei 2015 

De toekomst van ons 'betaalde' leesgedrag

Tot 10 jaar terug deden we niet anders dan van papier lezen: boeken, tijdschriften en kranten. Na de enorme technologische vlucht die lezen vanaf smartphones, tablets en e-readers voor velen haalbaar heeft gemaakt, zijn uitgeverijen failliet gegaan of verkeren in financieel moeilijke tijden. De grote reorganisatie is al wel begonnen, maar gaan we nu massaal papier laten liggen? Veel belangrijker: HOE willen we eigenlijk digitaal lezen?

Informatief lezen vraagt om digitaal

Allereerst moeten we ons afvragen welke rol ons leesgedrag speelt. Er is een groot onderscheid tussen informatief lezen en lezen voor ‘fun’. Informatief lezen – ik schaal daaronder met name nieuws en educatie – is noodzakelijk in ons leven en met name deze rol biedt in digitale vorm enorm veel voordelen.

Nieuws is vluchtig en we willen gedurende de hele dag op de hoogte blijven of kunnen zijn van het laatste nieuws. Daarom verandert de vorm van kranten en ook roddelbladen het snelst: nieuwswaarde wint het van het product zoals het in printvorm bestaat. De diepgang achter het nieuws en de convenience van nieuwspublicaties bieden in mijn ogen nog wel ruimte voor nieuwe, digitale business-modellen. De Vlaamse krant De Standaard biedt bijvoorbeeld mooie verschillende digitale producten en abonnementsformules.

Ook studieboeken zijn in digitale vorm een goed alternatief voor print: het bespaart behoorlijk op kosten van drukwerk en verspreiding en ze blijven beter up-to-date (en het scheelt een hoop gesjouw voor scholieren). Daarbij biedt een online verbinding meteen mogelijkheden tot verdieping en uitbreiding op de vaste, statische materie.

De beleving van lezen in print

Lezen ter ontspanning of ter inspiratie ligt op digitaal vlak iets anders, omdat we hier meer te maken hebben met de factor ‘beleving’. Hoe fijn is het om mooi papier te voelen, om een magazine mee naar het strand, bad, toilet, bed of de keuken te nemen, om wat uit te scheuren of om snel, niet-chronologisch te kunnen bladeren en om te lezen op elk gewenst moment? En wordt je stiekem niet blij als er post voor je is en het iets positiefs is als een mooi magazine? Of als je een boek cadeau krijgt in inpakpapier?

Persoonlijk kan ik me daarin vinden, ook al is het wellicht een kwestie van tijd en wennen: een jongere generatie is veel minder gewend aan papier (ik ben tenslotte ook al ‘middle aged’). Maar ik ben nog niet uitgestorven en generaties voor mij ook nog niet.

Print blijft onmisbaar in een nieuwe rol: het wordt een luxe belevingsproduct; een gedrukte foto of mooi papier is digitaal niet te vangen. Ik zie een sterke positie in print nog steeds voor fotoboeken, historische boeken, inspiratievolle lifestyle magazines en kookboeken of -bladen. Een mooi boek of tijdschrift staat tenslotte ook wel leuk in je boekenkast of op de salontafel. En vergeet The Lonely Planet niet als je op reis gaat naar een gebied zonder bereik.

Maar wat als je de luxe je niet kan permitteren? Of als je de luxe gewoonweg niet meer op prijs stelt en digitaal in de toekomst meer voordelen gaat bieden voor iedereen? Gelukkig hoeft het één het ander niet uit te sluiten.

Welke rol kunnen uitgeverijen spelen in ons digitaler wordende leesgedrag?

Allereerst moeten uitgeverijen zich afvragen hoe de digitale content geconsumeerd wordt als het leesgedrag steeds digitaler wordt. Uitgeverijen hebben een paar jaar geleden hier en daar geëxperimenteerd (Veronica bijvoorbeeld) met een verrijkte magazine-app die heel veel geld kostte, maar niemand zat daar toen op te wachten.

Retailers (AKO en Bruna) en ook nieuwe bedrijven (bijv. MagZine.nu) hebben geprobeerd naast print een digitale kiosk neer te zetten. Echter geldt voor het hetzelfde boek of blad 6% BTW in print en maar liefst 21% BTW voor digitale producten (het BTW-tarief staat nu ter discussie). Daardoor bleef de prijs van een digitaal product te hoog en werd er maar weinig digitaal verkocht.

Andere nieuwe bedrijven, bijvoorbeeld het bekende Blendle, bedachten een app waarbij je niet betaalde voor het hele magazine of de hele krant, maar trok alle artikelen uit elkaar en verkocht ze tegen lage tarieven los. Slim, maar voor de heavy user gaat dat wel aardig in de kosten lopen.

Daarop volgden initiatieven, zoals eLinea, met een ‘all-you-can-read’ model, waarin ook Netflix (tv) en Spotify (muziek) succesvol zijn. Met al die losse artikelen is de beleving van ‘even lekker de krant of een magazine lezen’ misschien wel weg, net als het bladritme, maar dat is voor een grote doelgroep wellicht geen enkel obstakel.

De e-reader is een mooie technische oplossing voor boeken; het leest via een fijn scherm en overal en je hoeft niet constant online te zijn. Toch blijft het een prijzige bedoening.

Een geheel nieuwe, veelbelovende oplossing is in mijn ogen Bliyoo . Een soort bibliotheek  waarbij je boeken én/ óf tijdschriften met een all-you-can-read abonnement kunt lezen. Financieel aantrekkelijk, gesynchroniseerd op alle apparaten, offline te lezen en geen zware opslagruimte. En de beleving van een boek of magazine in zijn geheel blijft. Echter: de krant is helaas (nog) niet mogelijk hierin mee te lezen. Een aardig alternatief naast je abonnement op Spotify en Netflix?

 de toekomst van betaald leesgedrag

Conclusie: investeren in customer intelligence

Het digitale betaalde leesgedrag heeft tijd nodig zich te ontwikkelen. Hét digitale antwoord is er nog niet voor iedereen. En wij als consumenten moeten nog wennen aan het feit dat goede content ook online geld kost. De gedachte dat goede content gratis is zal genuanceerder worden – je betaalt tenslotte niet alleen voor een stuk papier? Een lekker bladritme, een mooie vormgeving en een perfecte selectie van artikelen over een bepaald onderwerp is toch ook veel waard? Bovendien zullen goede journalisten ook geld moeten verdienen, dus gratis kwalitatieve content zal er niet in overvloed zijn, tenzij het misschien gesponsorde content is.

Er valt nog veel te ontwikkelen voor uitgeverijen op digitaal gebied. De business-modellen zijn al aan het veranderen! Enkel door te investeren in nieuwe technische mogelijkheden in combinatie met ‘customer intelligence’ – de drijfveren van de klant – maken uitgeverijen (samen met gerelateerde bedrijven) kans om specifieke lezersgroepen te blijven bedienen met prachtige betaalde content.

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Reactie plaatsen