arrow_drop_up arrow_drop_down
16 oktober 2012 

Superpromoters... heb jij ze?

Ik was kortgeleden met mijn collega Eelco de Boer bij het seminar van Robert Cialdini hier in Nederland, een zeer interessant seminar met een aantal prachtige sprekers. Een van de tips die ik daar in mijn boekje heb geschreven wil ik graag met je delen, de credits zijn dus niet voor mij maar ik zal er ook een eigen voorbeeld bij noemen. Het gaat hier over de kracht van superpromoters:

Superpromoters, wat zijn dat?

Promoters zijn mensen die jou, je product en/of je bedrijf een warm hart toekennen. Het zijn bijvoorbeeld de klanten die zo enthousiast over je product zijn dat ze het zelfs voor je promoten, ergo: de promoters. Superpromoters gaan een stapje verder, het zijn de belangrijke schakels die een virale actie voor jou tot een succes kunnen brengen. Dit zijn de mensen die dankzij hun netwerk / positie in jouw markt kunnen zorgen voor een bereik van hier tot gunder. Een voorbeeld:

Harry Potter Theme Park

harry-potter-theme-parkNa het grote succes van de Harry Potter films werd besloten een attractiepark te openen, The Wizard World of Harry Potter. Om dit onder de aandacht van de fans te brengen werd besloten om geen marketingbudget uit te trekken voor een grootse campagne maar om gebruik te maken van superpromoters. Zodoende besloot Cindy Gordon, vice president new media en marketing bij Universal om slechts 7 mensen te benaderen…

Deze 7 mensen waren allemaal diehard Harry Potters fans en nog belangrijker: in het bezit van een blog/veel volgers op Twitter bedoeld voor de “Harry Potter community” op het internet. Dit zijn de echte superpromoters want zij kunnen met 1 inspanning de complete community (echte Harry Potter fans) bereiken.

Deze 7 mensen werden persoonlijk op de hoogte gebracht dat er binnenkort een attractiepark zou openen met daarbij natuurlijk vast wat vrijkaarten als beloning voor hun bijdrage op het internet. Hen werd verteld dat het nog strikt geheim moest blijven tot de officiële aankondiging. Vlak voor de officiele aankondiging ontvingen zij echter allemaal het bericht dat ze het wel vast mochten delen, dat het toch snel openbaar zou zijn…

Binnen 24 uur bereikten deze 7 bloggers maar liefst 350 miljoen mensen! Zodoende was meteen de hele markt op de hoogte van het park zonder ook maar een dollar uit te geven aan marketing. Bijzonder.

Hoe ik het doe?

Ook ik probeer dit principe in mijn business toe te passen al werkt het bij mij op een iets andere manier. Ik zie het onderscheid in promoters en superpromoters. Superpromoters zijn bij mij de grotere affiliates, wanneer ik bijvoorbeeld een seminar, actie of productlancering onder de aandacht wil brengen dan roep ik vaak de hulp in van partners. Daarnaast werk ik met Ambassadeurs. Wanneer iemand met mijn Phoenix Programma werkt dan kunnen ze naar verloop van tijd het Ambassadeurschap aanvragen, dat zier er ongeveer zo uit:

testimonial-vragenlijst

Dit formulier geeft mij een goed beeld van hoe zij er in staan. Ik wil alleen ambassadeurs die echt zelf met het programma gewerkt hebben, daar oprecht tevreden over zijn en het zodoende ook oprecht zouden aanbevelen (niet alleen voor een commissie). Let daarom ook even op de laatste vraag in het bovenstaande plaatje. Je ziet hier een lijstje met enkele resultaten, zo zie je dat ik ook meteen testimonials verkrijg met dit formulier, win – win dus. De mensen die het ambassadeurschap verkrijgen kunnen zodoende als affiliate het Winstmodel Programma gaan promoten. Ik leg hier een grote focus op omdat ik meer fan ben van “van-binnen-naar-buiten” werken dan andersom:

van-binnenuit-ondernemen-ambassadeurs-opleiden

Wanneer je jouw product centraal stelt en een focus legt op kwaliteit en klanttevredenheid dan zul je zien dat dit voor je gaat werken. Je klanten zorgen dan voor de virale factor en zodoende een groter bereik.

Hoe vind je jouw superpromoters?

Heb je geen idee hoe je aan superpromoters komt? Dan kun je het volgende doen: Maak een vragenlijst/questionnaire voor je klanten met daarin wat vragen over je product/dienst. Probeer hiermee te achterhalen wat de goede en slechte kanten van je product en je service daar omheen zijn, dat is sowieso al leerzaam. In die vragenlijst kun je vervolgens vragen: “zou u ons bedrijf/product aanraden aan anderen?” (zie ook de NPS). Je kunt daar bijvoorbeeld wat keuzeopties bijzetten zodat je een goed beeld krijgt van hoe sterk iemand je aan zou willen bevelen. Laat ze ook hun website en Twitternaam invullen. De klanten die echt voor jou door het vuur willen gaan en een groot bereik hebben zijn je superpromoters.

De Superpromoter van Rijn Vogelaar

Er is een boek over het principe van Superpromoters van Rijn Vogelaar. Ik heb het nog niet gelezen maar ik ga het zo bestellen dus ik dacht, laat ik dat hier meteen als tip bijzetten, ik heb tenslotte ook even zijn kaft als plaatje voor dit blog geleend. Zeker de moeite waard om je hier nog eens in te verdiepen denk ik. Je kunt het hier kopen.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Sander

Door

Sander

op 16 October 2012

Te gek artikel Tonny! Voor veel mensen misschien even wennen om van binnen naar buiten te gaan werken, maar het kan absoluut een wereld van verschil maken voor je business!

Dominique

Door

Dominique

op 17 October 2012

Hey Tonny, Ik denk ook dat een "van binnen naar buiten" strategie veel beter zal werken op de lange termijn. "Van binnen naar buiten" betekent in mijn ogen dat je eerst ontdekt waardoor je echt gepassioneerd bent, daar dan een online business rond bouwt, dan mensen aantrekt die ook zo geïnteresseerd zijn in jouw passie of hobby en dan uiteindelijk een product creëert dat die mensen kan helpen. "Van buiten naar binnen" is dat je eerst een marktstudie gaat doen waar er nog onontgonnen niches zijn en dan heel hard gaat adverteren om in die niche toch maar snel wat producten te kunnen verkopen. Kan ook werken, maar op de langere termijn zal de eerste strategie veel beter werken en zal je zelf veeeel meer voldoening uit je business halen. Groet, Dominique

Jelle Drijver

Door

Jelle Drijver

op 18 October 2012

Leuk artikel Tonny! Boek is zeker een aanrader! (Leuk ook om juist dit boek met enthousiasme aan te bevelen / te promoten) Ben nu onderweg naar een afspraak met Rijn Vogelaar, heb het boek net gelezen ter voorbereiding. Weet zeker dat jij het ook interessant gaat vinden. Groeten, Jelle

Reactie plaatsen