Vertel jij jouw klanten over je mislukkingen?
26 oktober 2015 

Storytelling: Vertel jij jouw klanten over je mislukkingen?

Als er één term is die op dit moment helemaal hot is in het marketingvak, dan is het wel storytelling. Wat wordt er nu precies mee bedoeld en waarom zou je het als marketeer in moeten zetten? Met storytelling wordt letterlijk het vertellen van verhalen bedoeld. Verhalen over je product of dienst, over je bedrijf, over de mensen achter je bedrijf etc.

Vertrouwen

Maar waarom zou je verhalen vertellen? Wat schiet je daar als bedrijf nu mee op? Nou, het zorgt dat je (potentiële) klanten je gaan vertrouwen. Om klanten voor je te winnen en te behouden zijn namelijk drie dingen nodig:

  • Een goed product van uitstekende kwaliteit
  • Goede service, waarbij je de klant gemak biedt
  • Vertrouwen

Van deze drie is vertrouwen nog wel het meest belangrijke element van de gunfactor. Om het vertrouwen van een klant te winnen, moet je ervoor zorgen dat de klant een klik met jou of je bedrijf heeft. Wanneer er sprake is van authentieke communicatie tussen mensen kan deze klik ontstaan.

Gemeenschappelijkheid als basis van vertrouwen

President Obama wordt op dit moment als één van de beste sprekers ter wereld gezien. Dit komt mede doordat hij regelmatig laat merken dat hij ook maar gewoon een mens is. Bijvoorbeeld toen hij tijdens een van zijn speeches naar voren liet komen dat ook hij 6.30 uur ‘s ochtends vroeg vindt om te vertrekken. Door te laten merken dat hij ook gewoon mens is, gaan mensen zich met hem  identificeren, waardoor er vertrouwen ontstaat. Gemeenschappelijkheid is namelijk de basis van vertrouwen.

Het verhaal erachter

Veel bedrijven presenteren cijfers op hun website of in een presentatie om (potentiële) klanten te overtuigen. Wanneer dit puur cijfers zijn, zal een klant of lezer hier niet snel door geraakt worden. Als je als bedrijf het verhaal achter deze cijfers vertelt, zul je iemand veel sneller raken. We vinden het vaak lastig om cijfers en feiten te onthouden. Verhalen worden veel makkelijker onthouden omdat verhalen een bepaalde associatie bij de lezer oproepen. De lezer van een verhaal identificeert zich namelijk onbewust met de hoofdpersoon, kleurt het verhaal zelf in zijn hoofd in en wordt zo als het ware het verhaal ingezogen.

Waar kan ik storytelling inzetten?

Storytelling is op diverse manieren toe te passen binnen je bedrijf. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden door het management in de communicatie richting medewerkers.  Gebruik het ook eens bij de werving van nieuw personeel.  Vertel in een wervingsgesprek hoe het er binnen je bedrijf aan toegaat. Bijvoorbeeld dat er in de kantine geen kassa is, maar een potje waarin iedereen op basis van goed vertrouwen geld doet wanneer hij iets nuttigt. Deze manier van communiceren zal waarschijnlijk beter blijven hangen dan dat je gewoon zegt dat je bedrijf belang hecht aan betrouwbare medewerkers.

Ook vanuit marketing en sales is storytelling perfect toe te passen. Vertel de buitenwereld hoe je producten zijn ontstaan, hoe het bedrijf is ontstaan of hoe het ooit begonnen is. Vraag  servicemonteurs wat ze onderweg tegenkomen en vertel hierover.

Vertel ook faalverhalen

Vertel succesverhalen, maar durf ook eens een faalverhaal te vertellen. Waar ging het mis? En wat heeft het bedrijf vervolgens gedaan om het op te lossen? Het mooie van een faalverhaal is dat anderen dat niet vertellen. Je valt dus op als jij het wel doet. Verder hebben mensen er altijd respect voor als je durft te vertellen dat je iets fout gedaan hebt. Een ander voordeel is dat je uitgebreid kunt vertellen hoe je het hebt opgelost, waardoor je creativiteit en klantgerichtheid naar voren komen.

Bouwstenen

Probeer in een verhaal altijd een probleem en een emotie te verwerken. Andere elementen die het goed doen in verhalen zijn tijdsdruk, spanning, dilemma, passie en liefde. Een goed verhaal gaat over een persoon die over een obstakel moet. Het probleem en de climax hier en daar iets aandikken mag, maar zorg wel dat het betrouwbaar blijft.

Storytellers

Het mooie aan storytelling is dat je er direct mee kunt starten. Verhalen zijn overal aanwezig. De kunst is alleen om ze naar boven te halen. Lukt het je zelf niet om een verhaal op papier te krijgen? Er zijn professionele storytellers, zoals Erik Mathlener, die je kunnen helpen om het verhaal achter jouw bedrijf naar boven te halen. Samen met klanten als Nationale Nederlanden en de Schiphol Group kijkt hij naar de organisatie en helpt hij storytelling als instrument in te zetten.

Bedrijven storytelling

Een voorbeeld uit de praktijk

Een prachtig voorbeeld van storytelling is het verhaal achter de chocolade van Tony Chocolonely. Bedenker en oprichter Teun van de Keuken gaf zich in 2004 zelf aan als medeplichtige aan slavernij omdat hij chocolade had gegeten waarvan cacao was geproduceerd door kindslaven. Toen hij hiervan vervolgens vrij werd gesproken, besloot hij zelf slaafvrije chocolade op de markt te brengen. De chocolade die we kennen onder de naam Tony Chocolonely.

Hoe zet jij momenteel storytelling in?

Over de schrijver
Sales & Marketing - Social Media - Traveling - Running - Travel blogging

Door

Ard van Someren

op 26 October 2015

Leuk stuk Vera, blijf vertellen!

Door

Chelsea Bosters

op 26 October 2015

Volledig mee eens Vera! Ik ben zelf voorstander van het delen van verhalen, zowel successen als mislukkingen. Om die reden heb ik mijn valkuilen met Marketingmed ook al eens gedeeld: https://marketingmed.nl/valkuilen-contentmarketing-contentplatform/

Door

Vera Heinen

op 27 October 2015

Goed voorbeeld Chelsea! Goed om je kwetsbaar op te stellen. Dit zullen veel lezers waarderen.

Door

Patrick van Gurp

op 27 October 2015

Interessant en ook verhelderend. Vertrouwen zou m.i. meer de focus moeten krijgen. Vanuit mijn werk visualiseer ik verhalen. Echter mooie verhalen komen beste tot zijn recht als ze ook mooi, goed of zelfs charismatisch worden verteld. Niet iedereen is direct in staat dit te kunnen doen. Welke tips en trucs heb jij voor deze mensen?

Door

Vera Heinen

op 27 October 2015

Maak vooral gebruik van levendig taalgebruik. Op deze manier wordt het verhaal al snel als interessanter en leuker ervaren en kan de lezer zich een beeld vormen bij het verhaal. Doordat de lezer in zijn brein een beeld vormt, wordt het verhaal ook beter onthouden.

Door

Patrick van Gurp

op 28 October 2015

Bedankt voor deze tip. In mijn vak gaat het ook om verhalen vertellen in spraak en dat letterlijk voor de camera. Niet elk mens is hier een natuurtalent in. Zelfs goede sprekers vinden een verhaal vertellen voor de camera een hele andere ervaring dan voor een publiek te spreken. Hoe kan je het "angst voor de camera" gevoel wegnemen bij mensen?

Door

Vera Heinen

op 31 October 2015

Het beste is natuurlijk proberen te denken dat de camera er niet is, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Waar het m.i. op neerkomt is veel oefenen en proberen een goed gevoel te krijgen bij de resultaten (de resultaten als een buitenstaander proberen te bekijken, dus niet te kritisch op jezelf). Dit zal het zelfvertrouwen versterken waardoor het uiteindelijk beter gaat.

Door

Patrick van Gurp

op 4 November 2015

Helemaal mee eens. Nogmaals bedankt voor de tips. Ik hoop vooral dat mensen de houding "ik werk wel achter de schermen" achter zich laten en middels storytelling echt op de voorgrond gaan treden en mooie verhalen gaan vertellen. Met jouw blog als inspiratie moet dat zeker lukken!

Reactie plaatsen