arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2014 

Retailers en online marketing: water en vuur?

Vorige week kocht ik bij een (echte) schoenenzaak in Hoevelaken een paar nieuwe schoenen. Best opmerkelijk, immers ik wist al welk merk, model en maat ik wilde hebben. Toch ging ik naar die schoenenzaak. Waarom? Omdat ik die schoenen graag wilde vasthouden en omdat die zaak in de buurt zit. De eigenaar van de zaak (een ondernemer, 4e generatie) hielp mij zelf en dat gesprek is aanleiding voor deze blog.

Ik begrijp namelijk domweg niet waarom een lokale retailer zo weinig met online marketing doet. Een aantal opmerkingen die de ondernemer maakte in het gesprek:

  •  “ja, maar van korting op internet kunnen wij natuurlijk niet leven.”
  •  “We mogen geen korting geven van de leverancier.”
  •  “Onze klanten komen toch wel…”
  •  “Ik ben niet zo handig met Facebook en Google.”

In deze blog wil ik graag ingaan op de online mogelijkheden voor lokale retailers.

Online marketing is niet alleen korting; denk strategischer!

Veel ondernemers denken dat ze enkel met het geven van korting online een succes kunnen halen. Dat is natuurlijk net zo min waar als dat het in een lokale winkelstraat is. Online gelden de aloude generieke strategieën van Porter net zo goed als offline (ofwel de brick-and-mortar wereld).

Door voor een differentiatiestrategie te kiezen in plaats van een kostenstrategie onderscheid je je van concurrenten. Dat kan online bijvoorbeeld door middel van de volgende tactieken:

  • Combineer offline en online waardoor je een echte klantbeleving kunt creëren. Laat klanten bijvoorbeeld een product online bestellen en het direct afhalen in de winkel. Daar kan geen online winkel tegenop. Consumenten willen die kleding en schoenen graag zo snel mogelijk hebben!
  • Werk met vaste klantenprogramma’s: ja, vaste klanten weten je wel te vinden, maar wie zegt dat ze niet meer uitgeven bij een andere winkel? Ik heb de vorige paren schoenen wél online besteld. Die had de lokale schoenenzaak mij ook kunnen verkopen, maar hij heeft geen online shop of nieuwsbrief. Als lokale ondernemer kun je eenvoudig een bestand aanleggen met vaste klanten waarin je segmenten maakt met interesses.
  • Onderscheid je in service: jij weet veel meer van jouw producten dan een ‘agent’ in het customer contact center van een online retailer! Deel die kennis online, geef klanten proactief advies en zorg voor een uitstekende aftersales.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je te onderscheiden van een online concurrent! Voorkom in de valkuil te vallen van het ‘online-is-altijd-goedkoper-dus-dat-verliezen-we-altijd’-denken.

3 tips waarmee een lokale retailer direct online kan starten

E-mail nieuwsbrief blijft converieknaller

Dit klinkt afgezaagd, maar onderzoek toont keer op keer aan dat e-mail de hoogste conversie heeft naar orders. Toch krijg ik van weinig lokale retailers structureel een nieuwsbrief. Zonde, want een e-mailnieuwsbrief kun je eenvoudig zelf maken via bijvoorbeeld MailChimp. Deze software is zeer goedkoop en super gebruiksvriendelijk, waardoor je het zelf kunt beheren en zelf je mailings kunt maken. Heel belangrijk: verzamel alle e-mailadressen van je klanten en vraag of je ze op de hoogte mag houden.

Google Mijn Bedrijf is erg waardevol

Potentiële klanten zoeken via Google een winkel. Online of offline. Omdat Google tegenwoordig bijna altijd je locatie weet krijg je dus ook suggesties voor bedrijven in jouw buurt. Daar kun je eenvoudig tussen staan via Google Mijn Bedrijf. Een heel belangrijk onderdeel daarin zijn de reviews, die worden weergegeven d.m.v. sterren. Iemand die de winkel niet kent vertrouwt in meer dan 80% die reviews en baseert daar de keuze op!

Google mijn bedrijf voor retailers

Lokaal voordelig adverteren via Facebook

Veel ondernemers schrikken terug van de kosten van Google AdWords. Daar is wel wat voor te zeggen op lokaal niveau, zeker omdat je concurreert met multinationals die hun campagnes gewoonweg 24 uur per dag monitoren en optimaliseren. Dat is lastig als je geen Google AdWords expert bent of kent.

Een alternatief is het adverteren via Facebook Adverteren. Hiermee is het namelijk mogelijk om voordelig en zeer lokaal te adverteren op basis van het profiel van een mogelijke klant. Voor de schoenenzaak in Hoevelaken zou een doelgroep er als volg uit kunnen zien (deze doelgroep bevat dus 2.400 mannen rondom Hoevelaken die aan een aantal criteria voldoen): De kosten per klik zouden in dit geval ca. 6 cent zijn.

Voor alle bovenstaande zaken geldt: maak een marketingplanning. Die hoeft niet ingewikkeld te zijn maar is wel een stok achter de deur om de zaken niet te laten versloffen! Geef in je planning per week aan wat je gaat ondernemen en houd maandelijks je resultaten bij via bijvoorbeeld Google Analytics. Het meeste kun je zelf. Heb je daar geen tijd voor? Neem dan een lokaal marketingbureau in de arm die dit voor je kan verzorgen.

Wat zijn jouw ervaringen met retailers en online marketing?

Over de schrijver
Ik heb een passie voor alles wat met online marketing te maken heeft en ben daarom in 2011 gestart met het allround online, social en mobile marketingbureau Marketing Guys in Amersfoort. Hier werken we inmiddels met z’n 6-en voor ca. 50 klanten in het MKB, zowel nationaal als internationaal. Mijn persoonlijke interesse ligt sterk in online B2B strategie en social media marketing.
Reactie plaatsen