arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2015 

Outbound marketing is dood, lang leve inbound!

Je hoort er veel over, maar wat is inbound marketing eigenlijk? En ook, hoe pak je het precies aan? In dit blog leg ik dat uit aan de hand van het schenken van aandacht, eten én een Berliner bol.

Wat is Inbound Marketing?

Laten we beginnen met de laatste vraag uit de vorige paragraaf; wat is inbound marketing precies? Wij gebruiken die term eigenlijk zo vaak dat we er niet meer bij stilstaan wat het eigenlijk betekend. Om uit te leggen wat inbound marketing nou precies is, en hoe je het doet, heb ik hieronder geprobeerd om helemaal terug te gaan naar de basis. Vanuit daar heb ik inbound eens uitgelegd met zo min mogelijk krachttermen, acronymen en andere marketing priet-praat.

Ik trok mijn leken-schoenen aan en heb de term eens opgezocht op Wikipedia:

Inbound marketing is promoting a company through blogs, podcasts, video, eBooks, e-newsletters, white papers, SEO, social media marketing, and other forms of content marketing which serve to attract customers. Inbound marketing refers to marketing activities that bring visitors in, rather than marketers having to go out to get prospects’ attention. Inbound marketing earns the attention of customers, makes the company easy to be found, and draws customers to the website by producing interesting content.

Best aardig, nog iets teveel krachtermen, maar goed. Maar die laatste zin spreekt mij erg aan, je moet de aandacht van je prospect verdienen door goed gevonden te worden, en mensen aan te trekken door het produceren van interessante content. Daar kan ik wat mee! Laten we die eens wat uitdiepen.

Verdien de aandacht van je klant

Hoe krijg je de aandacht die je wilt? Aandacht vraag je niet, je staat niet op, tikt tegen je glas en roept “mag ik even uw aandacht”. Het is geen receptie. Aandacht moet je verdienen. Hoe kun je aandacht verdienen, heel simpel, door aandacht te schenken! En daar lijkt het wel weer op een receptie eigenlijk. Door interesse te tonen in de aanwezige gasten, en hen te laten praten over wat hen bezighoudt, voelen ze zich gehoord, en zullen sneller geneigd zijn aandacht aan jou te schenken.

Dat is bij inbound net zo. Je verplaatst je in klant, je prospect. Je verdiept je in hun problemen, en brengt mogelijke oplossingen voor hem in kaart. En die oplossingen serveer je op het moment dat hij er aan toe is. Daarvoor moet je dus 2 dingen weten:

  1. Wie is je klant (en in het verlengde daarvan, je prospect)?
  2. Wat is de juiste timing voor mijn aanbod

Wie is je klant eigenlijk?

Misschien wel de belangrijkste vraag voor je hele bedrijf. Dus, daar heb je een goed antwoord op! Je hebt gekeken naar wie je klanten zijn, en wat hun uitdagingen zijn in de dagelijkse praktijk. Je hebt ook nagedacht over hoe jouw producten of diensten die klanten het best kunnen helpen bij het aangaan van die uitdagingen. Toch? Nee?? Schaam je!

Zo, nu iedereen weet wie z’n klant is kunnen we het hebben over timing.

Timing is alles!

Het vinden van het juiste moment is natuurlijk belangrijk. Als een bericht of actie jouwerzijds aansluit op waar je prospect op dat moment behoefte aan heeft, dan is de kans dat het de aandacht krijgt die je wilt het hoogst. Simpel gezegd gaat elk mens drie fases door bij het doen van een aankoop:

  1. Bewustwording: je wordt je bewust van een probleem of behoefte waar je een oplossing voor wilt.
  2. Afweging: je snapt je probleem of behoefte en overweegt welke oplossing voor jou het beste is.
  3. Beslissing: je hebt besloten welke oplossing het beste bij je past, en bent aan het beslissen over wie jou die oplossing mag leveren.

Laten we dit eens in termen van eten zetten. Iedereen snapt eten!

  1. Ik loop op straat en ik voel me wat flauw. Soms zie ik sterretjes, of wordt ik draaierig. Wat is er aan de hand? Ik heb honger!
  2. Wat kan ik doen, wil ik snelheid, wil ik zoet, wil ik zout, wil ik veel, wil ik weinig. Wat zijn zo mijn opties, waar ben ik, waar kan ik wat eten.
  3. Ja! Dat wil ik: een Berliner bol! (tsja waarom ook niet). Ik zie twee bakkers, welke zal ik nemen.

Als je je inbound marketing op orde hebt, heb je voor elk van de stappen in het bovenstaande proces de juiste content gemaakt. Dat zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  1. Een blog met als titel: “voel je je ook wel eens wat flauw?”
  2. Een e-book met als titel: “De 10 beste etenswaren voor een snelle oplossing van flauwte”
  3. Aangezien uit je e-book blijkt dat de Berliner Bol met afstand het beste voedsel is voor bestrijding van flauwte, kan het niet anders dan dat je aanstaande klant al het water in de mond heeft staan bij de gedachte aan een Berliner Bol. Dus nu hoef je hem alleen nog maar over de streep te halen met een goede aanbieding die jou onderscheidt van je concurrent.
Outbound marketing vs inbound marketing
Waar kies jij voor?

In het geval van een bakker die in het zicht is, een bord buiten met een aanbieding voor Berliner Bollen. Maar laat je daardoor niet beperken. Stel je bent niet een van die twee bakkers waar je aanstaande klant toevallig langsloopt, dan moet je iets anders verzinnen. Die klant heeft jouw online content genuttigd, en is helemaal blij met jou. Dan is een knop met de tekst “Druk hier voor een Berliner Bol” behoorlijk verleidelijk. Als je daarnaast uitlegt dat als je klant daarop drukt er per direct een drone de lucht in wordt gestuurd naar zijn locatie met een mandje met Berliner Bollen eronder, dan loopt hij die twee bakkers echt voorbij!

Ok, drones met Berliner Bollen zijn misschien wat overdreven, maar het zet je wel aan het denken. Wees creatief in het bedenken van wat je klant op welk moment het beste kan helpen. En lever dan de oplossing die daarbij het beste aansluit. Andersom redeneren kan ook.

Welke oplossingen heb je -> welke problemen lossen die op -> welke prospects hebben die problemen.

Viel je trouwens op dat in het bovenstaande voorbeeld pas bij punt 3 gesproken werd over de oplossing van jouw bedrijf? Ook dat is weer belangrijk voor aandacht. Praat meer over de ander dan over jezelf. De beroemde 80-20 regel is ook hier van toepassing. Aandacht schenken is aandacht krijgen!

Hoe wordt je goed gevonden?

Zo, nu we weten hoe we de aandacht van onze klant kunnen verdienen, is het belangrijk dat we goed gevonden worden. SEO optimalisatie is natuurlijk een belangrijk onderdeel hierin, want wanneer je blogs niet worden gevonden kun je wel blijven schrijven zonder resultaat.

Wat ik er nog aan toe wil voegen is heeft ook weer met aandacht te maken. Richt je in het gebruik van keywords, pagina titels en meta omschrijvingen op je klant. Niet op jezelf of jouw producten. Focus op je uitdagingen van je klant. Oh, en zorg voor een prettig werkende mobiele versie van je website, want de meerderheid van alle Google zoekopdrachten wordt tegenwoordig op een mobiel apparaat gedaan.

Voeg waarde toe

Na het bovenstaande is deze eigenlijk heel makkelijk geworden. Want we weten wie onze klant is, en wat zijn uitdagingen zijn. Dus we kunnen precies vertellen wat wij voor oplossingen hebben voor die uitdagingen. En we kunnen met hem mee leven in zijn frustraties over die uitdagingen. Wij kennen ze namelijk zelf meestal ook. Anders hadden we er geen oplossing voor verzonnen!

Met dit in het achterhoofd kun je je social media inrichten. Door pagina’s te volgen die over onderwerpen gaan die jou en jouw klant aangaan, krijg je vanzelf interessante content onder ogen. Daar kun je dan een paar dingen mee doen.

  • Je kunt het onverknipt delen.
  • Je kunt er een kort commentaar op schrijven en het delen.
  • Je kunt er een heleboel verzamelen en er een leuke blog, white-paper of e-book over schrijven.
  • Je kunt het in een mail actie gebruiken.
  • enz..

En je kunt natuurlijk ook altijd zelf met iets nieuws komen. Vooral als je erg innoverende producten of diensten levert, is dat belangrijk. Zorg er voor dat jij en jouw bedrijf dé autoriteit op jouw gebied worden. Dat mensen direct op jouw site gaan kijken als ze een oplossing zoeken voor hun probleem. En belangrijker nog, dat jouw volgers jou aanraden bij hun netwerk op het moment dat die problemen tegenkomen waar jij een oplossing voor hebt. En waarom zouden ze dat doen? Juist! Jij geeft ze namelijk aandacht!

Verder is het van groot belang dat je interacteert met je klant. Roept iemand iets over je op social media, reageer dan, liefst direct. Zowel op goede als slechte berichten. Je klanten verwachten dit steeds meer van je.

Outbound is dood!

Outbound marketing is dood

Outbound is dood! Lang leve Inbound! Outbound is duur, en steeds ineffectiever. Je bereikt er steeds minder mensen mee, want iedereen zapt weg, spoelt door, gooit weg of neemt niet meer op. Dus wat blijft er over, behalve dan die afschuwelijke reclamezuilen langs de snelweg? Inbound marketing dus, mensen naar jou toe halen.

Verder is het kosten aspect ook belangrijk. Natuurlijk kun je een reclame bureau in de arm nemen die voor jou verzint dat er elke week een advertentie in de krant moet komen met de tekst:

“De Berliners van Bakker Bolle, daar ga je van hollen!”

Maar laten we eerlijk zijn, dat had je zelf ook kunnen verzinnen. Daarbij moet je dat bureau en de advertentieruimte betalen. En je bent er zelf ook nog veel tijd mee kwijt, voor briefing, bijsturing, goedkeuring e.d. Als je diezelfde tijd had gestopt in aandacht voor je klant en het produceren van content die voor hem van belang is, had dat veel meer opgeleverd. Daarbij is het ook meetbaar, dit in tegenstelling tot Outbound Marketing.

Tot slot

‘Hoe doe je inbound marketing’ was de vraag waarmee we begonnen. Toen we eenmaal wisten wat inbound precies was, was die vraag snel beantwoord: Inbound marketing doe je door aandacht te schenken aan je klant. Laat de klant zich weer koning voelen, dan zal hij jou ook vorstelijk behandelen. Wat jij de wereld in stuurt komt ook weer bij je terug. Dus maak de wereld een stukje mooier, stuur iets de wereld in waar mensen, jouw klanten, iets aan hebben.

Over de schrijver
Internet, inbound marketing en social media professional! On-line since 1990. Als consultant, project-, en programma-manager maakte hij de opkomst van mobiel internet van dichtbij mee. Toen het nieuw daar af was ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging en vond deze in Inbound Marketing. Tegenwoordig begeleidt hij klanten bij het implementeren en inzetten van Inbound Marketing, zowel strategisch, coachend als praktisch.
Mika

Door

Mika

op 16 September 2015

Leuk artikel maar wel jammer dat er zoveel taalfoutjes in staan..

Jan Anton van der Graaf
goedmettekst

Door

goedmettekst

op 16 September 2015

Leuk inleidend artikel. Echter denk ik niet dat outbound dood is. Het zal moeten veranderen. Denk dat inbound-marketing inderdaad de boventoon moet gaan voeren. Ik zie meer in een combinatie. Je moet niet vergeten dat inbound-marketing ook geld kost aan content, software en bureau's. Een whitepaper kost als snel 1500 euro en met een ben je er niet. Al zal het door de langere levensduur van content (en de nu nog hogere conversie) goedkoper zijn dan bijvoorbeeld adverteren.

Reactie plaatsen