Winnen in Google 4.0
SEO BoekGratis Download

Page content

4 Online Marketing Trends in 8 Minuten

article content

4 Online Marketing Trends in 8 Minuten

Ik heb een videootje gemaakt waarin ik 4 online marketing trends met je deel die mij met name opvallen in 2015 / 2016. Met deze trends zul je echt rekening moeten gaan houden als ondernemer. Onder de video heb ik hier overigens nog wat extra informatie en bijbehorende trends bij geplaatst.

Trend 1: Engagement

Engagement en “in contact zijn” met je doelgroep is eigenlijk de vruchtbare grond onder elke succesvolle marketingactie, dat is niet nieuw. De engagement factor op social media en op je website begint echter een vak apart te worden. Zo is het op Facebook bijna een wetenschap geworden (zie mijn artikel over de Facebook Edgerank) en is interactie een onmisbare factor voor je SEO en Contentstrategie geworden.

Ook op het gebied van conversie optimalisatie is engagement (in de vorm van reacties, testimonials, social proof etc.) een enorme factor van betekenis geworden. Een internet business of website zonder deze factor is een “kouwe zender” en lijkt uitgestorven voor een bezoeker / potentiële koper. We leven echt in de tijd van de emotiemarkt.

Trend 2: Native Marketing

Het internet is echt een ecosysteem van afleidingen geworden en de “gejaagdheid van onze generatie” bereikt door het internet en social media nieuwe niveaus. Dat zie je ook in de buitensporig groeiende wereldwijde burn-out cijfers terug.

De “gejaagdheid van onze generatie” bereikt door het internet en social media nieuwe niveaus – @TonnyLoorbach

Bedien de bezoeker daarom waar hij al is en houd hem daar zodat je meer rust creëert. Dat is wat ik aangeef in de video maar daar hoort wel een kleine kanttekening bij. Voor jou als ondernemer is het namelijk “onnatuurlijk” om aan andermans platform te bouwen in plaats van aan iets van jezelf. Je wilt liever bezoekers, content en reacties op je eigen website krijgen en houden. Gebruik social media daarom om traffic te “lekken” naar je website maar niet andersom.

Een voorbeeld hiervan is mijn video pagina waarop ik een bezoeker vasthoud in plaats van weg te sturen naar YouTube. Ik elimineer elke vorm van afleiding en de bezoeker blijft op dezelfde pagina na het aanklikken van een video (native). Ik bouw aan mijn youtube views (goed voor video SEO), de “time on site” gaat omhoog (goed voor SEO), ik bouw aan YouTube abonnees (bereik) en tegelijkertijd aan de band met mijn achterban. Ideaal!

Trend 3: Community building

Aansluitend op de engagement factor is community building naar mijn mening een van de grootste trends en Gamechangers als het gaat om online marketing. Wij mensen hebben de evolutionaire noodzaak tot groepsvorming. Lees hier alles over in mijn artikel “Zoeken naar zingeving in een digitaal ecosysteem“.

Ik begon in 2011 ooit simpel met community building door een besloten Facebook Groep te openen voor mijn klanten. Tegenwoordig hebben we dat naar een heel nieuw niveau getrokken door een volledig eigen social media platform achter gesloten deuren te bouwen, puur en alleen voor onze klanten.

De resultaten zijn extreem, dit heeft mijn complete business veranderd en zo ook die van leden in de community. Bijvoorbeeld op het gebied van engagement:

Community (internet marketing trend 2015)

Trend 4: Big Data

Als vierde online marketing trend noemde ik in mijn video “Big Data“. Met name Google en Facebook timmeren hier aan de weg om steeds meer persoonlijke informatie over haar gebruikers te verzamelen en deze vervolgens te gebruiken om enerzijds gerichter te kunnen adverteren maar ook om hun dienstverlening te verbeteren. De kunst bij Big Data is echter niet zozeer het verzamelen van informatie maar meer het lezen en praktisch toegankelijk maken van die informatie.

Facebook kwam dit jaar al met prachtige functies zoals “vergelijkbare doelgroepen”. Lees ook mijn artikel over hoe ik hiermee in slechts 3 dagen tijd 1.446 opt-ins extra op mijn nieuwsbrief kreeg. Ook Google heeft inmiddels een “big brother update” in aantocht om hier meer mee te doen.

Massacommunicatie is een prachtig iets en klinkt ook als een ideaalbeeld voor marketeers maar waar we naartoe gaan is meer massa individualisatie. Ik vertelde hierover vorig jaar al iets over in een presentatie voor onze klanten over “the next level” in online marketing (vanaf 05:45):

Verdere online marketing trends

Bovenstaande 4 internet marketing trends spelen eigenlijk allemaal in op de “persoonlijke factor” in je online marketing strategie. Je kunt dat samengevat als de grootste trend van dit moment zien. Daar horen er echter nog een paar bij die ik toch even wil aanstippen:

SEO Trends

Ook Google wordt (nog steeds volgens haar originele visie) persoonlijker, relevanter en kwalitatiever voor haar gebruikers. Google kwam eind 2013 met de Google Hummingbird update welke de aanloop vormde van de zogenaamde “semantische zoekmachine“. De bedoeling van Google is om van een reactieve zoekmachine naar een proactieve persoonlijk assistent te gaan. Hier een kleine uitleg over semantiek:

De ontwikkelingen met semantische code (rich markup), Google voice search en het nieuwe logo van Google bevestigen deze trend, zeker als het gaat om de factor “mobile” welke onmisbaar is geworden.

Mobile first?

Het mobiel internetgebruik schiet zowel in Nederland als wereldwijd als een raket omhoog. Dat resulteert er in dat steeds meer bezoekers je website of webshop bezoeken via een mobiel apparaat. In sommige markten zien we dat dit zelfs al meer dan 50% is. Dat betekent dat het mobile responsive maken van je website geen trend meer is maar een noodzaak. Heb je dat niet? Dan loop je echt hopeloos achter en heb je zelf al maanden te lijden onder de Mobilegeddon update.

Naast het SEO verlies is er ook de impact op je conversie. Je zult voor een optimale gebruikerservaring op mobiele apparaten moeten zorgen en ook eerder “mobile adaptive” moeten zijn dan enkel “responsive“. Omdat je bezoekersaantallen via mobiel de komende tijd enkel zullen stijgen en in elke markt groter zullen worden dan bezoekers via grotere schermen zul je echt “mobile first” moeten gaan denken. Je bouwt je website dus voor de kleinste schermen en je laat deze oprekken naar een groter formaat in plaats van andersom.

Webdesign

De trends op het gebied van aandachtschaarste, afleiding, mobile first en daarmee conversie optimalisatie heeft ook impact op webdesign. Een van de beste tips die ik je daar hier kort over kan geven is om je webdesign te baseren op de standaard die gezet wordt door toonaangevende bedrijven zoals Google, Apple, Adobe en Twitter (bootstrap). Volg bijvoorbeeld de Google Designstandaard voor optimale “herkenbaarheid” en rust in je design en gebruik Bootstrap als framework voor je website en mobile responsive standaard. Bijvoorbeeld voor alle buttons op je site:

Ik ben een bootstrap button

Contentstrategie

Dan nog even speciale aandacht voor de trend als het gaat om contentstrategie. Hoewel Google en Facebook flink aan de weg timmeren als het gaat om mogelijkheden voor adverteerders begin het effect van “interruptie marketing” af te nemen. Er komen steeds meer “adblockers” in browsers die advertenties blokkeren en ook Apple bied deze nu in haar nieuwste software. Adverteren zoals het altijd was is voor deze moderne tijd te “lomp” geworden.

Content marketing wordt hierdoor steeds krachtiger maar ook hier verandert er een hoop. Content = King klopt namelijk niet meer zozeer want aan “kwantiteit” heb je tegenwoordig weinig meer. Sterker nog: kwantiteit kan zelfs afbreuk doen aan je score in Google en de mate van engagement in je marketing.

Alles gaat tegenwoordig om kwaliteit en dat lijkt een ongrijpbaar begrip. Tijdens het IMU Event zal ik hier uitgebreid op ingaan. Ik leer je hoe je snackable-, epische-, in depth– en evergreen content kunt maken of laten maken om hier enorme slagen mee te maken!

Comment Section

7 reacties op “4 Online Marketing Trends in 8 Minuten


Door Wouter op 21 september 2015

Sorry voor off-topic. Maar hoe heb je die Tweet berichten zo op de site geplaatst, is dit een widget van Twitter?



Door Wouter op 22 september 2015

Bedankt!


Door Martijn op 21 september 2015

Haha grappig dat je een shirtje aan hebt in de huisstijl kleuren van IMU.


Door Jelmer Zuidema op 22 september 2015

Hoe zie je de toekomst voor snackable content, die toch SEO geoptimaliseerd kan worden?

Dit is echt wel iets waar wij op dit moment mee strugglen, vandaar dat we de meeste van je filmpjes al bekeken hebben.

Cheers!

Jelmer


Door Ronald op 12 oktober 2015

Bedankt voor weer een ijzersterke blog!


Door Sim only op 20 oktober 2015

Bedankt voor de goede tips! Ik ga ook maar eens aan de slag met het testen van de “bootstrap” buttons, zie daar ook iets in!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website