Online concurrentieonderzoek; Gluren bij de buren!
7 oktober 2014 

Online concurrentieonderzoek; Gluren bij de buren!

Hoe komt het dat websites van jouw concurrenten veel bezoekers trekken en er op jouw website bijna geen interactie te bespeuren is? En waar komen al deze bezoekers vandaan? Maar vooral: hoe krijg jij meer bezoekers op je website?

Om het bezoekersaantal van je website te vergroten, kun je verschillende acties ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Activiteiten op social media vergroten
  • Website optimaliseren
  • Adverteren in Google

De basis van alle stappen is echter onderzoek. Onderzoek geeft een concreet startpunt voor actie. Voordat je zaken gaat veranderen, is het belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van wat je wil bereiken met je veranderingen (formuleer heldere, concrete doelstellingen en resultaten), dat je weet welke zaken je moet veranderen en hoe je dit gaat doen. Inzicht is het sleutelwoord! Hoe meer zaken je duidelijk hebt voordat je begint, des te groter is je kans op succes. Je kunt diverse zaken onderzoeken. Om bijvoorbeeld meer inzicht in het bezoekersgedrag te krijgen, kun je Google Analytics gebruiken. Dit gratis meetprogramma van Google verzamelt statische informatie van de bezoekers op je website met als doel inzicht te creëren in de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kun je zaken op de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Onderzoek je concurrent online

Inzicht in je concurrent is minstens zo belangrijk. Als je weet wat jouw concurrent doet kun je dit kopiëren en verder verbeteren. De vraag is: Wat doet jouw concurrent waardoor zijn website wel succesvol is en die van jou niet? Je kunt concurrentieonderzoek op diverse manieren uitvoeren; bijvoorbeeld met een SWOT-analyse of een strategisch onderzoek. Ik focus me in dit artikel op online concurrentieonderzoek en geef je een aantal tips en tricks hoe je snel en gedegen waardevolle informatie achterhaalt van jouw concurrent en zijn website.

Analyseer je concurrent met Web Developer

Een handige tool die je veel informatie geeft is de Web Developer plugin voor Firefox. De tool is oorspronkelijk bedoeld voor web design en wordt dan ook vaak gebruikt bij het maken van websites. Ik vind hem echter ideaal om te achterhalen wat de concurrent doet op het gebied van metatags.

web developer plugin for Firefox
Nog even kort iets over metatags: metatags beschrijven in het kort waar je website over gaat. Het zijn tekst-labels die Google 1-op-1 overneemt van je site. Kan Google de tags niet vinden, dan vult hij zelf de informatie in. De metatags zijn zichtbaar in Google en belangrijk voor jouw bezoekers. Hoe duidelijker en wervender deze tags, des te groter is de kans dat een internetgebruiker erop klikt, waardoor je Click-Through Ratio (CTR) positief beïnvloedt wordt. Een hogere CTR is weer belangrijk voor je ranking in Google en de conversie op je website (en daarmee dus ook een invloedfactor op je omzet, maar dat even terzijde).

Zoals gezegd gebruik ik het programma om te zien wat de concurrent vermeldt in zijn metatags. Na installatie van de plugin wordt automatisch een knop aan de werkbalk toegevoegd met diverse web developer tools. De plugin heeft 12 categorieën met meer dan 150 tools.

Om de metatags te bekijken ga je naar de knop ‘Information’, en vervolgens naar de tab ‘View Meta Tag Information’.

Vervolgens krijg je een aantal velden te zien. Dit aantal varieert per webpagina; dit komt simpelweg, omdat de velden dan niet ingevuld zijn. Sommige CMS-systemen vragen automatisch meer informatie, en dan zullen er dus ook meer velden ingevuld zijn. De belangrijkste velden licht ik hieronder toe:

og:title
Dit veld bevat de titel van de webpagina en is een directe link naar de pagina.
og:type
In dit veld staat het type van de webpagina weergegeven: is het bijvoorbeeld een webpagina, een blogpagina, een artikel, et cetera.
og:image
Dit veld geeft de URL weer naar de bijbehorende afbeelding. Ook hier kunnen relevante zoektermen in staan.
og:url
Dit veld toont de directe URL van de pagina.

og:description
Dit veld bevat een omschrijving van de pagina in één of enkele zinnen. Dit is een belangrijk onderdeel van het concurrentieonderzoek, want hier staan doorgaans de zoekwoorden in verwerkt waar de pagina op gevonden wordt, en waarmee jij dus kunt gaan concurreren.

og:site_name
De site name wordt vermeld als de pagina onderdeel uitmaakt van een grotere website.

Daarnaast kan je concurrent, door het toevoegen van metatags, bepalen hoe zijn website weergegeven wordt op de sociale media. Voor ieder sociale medium moet dit apart ingevoerd worden. Hieronder vind je een voorbeeld van het Twitter platform; ook dit kan je interessante informatie geven:

twitter:url
Canonical URL van de content.

twitter:title
Dit veld is de ankertekst van de link.

twitter:description
Indien het bedrijf actief is op Twitter, dan is dit veld ingevuld; het is een omschrijving van de content. Vaak is dit dezelfde beschrijving als de beschrijving in het og:description veld, maar soms vind je hier nieuwe informatie.

Vind je concurrent met Advanced Search Operators

Advanced Search Operator tool

Je kunt veel van bovengenoemde informatie ook in de broncode van de website vinden, maar dat is omslachtiger. In de Web Developer tool zie je alle gewenste informatie in 1 oogopslag… en dat bespaart je een hoop tijd!

Een tweede manier om te achterhalen hoe je concurrent actief is op internet, is met behulp van de Advanced Search Operators van Google. Dit zijn geavanceerde zoekopdrachten waarmee je speciale acties kunt uitvoeren in Google; met deze zoekopdrachten haal je snel en nauwkeurig specifieke informatie op. Hieronder volgt een overzicht van een aantal veelgebruikte operators.

Intitle:”zoekterm”
Laat alle pagina’s zien die een bepaald zoekwoord in de titel hebben staan. Zo weet je hoeveel, en welke pagina’s dit woord in de paginatitel hebben.

Inanchor: “zoekterm”
Geeft alle pagina’s weer die een bepaald zoekwoord in ten minste 1 interne link met anchortekst hebben staan. Zo weet je hoeveel pagina’s van een website dit woord bevatten.

Inurl: “zoekterm”
Laat zien welke sites de zoekterm in de url hebben staan. Wil je bijvoorbeeld zien hoeveel blogs er over een bepaald onderwerp schrijven, dan typ je het volgende in: online marketing inurl: blog. Vervolgens krijg je alle blogs te zien die je in de gaten moet houden of met welke je misschien wel wilt samenwerken.

Link:”url”
Toont alle pagina’s die naar het zoekwoord teruglinken. Dit is een goede manier om te achterhalen waar de concurrentie haar links vandaan krijgt.

Site:”url”
Laat alle pagina’s zien van een website die door Google geïndexeerd zijn. Je kunt op eenvoudige wijze de meta description en pagina-titels bekijken van alle pagina’s. Voor jezelf kun je deze zoekopdracht gebruiken om te kijken of er pagina’s missen in de index, om ze vervolgens zo te optimaliseren dat ze wel door Google gevonden worden.

Related:”url”
Geeft een overzicht van alle url’s waarvan Google vindt dat ze iets gemeen hebben met jouw business/content. Zo vind je dus concurrenten die je anders niet zo snel zou zien.

Achtervolg je concurrent met Visual Ping

Visual Ping

Tot slot wil ik je kennis laten maken met Visual Ping. Dit is een tool die veranderingen op websites detecteert. Zo kun je heel eenvoudig, en zonder enige moeite, bijhouden wat je concurrent op zijn website doet. Je vult de domeinnaam in, geeft vervolgens de frequentie aan en tot slot vul je het e-mailadres in waar de notificaties naar toe gestuurd moeten worden. Makkelijker kan niet!

Ik hoop dat mijn tips je op weg hebben geholpen en dat ik je heb kunnen enthousiasmeren om aan de gang te gaan met je eigen SEO concurrentieonderzoek. Hoe boks jij op tegen je concurrenten?

Over de schrijver
SEM biedt ondersteuning aan het MKB. Onze specialisten verrichten online marketingwerkzaamheden voor bedrijven zodat zij zich kunnen richten op andere zaken. Zo helpen we meer bezoekers naar hun website te trekken, nieuwe klanten te werven en hun omzet te verhogen. Wij onderscheiden ons met een persoonlijke benadering en een zorgvuldige werkwijze: dit houdt in dat we klant-specifiek een plan van aanpak opstellen en niet werken vanuit een standaard format.
Erik Dekker

Door

Erik Dekker

op 7 October 2014

Hallo Bette, Je beschrijft mooie en volgens mij handige tools in jouw artikel. Wat jouw artikel echter compleet zou maken is de vertaling van deze tools naar de manier om daadwerkelijk meer bezoekers naar jouw website te krijgen op basis van de tools. Die belofte maak je niet helemaal waar. Wellicht een idee als een "expert"-vervolg op dit artikel? groet, Erik

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 7 October 2014

Ik ben het toch wel eens met Erik. Misschien in combinatie met wat voorbeelden? Verder een heel informerend artikel!!

Bette Ruiter

Door

Bette Ruiter

op 7 October 2014

Hi Erik, Bedankt voor je feedback. De insteek van mijn artikel is het overbrengen van informatie over de mogelijkheden van Google binnen een concurrentie onderzoek. Wel een goede tip die ik zeker zal meenemen in een volgend artikel. Groet, Bette

Tom De Busscher

Door

Tom De Busscher

op 7 October 2014

Een interessant artikel. Al wordt de vraag meer en meer gesteld en ook door Google bevestigd dat de metatags minder belangrijk worden en voornamelijk de content primeert. De Web Developer plugin voor Firefox lijkt me dus ondergeschikt aan eerder goede copyrighting van je eigen website in combinatie met Visual Ping. Of zie ik dat mis ?

Bette Ruiter

Door

Bette Ruiter

op 7 October 2014

Hoi Tom, Scherpe reactie, dat heb je zeker niet mis. Metatags worden, net als zoekwoorden, steeds minder belangrijk voor Google en andere factoren gaan een grotere rol spelen. Toch kan het analyseren van zoekwoorden en metatags wel heel erg interessant zijn bij een concurrentie onderzoek. Zoals in het artikel geschreven, is analyseren een van de belangrijkste onderdelen van optimalisatie. Waarschijnlijk werken deze woorden wel bij de concurrent, en zullen deze woorden dus ook voor jou werken om je doelgroep te bereiken. Hierdoor achterhaal je waar je doelgroep naar op zoek is. Vervolgens kun je deze woorden bij de optimalisatie van je website gebruiken en dan niet alleen in de metatags, maar ook in de content, alt tags en andere belangrijke elementen binnen de website. Daarnaast heeft de web developer meerdere leuke mogelijkheden om een pagina te analyseren. Groet, Bette

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 27 October 2014

Ik kom er net pas aan toe om dit stuk te lezen. Ik voel mij geneigd om te reageren, omdat ik een aantal punten zie die verwarrend of zelfs niet juist zijn: Je schrijft: "De metatags zijn zichtbaar in Google en belangrijk voor jouw bezoekers". Het lijkt erop dat je doelt op de metaomschrijving, wat beslist iets anders is dan de metatags. Google geeft de metaomschrijving weer in de zoekresultaten. Metatags worden door Google enkel meegenomen als verificatie van de inhoud van je pagina. Dit heeft geen positieve invloed op je vindbaarheid/SEO, maar kan -indien je de tags misbruikt- juist weer wel een negatieve invloed hebben. Daarnaast is een CTR beslist geen SEO-factor en heeft dus geen invloed op je rankings. Dit zou namelijk een self fulfilling prophecy worden, omdat websites die op pagina 2 staan weinig tot geen kliks krijgen en daardoor nooit hoger zouden kunnen ranken door deze regel. Er lijkt wel een correlatie te bestaan tussen positie en kliks, zoals in mei dit jaar door Rand Fishkin van Moz.com getest: http://moz.com/rand/queries-clicks-influence-googles-results/. Hij vermeldt hier echter ook duidelijk bij: "this is not enough evidence to say for certain that Google is definitively using query and click volume to rank webpages. There may be other factors at work." Het feit dat deze pagina 5 maanden later nog steeds hoog in Google staat, bewijst dat. Want de kans is bijzonder groot dat er sindsdien veel minder kliks op deze link hebben plaatsgevonden. Ik ben benieuwd naar je reactie :-)

Bette Ruiter

Door

Bette Ruiter

op 6 November 2014

Hoi Nathan, Bedankt voor je reactie, hier geef ik graag mijn mening op. De tekst is geschreven voor de bedrijven die een onderzoek willen doen naar hun concurrenten. Metatags zijn daarbij een belangrijk onderdeel. Alleen de meta description is niet voldoende om een optimaal zoekresultaat te bereiken. Naast de metadescription hecht Google ook waarde aan de meta title en de relevantie tussen metatags en de inhoud. De bezoeker centraal zetten is een groot focuspunt van Google. Daarom is het belangrijk om op alle mogelijke manieren de juiste informatie te geven aan Google. Hiervoor zijn metatags een goede manier. Je geeft aan dat een CTR geen invloed heeft op je ranking in Google. Dit is niet direct aangetoond maar Google neemt het wel degelijk mee in het ranking proces. User signals zijn erg belangrijk voor Google. Zoals ook jij weet, vindt Google de kwaliteit van een website steeds belangrijker. En wat kan de kwaliteit nu beter bevestigen dan het klikgedrag van bezoekers?

Sheena L. Mathieson

Door

Sheena L. Mathieson

op 16 April 2015

This is very informative! Thank you so much! I hope to hear more from you soon! Kudos to you! :)

Reactie plaatsen