arrow_drop_up arrow_drop_down
6 januari 2013 

Marketingplan maken in 6 stappen!

Marketingplan maken, het zal op elke to do lijst van een startende (internet) ondernemer of voor een nieuw project staan. Ik krijg nog wel eens marketing- en ondernemingsplannen binnen via de mail (met de vraag om advies) en die zijn vaak erg uitgebreid (lees: omslachtig) en bevatten veel algemeenheden. Vaak missen ze de essentie van een echt effectief marketingplan. Bij deze dus een stappenplan voor een plan:

Is het maken van een marketingplan moeilijk?

Nee, het maken van een marketingplan, zeker eentje voor je internet onderneming is niet zo heel erg moeilijk zolang je het maar simpel, effectief en met name overzichtelijk voor jezelf houdt. Wanneer je onderstaande stappen volgt en de vragen voor jezelf beantwoordt, kom je al een heel eind. Je kunt overigens ook mijn boek Winnen in Google downloaden voor een stap voor stap strategie om een internet onderneming op te zetten.

Stap 1: De hoofdlijn uitzetten

Focus is alles voor een ondernemer en zonder helicopterview ga je al heel snel je focus verliezen. Zorg er dus te allen tijde voor dat je een duidelijk beeld hebt van waar je business nu uiteindelijk om draait. Dat klinkt misschien als een open deur maar je zult verbaasd staan hoe weinig ondernemers er een goede elevatorpitch in huis hebben. Nog niet de helft van de honderden ondernemers die ik persoonlijk spreek weet mij in een paar zinnen duidelijk te maken wat ze nu feitelijk doen of waarvoor ik ze zou kunnen bellen.

Het kiezen van een geschikte niche

Een goed marketingplan begint met het maken van een duidelijk keuze. Hoe “breder” de markt is waar je in zit, des te moeilijker het is om (zeker op korte termijn) succesvol te worden. Bij een grotere markt heb je meer concurrentie en een minder concrete doelgroep. Hierdoor wordt het moeilijker wordt om enerzijds gevonden te worden en anderzijds om je aanbod specifiek af te stemmen op je doelgroep. Kies dus een duidelijke niche voor je business.

Bepaal je USP’s

USP staat voor Unique Selling Point. Nadat je een goede niche hebt gekozen bepaal je wat jouw unieke eigenschappen zijn. Stel jezelf deze vragen:

  1. Wat zijn alle voordelen van jouw (toekomstige) product/aanbod?
  2. Welke voordelen hiervan zijn echt uniek?
  3. Wat onderscheid jou het meest van je concurrent?

Marketingstrategie in 6 stappen

In deze video leg ik je een handige techniek uit om de basis van je business (je marketingstrategie) in 6 stappen uiteen te zetten:

Stap 2: De website

In deze tweede stap van het marketingplan kijken we naar de website. Ik ga er namelijk voor het gemak even vanuit dat je dit plan voor je internet marketing activiteiten gaat gebruiken.

Doelen van de website bepalen

Ook bij je website is het belangrijk is het belangrijk om eerst even terug te gaan naar de kern. Nu je weet wat je niche is en welke eigenschappen jij je met je business op wilt laten voorstaan kun je de doelen van de website bepalen.

Ik heb hier laatst een uitgebreid stappenplan voor meer resultaat met je website voor geschreven.

Processen opzetten (+upsells)

Wanneer je jouw website optimaal hebt ingericht om je doelen te behalen kun je ook alle processen instellen. Denk hierbij aan opt-in processen (nieuwsbrief), salesprocessen, contactformulieren, bedankpagina’s enzovoorts. Maak bijvoorbeeld een handige userflow van je website.

Stap 3: Bezoekersmethoden kiezen

Internet marketing bestaat uit 2 kanten: Enerzijds zul je bezoekers naar je website moeten trekken en anderzijds zul je iets met deze bezoekers moeten doen.

Je kunt op talloze manier bezoekers naar je website halen maar de valkuil hierbij is dat elke methode een vak apart is. Het kan daarom geen kwaad om wederom een keuze te maken in welke methode het beste bij je business (of bij jou als uitvoerder) past. Kies bijvoorbeeld uit:

Stap 4: Testen & Meten

Tijd voor de laatste stap van de basis van het marketingplan alvorens we verder gaan naar de aanvullende hoofdstukken: Testen & Meten. Ik raad je aan om deze video daarover te kijken:

Het is belangrijk dat je in je marketingplan een aantal kengetallen gaat opnemen die je wilt gaan testen. Wanneer je de juiste cijfers namelijk niet weet dan doe je maar wat en kun je nooit met zekerheid zeggen welke activiteiten/marketingvormen je geld opleveren en welke je geld kosten. Neem deze getallen sowieso op:

  • Wat is je winstmarge op een verkoop? (per product)
  • Hoeveel levert een gemiddelde verkoop je op? (als je een backend hebt)
  • Wat is je verkoopratio (hoeveel % van je bezoekers koopt je product)
  • Wat levert 1 bezoeker op je website je gemiddeld gezien op
  • Hoeveel mag je dus uitgeven om 1 bezoeker op je website te krijgen

Stap 5: Marketingagenda maken

Met een “marketingagenda” zorg je ervoor dat er een bepaald momentum in je business komt. Naast je standaardprocessen die voor bezoekers en resultaten zorgen (als je het goed hebt gedaan althans) kun je natuurlijk ook acties inplannen, denk aan:

Productlanceringen & Acties

Eens in de zoveel tijd doe ik een speciale actie voor een van mijn producten of ik doe zelfs een productlancering wanneer ik een nieuw product (of nieuwe versie van een product) op de markt breng.

Lanceringen zorgen altijd voor pieken in je omzet maar daarnaast zorgen ze ook voor een hoop activiteit en “secundaire resultaten” zoals veel Tweets, Likes, reacties, extra bezoekers, backlinks, extra autoriteit enzovoorts. Qua acties kun je ook denken aan een deal van de dag, een seizoensgebonden actie of bijvoorbeeld een uitverkoop.

Webinars en events

Ik geef ook regelmatig webinars en seminars. Met name webinars zijn erg makkelijk te organiseren en deze worden altijd erg goed ontvangen bij je publiek. Dit geeft je de mogelijkheid om de band met je achterban te versterken door waardevolle informatie te delen en vragen te beantwoorden maar daarnaast is het ook een goede verkoopmogelijkheid.

En hoe nu verder?

Wanneer je met dit marketingplan een basis voor je onderneming hebt gelegd kun je aan de slag met het verbeteren van je plan. Geen enkel marketing- of ondernemingsplan komt namelijk zo uit zoals je het gepland hebt. Er zijn altijd factoren die anders lopen. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen dat adverteren in Google Adwords voor jou verliesgevend blijkt te zijn maar adverteren op Facebook juist niet. Op basis van die informatie zou je dan je focus kunnen verleggen. Mijn laatste tip aan je:

Plan niet teveel…

Misschien een beetje vreemde tip voor een artikel over een marketingplan maar ik zal het uitleggen.

Plannen kan je veel rust in je hoofd geven omdat je de noodzaak om elke dag weer creatief te zijn wegneemt. Je volgt immers simpelweg het plan dat je in een eerdere creatieve bui voor jezelf hebt opgesteld. Teveel plannen kan echter soms ook de lol en schwung uit je business halen (mijn persoonlijke mening). Neem dit artikel bijvoorbeeld; ik heb pas net op de bank voor de tv bedacht dat ik dit wilde schrijven en nu, een uur na dat idee, ben ik klaar. Op dit soort momenten (wanneer er inspiratie is) doe je juist je beste werk.

Zo maakte ik laatst ook in een week tijd een uitgebreide SEO Cursus en bracht deze ook meteen met een productlancering op de markt. Het was een spontaan ideetje en binnen 10 dagen was het idee werkelijkheid. Ik vind het persoonlijk een van de meest kwalitatieve dingen die ik ooit heb gedaan, vreemd eigenlijk… 😉

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Merox

Door

Merox

op 7 January 2013

Mooi artikel. De belangrijkste punten staan erin na mijn weten! En ook dat jij je als omdernemer moet focussen en niet laten afleidenm door een helicopter vieuw lijkt me noodzakelijk. Back to basic het gaat om het uiteindelijke doen!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 January 2013

Nouja de helicopterview gebruik je juist om je focus te behouden he ;)

Coen

Door

Coen

op 7 January 2013

Een goed artikel Tonny! Een mooie basis voor een toekomstige online business. Ik vind persoonlijk de belangrijkste toch echt wel de focus.. (uiteraard met een goed marketingplan ;)) als je geen focus hebt.. 'wordt het moeilijk' of kan het lang gaan duren.

Tonny Loorbach
Ray

Door

Ray

op 7 January 2013

Bedankt voor je artikel. Is weer zoals het moet zijn, duidelijk ;) Het valt in deze tijden niet mee om je focus soms te vinden, maar focus is écht naar ook mijn idee een van de belangrijkste keys ;) Regards, Ray

Dominique

Door

Dominique

op 8 January 2013

Hey Tonny, Mooi en duidelijk overzicht. Ik pas zelf al een tijdje een vereenvoudigde versie van zo'n marketingplan toe en elk kwartaal review ik dit. Elk kwartaal check ik dus eens grondig of het de goede richting uitgaat met mijn websites en kan ik waar nodig mijn marketingplan wat bijsturen. Groet, Dominique

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 January 2013

Ik zou persoonlijk eerder per maand kijken, een kwartaal is echt lang op het internet (vind ik)

Benny

Door

Benny

op 18 January 2013

Hallo Tonny, Momenteel ben ik met het bedrijf waarvoor ik werk bezig met een plan voor een fanpage. Maar ik zit met een vraag over het volgende: We willen graag verschillende fanlevels creeren. Dus vind ik leuk is level 1 en level 2 wordt dan een betaalde fan die de beschikking over bepaalde content of bepaalde producten met korting. De vraag is dus: Hoe kunnen we verschillende fanlevels creeeren op een fanpage?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 January 2013

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat kan met Facebook. Ik zou je adviseren om het jezelf niet te moeilijk te maken. Wanneer je echt op die manier een community wilt bouwen zou ik dat eerder op je eigen website doen dan op Facebook.

Wil van der Leest
YWesters Compas
Reactie plaatsen