Marketeers, ga vol voor M-commerce!
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 maart 2015 

Marketeers, ga vol voor M-commerce!

Van alle online aankopen dit jaar zijn tot nu toe 18,3% via mobiel gedaan, aldus de organisatie van E-Commerce Insights. E-Commerce Insights is steeds terugkerend evenement dat zich richt op de snelgroeiende e-commerce markt. Op uitnodiging van de organisatie, was ik namens Marketingmed aanwezig op de alweer 4e editie van dit evenement op 12 maart in Utrecht. Onderwerp van de dag: Mobile Commerce, ofwel: M-commerce!

Duizelingwekkende cijfers over M-commerce

Tijd voor wat cijfers. Wist je dat:

  • 18,3% van alle aankopen dit jaar via mobiel is gedaan?
  • in Nederland een stijging in M-commerce wordt verwacht van meer dan 90%?
  • Nederland één van de snelst groeiende e-commerce markten van Europa is?
  • de verwachting is dat aankopen via tablets zal stijgen met 110,3% in Nederland?

Reden te meer voor de organisatie van E-Commerce Insights om een interessant programma samen te stellen over Mobile Commerce.

Mobile payments is key!

Volgens sprekers Melle Strikwerda en Rufus Veenstra, is mobile payment key. Binnen je website is de optimalisatie daarvan ontzettend belangrijk. Zorg dat men mobiel makkelijk kan betalen. Ga hierbij uit van de zogenaamde ‘one click payment’. Maar let op: de volgende stap is al onderweg: ‘zero click payment’. Hierbij registreer je jezelf als klant éénmalig op een site om vervolgens altijd makkelijk te kunnen betalen.

Bekijk de sheets van deze presentatie.

Gebruik jij je smartphone tijdens seks?

Ok, ik zal eerlijk toegeven: deze tussenkop is inderdaad een beetje prikkelend. Maar volgens Maarten Schuiling gebruikt 9% zijn smartphone tijdens seks. En wat heet: tussen de 18 en 35 jaar is dat zelfs 20%! Volgens Maarten Schuiling (van JMango360) reden te meer om te starten met een mobile app voor je webshops. Uiteraard is dat vooral voor de terugkerende klanten handig. De zaal was het er wel over eens dat nieuwe klanten niet snel een app zullen downloaden. Helaas waren er geen cijfers voorhanden van mensen die pushberichten van mobiele apps aanzetten en ook daadwerkelijk aan laten staan. Helaas is de sheet van deze presentatie niet vrijgegeven.

SCOUPY cashback parade

Valentijn Bras, van SCOUPY, kwam de nieuwste lancering van SCOUPY tonen: de cashback parade. Tijdens de presentatie liet Valentijn Bras een (nieuwe) manier zijn van mobile marketing. De eerste landelijke campagne van deze cashback parade is achter de rug. De cijfers zijn terug te vinden in de presentatie.

Bekijk de sheets van deze presentatie.

Tijd voor iets nieuws: Shoplet!

En toen was het tijd voor wat mij het meest aantrok: Rutger van Zuidam ging praten over Shoplet. Het werkt heel simpel: stel je schrijft op je website een artikel waarbij je bepaalde producten omschrijft. Met Shoplet is het vervolgens mogelijk om direct op jouw website, de lezers in staat te stellen om de door jou geselecteerde producten met 1 druk op de knop te kopen bij de door jou geselecteerde webshops. Uiteraard met commissie voor jou. Wist je dat de grotere jongens zoals Bol.com en Wehkamp hier al aan meewerken? Anyway, de sheets staan helaas niet online. Maar op de website van Shoplet vind je alle informatie.

Tot slot: iBeacon

Als laatst kwam Remco Bron aan het woord over iBeacon: een mobiele app die de kloof tussen offline en online verkleint. Nadat men de app heeft geïnstalleerd, is het mogelijk om van bedrijven die met iBeacon werken, diverse pushberichten te ontvangen. Remco liet in zijn presentatie diverse cases voorbij gaan. Bekijk de presentatie.

Conclusie: doe jij al aan M-Commerce?

Eerlijk is eerlijk: ik vond deze dag een hoog ‘wij-zijn-fantastisch’-gehalte hebben. De aanwezige sprekers namen goed de tijd om hun eigen producten te promoten. Maar kern van het verhaal blijft dat M-Commerce vliegensvlug gaat. En als webwinkel kan je hier niet op achterblijven.

Wat doe jij al aan M-Commerce?

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
Reactie plaatsen