Kom je naar het Facebook Marketing Seminar?
Aanmelden!

Page content

“Koop Nu” knop in Google

article content

“Koop Nu” knop in Google

Hij komt er echt aan! De koopknop van Google. De roddel gaat al een tijdje over het wereldwijde web dat Google zou werken aan een “Buy Now” knop. Deze knop zou mensen in de gelegenheid te stellen om direct producten te kunnen aanschaffen bij productadvertenties.
omid-kordestani-cbo
Op de “Code Conference” heeft Omid Kordestani, de CBO (Chief Business Officer) van Google de komst van de bewuste knop bevestigd.

Google maakt al langer gebruik van betaalde productadvertenties. Met het toevoegen van de “Koop Nu” knop wil Google deze productadvertenties op mobiele telefoons effectiever maken. Shoppers die deze advertenties aanklikken worden binnenkort doorverwezen naar een betaalpagina van Google waar ze direct tot aanschaf over kunnen gaan.

Minder Stappen

Google wil ervoor zorgen dat de stappen die een gebruiker moet maken tussen het bekijken van een advertentie en de daadwerkelijke aanschaf van het product worden verminderd.

Wanneer bedrijven betalen voor product advertenties is de uiteindelijke conversie hiervan het belangrijkst voor die bedrijven. Het makkelijker maken van het aanschafproces is hierin een belangrijke stap.

Het is voor Google ook belangrijk om hierin een stap te maken. Jarenlang speelde Google het doorgeefluik in het online winkelverhaal. Een rol die ze graag speelden omdat zoekende consumenten vaak een betaalde advertentie aanklikken in hun zoektocht. Dit leverde Google jarenlang heel veel geld op.

Concurrentie voor Google

Het speelveld is echter aan het veranderen: de opkomst van de mobiele telefoon en de opkomst van grote online retailers als Amazon, Bol.com, Coolblue knagen aan de positie van de zoekgigant.

Elke keer dat iemand rechtstreeks een zoekopdracht plaatst op de website van de retailers is dit voor Google een gemiste kans op inkomsten uit haar betaalde advertenties. Daarnaast is er ook nog de concurrentie van Facebook en Twitter die al eerder een “Koop Nu” knop introduceerden in hun platform.

online-offline-kopenOok gaan ook nog veel mensen na hun online zoektocht toch nog offline en lokaal shoppen. Volgens Google vindt nog 90% van de commercie offline plaats. De Koopknop zou hier een verschil in moeten gaan maken, vooral voor mobiele gebruikers.

Google is al druk in gesprek met grote winkelketens zodat bij de introductie van de knop direct een mooi aanbod online kan staan.

Nadelen van de “Koop Nu” knop

Er zijn nog wel een aantal grote nadelen met betrekking tot de “Koop Nu” knop van Google. Zo kun je met de koopknop maar één type product aanschaffen per keer. Bedrijven die producten verkopen met lagere prijzen en marges niet blij met bestellingen van één type product, aangezien zij vaak gerelateerde artikelen willen aanbieden bij zo’n verkoop.

Meerdere artikelen kopen

Dit soort bestellingen vreet een enorm deel van de marge weg doordat de verzendkosten procentueel gigantisch hoog zijn voor die bedrijven.

Google wordt van alle kanten belaagd door concurrentie zowel van de verschillende social media, als verschillende retailers. Of de “Koop Nu” knop een verschil gaat maken is dan ook nog onduidelijk.

Mijn visie

Ik geloof zelf niet dat de Google koopknop in zijn huidige vorm een bedreiging zal vormen voor online retailers, simpelweg omdat het gebruiksgemak niet optimaal is.

Als je daar de nadelen die ik in dit artikel benoemde heb bij optelt kom ik tot de conclusie dat Google met de “Koop nu” knop niet de killer in handen heeft die ze op mobiel nodig hebben.

Wat denk jij hiervan? Laat het even weten door hieronder een reactie achter te laten 😉

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

3 reacties op ““Koop Nu” knop in Google


Door Ramon op 29 mei 2015

Als dit ten koste van de marge gaat zullen winkeliers niet voor kiezen.. De vraag is of er op den duur nog wel te kiezen is.. Als een kant straks liever met 1 klik bestelt via google klikken ze niet meer door naar je webshop en moet je wel meegaan met die koop knop anders verkoop je veel minder..


Door Peter de vries op 30 mei 2015

Ik ben bang dat Google eigen voorwaarden opdringt aan webshops incl. retourbeleid etc, net als PayPal dat al voor een deel doet.
M.a.w. de macht verschuift verder naar een grote partij als Google..
Ik ben er als webshop eigenaar niet heel blij mee.
Maar hoe het in de praktijk uitpakt zullen we later pas weten.


Door Jaap op 10 juni 2015

Omdat er slechts 1 product kan worden aangekocht, zal dit voor ons niet werken.
Maar er zijn meer wegen richting de Italiaanse hoofdstad.

Pakketten aanbieden van veel verkochte artikelen bijvoorbeeld.
Het probleem vaneen lagere marge vindt ik niet erg als het extra inkomsten betreft.

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website