arrow_drop_up arrow_drop_down
18 december 2015 

Verslag kennissessie: Marketing Automation

De Kennissessie Marketing Automation was een groot succes. Dit keer waren we te gast in Leiderdorp bij David van Hoven. In een goedgevulde zaal werd er ditmaal diep ingegaan op de enorme mogelijkheden van marketing automation, waar ik en vele anderen in de zaal versteld van stonden.

Hoewel iedereen in de zaal zich als marketeer mag profileren was marketing automation toch voor vele nog een redelijk vaag begrip. In sessie 1 ging Tobias Pasma in op de mogelijkheden van marketing automation. Wat kun je verwachten van deze software en welke verschillen zitten er in de verschillende softwarepakketten?

Wat doet Marketing Automation?

Waar is marketing automation voor in te zetten? Tobias verdeelde het in zijn presentatie in 7 doelen. Marketing automation is in te zetten voor:

  • Lead nurturing
  • Upselling en cross-selling
  • Klantbehoud
  • Lead management
  • Sales alignment
  • ROI bewijzen
  • Data-driven

Betekenis Marketing Automation

Zoals je hierboven kunt lezen kun je Marketing Automation inzetten voor diverse doeleinden. ‘’Het gaat er uiteindelijk om dat je de juiste content in de juiste context aanbiedt op het juiste moment voor elke buyer persona. Een bezoeker die de nieuwsbrief ontvangt en regelmatig artikelen leest krijg een hogere score toegewezen dan iemand die enkel de website eens heeft bezocht. Zo bepaal je o.a. wie in welke fase is en dus welke content moet ontvangen’’ gaf Tobias aan.

Tobias ging daarna in op alle tools binnen Marketing Automation, verdeeld over 5 categorieën:

  • E-mail marketing en online marketing
  • Lead Management
  • Social Media
  • Analytics
  • Infrastructuur

Door een inzicht te krijgen in de mogelijkheden van Marketing Automation werd bij mij wel duidelijk dat je het gebruik van deze softwaremogelijkheden goed moet overdenken en op de juiste manier moet implementeren, zowel in de bedrijfsstructuur als de software zelf. Hoewel ik een beetje duizelig werd van alle mogelijkheden kwam Tobias direct met een goede tip voor ZZP’ers en klein MKB: ‘’Zet Marketing Automation eerst laagdrempelig in door te beginnen met één campagne in te richten. Start met één traject, voor één specifieke product-markt combinatie of eigenlijk product-buyer persona combinatie. Bouw dit langzaam verder uit.”

Spreker Tobias Pasma

De slides daarna ging Tobias nóg dieper in op alle tools die in Marketing Automation-Software te vinden is in de verschillen van pakketten en wat de marketing automation ons in de toekomst nog zal brengen, van predictive lead scoring tot machine learning. De sessie van Tobias was voor ons een mooi inzicht in de kansen en zeker ook de duizelingwekkende mogelijkheden die Marketing Automation met zich meebrengen.

 De valkuilen van Marketing Automation

Jeroen Beelen nam ons mee langs de valkuilen van Marketing Automation. Gezien er een aantal andere specialisten in de zaal waren op dit gebied werd het direct een interactieve sessie met veel vraag- en antwoord. De meningen waren over sommige onderwerpen verdeeld, waardoor er ook regelmatig discussies op gang kwamen die erg waardevol waren.

Doordat de markt verandert moet jij als marketeer ook veranderen. Door het gebruik van Google kunnen jouw klanten tegenwoordig alles vergelijken en weten ze precies wat er te verkrijgen is en hoe duur dat is. Door deze verandering worden klanten mondiger en zoeken ze informatie zelf uit. Ze hebben de regie dankzij het internet immers zelf in de hand. Punt 3 is wel het meest schrijnend, maar zeker niet minder waar. Wij marketeers hebben de markt zelf verziekt met niet-relevante en schreeuwende reclames.

Jeroen vatte de drie punten als volgt samen: “Nu de klant niet meer luistert naar de marketeer, moet de marketeer weer gaan luisteren naar de klant’’. En dat is precies waar marketing ooit is ontstaan. Terug naar de essentie, en daar is marketing automation een zeer belangrijke hulpmiddel voor in het online tijdperk.

Waarom Marketing Automation

Een prachtige anekdote van Jeroen volgde: ‘’Nu de klant niet meer luistert naar de marketeer, moet de marketeer weer gaan luisteren naar de klant’’. En dat is precies waar marketing ooit is ontstaan. Terug naar de essentie, en daar is Marketing Automation een zeer belangrijke tool voor in het online tijdperk.

Resultaten van Marketing Automation

Resultaten van Marketing Automation

Marketing automation wordt stiekem een beetje gezien als de holy grail van tools die je relatie met de klant naar een hoger niveau tillen, de conversie verhogen, efficiënter werk betekenen, de ROI inzichtelijk maken en uiteraard de klantbinding verhogen. Maar wanneer de hype voorbij is horen we slechte verhalen over de resultaten. Is marketing automation niet de quick fix die we zoeken?

Marketing automation is geen quick fix! Een buyer’s journey kan 12 maanden duren, waardoor het management geduld moet hebben alvorens ze de eerste leads kunnen zien. Daarnaast zijn er nog veel meer valkuilen waar Jeroen bij klanten tegenaan loopt. Deze valkuilen deelt hij in zijn presentatie (http://www.slideshare.net/stanandstacy/valkuilen-marketing-automation) en in zijn eerder verschenen artikel.

Conclusie

De mogelijkheden van marketing automation zijn duizelingwekkend. De kansen die er liggen misschien nog wel groter. Wanneer je marketing automation goed aanpakt kun je je business enorm versterken. Maar daarbij komen dus vele valkuilen kijken. Wordt je bewust dat je klanten anders moet benaderen. Marketing automation is hierbij slechts een tool, geen quick fix is maar een langdurig traject wat veel tijd, geld en energie kost.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen