Interviews als verlengstuk van je marketing?
31 oktober 2011 

Interviews als verlengstuk van je marketing?

Als je dit blog een beetje volgt dan heb je vast wel eens een van mijn interviews voorbij zien komen, zo niet dan raad ik je aan om die eerst te gaan bekijken en daarna pas verder te lezen. Als het goed is verschijnt er deze week weer een nieuw interview met een bijzondere gast en daarom vond ik het wel leuk om eens iets te vertellen over dit concept. Je kunt interviews perfect gebruiken als verlengstuk van je business of zelfs interviews afnemen als business op zich gaan zien. In dit artikel:

Waarom deze interviews?

Door andere specialisten in je vakgebied aan het woord te laten geef je een extra stukje diversiteit maar ook zeker objectiviteit mee aan je website. Ik had al een tijd het idee om interviews met andere ondernemers te doen als extra vulling voor mijn blog. Dit jaar heb ik dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en ben een interviewreeks met succesvolle en inspirerend ondernemers/personen gestart. Ik heb inmiddels 3 interviews gepubliceerd welke natuurlijk bedoeld waren als waardevolle informatie voor mijn bezoekers maar ook deels als test om te zien of dit concept aan zou slaan. Dit laatste bleek zeker, ik hoor erg veel positieve geluiden over de interviews (ze worden erg goed bekeken) en dus heb ik besloten om hier een vaste waarde in mijn business van te gaan maken.

Lever gigantische waarde

Je zult merken dat de interviews vrij lang zijn (20 – 30 minuten). Dit gaat eigenlijk tegen de wetten van het internet in omdat er (in theorie) maar weinig mensen zijn die de tijd nemen om zolang naar een video te kijken. Ik twijfelde hier eerst over maar toen besefte ik me dat wanneer een ik een gesprek met een inspirerende ondernemer op tv zie, ik het altijd zonde vind als de geïnterviewde kort gehouden en afgekapt wordt. De interviews bevatten juist omdat ik de gasten de ruimte geef om alles wat ze willen te vertellen ontzettend veel waarde en ik ben blij verrast om te zien hoeveel kijkers dit weten te waarderen. De eerste interviews waren allemaal zogenaamde “one-take-interviews”, oftewel we hebben ze in eenmaal opgenomen en er niet in geknipt. Hierdoor houden we de gesprekken heel natuurlijk en je ziet echt de “persoon achter de ondernemer”.

Entertainment Factor

Ik wil met deze interviews ook de Entertainment Factor in mijn business verhogen. Hoezeer ik ook gepassioneerd van mijn vak ben weet ik dat ik na verloop van tijd saai wordt en dat mijn bezoekers de internet marketing blogs wel weer gezien hebben. Mensen willen niet alleen geïnformeerd worden, ze willen met name “vermaakt” worden en dat is precies wat zo’n interview erg goed doet! Natuurlijk selecteer ik met zorg via ik wil interviewen en heb ik gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit. Het zou voor mij heel makkelijk zijn om elke week een interview met een gemiddelde ondernemer online te zetten maar dat zou de kwaliteit omlaag halen…

Nieuwe bezoekers door interviews

Even kort ingaand om wat zo’n interview mij nu oplevert naast vulling voor mijn blog want natuurlijk ben ik ook een ondernemer en kijk ik ook naar de WIIFM factor (What’s in it for me).

Naast waardevolle informatie voor mijn huidige bezoekers leveren de interviews mij ook nieuwe bezoekers op. De video’s scoren goed in YouTube waardoor ze ook weer goed in Google scoren. Zo krijg ik bijvoorbeeld bezoekers via de namen van de mensen die ik geïnterviewd heb (sorry jongens!).Wanneer je op een van de namen van mensen die ik geïnterviewd heb zoek kom je vaak vrij snel mijn video tegen, daarin staat de naam die je zocht maar ook die van mij. Ook in YouTube kun je zomaar zo’n interview tegen komen en zodra je er eentje ziet… zie je ze allemaal!

Omdat de video’s in YouTube staan kunnen ze gemakkelijk worden overgenomen door andere website eigenaren (wat ook is toegestaan). Wanneer jij bijvoorbeeld een blog over SEO hebt dan kan het voor je bezoekers heel waardevol zijn om daar een interview met Yoast op te zetten. Ik zie mijn interviews op vele verschillende websites verschijnen en dat levert mij weer exposure op en dus ook naamsbekendheid:

Naamsbekendheid door interviews

Deze factor spreekt inmiddels wel voor zichzelf want een goede verstaander zal uit het bovenstaande concluderen dat bezoekers via andermans naam ook extra naamsbekendheid betekent. Dit is ook zeker waar, ik bereik hierdoor een hele nieuwe doelgroep die ik zelf nog niet bereik. Ik heb wel een klein detail ingebouwd om dit te stimuleren: Alle titels van mijn interviews in YouTube beginnen met “Tonny Loorbach interviewt …

Klinkt als een logische start maar door dit consequent te doen weet ik zeker dat de video’s altijd in elkaars gerelateerde resultaten komen te staan en dat nieuwe kijkers ook mijn naam gaan zien als “tag” of “keyword” voor deze interviewreeks wanneer ze gaan zoeken naar meerdere afleveringen.

Netwerken door interviews

Interviews afnemen met experts en specialisten is natuurlijk erg leuk maar wat stiekem nog leuker is, is het in contact komen met die mensen. Een interview afnemen is een schitterende binnenkomer wanneer jij graag met iemand in contact wil komen, bijvoorbeeld een specialist op jouw vakgebied. Een mooi voorbeeld vind ik Joost de Valk die ik voor het interview niet kende, vrij kort na het interview stond hij als gastspreker op mijn Elite Seminar. Dat is mijn favoriete manier van netwerken (banden opbouwen boven relaties verzamelen). Ook de “gast” in mijn 4e interview (welke naar verwachting deze week online komt) is iemand waar ik graag mee in contact wilde komen. Ik vind dit aspect zelf het leukste en meest waardevolle van het hele interviewgebeuren maar natuurlijk is er altijd die onvermijdelijke vraag: Levert het ook geld op?

Is er een verdienmodel?

Nee. Bij mij is er geen financieel verdienmodel, deze interviews leveren mij geen geld op. Sterker nog: ze kosten mij geld omdat ik telkens een cameracrew moet inhuren. Natuurlijk kun je bezoekers en naamsbekendheid ook als verdienmodel zien. Wat je ook kunt doen (wanneer het aanslaat) is gaan werken met Adsense advertenties rondom je interviews of bijvoorbeeld de verkoop van reclameblokken op je site/in je video’s. Wanneer je er echt een business op zich van maakt dan kun je gaan focussen op massa’s traffic naar dergelijke video’s. Wanneer de waarde hoog is kun je met een gerust hart de marketingkraan open draaien als het gaat om traffic.

Je kunt ook de Harry Mens Methode kiezen: laat je gasten 15.000 euro betalen om zichzelf in jouw programma als expert te positioneren en promoten… Dit misschien later ;)

Interviews als product

Als je het echt niet over je hart kunt verkrijgen om dergelijke interviews zonder eigen inkomsten met je achterban te delen dan kun je het natuurlijk ook als een product gaan vermarkten. Wanneer jij geen eigen product hebt dan kun je prima een aantal interviews afnemen en deze samenvoegen tot 1 product. Natuurlijk doe je dat in overleg met de mensen die je interviewt maar meestal kom je daar wel uit. Een interviewreeks als product is vaak waardevoller dan bijvoorbeeld een videotraining van een nog onbekende trainer.

Ook doen? Enkele praktische tips:

Wil je ook dit soort interviews gaan doen in jouw business? Dan heb ik een paar handige tips voor je:

1. Focus op kwaliteit

Zoals ik eerder al zei kies ik met grote zorg de gasten voor mijn interviews. Ik ben heel selectief en wil geen concessies doen. In het begin is dat moeilijk wanneer alle grote namen die je benadert nee zeggen maar zodra je er 1 of 2 hebt gaat het vanzelf lopen. Houd voet bij stuk en doe geen concessie in kwaliteit!

2. Respecteer je gast

Wanneer ik een interview doe dan meld ik degene die ik ga interviewen dat ik alles regel en we met crew en al bij hem op locatie langskomen. Zodoende leg ik niet teveel beslag op zijn waardevolle tijd. Natuurlijk zorg je dat je op tijd bent en representatief voor de dag komt. Ik zorg ervoor dat het interview niet om mij draait maar om de gast en ik introduceer deze ook altijd met enkele mooie woorden zodat hij meteen een stuk autoriteit heeft. Na het interview heb ik altijd nog een cadeautje voor de geïnterviewde en natuurlijk stuur ik straks met kerst nog even wat kerstpaketten rond!

3. Weet wat je wilt vragen

Er is niets zo dodelijk bij een interview als “we zien wel hoe het loopt”, je moet altijd weten wat je wilt weten. Zeker bij de grotere namen heb je maar één kans voor een goed interview en natuurlijk ook een goede indruk (netwerken). Wanneer ik een interview ga doen lees ik mij 24 – 48 uur van tevoren volledig in. Ik leer dan alles wat er is te weten over de persoon, lees alle artikelen, bekijk alle video’s enzovoorts. Ik schrijf alle interessante details die ik eventueel in het gesprek wil hebben op en maak daar vervolgens een soort verhaallijn van. Die verhaallijn maak ik zo beknopt en puntsgewijs mogelijk en dat vormt mijn spiekbriefje tijdens het gesprek mocht ik van mijn verhaallijn raken.

4. Bemoei je niet teveel met de inhoud

Dit klinkt misschien wat vreemd na het voorgaande punt maar wat ik bedoel is dat jij als interviewer de vragen stelt en niet zozeer de antwoorden geeft. Hoeveel verstand je ook hebt van de inhoud, zorg ervoor dat je er zelf niet de hele tijd doorheen zit. Kijkers ervaren interviewers die zich er teveel mee bemoeien als zeer storend. Het gaat om je gast, niet om jou. Ook raad ik je aan om je gast de dingen te laten vertellen die hij graag WIL vertellen, dat zijn vaak de inspirerende verhalen. Veel journalisten op tv zijn altijd uit op bloed en stellen alleen maar vragen om de geïnterviewde in het nauw te brengen… daar wordt een gesprek niet waardevol van.

5. Investeer in een Cameracrew

Ik maak zelf dankbaar gebruik van de diensten van Matrix Producties. Zij zorgen voor alle apparatuur, de regie op locatie en de montage achteraf zodat ik me alleen met de inhoud bezig hoef te houden. Hele fijne mensen, zeker een aanrader om hen te vragen. Het staat sowieso knullig wanneer je zelf met een handycam binnen komt zetten en daarbij is het doodzonde wanneer de inhoud van je video goed is maar het beeld of nog erger: het geluid slecht is… Het is heel vreemd maar wanneer de beeld- en geluidskwaliteit van je video puntgaaf is vinden kijkers de inhoud vaak waardevoller…

Volgende interviews!

Zoals gezegd verschijnt er deze week dus weer een nieuw interview met een bijzondere gast. Houd deze website even in de gaten. Mocht jij nu mijn interviews hebben gezien en een speciale gast in gedachten hebben waarvan je het waardevol zou vinden om daar een dergelijk interview van te horen dan hoor ik je suggestie natuurlijk graag. Ik zou het erg waarderen wanneer je hieronder een reactie achter wilt laten met jouw suggestie voor mijn volgende interviews!

Bekijk al mijn interviews hier: Business Interviews

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Stef

Door

Stef

op 31 October 2011

Ik kijk erg uit naar dit interview. kan niet anders dan dat dit veel mensen gaat aanspreken. Ook mensen die niets met internetmarketing doen! Een suggestie voor een volgend interview? Toevallig keek ik gisteren naar een interview met Joop vd Ende en John de Mol....... iedereen kent ze, maar ik ga ze beide nog meer bestuderen. Wat een mannen zijn dat zeg. Of misschien iemand uit hetzelfde wereldje als het inteview wat binnenkort online komt??

Hans J.Diks

Door

Hans J.Diks

op 31 October 2011

Hallo Tonny, Goed artikel. Ik zal daar zeker mijn voordeel mee doen. Iets anders. Zoals je weet wordt contentmarketing steeds belangrijker. Het is wel een enorm karwei om bij de diverse artikelsites steeds weer originele artikelen af te leveren. Nu is er en Engeland een zekere Steve Shaw die software heeft om artikelen af te leveren die iedere keer weer anders zijn. http://www.submityourarticle.com/creative-article-marketing/article-marketing-success-5-tips-for-writing-on-the-road/ Jij zal hem wel kennen. Dit is echter alleen voor Engelse artikelen. Dat lijkt mij nu net is voor jou om zoiets ook voor de Nederlandse taal te maken. Gegroet, Hans J.Diks

Eva

Door

Eva

op 31 October 2011

Leuk Tonny, pas deze vorm nu toevallig al toe voor de 10-weken e-cursus Miss Natural Mama!

Eric Verberne

Door

Eric Verberne

op 31 October 2011

Leuk dat je weer een mooi artikel hierover geschreven hebt. Voegt weer waarde toe aan je website voor alle bezoekers en klanten :) Als suggestie wil ik voorstellen Ibora Zant. Zij was de closing act op het Elite Seminar. Een top vrouw die volgens mij veel te vertellen heeft over ondernemerschap en doorzetten. Groetjes, Eric Verberne Nederlands kampioen afvallen

CowboyTim

Door

CowboyTim

op 31 October 2011

Ik kijk uit naar de vierde video. Vooral de video met Joost de Valk vind ik erg motiverend. Ik wil even inhaken op het verdienmodel. Als je video's veel bekeken worden (duizenden keren per video) kun je partner worden van Youtube. Je krijgt daar zelf bericht over. Zo kun je geld verdienen aan je video's. Daarnaast, Tonny, zag ik dat je hebt geadverteerd op YouTube met de video van Joost de Valk. Je video stond enige dagen als aanbevolen video. Door deze advertentie ben ik bij die video gekomen, niet dmv je website.

Ton Heerding

Door

Ton Heerding

op 31 October 2011

Grappig...wanneer je met de juiste dingen bezig bent, komen de juiste dingen ook op de juiste tijd op je af. Ik vind dit weer een inspirerend artikel. Vandeweek heb ik besloten mij toe te gaan leggen op 1 nische in mijn vakgebied namelijk 'Burn-out'. Dit syndroom kent nog veel taboe. Om dit taboe te doorbreken is interview een prima middel. Ik denk aan bekende personen die hun verhaal vertellen in een heel persoonlijk interview. Ik vroeg me daarbij af hoe Tonny de kwaliteit van zijn laatste interviews zo goed had gekregen, maar daar hebben we nu dus ook antwoord op. Dit lijkt me een prima middel om authoriteit te krijgen en tevens veel toegevoegde waarde te leveren aan mijn klanten. Ik zit vol inspiratie en heb op dit moment nog geen concrete suggestie voor een volgend IMU-interview. Toi toi allemaal! Ton Heerding www.XzelfBewustZijn.nl

Scott de Jong | Positief Leren |
Marco

Door

Marco

op 31 October 2011

Hey Tonny, Heb vorige week de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met het interviewen van eigenaren van webwinkels. De eerste 2 interviews staan inmiddels gepland. Ik kijk uit naar je volgende interview

John

Door

John

op 2 November 2011

Ik ben geen helderziende, maar zie graag een interview met Jochem Uytdehaage tegemoet. Haha, op de website van je productieteam staat een tweet met alvast een sneak peak op een "zolderkamertje" aan een klein tafeltje... haha

Roy

Door

Roy

op 2 November 2011

Hallo Tonny, Mooi artikel, zeer waardevol! Het heeft me een paar ideeën bevestigd! Ga het ook toepassen. Bedankt Roy

Roy

Door

Roy

op 2 November 2011

Michiel Mol lijkt me wel een hele mooi Tonny ;-)

Marcel

Door

Marcel

op 3 November 2011

Mooi artikel Tonny, ik ben benieuwd naar je volgende interview!

Daphne Riupassa

Door

Daphne Riupassa

op 22 November 2011

Hallo Tonny, Ook ik denk aan interviews voor mijn nieuwe site. Echter: als ik iemand van naam en faam was, zou ik dan mijn medewerking verlenen aan een onbekend iemand? Tips welkom... Groetjes, Daphne

Reactie plaatsen