Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

Internet Marketing en SEO: Praktijk vs. Wetenschap

Afgelopen juni ben ik afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik de concepten Internet Marketing en Zoekmachine Optimalisatie onder de loep genomen om de verschillen en overeenkomsten tussen de wetenschap en de praktijk te ondervinden.

Normaal gesproken loopt de wetenschap voor op (technologische) ontwikkelingen. In dit artikel laat ik je zien dat dit bij internet marketing & zoekmachine optimalisatie niet het geval is en geef ik je een totaaloverzicht van alle belangrijke aspecten van beide concepten.

Het onderzoek

Dat bedrijven vandaag de dag het internet zouden moeten gebruiken om in contact te komen met hun (potentiële) klanten is geen geheim meer. 'Het internet gebruiken' en 'online gaan' houdt echter meer in dan alleen maar een website online zetten...

Met meer dan 4 miljard (!) websites op het internet, wordt het steeds moeilijker voor ondernemingen om zich te onderscheiden van anderen aangezien er zo veel anderen zijn.

Google is de meest bezochte website anno 2014 en aangezien Google een zoekmachine (of eigenlijk dé zoekmachine) is, is het belangrijk voor websites om een hoge plaatsing te hebben op relevante zoektermen in deze zoekmachine.

Het optimaliseren van een website om hoog te scoren in zoekmachines staat bekend als zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) in het Engels. Dit is echter niet het enige dat belangrijk is voor een website, aangezien de bezoekers ook iets moeten doen op een website wanneer ze deze bezoeken.

De strategieën en marketingtechnieken die achter de structuur van een website liggen noemen we ook wel internet marketing. Internet marketing technieken worden gebruikt om specifieke doelen op een website te bereiken.

Aangezien dit onderzoek een wetenschappelijk onderzoek was, was het belangrijk om zowel naar de wetenschap als de praktijk te kijken, om deze vervolgens met elkaar te vergelijken. De onderzoeksvraag was daarom:

"Wat zijn de verschillen en overeenkomsten voor internet marketing en zoekmachine optimalisatie wanneer je wetenschappelijke literatuur vergelijk met de praktijk?"

Om deze vraag te beantwoorden is een literatuuronderzoek gedaan om de verschillende belangrijke aspecten van internet marketing en SEO te identificeren. Vervolgens is een case study gedaan bij de Internet Marketing Universiteit die bestond uit interviews, een analyse van de aangeboden cursussen en een analyse van het Winstmodel website systeem.

Wat is Internet Marketing volgens de wetenschap?

Terwijl internet marketing in de wereld van de wetenschap een relatief nieuw concept is, hebben verschillende onderzoekers reeds aangeduid hoe belangrijk het is voor organisaties om het te gaan gebruiken. Aangezien het vak zo snel verandert, is het aantal onderzoeken dat naar dit fenomeen is gedaan eigenlijk vrij laag.
Wat is Internet Marketing volgens de wetenschap?Hoe snel het vak verandert werd ook aangehaald bij een onderzoek over het integreren van internet bij marketing technieken:

'De praktijk verandert zo snel dat de technieken die vorige maand succes hadden misschien wel herzien moeten worden voordat een artikel wordt gepubliceerd'.

De onderliggende strategieën lijken vaak hetzelfde te blijven, maar de specifieke handleidingen of uitvoering daarvan kunnen vaak wijzigen, omdat er elke dag aanpassingen en nieuwe ontwikkelingen zijn op het internet.

Opvallend genoeg zijn er maar een paar onderzoekers die internet marketing als een overkoepelende term gebruiken. De meesten focussen op enkele aspecten, terwijl anderen internet marketing vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Zo werd internet marketing bijvoorbeeld beschreven als het gebruiken van het internet als verschillende kanalen: Als communicatie kanaal, transactie kanaal en als verspreidingskanaal.

Andere onderzoekers keken meer naar de bezoeker wanneer gesproken werd over internet marketing, hierbij waren verschillende waarden belangrijk zoals vertrouwen, privacy en usability (gebruiksvriendelijkheid).

Daarnaast worden in verschillende artikelen verschillende vormen van internet marketing genoemd, zoals affiliate marketing, adverteren, manufacturer marketing, retailer marketing, community marketing, abonnementsmarketing en informatiemarketing.

Wat voor vorm van internet marketing er ook gebruikt wordt, het voornaamste doel van internet marketing is het converteren van bezoekers naar een bepaald resultaat dat het bedrijf achter de website zich als doel heeft gesteld.
Albert Einstein
In de wetenschap is men dol op goede definities, dus ging ik ook op zoek naar een passende definitie voor internet marketing.

Verrassend genoeg was er geen alomvattende definitie vindbaar, dus heb ik zelf een definitie gevormd naar aanleiding van de verschillende beschikbare definities:

"Internet Marketing is het oneindige proces van het uitoefenen van online activiteiten om bezoekers te trekken en hen door een website heen te leiden, om de doelen van een bedrijf te bereiken. Deze online activiteiten kunnen variëren van zowel in-site activiteiten - zoals producten verkopen, likes verkrijgen, interactie creëren, etc. - als off-site activiteiten zoals adverteren en actief zijn op social media."

Vele aspecten van internet marketing kunnen verder worden uitgediept. SEO is één van de bekendste en belangrijkste strategieën wanneer je het hebt over bezoekers krijgen naar je website.

Het kan gezien worden als onderdeel van internet marketing, maar het wordt vaak ook gezien als een volledig losstaand concept. Hierdoor heb ik er in dit onderzoek ook een los onderdeel van gemaakt. Beide aspecten zijn dus onderzocht, maar houdt wel in gedachten dat SEO een onderdeel kan, of eigenlijk zou moeten zijn van iemands internet marketing strategie.

Wat is Zoekmachine Optimalisatie (SEO) volgens de wetenschap?

Zoekmachine optimalisatie kan worden gedefinieerd als 'Het proces van (1) het aanpassen van een website's content en code, en (2) het vergaren van relevante verwijzingen van andere websites en media, om zo de zichtbaarheid van deze site te verbeteren in één of meerdere zoekmachines'.

SEO gaat niet om de 'makkelijke' en vaak dure manieren om hoog in zoekmachines te komen zoals adverteren (zoals bijvoorbeeld Google Adwords), maar focust zich puur op strategieën en methoden om hoog in de organische zoekresultaten te komen.

Black hat & White hat SEOEr wordt een onderscheid gemaakt in de wetenschappelijke literatuur tussen 'White hat' en 'Black hat' SEO, welke staan voor eerlijkheid en transparantie versus manipulatie. Black hat SEO bestaat veelal uit trucjes waarmee een website op een snelle, oneerlijke manier hoog in de zoekresultaten kan scoren.

Dit klinkt heel verleidelijk, maar wanneer Google er achterkomt dat een website zich schuldig maakt aan black hat SEO praktijken, laten ze deze website hard zakken in de zoekresultaten, of sluiten ze deze zelfs uit van de resultaten. Black hat SEO wordt dan ook beschreven als een techniek waarmee je moet oppassen, aangezien het de continuïteit en vindbaarheid van een website in gevaar kan brengen.

Google's beschrijving van SEO geeft aan wat white hat SEO is en waarom je dit eigenlijk zou moeten toepassen:

'De optimalisatie van je website zou je moeten focussen op wat het beste is voor de bezoekers van je website. Zij zijn namelijk de eindgebruikers van jouw site en gebruiken zoekmachines om jouw site te vinden. Zoekmachine Optimalisatie gaat om het beste beentje voor zetten om zichtbaar te zijn in zoekmachines, maar je uiteindelijke gebruikers zijn je bezoekers, niet zoekmachines'.

Wat is Zoekmachine Optimalisatie (SEO) volgens de wetenschap?Naast het bouwen van je website voor de bezoeker, is het opmaken van je HTML code ook erg belangrijk volgens verschillende artikelen. Hierdoor kunnen Google's robots je website makkelijker lezen. Dit gaat dan met name om title tags, meta tags en alt tags.

Vrijwel alle artikelen over SEO geven aan dat Linkbuilding één van de meest effectieve manieren is om hoger te gaan scoren in Google. Deze zogeheten backlinks geven Google een indicatie van het belang van de website: Als vele websites naar deze site linken, is het waarschijnlijk een goede website.

Verder wordt door verschillende onderzoekers ook nog zoekwoorddichtheid als belangrijk aspect aangehaald. Er wordt gezegd dat een zoekwoorddichtheid van 20%-25% het meest optimaal is om goed geïndexeerd te worden door Google. Daarnaast is het essentieel om je website aan te melden bij de verschillende zoekmachines, zodat deze weten dat je website bestaat.

SEO is dé manier om meer gratis bezoekers naar je website te leiden. Zodra deze bezoekers op je website gearriveerd zijn, is het belangrijk dat ze daadwerkelijk worden omgezet naar een meetbaar resultaat. Hierdoor zijn internet marketing en SEO nauw met elkaar verbonden. De twee concepten complementeren elkaar en zijn samen de perfecte 'fit' voor online succes.

De belangrijkste aspecten opgesomd

The Sky is the LimitBedrijven kunnen over de hele wereld ondernemen en kunnen 24 uur per dag beschikbaar zijn als ze dat willen. E-Commerce, E-mail marketing, gratis weggevers, adverteren, alles is mogelijk, of zoals Taylor & Strutton zeggen in hun artikel: "The sky is the limit".

Uiteraard liggen er grenzen aan wat een bedrijf online kan bereiken en het moet zichzelf niet voorbij rennen, maar internet marketing is een geweldige - en vandaag de dag essentiële - manier om een bedrijf te laten groeien en zichtbaar te maken.

Gebaseerd op de literatuur die bestudeerd is in dit onderdeel van het onderzoek, is er een duidelijk beeld ontstaan van de belangrijke aspecten van internet marketing en SEO. Zo zijn er vele verschillende strategieën die gebruikt kunnen worden wanneer je aan de slag gaat met internet marketing. Bedrijven kunnen het gebruiken voor branding, maar ook als communicatie, transactie en verspreidingskanaal.

Om online resultaat te behalen, is het daarnaast erg belangrijk dat website eigenaren het vertrouwen van hun bezoekers kunnen krijgen. Verder is de gebruiksvriendelijkheid een essentieel onderdeel van een website, zodat bezoekers zo min mogelijk hoeven na te denken als ze de website bezoeken.

Wat betreft SEO geven de meeste onderzoekers aan dat het optimaliseren van verschillende tags en linkbuilding de belangrijkste aspecten zijn. Verder wordt gezegd dat een goede zoekwoorddichtheid ook een goede techniek kan zijn om hoger te scoren in zoekmachines. Het aanmelden van je website bij zoekmachines is erg belangrijk zodat deze weten dat je bestaat.

Aan de hand van bovenstaand theoretisch kader ben ik vervolgens gaan kijken naar de praktijk, om op deze manier de verschillen en overeenkomsten met de wetenschap te ondervinden.

De Praktijk

Om naar de praktijk te kijken heb ik een case study gedaan bij hét bedrijf in Nederland dat zich specialiseert in Internet Marketing en SEO: de Internet Marketing Universiteit. Hier heb ik interviews gehouden met verschillende experts, de trainingsprogramma's geanalyseerd en heb ik het Winstmodel website systeem geanalyseerd.

Bij alle onderdelen is de scheiding tussen internet marketing en SEO in stand gehouden en is gekeken naar de verschillende belangrijke aspecten zoals genoemd in de literatuur. Deze zijn hieronder nogmaals te bekijken:

Wetenschappelijke aspecten van Internet Marketing en SEO

Internet Marketing: Praktijk vs Wetenschap

Alle belangrijke aspecten die in de wetenschap genoemd werden kwamen ook terug in de praktijk. Zowel in de interviews als bij de programma- en systeemanalyse kwam naar voren dat usability, vertrouwen en branding verschillende belangrijke aspecten zijn van internet marketing.

Daarnaast kwamen dezelfde vormen van internet marketing zoals genoemd in de wetenschappelijke literatuur naar voren, zoals affiliate marketing, abonnementsmarketing en informatiemarketing.

Verder wordt, net als in de wetenschappelijke literatuur, benadrukt dat internet marketing zo belangrijk en effectief is, omdat het internet gebruikt kan worden als communicatie, transactie en verspreidingskanaal.

Wat dit onderzoek echter het interessantst maakte, waren de verschillen tussen de praktijk en de wetenschappelijke literatuur; wat wordt niet vermeld in de literatuur, maar is vandaag de dag wel belangrijk als je bezig gaat met internet marketing?

E-Mail Marketing

Het meest opmerkelijke verschil tussen de praktijk en de wetenschap was dat E-Mail Marketing vrijwel overal voorkomt als één van de meest effectieve strategieën als je online onderneemt. Dit kwam daadwerkelijk in geen enkel artikel naar voren, maar wel in ieder interview, elke training en ook in het Winstmodel systeem (zie de opt-in formulieren in de zijbalk of onder deze blog bijvoorbeeld).E-Mail Marketing

Omdat E-mail marketing ook als losstaand concept gezien zou kunnen worden, dacht ik dat er wellicht wel wetenschappelijke artikelen zouden zijn die alleen e-mail marketing onder de loep namen.

Hier waren er inderdaad een paar van, maar wat deze artikelen eigenlijk deden was uitleggen hoe bedrijven nieuwsbrieven in konden zetten zonder de stempel 'spammer' te krijgen. De kracht van e-mail marketing en de resultaten die je er mee kan behalen werden nergens aangehaald.

Zo blijkt maar weer eens dat E-mail marketing een ontzettend onderschatte marketing methode is, aangezien zowel de IMU als partners en klanten van de IMU hiermee verreweg het meeste resultaat boeken.

Meten is weten

Een ander aspect van internet marketing wat als zeer belangrijk wordt ervaren is dat alles meetbaar is, zoals Seph Fontane Pennock (SEO Specialist bij de IMU) bijvoorbeeld aangaf:

"Internet marketing is kosteneffectief, omdat alles meetbaar is. Je kunt precies meten wat je krijgt voor elke euro die je investeert. Bij traditionele marketing is dit niet mogelijk. Zo weet je bijvoorbeeld uiteindelijk nooit of meer verkopen echt komen door de flyercampagne die je hebt gehouden".

Een onderdeel van de meetbaarheid van internet marketing wat ook regelmatig naar voren kwam is splittesten. Door gebruik te maken van splittesten kun je verschillende versies van een bepaalde pagina tegen elkaar testen, om zo de best scorende pagina te gebruiken op je website. Splittesten kan je dus zien als toegepaste en snel-schakelende wetenschap.

Meten is Weten

Specialisatie

Omdat er zo veel websites zijn vandaag de dag en concurrenten overal op de loer liggen, is het erg belangrijk om jezelf te specialiseren in je markt. Door je eigen segment in de markt te vinden of creëren kun je je onderscheiden van anderen en kun je ook in Google je voordeel halen, omdat zij ook zien dat jij iets anders te bieden hebt dan anderen in je markt. Je moet kiezen om gekozen te worden.

Salespages en het elimineren van afleiding

Een aspect dat niet belicht wordt in de literatuur maar wel erg belangrijk is bij internet marketing, is het elimineren van afleiding bij het verkoopproces. Er wordt wel gesproken over gebruiksvriendelijkheid en het 'leiden' van een bezoeker door je website zodat er een bepaald resultaat behaald wordt, maar één van de belangrijkste dingen die ervoor zorgen dat dit resultaat behaald wordt, wordt niet besproken.

Het elimineren van afleiding is een heel belangrijk aspect als je je verkoopproces wilt verbeteren. Gebruik maken van zogeheten salespages is dan ook één van de effectiefste manieren hier over.

In onderstaande video vertelt Tonny Loorbach over het gevaar van afleidingen in je verkoopproces:

Mobiel

Een ander opvallend verschil met de wetenschappelijke literatuur was het rekening houden met mobiele telefoons wanneer je bezig gaat met internet marketing. Er zijn vele studies gedaan over het gebruik van mobiele telefoons, de invloed ervan op ons dagelijks leven en hoe mobiele apps in elkaar zouden moeten zitten, maar in de overkoepelende internet marketingliteratuur kwam de term mobile responsive of überhaupt het rekening houden met mobiele gebruikers niet voor.

Tonny gaf het belang van mobiele telefoons ook aan bij zijn interview:

"Mobile is heel belangrijk en gaat nog belangrijker worden. Internet is niet per sé meer 'thuis op de computer', het is meer een verlengstuk van iemands 'zijnswijze' om het heel filosofisch te zeggen. Mensen hebben de hele dag hun telefoon aan en zijn de hele dag online. Het hoeft niet meer zo te zijn dat ze online gaan en iets gaan zoeken. Ze zijn al online, ze zijn al connected. Ze krijgen dingen op hun pad in plaats van dat ze daarnaar zoeken. Daar zit nog een hele grote ontwikkeling waar internet marketeers rekening mee moeten gaan houden".

Het is dus erg belangrijk dat je website op mobiele telefoons ook goed getoond wordt, omdat de website anders niet gebruiksvriendelijk is voor deze - steeds groter wordende - groep gebruikers.

Social Media

Voor social media geldt eigenlijk hetzelfde als bij het belang van mobile responsiveness. Er wordt in losstaande wetenschappelijke literatuur veel over gesproken en onderzoeken m.b.t. social media zijn niet ongewoon bij informatiekundige studies. Het hele social media aspect kwam echter niet terug in de internet marketing literatuur.

Social MediaEerst dacht ik dat dit kwam omdat er vooral gefocust werd op in-site bezigheden, maar daarnaast wordt ook veel gesproken over off-site bezigheden zoals adverteren. Waarom social media niet voorkomt in de internet marketing literatuur blijft dan ook een raadsel.

Het belang van social media zit hem vooral in het 'connected' blijven met je (potentiële) klanten. Zo kun je aan de slag gaan met 'harketing' om zelf potentiële klanten te benaderen via social media (bijvoorbeeld door mensen uit jouw doelgroep te gaan volgen en tweeten via Twitter).

Daarnaast kunt je social media ook gebruiken om community's te onderhouden of om jezelf te profileren via een fanpage. Als je veel 'likes' hebt op zo'n fanpage en dit kunt laten zien op je website, heb je ook direct een beetje 'social proof'; bewijs dat je te vertrouwen bent.

Voor het afstudeeronderzoek van mijn bachelor informatiekunde een jaar geleden heb ik zelf een onderzoek gedaan dat zich volledig richtte op het social media gebruik van Nederlandse bedrijven. Mijn verwachting was dat het grootste gedeelte van de bedrijven in Nederland wel actief zou zijn op social media. Niets was minder waar... Slechts een derde had een social media account en minder dan een vijfde maakte hier actief gebruik van.

Verbazingwekkend genoeg kwam ik er bij dat onderzoek ook achter dat slechts 2/3 van de bedrijven in Nederland een website heeft, en dat de overige 1/3 alleen 'bestond' via de telefoongids op het internet. Over gemiste kansen gesproken...

Contentstrategie

Content StrategieEen onderwerp wat zowel onder internet marketing als zoekmachine optimalisatie zou kunnen vallen is het hanteren van een contentstrategie. Aan de ene kant geef je met een contentstrategie namelijk (gratis) waarde aan je bezoekers, wat onderdeel kan zijn van jouw manier van marketing. Daarnaast creëer je veel content, waar Google weer blij van wordt (mits het kwalitatief is).

Door regelmatig te bloggen snijdt het mes dus eigenlijk aan twee kanten: Enerzijds maak je jouw potentiële klanten blij met gratis informatie, anderzijds maak je Google blij met het plaatsen van de vele content.

Het 'blij maken van Google' was natuurlijk ook onderdeel van mijn onderzoek, en daar heb ik dan ook op de nodige bevindingen over gedaan die ik in het volgende deel van dit blog uiteenzet.

Zoekmachine Optimalisatie: Praktijk vs wetenschap

Wat betreft SEO waren er ook overeenkomsten met de wetenschappelijke literatuur, maar er zijn nog veel meer verschillen op dit gebied. Wat betreft het optimaliseren van tags en de opvattingen over white hat en black hat SEO is er weinig veranderd.

In de wetenschappelijke literatuur werd ook nog wel gesproken van Yahoo en een aantal andere zoekmachines, maar Google is (zeker in Nederland) in de praktijk de enige grote speler met een marktaandeel van ruim 90%.

Op een aantal punten verschilt de praktijk tegenwoordig van de literatuur wat SEO betreft. Daarnaast waren er ontzettend veel aspecten van zoekmachine optimalisatie die door de literatuur simpelweg niet besproken werden, terwijl sommige factoren wel een grote invloed hebben.

Linkbuilding

Linkbuilding zoals beschreven in de literatuur werkt tegenwoordig wat anders in de praktijk. Het plaatsen/verkrijgen van honderden links van allemaal verschillende irrelevante websites wordt vandaag de dag zelfs gezien als black hat SEO, omdat dit de daadwerkelijk waarde van een website niet afspiegelt.

Google is nu dan ook veel strenger als het gaat om het mee laten tellen van een backlink. Als een website met een hoge autoriteit (denk aan bijv. een overheidsinstelling) een link plaatst naar een andere website en deze blijkt relevant te zijn, dan kan je site zeker gaan stijgen in de zoekresultaten, maar als je honderden links van irrelevante websites krijgt, dan kan je hier hard voor worden afgestraft.

Zoekwoorden

Dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid van 20%-25% moet zijn is waarschijnlijk een techniek die het meest achterhaald is. Google is tegenwoordig zo ontwikkeld dat zij verder kunnen kijken dan hun neus lang is en de ranking van een website niet baseren op hoe vaak een bepaald woord voorkomt in een tekst.

Zoals Tonny al zei:

"Als ik een seminar geef over SEO, dan hoef ik niet in elke zin het woord SEO te gebruiken om aan mensen duidelijk te maken dat ik het over SEO heb". Hetzelfde geld tegenwoordig voor Google, zij kunnen teksten tegenwoordig ook analyseren en begrijpen; het wordt steeds meer een semantische zoekmachine.

SEOcial

SEOcialNaast de activiteiten die je op je eigen website vervult kan social media ook meehelpen aan de waarde van je website. Google kan bijvoorbeeld zien als je website regelmatig wordt gedeeld op social media.

Dit zijn in feite ook een soort van backlinks, maar aangezien deze vanaf persoonlijke profielen afkomen geeft Google er wel waarde aan. Deze zijn namelijk veel lastiger te manipuleren dan de 'ouderwetse' manier van backlinken.

Uiteraard zijn hier ook 'black hat' praktijken voor, maar deze herkent Google meestal snel genoeg en straffen ze ook keihard af. Wees dus altijd eerlijk!

Interactie

Net als dat Google naar de interactie op social media kijkt, kijken ze ook naar de interactie op je eigen site. Als er veel gereageerd wordt op je website, kan Google zien dat jouw artikelen de interesse hebben van mensen, omdat ze hier zelfs op willen reageren.

Als een website veel interactie heeft wordt dus als zeer positief ervaring en kan een grote impact hebben op de positie van zo'n website in de zoekresultaten.

LaadtijdFrustratie van lange laadtijd

De laadtijd van je website is ook een belangrijke factor voor de waardering die Google geeft aan je website. Google wil namelijk dat gebruikers de beste ervaring bieden. Hierdoor richt Google zich ook op de laadtijd van een website, hoe irritant is het immers als een site niet meteen geladen is als je er op komt?

Als de laadtijd van een website dus erg lang is, zal Google dat dus meenemen als negatief aspect in de waardering van die website.

Interne links

Gebruik maken van (relevante) interne links op je website is een manier van linken die wel positief kan bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Door gebruik te maken van interne links maak je een soort van spinnenweb van je website en maak je het mogelijk voor je bezoeker om informatie te blijven vinden op je website. Daarnaast wordt de waarde van de verschillende pagina's hierdoor verspreid en zal je website als geheel een hogere waardering krijgen in Google.

Een mooie toepassing van interne links waar je direct mee aan de slag zou kunnen gaan is om een broodkruimelspoor te implementeren in je website. Dit houdt in dat (meestal bovenaan de pagina) het pad wordt aangetoond dat de bezoeker af kan leggen om bij deze specifieke pagina te komen.

Op een blog kun je bijvoorbeeld een broodkruimelspoor instellen dat van de Homepage naar een categorie gaat, waarna het blogbericht in het broodkruimelspoor staat.

Op deze manier geef je ook nog eens extra waarde aan je bezoeker, omdat zij gemakkelijk naar de categoriepagina kunnen navigeren als ze meer over het betreffende onderwerp willen weten.

Een andere manier om interne links te faciliteren en tegelijkertijd waarde aan je bezoeker te geven is om aan de slag te gaan met gerelateerde artikelen.

Als aan het eind van een pagina of blog automatisch een aantal gerelateerde artikelen getoond worden, heeft de bezoeker de keus om verder te lezen over hetzelfde onderwerp, zonder dat hij hier zelf moeite voor hoeft te doen. Daarnaast zijn dit ook weer linkjes die automatisch aangemaakt worden, dus draagt dit ook weer bij aan het spinnenweb van je website.

Kennisbanken (content kanonnen)

Door gebruik te maken van kennisbanken als zogenaamd 'content kanon' kun je je website een extra fundering geven. Je kunt gebruik maken van een content kanon om veel (basis)informatie te delen die je niet direct op je blog wilt hebben. Zo kun je deze informatie bijvoorbeeld beschikbaar maken via je widgets, of door er naar te linken vanuit een blog of pagina.

Op deze manier kun je je blogs ook een stuk fijner schrijven: als jij vaak gebruik maakt van een aantal termen die wellicht niet voor iedereen direct duidelijk zijn, kun je deze plaatsen in een content kanon.

Hierdoor hoef je niet steeds in ieder blog de term toe te lichten en hoef je hem alleen maar (automatisch) klikbaar te maken. Zo kunnen bezoekers die meer willen weten over die term meer informatie bekijken door op het woord te klikken, en kunnen anderen ongestoord verder lezen.

Structuur en schone code

Een wat technischer aspect dat ook heel belangrijk is om je site goed zichtbaar te maken voor Google is dat je website een schone en gestructureerde code dient te hebben. Als de code van je website rommelig in elkaar zit of veel overbodige code bevat, is het lastiger voor Google om je website te indexeren en hierdoor kan het ook zijn dat je site lager gewaardeerd wordt.

H1 en H2 tags

Naast de tags zoals alt tags en title tags die reeds genoemd werden in de wetenschappelijke literatuur is het juist gebruiken van H1 en H2 tags ook belangrijk wanneer je je website goed wilt laten indexeren door Google.

Zo zou er maximaal één H1 tag op een pagina gebruikt moeten worden, en dient de rest van de pagina ook duidelijk onderverdeeld te zijn als de content zich daarvoor leent. Je zou het kunnen zien als een boek waarbij de h1 tag de titel van het boek is, de h2 tags de hoofdstukken in dat boek en de h3 tags de tussenkoppen in dat hoofdstuk.

Mobile Responsiveness

Zoals al eerder aangegeven bij het gedeelte over internet marketing is mobile responsiveness heel erg belangrijk. Aangezien de gebruikerservaring van mobiele gebruikers drastisch achteruit gaat als een site niet mobile responsive is.

Google heeft zelfs besloten om websites uit de zoekresultaten te filteren als er gezocht wordt vanaf een mobiel apparaat en de website zichzelf niet aanpast aan een mobiel scherm. Aangezien dit percentage gebruikers nog steeds groeiende is, ben je als website eigenaar eigenlijk verplicht om ervoor te zorgen dat je website mobile responsive is. Is dit niet het geval, dan zullen je bezoekersaantallen flink omlaag gaan.

Author Snippets

Auteurs Foto in GoogleEen aspect van SEO dat tijdens mijn onderzoek nog relevant was, was het plaatsen van author snippets in de zoekresultaten. Door een auteursfoto te laten verschijnen in de zoekresultaten naast je website, kon je de zichtbaarheid van jouw zoekresultaat positief beïnvloeden.

Google heeft kort geleden besloten om rich snippets uit de zoekresultaten te verwijderen. Dit belangrijke onderdeel dat in de praktijk gebruik werd is dus 3 maanden na het schrijven van mijn scriptie al niet meer relevant...

Conclusie

"Internet marketing is niet de toekomst, internet marketing is nu. Bedrijven en ondernemers lopen simpelweg omzet mis als ze geen internet marketing strategie hebben."
~ Tonny Loorbach - Oprichter en eigenaar van de Internet Marketing Universiteit

In dit onderzoek ben ik gaan kijken naar de overeenkomsten en verschillen van internet marketing en zoekmachine optimalisatie tussen de wetenschap en de praktijk. Door een case study te doen bij de Internet Marketing Universiteit ben ik er achter gekomen dat de verschillende belangrijke aspecten van de wetenschappelijke literatuur in de praktijk ook gelden.

Daarnaast zijn er echter wel erg veel verschillen en toevoegingen. Met name bij SEO zijn er veel veranderingen en aanvullingen die door de wetenschappelijke literatuur nog niet genoemd zijn, zoals mobile responsiveness en het gebruiken van interne links.

Door dit onderzoek te doen heb ik bijgedragen aan de wetenschappelijke literatuur door de verschillen tussen de wetenschap en de praktijk te belichten. Deze verschillen lenen zich uitstekend als onderwerpen voor nieuwe onderzoeken, aangezien vele aspecten nog niet eerder voorkwamen in wetenschappelijke internet marketing literatuur.

Het voorbeeld van de rich snippets laat zien hoe snel dit vak verandert en dat het dus erg belangrijk kan zijn om mee te gaan met veranderingen wanneer je bezig gaat met internet marketing, zodat je de vruchten van bepaalde ontwikkelingen op tijd kunt plukken.

Ik hoop dat je dit lange blog over mijn onderzoek (respect als je hem helemaal hebt gelezen!) erg waardevol vond. Naast de informatie over het onderzoek bevat dit artikel eigenlijk een totaaloverzicht van belangrijke internet marketing en SEO tips, dus doe er je voordeel mee!

Ik zou het erg waarderen als je even laat weten wat je ervan vond door een reactie achter te laten 🙂

Comment Section

31 reacties op “Internet Marketing en SEO: Praktijk vs. Wetenschap


Door Jeroen op 23 september 2014

Met plezier je stuk gelezen. Mooie samenvatting en zeker interessant inzake het stuk van de emailmarketing.



Door Jenny op 23 september 2014

Tinus! Goed stuk, leuk om te zien hoe er in de wetenschappelijke wereld over internet marketing en SEO gedacht wordt en waar de wetenschap nog een inhaalslag te maken heeft 🙂



Door Jenny op 23 september 2014

Tinus! Goed stuk, leuk om te zien hoe er in de wetenschappelijke wereld over internet marketing en SEO gedacht wordt en waar de wetenschap nog een inhaalslag te maken heeft 🙂



Door Tom op 24 september 2014

Top artikel, veel informatie uit kunnen halen en fijn om te lezen! Bedankt



Door Joeri op 25 september 2014

Goed artikel!

Ik ben heel benieuwd wat de toekomst met zich mee gaat brengen op het gebied van Internet Marketing en Wetenschap.


Door Martijn van Tongeren op 25 september 2014

Bedankt Joeri!

Wat de toekomst ons allemaal nog meer te bieden heeft m.b.t. internet marketing is zeker een interessant gegeven. Dat zou op zichzelf ook alweer een wetenschappelijk onderzoek kunnen zijn 😀


Door Mirjam op 25 september 2014

Martijn bedankt voor je artikel! Leuk & leerzaam om te lezen. Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen 😉


Door Martijn van Tongeren op 25 september 2014

Tof om te lezen dat je er je voordeel mee gaat doen Mirjam! Schroom niet om je successen te delen 😉


Door Hanneke Tinor-Centi op 25 september 2014

Bijzonder interessant en mooi compleet overzicht over deze complexe materie!



Door Seph Fontane Pennock op 25 september 2014

Heel interessant en diepgaand stuk Martijn. Klasse!

Het mocht inderdaad wel eens gezegd worden dat de wetenschap achterloopt op de praktijk. Ik kan me het vak 'Online Marketing' vanuit mijn studie nog goed herinneren: bijna alle materie was al niet meer relevant of zó algemeen dat je er niets mee kunt.

Als je dit vak echt wilt leren dan moet je het simpelweg doen. De wetenschap kun je dan zelf introduceren door spelenderwijs te gaan splittesten en relevante data uit je Google Analytics account te gaan analyseren bijvoorbeeld. 😀





Door Chris op 29 september 2014

Mooie opsomming. Wat me wel interessant lijkt (andere insteek, maar in het verlengde van dit artikel) is of er vanuit de wetenschap al onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van SEO- en online marketingelementen. In de praktijk zijn partijen als moz.com hier een heel eind mee, maar met een paar Google zoekopdrachten kun je weinig tot geen materiaal terugvinden mbt. wetenschappelijk onderzoek en deze onderwerpen. Statistische analyse van de massale hoeveelheden data die er tegenwoordig beschikbaar zijn zouden daar best wat leuke inzichten in kunnen geven.

Of is dit iets waar de wetenschap op dit moment nog niet helemaal klaar voor is?


Door Martijn van Tongeren op 1 oktober 2014

Als ik het goed begrijp doel je hiermee op het analyseren van specifieke SEO technieken om te kijken wat voor invloed deze hebben op de positie van een website in de zoekresultaten?

Dat lijkt me inderdaad één van de mooie vervolgonderzoeken die zouden kunnen volgen op dit onderzoek.

Een kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat er ook externe factoren invloed kunnen hebben op de wisselingen van de positie van een website in de zoekresultaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een update in Google's zoekalgoritme, of andere websites die dalen in de resultaten waardoor jouw site hoger komt te staan 🙂


Door Heleen op 3 oktober 2014

Van harte gefeliciteerd!
En jeetje wat een mooi verslag, leerzaam om te lezen.



Door Maxi Lopez op 7 oktober 2014

Mooie en uitgebreid artikel, heb het wel twee keer doorgelezen. Zo blijkt maar weer dat Google niet altijd doet wat ze vertellen.


Door Martijn van Tongeren op 18 juni 2015

Leuk om te horen Maxi, opereer altijd zo eerlijk mogelijk en Google zal goedgezind zijn 😉


Door janine op 10 oktober 2014

goed artikel! zeer informatief



Door Rob op 20 oktober 2014

Heel goed artikel, erg begrijpelijk!



Door Lucas op 19 mei 2015

Heel leuk om eens de wetenschappelijke kant van SEO te zien langskomen. Heel goed artikel, Martijn, hulde!



Door Elma de Bruijn op 1 mei 2016

Martijn, dit artikel had ik nooit eerder gelezen. Je doet IMU zijn naam ("universiteit") eer aan!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website