arrow_drop_up arrow_drop_down
19 oktober 2019 

IMU online marketing event dag 3 (verslag)

Op 18 oktober vond de derde dag van het IMU online marketing event plaats. Op deze bijzondere dag betraden wederom een hoop experts en professionals het podium om de zaal te inspireren met interessante presentaties, handige tips en nieuwe ideeën.

Nieuwsgierig naar wat ze te vertellen hadden? Je leest het hieronder!

‘Impact met video’ – Bart Boonstra

De eerste spreker op de derde dag is Bart Boonstra. Bart is ex-presentator van SBS6 en NET5 en maakt tegenwoordig met zijn bedrijf Grow Media videocontent voor een aantal grote merken. Hij is daarom de ideale gast om te vertellen over videomarketing en hoe je meer impact kunt maken en exponentieel kunt groeien door het maken van video’s.

Maar waarom zijn video’s eigenlijk belangrijk voor je business? Bart geeft 10 redenen. In willekeurige volgorde:

  • Meer zichtbaarheid
  • Inhouds- en naamsbekendheid
  • Expertstatus
  • Betrouwbaarheid
  • Meer overtuigingskracht
  • Meer aandacht
  • Hogere clickrate
  • Meer fans
  • Meer leads
  • Meer sales

Er is meer dan vloggen
Bij het maken van video’s denk je al gauw aan vloggen. Niet gek ook, want alles en iedereen vlogt. Maar je hoeft niet per se te vloggen om te kunnen groeien met je bedrijf. Er is meer. Denk bijvoorbeeld aan how-to-video’s op YouTube. Een ontzettend populaire categorie, want de zoekopdrachten naar ‘how to’ stijgen jaarlijks met 70%! Of maak een productvideo of testimonial. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wat je ook doet en waar je ook voor kiest, maak series. Niet één video, maar wekelijks terugkerende items. Series dus. Maak als het even kan ook meerdere series, want niet alles sluit naadloos bij ieder individu uit je doelgroep aan. Zorg ook voor een ‘haakje’: iets waarmee je je onderscheidt, iets unieks en tegelijkertijd iets herkenbaars. Knip lange video’s op in ‘snacks’ (kleine, behapbare stukjes), meet, adverteer en verspreid je video’s op relevante kanalen.

‘Impact met acties’ – Simone Levie

Simone Levie maakt al jaren prachtige online programma’s. Programma’s waarmee je als ondernemer leert om online te publiceren en te verkopen en je business uit kunt bouwen. Wie anders dan Simone is daarom de aangewezen persoon om een praatje te houden over hoe je met de juiste acties meer impact kunt maken bij je doelgroep? Juist, niemand. En dus stond ze op het IMU event dat praatje dan ook te houden. Dit is wat je hebt gemist:

Blijven bouwen
Je moet goed nadenken hoe je jouw programma in de markt zet. Er is geen gouden formule die voor iedereen werkt. De een heeft baat bij het geven van webinars en netwerken (zoals Simone zelf) en een andere business gedijt beter met challenges. Wat je strategie ook is, test, meet en blijf ‘m altijd verbeteren en optimaliseren. Blijf bouwen aan je business en brand.

Geven = krijgen
Als je het goed doet tenminste. Wees niet bang om te veel te geven. Hoe meer kennis je deelt, hoe meer je er uiteindelijk van kunt profiteren. Zorg er voor dat hetgeen wat je weggeeft wel echt waardevol is. Geen generieke dingetjes, maar echt iets waar je klanten wat aan hebben. Waar ze verder mee kunnen. Inspireer ze.

Impact realiseer je immers pas echt wanneer je het belang van de ander boven je eigen belang zet. Vervolgens kun je je betaalde programma pitchen, waar ze (lees: je klanten) nóg meer uit die waardevolle kennis kunnen halen. Kortom, focus je op de toegevoegde waarde. Iedere keer opnieuw. Dan volgen de sales vanzelf.

Tips voor het succesvol lanceren van een product/challenge

  • maak een challenge die aansluit bij je aanbod
  • maak een steengoed webinar waarin je je aanbod doet
  • wees specifiek en pak een ‘hot item’
  • profileer je als een pro in je vakgebied en maak prachtig materiaal
  • laat je voluit zien (ook live)
  • heb het lef om te investeren in ads
  • bouw een goed team om je heen van mensen die je kunnen ondersteunen

En het belangrijkste … start before you’re ready. Doe het. Überhaupt beginnen is al het halve werk.

‘Communitybuilding’ – Martijn van Tongeren

Na de lunch was het weer de beurt aan IMU’s Martijn van Tongeren. Voordat hij zichzelf opwerkte tot mede-eigenaar beheerde hij de community, dus hij kan ons alles vertellen over communities. Zijn presentatie ging over communitybuilding, lidmaatschappen en abonnementen en waarom mensen klant moeten blijven in plaats van worden. In het kort:

Het begin
Community building draait, zeker bij business, voornamelijk om andere mensen. Ook al is het een kleine groep van maar vijf klanten. Die mensen willen ergens bij horen. Jij ook. Dat zit nu eenmaal in de menselijke natuur. Zorg er daarom dat mensen zich welkom voelen bij je bedrijf en in je community. Zorg ervoor dat ze met open armen ontvangen worden; je hebt immers maar één kans voor een eerste indruk en die moet goed zijn. Probeer hun verwachtingen te overtreffen en je staat meteen al met 1-0 voor.

Bouwen en onderhouden
Het binden van die klanten aan je community is een andere tak van sport. Je moet ze een reden geven om terug te keren. Probeer er een gewoonte van te laten maken om de community te checken. Word onderdeel van hun dagelijkse routine. Probeer daarbij gebruik te maken van beïnvloedingsprincipes en de B=MAT+RU gedragsformule (zie verslag dag 2). Mobile usability is eveneens ontzettend belangrijk. Zorg dat je community altijd beschikbaar en makkelijk te gebruiken is.

Beloon je superfans
Voor een waardig merk, moet je soms merkwaardige dingen doen. Dat betekent dat je je superfans of meest actieve leden moet vinden en ze belonen voor hun bijdrage. Wat dat ook mag zijn. Geef die superfans cadeaus of beloon ze met een promotie. Gamification (= het toevoegen van een speelbare elementen) werkt daar prima voor. Je kunt mensen bijvoorbeeld laten sparen of op een andere punten laten verzamelen. Dat werkt verslavend en zorgt ervoor dat mensen blijven terugkeren. Continu.

‘Doorbreken’ – Tonny Loorbach

Na Martijn was de beurt aan het andere IMU-gezicht: Tonny Loorbach. Tonny stapte het podium op met een korte presentatie over doorbreken en opschalen, waarin hij dieper in ging op welke investeringen je moet doen om je business naar the next level te krijgen, het succes van de lange termijn en waarom geduld zo belangrijk is. Dit zijn de key take-aways.

Heb geduld
Om resultaat te boeken heb je drie dingen nodig: kennis, resources en geduld. Vooral die laatste is belangrijk om te hebben. Succesvol worden gebeurt namelijk niet van de één op de andere dag. Het is veel makkelijker om in 20 jaar rijk te worden, dan om in één jaar rijk te worden. Het gaat dus om de lange termijn, niet om de korte termijn. gebeuren namelijk meestal niet van de één op de andere dag.

Lange termijn is een optelsom van de korte termijn
Om op de lange termijn te kunnen groeien, moet je weliswaar op de korte termijn stappen nemen. Kleine stappen dat wel. Als je namelijk iedere dag met een kleine 1% weet te groeien, dan ben je na een jaar maar liefst 3800% gegroeid. Dus vraag jezelf eens af: wat zijn de doelen die je wilt behalen op de lange termijn en wat kun je vandaag doen om naar dat resultaat toe te werken? Kortom, hoe maak jij vandaag impact?

‘Next level klantgeluk’ – Tonny & Martijn

Next up, Tonny en Martijn samen met hun ‘Next level klantgeluk’ presentatie. Klantgeluk is het proces waarbij je klanten tevreden maakt met je product of dienst door ze te begeleiden en te stimuleren. Het zorgt voor loyaliteit en fans van je merk. Maar dan? Hoe zet je die tevreden klanten in voor je business? In één woord: reviews. Tonny & Martijn laten je er graag over nadenken.

Hoe krijg je reviews?
Een brutaal mens heeft de halve wereld. Dus vraag gewoon om reviews. Zeker positieve reviews krijg je niet vanzelf. Beloon je tevreden klanten er desnoods voor. De timing is echter wel belangrijk in het vergroten van de kans dat een klant daadwerkelijk een review schrijft. Wacht bijvoorbeeld niet te lang, want dan ben je al uit het geheugen verdwenen.

Denk zelf na
Wat is er nodig voor een klant om een goede (of slechte) review te schrijven? Verplaats je in de klant en kijk vanuit zijn of haar ogen naar de levering van jouw producten of diensten. Klanten verwachten dat jij ze succesvol maakt, maar doe je dat ook? Wat moet je doen om boven verwachting te presteren en bijvoorbeeld 6 of 7 sterren te scoren … op een schaal van 5?

Tip: Omarm negatieve reviews! Die maken de overige reviews geloofwaardiger en ze bieden je een mooie kans om te laten zien dat altijd het beste voor hebt met al je klanten – ook als ze niet tevreden zijn.

‘Focus voor ondernemers’ – Mark Tigchelaar

Mark Tigchelaar optimaliseert het brein. Als neuropsycholoog en hersen-expert weet hij als geen ander hoe je het maximale uit je brein kunt halen en hoe je je focus vast kunt houden tussen alle afleidingen van de dag. Zijn methode omvat concentratietechnieken waarmee je productiever kunt zijn. En dat willen we allemaal wel. Nieuwsgierig? Dit heb je gemist:

Focus & stress
Focus in je business zorgt voor snelheid. Je krijgt er dingen effectief mee gedaan. Hoe meer of beter je focus, hoe meer je gedaan krijgt. Het is in feite niets anders dan een selectietool: alles wat interessant is wordt doorgestuurd naar je hersenen waar het verwerkt kan worden. Een gebrek aan focus maakt je sloom. Je verliest er niet zozeer tijd door, maar wel hersencapaciteit. En dat is veel erger.

Je wordt per dag gemiddeld 249 keer onderbroken en uit je focus gehaald. Het duurt minimaal een minuut om daarvan te herstellen en om die focus weer te pakken. Dat switchen zorgt voor stress. Het ervaren van stress heeft dus niks te maken met hoe druk je bent, maar hoe vaak je wisselt van taken en gedachten in je hoofd.

Of je productief cq. succesvol bent, hangt dus af van het aantal wisselingen per dag. Ook het stapelen van projecten zorgt voor wisselingen en dus minder focus. De kunst is dus om zo min mogelijk te wisselen. Dat betekent ook dat je af en toe ‘nee’ moet durven zeggen. Succes wordt immers niet bepaald door wat je doet, maar door wat je besluit niet te doen.

Houd je hoofd fris
Je hersencapaciteit is beperkt. Je kunt nu eenmaal niet continu door blijven gaan. Dat kost je op den duur de productiviteit van morgen. Je hoofd heeft brandstof nodig en moet rusten en herstellen van de overload aan informatie die het te verwerken heeft gekregen. Even geen nieuwe informatie. Even helemaal niks doen. En dat is het moeilijkste van allemaal.

Want niks doen is niet hetzelfde als even afleiding zoeken. Neem je pauze en plof je op de bank met je telefoon? Dan neem je nog steeds nieuwe informatie op en krijgen je hersenen geen rust. Even Netflixen dan maar? Idem dito. Nog meer nieuwe informatie. Zorg dat je in je pauzes geen nieuwe informatie opneemt. Of zo min mogelijk. Staar uit het raam. Ga wandelen. Dat soort dingen.

Maak ruimte vrij
Je hersenen zijn net een harde schijf; je kunt er van alles in opslaan. Maar daar zijn ze eigenlijk helemaal niet voor gemaakt. Het onthouden van dingen als goede ideeën kost alleen maar hersencapaciteit en die kun je beter gebruiken voor dingen die nú de focus nodig hebben. Heb je een goed idee? Gebruik Braintoss om het op te nemen en later terug te kunnen halen of schrijf je gedachten van je af. Zo maak je ruimte vrij op die harde schijf van je.

‘Tools voor meer impact’ – Martijn van Tongeren

De laatste presentatie van de dag (en het hele IMU event) wordt opnieuw gegeven door Martijn. Dit keer staan er belangrijke, handige tools op het programma. Applicaties en programmaatjes die je leven als ondernemer en/of marketeer een stukje makkelijker maken en ervoor zorgen dat jij meer impact kunt maken. Let’s dive into it!

A fool with a tool is still a fool
Maar als je weet hoe je die tools moet gebruiken, ben je een genie. Soort van. Dit zijn de tools die aan bod zijn gekomen:

Bonjoro
Bonjoro is een handige tool / app waarmee je snel een persoonlijk videootje kan laten sturen naar je klant. Koppel het aan je bestaande CRM systeem en je weet precies wanneer je een nieuwe klant kan begroeten of wanneer iemand klaar is om overtuigd te worden.

Intercom
Intercom is praktisch een chatsysteem wat eigenlijk wel wat weg heeft van een WhatsApp. Met intercom kun je gemakkelijk communiceren met klanten en ze beter helpen. Het is perfect om tickets mee op te lossen en vragen te beantwoorden. Één van de beste supportsystemen op de markt.

Front
Front is een app met een inbox voor teams. Je kan met Front met meerdere mensen in je mailprogramma werken, taken verdelen en de juiste mail snel bij de juiste medewerker krijgen. Iedereen heeft inzicht in de conversaties en wie waar aan werkt. Gmail on steroids, dus.

Asana
Asana is één van de beste projectmanagement tools. Je kunt er handig takenlijstjes maken (en afvinken), agenda’s mee beheren en documenten in delen. Met meerdere mensen tegelijk natuurlijk. Op die manier houd je het overzicht en mis je nooit meer een deadline.

Je eigen mindset
Je eigen brein is de beste tool die je hebt. En je hebt al geleerd hoe je daar het beste uit kunt halen. Ga dus vooral gewoon aan de slag. Gewoon doen!

Wij van WC-eend…
… adviseren natuurlijk ook nog even IMU’s tools: Phoenix (de handige webdesign tool waarmee je in een handomdraai een winstgevende website kunt creëren), Huddle (software voor het verkopen van digitale programma’s, lidmaatschappen en andere community based producten) en MailBlue (e-mail marketing programma waarmee je kant-en-klare campagnes kunt versturen).

Dat was het!

Zo. Dat waren de presentaties van de derde en laatste dag in een notendop. Hopelijk heb je er wat van opgestoken en kun je er straks met een frisse kijk op je business weer vol tegenaan.

Dan rest mij alleen nog te zeggen … tot volgend jaar bij het IMU online marketing event!

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.
jacque

Door

jacque

op 19 November 2019

Ik heb met plezier jullie artikelen gelezen over dit imu evenement. Ik zie dat er erg veel te leren valt wat ik kan toepassen op mijn eigen bedrijf.

Reactie plaatsen