IMU online marketing event dag 2 (verslag)
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2019 

IMU online marketing event dag 2 (verslag)

Donderdag 17 oktober, de 2e dag van het IMU online marketing event. Er stonden wederom bijzondere sprekers op het programma die deelnemers inspireerden, op nieuwe ideeën brachten en een inkijk gaven in de wondere wereld van de psychologische processen die spelen bij je website bezoekers. Kortom, een dag vol informatie over conversie optimalisatie- en verleidingstechnieken!

Lees hier wat je gemist hebt.

‘Psychologie van succes’ – Albert Sonnevelt

Albert Sonnevelt is eigenaar van Sonnevelt opleidingen, executive coach van tal van Quote 500 leden en is als geen ander bekend met de psychologie achter succes. Met een interessante presentatie over ondernemen met passie wist hij aanwezige deelnemers aan te sporen op zoek te gaan naar hun eigen passie. En dat is makkelijker dan je denkt. Dit is wat je hebt gemist.

Albert-sonnevelt-IMU-event-psychologie

Ondernemen met passie
Om te kunnen ondernemen met passie moet je eerst weten wat het is, hoe je jouw passie vindt en hoe je er gebruik van kunt maken. Passie is enthousiasme, plezier, creativiteit, opwinding, blijheid, geluk en liefde. Maar ook lijden. Afzien. Je kunt op twee manieren achter jouw passie komen: lang nadenken of meteen gaan doen. Doe nu wat je leuk vindt. Hoe klein het ook is.

Het is belangrijk om te doen wat je leuk vindt, want een mens leeft gemiddeld 4000 weken en daarvan werk je nog geen 20%. Vooral wat je buiten het werk om doet draagt dus bij aan je passie. Dat is ook de reden waarom je de beste ideeën krijgt tijdens een wandeling, in de auto of een ander onbewaakt moment.

Anxiety & stress
Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms heb je momenten van angst en stress. Die stress wordt echter pas stress als je geen keuzemogelijkheid hebt. Heb je een probleem? Kijk dan eens 20 tot 30 meter om je heen. De oplossing ligt vaak dichterbij dan je denkt. Je moet alleen bereid zijn om er naar te kijken.

Bovendien geven angst en opwinding dezelfde energie. Het wordt door je hersenen alleen anders geïnterpreteerd. Je hebt die weerstand ook nodig om te groeien. Groeien met passie, want als je die angsten naar buiten kan brengen als excitement, dan is het echt je passie. En dat maakt het makkelijk om lef te tonen. Om risico te nemen. Om anders te zijn. Om de dingen op jouw manier te doen.

8 belangrijkste eigenschappen van gepassioneerde ondernemers
Een gepassioneerde ondernemer:

  1. gelooft in zichzelf
  2. is competitief
  3. durft risico te lopen
  4. vertrouwt op overvloed
  5. is gedisciplineerd
  6. gaat creatief met tegenslagen om
  7. legt makkelijk contact
  8. en is mateloos nieuwsgierig

Alberts Gouden Formule
Misschien wel het belangrijkste van de hele talk: de gouden formule voor ondernemen met passie. Gebruik ‘m met zorg en niet om je leven geforceerd te sturen naar een bepaalde richting. Oké? Mooi. Komt-ie: Handel op ieder moment vanuit jouw grootst mogelijke gevoel van enthousiasme en persoonlijk mogelijkheden. Zonder eindresultaat te willen invullen of afdwingen.

‘Conversion is the brain’ – Martin van Kranenburg

Martin van Kranenburg is spreker, trainer en één van de bekendste experts op het gebied van conversie optimalisatie, usability en neuromarketing. Hij geeft ons graag een inkijkje in de manieren waarop je heel bewust het onbewuste brein kunt prikkelen. En dat is belangrijk, want zo’n 95% procent van het gedrag dat mensen vertonen wordt gestuurd door onbewuste processen. Dus ook als je aan het rondsnuffelen bent op een webshop, ja.

Martin-van-kranenburg-IMU-event

Kwantificeren van onbewust gedrag
Laten we eerst een proberen te begrijpen hoe gedrag tot stand komt. Daarvoor kun je een mooie wiskundige formule gebruiken: behavior (B) = motivation (M) + ability (A) + trigger (T) + reducing uncertainty (RU). In het kort: B = MAT + RU. Onthoud dat. Als motivatie kun je denken aan dingen als hebzucht, angst, status en ontplooiing en ability is (in het geval van online marketing) vergelijkbaar met de usability van je website.

Cialdini = key
De overtuigingsprincipes van Cialdini zijn de sleutel tot succes in conversie optimalisatie. Die raken immers aan de motivatie, verzorgen triggers of verminderen onzekerheid en hebben daarmee een flinke impact op je onbewuste gedrag. Voor degenen die niet bekend zijn de principes, dit zijn ze:

Leer ze uit je hoofd. Als je je website wilt verbeteren qua conversies, moet je ze kunnen dromen.

Conversion trinity
De conversion trinity omvat 3 factoren die gezamenlijk grotendeels bepalen of een advertentie of landingspagina succesvol is. Om die advertenties op pagina’s te verbeteren kun je jezelf het volgende afvragen?

Is de advertentie relevant? Is mijn target op de juiste pagina? Kortom, geeft het de informatie waar de potentiële klant naar op zoek is en voldoet het aan zijn of haar intenties?

Communiceert het voldoende waarde? Weet je klant wat jouw toegevoegde waarde is of wat jouw oplossing is en, belangrijker nog, waarom hij/zij specifiek bij jou moet zijn? Kortom, wat maakt jou uniek?

Is de call to action (CTA) goed genoeg? Is het duidelijk wat de volgende stap is die mensen moeten zetten en heb je ze voldoende vertrouwen gegeven om dat ook daadwerkelijk te doen?

In de praktijk
Kruip in de huid van klanten en probeer hun gedachten, triggers en onzekerheden te achterhalen. Weet waardoor je bezoekers geraakt worden. Gebruik pijlen of zorg voor een duidelijk contrast (tip: gebruik het conversion color wheel) om de blik naar je CTA’s te trekken en haal daar de onzekerheden weg door bijvoorbeeld een tweede keus te bieden of door je klant gerust te stellen middels wat microcopy.

‘Funnel Blueprint’ – Youri Meuleman

Youri Meuleman is een internetondernemer in hart en nieren. Je kent ‘m waarschijnlijk wel van de Facebook ads, maar hij is ook één van de meest gelauwerde funnel marketeers van het land en in die hoedanigheid stond hij op het IMU event om een inspirerend praatje te houden over funnels, e-mailmarketing en hoe je daar optimaal gebruikt van maakt.

IMU-youri-meuleman-funnels

Funnel marketing
Een funnel (letterlijk: trechter) kun je zien als het proces dat een klant doormaakt wanneer hij klant bij je wordt. Van A tot Z. Van top tot teen. Van het eerste contact tot aan de daadwerkelijke aankoop. En daarna. Door die klantreis onderweg te optimaliseren verhoog je je omzet uit je online marketing activiteiten.

Het verkrijgen van een e-mail kan soms heel wat kosten en levert niet meteen geld op. Dat hoeft ook niet, want de echte winst zit ‘m niet in de eerste contactmoment. Die zit verderop in het proces dat de klant doorloopt. Het gaat erom wat die klant dat latere tijdstip waard is.

Maak daarom de eerste stap zo laagdrempelig mogelijk, bijvoorbeeld door een e-book aan te bieden in ruil voor een e-mail adres. Segmenteer je doelgroep en zorg vervolgens voor een persoonlijk, relevante communicatie en sociale bewijskracht (Cialdini, weet je nog?). Werk je ideeën uit en test het. Als het werkt, pak dan door.

Nog enkele tips van Youri:

  • Bepaal de lifetime value van een klant
  • Verhoog de waarde van de klant
  • Zorg voor een up-to-date en uitgebreide mailinglijst; dat is het hart van je business
  • Segmenteer diezelfde mailinglijst
  • Doe een onweerstaanbaar aanbod
  • Verzamel proof of concept (sociale bewijskracht)
  • Doe niet alles tegelijkertijd, maar bekijk één voor één wat werkt

‘Webpsychologie’ – Tonny Loorbach

Net als op dag 1, hield Tonny Loorbach (mede-eigenaar IMU, wie kent ‘m niet?) ook vandaag weer een interessant praatje, waarbij hij dieper inging op de werking van het brein, webpsychologie en de kunst van het online verleiden. Hoe kun je mensen (onbewust) beïnvloeden en verleiden op je webpagina’s? Tonny geeft antwoord.

Tonny-loorbach-webpsychologie

Het menselijk brein
Ons brein is drievoudig. Het bestaat uit het menselijk brein (o.a. verantwoordelijk voor taal, redeneren en denken), het zoogdierenbrein (o.a. verantwoordelijk voor emoties, motivatie en gedrag) en het reptielenbrein. Die laatste is een egocentrisch brein dat gericht is op overleving. Het bepaalt in een split-second wat het meest relevant voor ons is als mens. Het reptielen- of oerbrein is het het sterkste brein dat we hebben; je andere breinen kunnen het niet of nauwelijks beïnvloeden.

De sterkste reacties van mensen komen dus uit het reptielenbrein, gevolgd door het zoogdierenbrein en het menselijk brein. Effectieve marketing raakt precies die elementen die het reptielen- of zoogdierenbrein triggeren en daarmee de rede overstijgen. Maar hoe raak je die aspecten dan precies?

Triggers
Onze hersenen enkele triggers die ervoor zorgen dat bepaalde gebieden geactiveerd worden en motivators vormen voor gedrag. Emoties als angst of juist vertrouwen, bijvoorbeeld. Maar ook de zogeheten in-group bias (we geven de voorkeur aan mensen die op wat voor manier dan ook op ons lijken, gezien de context) en de hang naar een sociale check. Het gebruiken van herkenning raakt aan bijna al die aspecten.

Marketing = het creëren van herkenning …
Door het creëren van herkenning, wek je vertrouwen op. En dat vertrouwen neemt bepaalde angsten en onzekerheden weg en zorgt voor ontspanning. De ideale omstandigheid om iets te kopen, niet waar? Bovendien plaats je, door een herkenbare situatie te schetsen, jezelf of je bedrijf, in de in-group van de bezoeker. Maak het persoonlijk, maar spreek niet over jezelf. Maak het persoonlijk en herkenbaar voor de klant.

En emotie = actie
De belangrijkste online emoties? Pijn, genot en angst. Die emoties zijn in een online context de sterkste drijfveren voor het tonen van bepaald gedrag (lees: het kopen van je product of het afnemen van je dienst, het klikken op een knop en ga zo maar door). Het is zaak om geanticipeerde pijn te verzachten en angsten weg te nemen, want mensen zijn van nature banger om iets te verliezen, dan om iets te winnen of toe te voegen dat ze niet kennen.

Dus ga eens na … hoeveel risico leg jij bij je klant?

‘Momentum & segmentatie’ – Martijn van Tongeren

De tweede dag werd afgesloten door een ander IMU-icoon: Martijn van Tongeren. Martijn gaf bezoekers een kijkje achter de schermen van de meest succesvolle acties van IMU zelf, waarbij hij vertelde marketingtechnieken aan dat succes ten grondslag lagen. Maar belangrijker nog, hij ging dieper in op verschillende aspecten die e-mail marketing zo effectief maken. Een korte samenvatting: money is in the list.

IMU-event-martijn-van-tongeren

Quality beats quantity
Tuurlijk, een lange lijst met e-mail adressen is leuk om te hebben. Maar de kwaliteit van die e-mail adressen en klanten is veel belangrijker. Het is immers veel effectiever om mensen te overtuigen die al ontvankelijk zijn voor je berichten. Die fan zijn van je product of bedrijf. Ook hier geldt: meten = weten.

Maak daarom gebruik van leadscoring, waarbij je iedere ontvanger of klant een bepaalde score toekent. Ken punten toe op basis van interactie: het openen van een e-mail, het klikken op een knop en ga zo maar door. Op die manier kun je makkelijk achterhalen welke mensen er misschien klaar voor zijn om een stukje verder in de funnel gebracht te worden.

Kortom, segmenteer je lijst en stem de inhoud van je e-mails af op de verschillende behoeften van die segmenten. En het mooie? Segmenteren kun je gewoon leren. Gebruik bijvoorbeeld formulieren en stel vragen die zoveel mogelijk relevante informatie achterhalen. Informatie die je kunt gebruiken om je maillijst te verdelen in diverse groepen. Geef al je kopers een ‘tag’ mee: een stukje informatie dat aangeeft waar ze zich in de funnel bevinden.

Het juiste moment
De meest effectieve e-mail marketing? Verstuur het juiste bericht, naar de juiste persoon, op het juiste moment. Alleen waarde toevoegen is al lang niet meer voldoende. Wwil je opvallen in al het e-mail geweld? Gebruik dan triggers op basis van je eerder bijgehouden interacties. Wees relevant (en dat gaat makkelijker als je je lijst segmenteert). Want op die manier zorg je ervoor dat de kans groter is dat je e-mails daadwerkelijk geopend worden.

Tip
Zie je dat een e-mail niet is geopend? Resend ‘m een keer! Vaak wordt de e-mail namelijk over het hoofd gezien en is dat de reden dat-ie niet is geopend.

Nog een tip
Voorkom onnodige uitschrijvingen van je maillijst door mensen de optie te geven zich alleen uit te schrijven voor de desbetreffende actie of campagne.

Oké, nog eentje dan
Als iemand wel heeft geklikt maar iets niet heeft gekocht, betekent dat dat diegene wel degelijk geïnteresseerd is. Stuur dan een sneak preview van wat je wilt verkopen om die interesse warm te houden en misschien wel te vergroten.

Tot slot, alles wat hierboven staat is onzin … totdat je het zelf getest hebt, aldus Martijn.

Zo. Dat was het weer voor vandaag.

Je bent weer helemaal bij wat betreft het IMU event. En hopelijk ben je ondertussen ook wat wijzer geworden en heb je nieuwe ideeën opgedaan waarmee je je conversie optimalisatie naar the next level kunt tillen.

Morgen meer!

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.
Reactie plaatsen