IMU online marketing event dag 1 (verslag)
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 oktober 2019 

IMU online marketing event dag 1 (verslag)

Woensdag 16 oktober begon het 3-daagse IMU event. In Figi, Zeist, verzamelden zich honderden ondernemers om zich te laten inspireren door een aantal experts op het gebied van (online) marketing, traffic en zichtbaarheid. Kon je er niet bij zijn en toch even weten wat je gemist hebt? Of heb je simpelweg niet alles kunnen onthouden wat er vandaag verteld is?

Met deze recap ben je in een paar minuutjes weer helemaal bij.

‘Je omzet verdubbelen in 30 dagen’ – Mitchel van Duuren

Iets later dan gepland vanwege de drukte op de weg, trapte de succesvolle internetondernemer Mitchel van Duuren de dag af met een bijzondere presentatie over conversie optimalisatie. Interessant voor grote en kleine webwinkels dus. Daarbij ging hij in op drie manieren om te groeien: meer klanten werven, de orderwaarde verhogen en mensen vaker laten kopen.

Mitchel-van-duuren-omzet-verdubbelen

Maar eerst … meten = weten. Om te groeien is het belangrijk dat je de cijfers van je business kent. Enkele belangrijke metrics en KPI’s om bij te houden:

  • Customer Lifetime Value (LTV)
  • Conversion Rate (CR)
  • Average order value (AOV)
  • (ACO)
  • Areas of Interest (AOI)

Tip: je kunt die cijfers (binnen WordPress) achterhalen met Metorik!

Mitchel benadrukt nog maar eens het belang van de klant. Die staat immers altijd centraal. Zo ook op je productpagina. Vertel daar niet zomaar wat technische details over je product of dienst, maar maak van de mogelijkheid gebruik om te vertellen wat jouw potentiële klant er daadwerkelijk aan heeft. Bied een oplossing in plaats van een product, neem eventuele alvast twijfels weg en benoem een tijdspanne.

Laat daarbij de betaalpagina zo goed mogelijk aansluiten op de productpagina. Zo komen je klanten in een flow en wordt het betaalproces logischer, makkelijker en minder vervelend. Noem daar bijvoorbeeld nog eens wat mensen daadwerkelijk kopen in termen van voordelen en (tijds)winst. Houd het clean and simple; zo min mogelijk afleiding werkt immers het best.

Overige tips: bepaal je bestsellers, maak bundels van producten, gebruik orderbumps (kassakoopjes, je kent ze wel) en probeer een upsell te realiseren na de aankoop.

‘Storyselling’ – Zarayda Groenhart

Next up, Zarayda Groenhart. Bekend van programma’s als Spuiten en Slikken en Try Before You Die, maar inmiddels heeft ze zich volledig toegespitst op video marketing. In haar sessie nam ze ons als deelnemers mee in haar verhaal … maar belangrijker nog: ze leert hoe je grip kunt krijgen op je eigen verhaal. Want iedereen heeft een verhaal. Ja, ook jij. Maar hoe vind je die en hoe zet je die effectief in?

Zarayda-groenhart-imu-event-storyselling

Zie hier, in 7 stappen naar meer grip op je verhaal (en hoe je er klanten mee krijgt). Maar dan in vogelvlucht.

1. Het verhaal kiest jou
Je hoeft geen uren na te denken over jouw verhaal. Dingen die voor jou als ondernemer normaal zijn, zijn al een groot deel van je verhaal. Besef je goed dat wat voor jou normaal is, voor een ander inspirerend kan werken. Je verhaal groeit en ontwikkelt zich met je mee.

2. Het proces is een verhaal
Wat doe je? Waarom? En hoe? Die dagelijkse gang van zaken is eveneens onderdeel van je verhaal. Je hoeft overigens helemaal geen wereldverbeteraar te zijn die op de barricades klimt om een interessant verhaal te hebben. Jouw verhaal kan ook prima heel klein zijn.

3. Kijk naar waar je je stiekem voor schaamt
Stop je zwakke punten of dingen waar je je voor schaamt niet weg. Die maken je immers authentiek. Bovendien zijn het vaak punten die voor andere mensen herkenbaar zijn, waardoor je verhaal hen nóg meer aanspreekt.

4. Share your message, not your mess
Jouw verhaal vertelt niet zozeer wat je meemaakte, maar vooral wat je daarvan geleerd hebt. In welke opzichten je erdoor gevormd bent en hoe jouw visie of idee zich daardoor ontwikkeld heeft. Onthoud: people buy from you for what you stand for.

5. Ken je droomklant
Bedenk tegen wie je je verhaal vertelt. Richt je daarbij voornamelijk op de klanten waar je blij van wordt. Je hoeft niet iedereen te pleasen. Biedt je mensen toegevoegde waarde met jouw verhaal? Dan kan het echter zomaar zijn dat ze je daar graag voor willen betalen. En dat is je business.

6. Oefen
Hoogstwaarschijnlijk ben je geen natuurtalent in storyselling. Maar je kunt er wel beter in worden. Het is eigenlijk net als de sportschool. Leg de lat laag en werk 2 tot 3 keer per week aan je verhaal. Je kweekt dan vanzelf die storysellingspieren.

7. Heb lef
Storyselling vraagt lef. Lef om je verhaal te vertellen. Vol overtuiging. Richt je vooral op de groep mensen die je content leuk vindt. Dat werkt het best. ‘Perfectionisme is een overlevingsmechanisme in een poging kritiek te ontwijken.’

‘Facebook & Instagram Ads’ – Chris van der Krieke

Chris van der Krieke is een social media advertentie guru die tal van bedrijven en organisaties heeft laten groeien met social advertising campagnes. In zijn talk neemt hij je mee in de wereld van Facebook en weidt hij uit over de elementen van effectieve campagnes.

Chris-van-der-krieke-facebook-marketing

In een notendop:

Visual is key

Visuele elementen zijn een must wanneer je de aandacht wilt grijpen. En dat wil je. Maak het persoonlijk, maak het herkenbaar en match de boodschap met de rest van je funnel. Gebruik eventueel een video, maar onthoud wel: 85% van de mensen bekijkt een video zonder geluid. Dus ook op mute moet-ie duidelijk zijn.

Houd die aandacht vast

Oké, je hebt die ogen naar je visual getrokken … maar hoe houd je die vast? Hoe trigger je mensen om te interacteren met je ad? Dat doe je met een openingszin of -tekst. Gebruik een pittige stelling of vraag. Presenteer schokkende cijfers. Probeer de emotie van je doelgroep te raken.

Houston, we have a problem

Probeer mensen een probleem aan te praten. Of wat minder onethisch: maak mensen bewust van het feit dat ze een probleem hebben. Zorg voor een herkenbare situatie (‘Ja, dat heb ik ook!’) en haal relevante pijnpunten naar boven.

But wait, there is a solution

Nu je die pijnpunten even subtiel hebt aangestipt, is het tijd om diezelfde pains te koppelen aan gains. Stap op het toneel als superheld en biedt de oplossing voor de geschetste problemen.

Ready, set … action!

Nadat je mensen bewust hebt gemaakt van hun problemen en een mooie oplossing daarvoor hebt aangedragen, moet je ze nog overtuigen. Waarom moeten ze nú actie ondernemen? Gebruik hier bijvoorbeeld Cialdini’s principes voor.

Tip: Een ads campagne start je beter altijd met een ‘leerfase’. Test je ads op de warme groep: de mensen die al eerder in aanraking met je bedrijf zijn geweest. Werkt je ad goed? Dan kun je opschalen en je budgetten uitbreiden!

Retargeting is where it’s at

Zie social advertising als een tweetrapsraket. Eerst content, dan verkoop. Bij de eerste sale is de grootste winst is dat je een nieuwe klant (en zijn of haar gegevens) hebt. Die mensen kun je makkelijk opnieuw benaderen. Dat is goedkoper dan het binnenhalen van nieuwe klanten. De echte winst zit ‘m dus in de vervolg sales. Je kunt daarom prima quitte draaien op het binnenhalen van mensen, de echte winst komt later.

‘De piramide van SEOps’ – Tonny Loorbach

Tonny-loorbach-spreker-seo

IMU’s eigen Tonny Loorbach sprak tijdens het IMU event over de manier waarop je kunt heersen als SEOpatra. Als in het oude Egypte. Maar dan in Google. Daarbij maakt hij gebruik van de piramide van SEOps (jawel, een referentie naar de piramide van Cheops) waarin meerdere mogelijkheden voor het creëren van content worden uitgewerkt. In het kort:

  • Zelf schrijven: je kunt achter je laptopje kruipen, een kopje koffie inschenken en de creativiteit door je vingers laten stromen.
  • Content curatie: je kunt content maken op basis van de content die je al hebt. Je hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden, toch?
  • Content inkopen: je kunt objectieve content inkopen. Je kunt daarbij denken aan een begrippenlijst en/of kennisbank waarin je relevante termen wat extra uitlegt.
  • Gastbloggers: je kunt gastbloggers vragen om op jouw platform of website te bloggen. Want waarom zou je zelf al die moeite doen als iemand anders dat werk graag voor je uit handen neemt?
  • Overnames: je kunt natuurlijk ook een website in z’n geheel overnemen. Inclusief alle content.

Het belang van interne links
Interne links in je content zijn erg belangrijk. Hiermee breng je niet alleen structuur aan voor bezoekers, maar je leidt ze ook nog eens naar andere relevante content om zo de tijd op je website of platform te vergroten. Daarnaast laat je er aan Google mee zien welke thema’s en onderwerpen aan elkaar verwant zijn en creëer je een groot ‘cluster’ waarmee je beter kunt scoren.

Tip: voor het bepalen van concurrenten en voor het achterhalen van potentiële websites voor overname, kun je Semrush gebruiken. Met deze tool kun je precies zien welke zoekwoorden concurrenten gebruiken en welke websites op het gebied van content overeenkomen!

‘De Content Bakery’ – Martijn van Tongeren

Alsof we nog niet genoeg over content hadden gehoord, deed ook IMU’s Martijn van Tongeren vandaag een duit in het zakje met een inspirerende sessie over de ‘Content bakery’. Deze content bakery is een soort ideeënfabriek waarin je ontzettend veel inspiratie voor nieuwe content op kunt doen. Erg handig!

Het idee achter de ‘Bakery’: ieder stuk content levert input voor nieuwe content. Maak van interviews, events en opmerkingen van je volgers een blog. Van dat blog maak je weer (mini)video’s, quotes, podcasts en posts voor op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Op die manier kom je nooit zonder ideeën te zitten en heb je voor alle kanalen content. Want verschillende kanalen vragen om verschillende soorten content. Daarnaast ben je op deze manier niet afhankelijk van één bezoekersstroom, maar spreid je je kansen en kun je veel meer mensen bereiken.

Over mensen bereiken gesproken … dat is heel iets anders dan ook daadwerkelijk mensen raken. Luister daarom naar je doelgroep bij het bedenken van content. Wat speelt er bij jouw (potentiële) klanten of volgers? Wat houdt hen bezig? Of wat zijn eventuele bezwaren die zij hebben? Dat levert waarschijnlijk ‘evergreen content’ op: je kunt het altijd gebruiken als je even krap zit qua ideeën of gedurende een langere periode. Dat is overigens een vereiste voor effectieve content!

Effectieve én efficiënte content: laaghangend fruit. Identificeer je best scorende content, stopt het in de bakery, splits het op en verspreidt de content over de verschillende kanalen. Laat jezelf, als het even kan, interviewen en laat jouw seminars opnemen. Dat levert ontzettend veel content ideeën op. Content die werkt voor je business. Zodat je dat zelf niet hoeft te doen.

Drie overige, interessante take aways:

Uit onderzoek blijkt: Lijstjes & video’s worden het meeste gedeeld.
Uit onderzoek blijkt: Lijstjes & ‘Waarom blogs’ krijgen de meeste backlinks
Uit onderzoek blijkt: Hoe langer de content, hoe meer shares en backlinks.

‘Podcasting Power’ – Thijs Lindhout

Thijs Lindhout is de man achter één van de meest succesvolle podcasts in Nederland: de 100% Inspiratie Podcast. Daarmee is hij de uitgelezen persoon om tijdens de IMU te vertellen waarom podcasten epic is, wat het voor je kan betekenen en hoe je een succesvolle podcast start – en onderhoudt. Inclusief een paar handige tips.

Door een podcast te maken verwerf je een status als expert op een bepaald gebied, terwijl je ondertussen ook nog je netwerk eens uitbreidt. Dat zijn volop businesskansen. In het geval van Thijs: schnabbels, boeken en volle zalen in zijn theatertours. Daarnaast kun je je ideale klant ontmoeten, zijn er personal branding- en sponsormogelijkheden (denk aan betaalde interviews) en kun je mensen bijvoorbeeld lid laten worden van een exclusieve groep.

Een podcast maken levert dus heel wat op, maar hoe start je er een? Allereerst is het opzetten en exploiteren van een podcast ontzettend hard werken. Een makkelijk begin: je eigen netwerk. Wees consistent in wat je doet, want dat zorgt voor herkenbaarheid. Verwacht overigens geen instant succes, want het bouwen aan een trouwe schare luisteraars kost tijd.

Zorg er altijd voor dat je audio perfect is, maar ook dat je eerste pilot aflevering zo snel mogelijk online komt. Desnoods via je telefoon. Upload je podcasts naar SoundCloud, neem SoundCloud pro, deel de RSS code met iTunes connect, wacht 72 uur en je podcast staat online. Maak per aflevering een social media post om het bereik te vergroten. Desnoods met een tease van 1 minuut uit je podcast waarin nét ‘toevallig’ iets spannends wordt verteld.

Tip: bedenk iets wat jouw podcast uniek maakt. Eenzelfde leuke openingsvraag, bijvoorbeeld. Dat zorgt voor extra herkenbaarheid.

Bereid je podcasts goed voor, maar ook weer niet te veel. Zorg ervoor dat je net genoeg van je gasten weet om niet op je bek te gaan, maar ook dat er genoeg ruimte overblijft om je te verwonderen tijdens het interview. Dat maakt het interview een stuk makkelijker en de vragen komen dan vanzelf. Wees gewoon gefocust op wat de ander zegt en laat je leiden door het gesprek. Niet je lijstje met vragen.

Tot morgen!

Dat was het IMU Event voor vandaag. Een eerste dag vol inspirerende sprekers, handige tips en nieuwe ideeën. Tot morgen!

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.
Reactie plaatsen