Kritische pen: Hoeveel aandacht geef jij online?
13 mei 2015 

Hoeveel aandacht geef jij online?

Hoe belangrijk is een website voor ondernemingen? Op welke manier haal je omzet uit je online inspanningen? En welke werknemers doen dat voor je? Hoe doen ze dat? Of doe je het zelf? Dagelijks worstelen ondernemers en ondernemingen met deze vragen. En al jaren. De grote succesvolle voorbeelden kennen we allemaal. Maar hoe maken we de vertaling naar ons eigen (MKB-)bedrijf? En naar onze cultuur? Met rendement graag!

In een nieuwe serie gaan diverse online marketing specialisten met elkaar in discussie over online marketing gerelateerde stellingen. In deel 1 zijn dit Chelsea Bosters en Albert Mensinga. Door de scherpe mening van de specialisten ontstaan hieruit mooie discussies met interessante invalshoeken. Interessant voor de collega-specialisten en zeker voor de ondernemers, waarvoor deze serie bedoeld is.

We trappen af met:

‘Hoeveel aandacht geef jij online en welke prioriteit heeft het binnen je bedrijf?’

Albert: Het zou allemaal vanzelf gaan. Sinds een jaar of vijf is er bij veel ondernemers een kwartje gevallen: het gaat niet vanzelf. ‘Zoeken en vinden’ is naast een behoefte ook een gewoonte geworden waarbij zowel de particuliere consument als de zakelijke markt de leiding neemt in het aankoopproces. Dat was even schrikken. Zeker voor sales georiënteerde organisaties, voor ondernemingen waar marketing geen grote rol speelde en voor traditionele bedrijven waar directie en MT deed wat men dacht dat goed was. Chelsea, jij bent net even iets jonger dan ik ben. Hoe kijk jij naar de digitale Blitzkrieg van de afgelopen tien jaar?

Chelsea: Ik vind het een must om als bedrijf online actief te zijn, ongeacht in welke branche het bedrijf werkzaam is. Online is inmiddels zo groot en biedt zoveel mogelijkheden dat elk bedrijf hier zijn voordelen uit kan halen. Een website met duidelijke standpunten zal voor sommige branches al genoeg zijn om bezoekers van afdoende informatie te voorzien en hopelijk te interesseren voor herhaalbezoek. Met echte online marketing heeft het niet zoveel te maken. Het is online presence, niet meer en niet minder.

Albert: Klopt, 15 jaar geleden hadden bedrijven de focus vooral op offline. Logisch, want online speelde in die jaren nog geen grote rol. Zeker bedrijven die offline veel succes behaalde hebben nu moeite met de overstap naar ‘online first’. Want waarom zou je immers je strategie en handelswijze loslaten als je daar voorheen altijd succesvol mee was?

Chelsea: Dat is dus een kostbare fout geweest van bedrijven als HEMA, die hierdoor de boot hebben gemist. Daardoor lopen ze nu 5 stappen achter. En 5 stappen in de ‘online evolutie’ zijn 5 tijdperken, de ontwikkelingen gaan hard. De consument bepaalt het tempo. Sinds een jaar zet HEMA een enorme hoeveelheid bloggers in. Ik ben benieuwd naar de zoek- en vindresultaten. En de omzetgroei natuurlijk.

Jij blogt ook voor bedrijven Albert, wat vindt jij daarvan?

Albert: Ik haak even aan bij mijn eerste antwoord. Bloggen is echt geen wondermiddel, ook al denken veel bedrijven dat wel. Tuurlijk, het valt in de categorie ‘content waar Google gek op is’. Maar het gaat erom dat bezoekers er iets mee kunnen. Je valt snel door de mand als blogs overkomen als sponsoring of saleswerving. Bloggen voor retail is overigens heel iets anders dan bloggen voor B2B, wat ik doe. Mijn tienermeiden lezen en kijken mode- en foodblogs van leeftijdsgenootjes of iets ouder. Overduidelijk authentiek (lekker rommelig) of onmiskenbaar gesponsord (nog net geen 24 Kitchen of Tell Sell) wisselen elkaar af. Heel leuk om te zien.

Chelsea: HEMA – of om het even welke retailer – zou er dus goed aan doen een goed lopende blogger of vlogger aan zich te binden en die lekker zijn of haar gang te laten gaan op HEMA-producten?

Albert: Ja, de keuze uit de proeftuin op internet is overweldigend. Er zitten echt juweeltjes tussen. Kies je niche en ga maar eens op zoek. Ik vind wel dat HEMA voor deze commerciële inzet een nette vergoeding hoort te geven. Online actief zijn is 1, dit goed doen is 2 tot en met 10. Het valt echt niet mee om het grillige consumenten en kieskeurige inkopers naar de zin te maken. En dit vervolgens vast te houden! Alles begint toch bij imago en vertrouwen. Als dat aansluit op de zoekprikkel is er een mooi begin. Een blog is daarvoor een fijn middel.

Chelsea: Met het offline imago van HEMA was en is niet veel mis lijkt me. Maar de online reputatie sluit volgens mij helemaal niet aan op de huidige winkelbeleving van consumenten.

Albert: Hoe zie jij dit voor B2B? Die hebben toch veel minder te maken met de grilligheid van merk- en klantentrouw?

Chelsea: Eens en oneens. Zowel B2C als B2B-bedrijven hebben te maken met enorme concurrentie online, en zullen continue voor een goede online strategie moeten blijven zorgen. Online zijn grootmachten van het offline tijdperk ineens niet meer vanzelfsprekend zo groot. Hier zie je goed hoe snel de situatie kan kantelen. Ook B2B-bedrijven zullen innoverend moeten blijven. Als klanten een betere optie tegenkomen, klikken ze verder en zijn ze gewoon weer weg. Mensen zijn niet meer zo trouw. Ze weten wat ze willen en kiezen wat ze willen. En misschien nog wel het allerbelangrijkst: wanneer zij willen!

Toch denk ik dat je een scheiding kunt maken tussen retail (voor particuliere consumenten) en B2B. Wat zijn volgens jou de grootste verschillen in aanpak?

Albert: B2B is vanwege de kleinere aantallen conversies veel beter te monitoren en te besturen. Je kunt tot op kopersniveau komen en degene aanspreken en de verbinding maken. Dat is in de B2C onmogelijk, behalve als je echt in een niche zit. De woningmarkt is een goed voorbeeld.

Chelsea: Laten we over 2 weken eens wat dieper ingaan op de online benadering van de markten. Met name B2B-bedrijven hebben hier moeite mee. Wie zullen we eens vragen?

Albert: Tja, dan kun je niet om Aldo Wink heen.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Yoram

Door

Yoram

op 23 May 2015

Over de vorm: Leuke opzet! Vraag volgende keer HEMA om een schriftelijke reactie! Lijkt me interessant. Over de inhoud: Vraag me af, in terms of authenticiteit, wat voor gevolgen het voor HEMA heeft als er op gesponsorde tiener of twintiger vloggers ingezet wordt. HEMA is toch een traditioneel, typisch Nederlands merk. Ik geloof dat het waardevoller is om samen te werken met 'moeders' en 'oma's' die het gevoel van warmte, veiligheid en wijsheid uitstralen. Iets samen opzetten met Libelle bijvoorbeeld. Kinderen kijken af bij 'moeders' en goed voorbeeld is goed volgen. Als 'mama' iets koopt bij HEMA dan moet het wel goed zijn!

albertmensinga

Door

albertmensinga

op 23 May 2015

Ik denk (hoop) dat HEMA er goed over heeft nagedacht ;)

Reactie plaatsen