Winnen in Google 4.0
SEO BoekGratis Download

Page content

article content

Goede niche markt vinden?

Wat is nu een goede, geschikte niche (deelmarkt) om in te gaan ondernemen op het internet? Dit is een van de meest voorkomende vragen in mijn business en ook meteen de belangrijkste vraag voor elke startende internet ondernemer.

Een goede nichemarkt is de basis…

Het starten van een (internet)onderneming start met het kiezen van een goede niche markt. Een niche is een deelmarkt en je doet er zeker op het internet goed aan om deze zo specifiek mogelijk te houden. Zeker wanneer je start. In deze video leg ik uit waarom dat zo belangrijk is:

Ik hanteer altijd deze regel op het internet:

“Hoe specifieker je bent, des te sneller je succes behaalt. Mensen hebben specifieke problemen / vraagstukken en zoeken dus ook naar specifieke oplossingen in Google. Hoe specifieker en directer jij aansluit op die vraag, des te sneller men je vindt en des te makkelijker ze overgaan tot aankoop.”

Je moet kiezen om gekozen te worden…

Hoe specifieker je bent, des te sneller je succes behaalt. Mensen hebben specifieke vraagstukken en zoeken dus ook naar specifieke oplossingen in Google. Hoe directer jij aansluit op die vraag, des te sneller men je vindt en des te makkelijker ze overgaan tot aankoop. We leven in een tijd waarin je als ondernemer – zeker op het internet – moet kiezen om gekozen te worden. Kies jij niet voor een specifieke doelgroep, dan zal er ook geen doelgroep voor jou kiezen. Als je alles doet, ben je overal gemiddeld in…

Durf te specialiseren!

Op het internet verdrinken we in kennis maar we hunkeren naar wijsheid. Mensen zoeken steeds meer naar specialisten en ervaringsdeskundigen. Er is steeds minder vraag naar allrounders en ‘alleskunners’. De Edah’s van deze tijd leggen het af tegen de Albert Heijns en Lidl’s. Zo legt ook Jos Burgers uit:

We willen niet meer van alles een beetje, ergo: ‘net niet’. We willen als consument bij een product denken: ‘Dat is EXACT wat ik zocht’ We zijn als ondernemers echter allemaal geneigd om een te brede doelgroep te kiezen en dat komt door onze aangeboren verliesaversie. We durven vaak niet te kiezen voor een segment omdat we bang zijn dat we dan iets laten liggen.

Wanneer Herman den Blijker een restaurant in nood helpt, is vaak ook een van zijn eerste acties het uitdunnen van de menukaart. Je kunt beter 4 gerechten perfect bereiden (specialiseren) dan 40 gerechten van middelmatige kwaliteit leveren. Succesvolle ondernemers durven te specialiseren. Een specialist heeft veelal meer aanzien, hogere prijzen, daardoor minder klanten (kwantiteit) maar wel meer tevreden klanten (kwaliteit).

Specifieke website = sneller hoog in Google!

Hoe specifieker jouw website is, des te sneller je kunt scoren in Google. Voor specifieke zoektermen is namelijk altijd minder concurrentie dan voor hele brede/algemene zoektermen. Hier zie je bijvoorbeeld hoe longtail zoekopdrachten zich verhouden tot shorttail zoekopdrachten in Google:

longtail-shorttail-keywords-google

Specifieke niche markt = hoge conversie

Hoe specifieker je bent, des te hoger ook je conversie is. Conversie staat voor het omzetten van een bezoeker naar resultaat zoals bijvoorbeeld het maken van een verkoop. Dat is ook logisch want wanneer jouw aanbod 1 op 1 aansluit op de vraag dan is het veel logischer voor iemand om te kopen. Vaak hebben mensen met een specifieke behoefte ook een hoger budget dan wanneer je in de algemeenheid blijft hangen. Dat komt omdat mensen weten wat ze nodig hebben en een gerichte oplossing zoeken. Zij hebben de beslissing om daar het nodige voor te betalen onbewust al genomen voordat ze bij je uitkomen. In een te algemene markt moet je jouw bezoekers er eerst van overtuigen dat ze je product nodig hebben.

Voorbeeld van het afstemmen van je niche

Een van de allermoeilijkste dingen aan het ondernemen is niet zozeer het opzetten van een business maar meer het kiezen van deze specifieke niche. Daarbij is ook het raken van een juiste snaar en het aanbieden van een geschikt product voor deze betreffende niche belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een markt als “persoonlijke ontwikkeling“. Dit is zo’n ontzettend breed onderwerp, daar kun je onmogelijk een concrete boodschap mee de wereld insturen…  Ik raad mensen die iets met persoonlijke ontwikkeling willen doen altijd aan om eens na te gaan denken over een niche binnen deze brede markt.

Waarmee kun jij je onderscheiden? Welk probleem kun je oplossen? Wat is jouw boodschap? Wat is je eigen ervaring? Welk doel heeft jouw doelgroep?

Ik krijg vaak antwoorden als:

  • Ik wil mensen leren hoe ze gelukkig worden
  • Ik wil mensen leren hoe ze financieel onafhankelijk worden
  • Ik wil mensen leren hoe ze gezond worden
  • Ik wil mensen leren hoe ze meer uit hun leven kunnen halen
  • Enzovoorts…

Dit zijn prima doelen voor die mensen zelf alleen besef je dat deze mensen zelf wel uitmaken hoe ze deze doelen gaan bereiken en ook zelf bepalen wat dit voor hen inhoudt. Het is niet zozeer aan jou om ze dit bovenstaande te leren want dat verschilt per persoon. Het is aan jou om de oplossing te zijn voor het probleem van deze mensen, ofwel de brug van A naar Beter.

Waar gaan ondernemers de fout in?

Veel ondernemers maken de fout om zich niet te focussen op het voornaamste obstakel van hun doelgroep maar juist op de gewenste situatie. Zoals financieel onafhankelijk, gezond en gelukkig zijn. Hoe mensen hun eigen gewenste situatie zien, beleven, hoe ze zich dan voelen en hoe ze hiermee willen omgaan is in principe niet aan jou als ondernemer om te bepalen. Het is aan jou om een concrete OPLOSSING te bieden om van A naar B te komen. Wanneer je een oplossing hebt om van A naar B te gaan, dan heb je een goed product:

Nichemarkt kiezen

Marketingstrategie opstellen voor je niche

Zodra je weet wat je niche is kun je beginnen met het maken van een marketingplan om deze te gaan bedienen. In deze video geef ik je 6 stappen om dat te doen:

Ga gratis breed en wees commercieel specifiek

Natuurlijk mag je op je blog zo breed gaan als je wilt. Wanneer jij iets met Persoonlijke ontwikkeling wilt gaan doen dan kun je vrijuit bloggen over alles wat hier maar mee te maken heeft, dat is alleen maar goed. Qua succes (zowel financieel als impact) moet je echter wel een specifieke boodschap hebben. Om geld te verdienen op het internet moet je een goede niche hebben waar je jouw aanbod en verkoopteksten op afstemt. Wees daarom in je commerciële activiteiten altijd specifiek. Zorg voor een product wat een specifiek probleem oplost. De massa kun je prima voorzien van algemenere informatie.

Hoe zit dit bij mij?

Ik zal ook zo netjes zijn om even te schetsen hoe dit bij mij zit:

  1. Markt: internet marketing (heel breed)
  2. Niche: kleine ondernemers tot mkb die hun inkomen uit het internet halen (breed)
  3. Doelgroep: mensen die zelfstandig hun inkomen willen verdienen via internet (vrij specifiek)
  4. Probleem doelgroep: gebrek aan technische ondersteuning / een goede website (specifiek)
  5. Product: Phoenix website (heel specifiek)

Ik ga qua bloggen op deze website heel erg breed, alles wat maar met internet marketing (mijn markt) te maken heeft maar mijn boodschap en positionering is afgestemd op het bereiken van mijn doelgroep en het oplossen van dat specifieke probleem wat zij (deels) hebben. Ik hoop dat je het wat duidelijker is geworden hoe je aan een goede niche + bijbehorend product komt.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Jouw product moet de oplossing voor specifiek probleem zijn. Met jouw product kan iemand uit je doelgroep van zijn huidige situatie doorstromen naar zijn gewenste situatie. Het is aan die persoon zelf te bepalen hoe hij invulling geeft aan de gewenste situatie.

Comment Section

9 reacties op “Goede niche markt vinden?


Door Sebastiaan Vaz op 29 maart 2013

Thanks Tonny voor deze verfrissende video!

Gelukkig heb ik het al goed gedaan (door jou al jaren te volgen) namelijk door afgelopen maand, enkel alleen zeer specifieke niche sites te registreren en op te zetten. Inmiddels is mijn eerste bestelling in mijn eerste webshop een feit!

Mijn broer probeer ik telkens duidelijk maken dat hij specifieker moet worden, hij zet dropshipping websites op die veel te breed zijn, zoals gameshop-online.nl!

Hij is te eigenwijs om mijn links naar jouw website te volgen en te bekijken, we zullen dan maar zien wie het eerst succesvol word! 🙂

Ik heb een goed voorgevoel met alle kennis in mijn zak van jouw en Eelco…

Dankje voor wat je doet..
Sebastiaan.


Door Marco op 29 maart 2013

Zo simpel…….. 😉



Door Alex Hartman op 4 april 2013

Dit heeft weinig met basics te maken in mijn optiek, want de meeste ondernemers volgen deze richtlijnen niet.

Ik denk dat een niche moet kiezen waar je 1) interesse in hebt 2) een behoefte naar is en 3) niet snel een plafond heeft.


Door Naamloos op 5 april 2013

Het hangt er ook een beetje vanaf of je meerdere niche sites wilt gaan neerzetten puur voor het geld of 1 (authority) site over iets dat dicht bij je staat. Als je het bij 1 site houdt, waar je echt affiniteit mee hebt, zul je het langer volhouden, maar dan moet het wel in een markt zijn waar genoeg te verdienen valt.


Door naamloos op 22 april 2013

Geld dit ook voor een authoriteitsite? Stel je begint een persoonlijke ontwikkelings site en je ben goed in negatieve gedachten te elimineren. De niche zou je zo klein kunnen maken als “depressie” of ”dating” of ”paniekaanvallen”. etc etc zo zijn er nog 100. Het zou dus een slecht idee zijn om bijv op deze 3 verschillende onderwerpen beginnen te gaan schrijven op je website?


Door Jonathan op 27 april 2013

Bedankt voor deze waardevolle video!
Soms vraag ik mezelf weleens af; is het beter om een minisite te maken gericht op één keyword of een autoriteiten site te bouwen. Hoe denk jij hierover? En is het zo dat je met een autoriteiten site op de lange termijn meer winst zult behalen?

Ik hoor graag je reactie

Gr Jonathan


Door Niels op 14 september 2013

Deze info is goed, jammer genoeg vind k deze informatie overal. Maar wat ik nergens vind als ik eenmaal gekozen heb voor een niche, bv hoe roos in de haren verminderen. K zeg maar wat. Hoe je die niche dan goed maakt, je kan blijven praten hierover, maar zeggen was je Haarlem deze champoo is kort en goed. Maar 1 zin op een site ziet niet uit. Ook de layout hoe wordt die gekozen?
Groeten
Niels


Door Rowdy Groothedde op 18 juni 2014

Een goede niche bestaat ook deels aan het onderscheiden van de rest(concurrentie die je hebt). Ook moet je zorgen dat je niet beperkt bent met een niche, anders zul je nooit snel en hard door kunnen groeien!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website