arrow_drop_up arrow_drop_down
5 oktober 2015 

Generatiemarketing voor de 50+ doelgroep

In de serie ‘De specialist’ ga ik dit keer in gesprek met William Burghout van Diversions over generatiemarketing. En dan specifiek over de 50+ generatie die steeds groter wordt. William is oprichter van Diversions waar ze bedrijven helpen het rendement uit e-business te verbeteren.

Ik vind het bijzonder om te zien dat jullie je op Generatiemarketing.nl bezig houden met de 50+ doelgroep, ook online. Waarom is deze doelgroep zo interessant?

Omdat het de meest onderschatte groep van Nederland is! Bijna 40% van de Nederlanders is 50 jaar of ouder. Deze 6 miljoen mensen zijn fitter en ondernemender dan in het verleden: je moet ze dus niet te snel aanspreken op zoiets als ouderdom. Het is zoeken naar nieuwe handvatten om relevant te blijven wanneer je klanten vergrijzen. Met generatiemarketing willen we die handvatten aanreiken.

In hoeverre kun je de ouderen onder ons makkelijk bereiken online?

Dat is dubbel. Het gebruik van tablets en smartphones is ook onder 50plussers hoog. Maar via Google of Facebook ads is het (nog?) niet mogelijk te segmenteren binnen de “65+” groep. Het is daardoor nog niet zo eenvoudig om online scherp bereik in te kopen. Hier geldt: de organisaties die er gericht mee bezig zijn, winnen veel terrein op concullega’s.

Welke

toepassingen van generatiemarketing werken het beste?

De meeste organisaties beperken generatie- of seniorenmarketing tot campagneniveau. Er wordt bijvoorbeeld een keer een ouder fotomodel gestrikt. Of advertentieruimte bij Plus gekocht. Daar blijft het dan bij. Dit kan goed werken, maar het is niet echt optimaal.

Partijen die een specifieke propositie voor een generatie ontwikkelen, hebben vaak meer succes. Het doelgroep-denken blijft dan niet steken in communicatie, maar krijgt bijvoorbeeld ook een vertaling in dienstverlening. Extra service. Geen keuzemenu, maar een mens aan de telefoon. Het is dienstverlening die mensen van alle leeftijden kan aanspreken, maar juist bij ervaren generaties echt een verschil maakt.

Het laatste niveau is niet voor iedere organisatie weggelegd. Hierbij wordt generatie-denken volledig in het businessmodel opgenomen. Dit is een ingrijpende keuze, maar het heeft – mits goed uitgevoerd – grote potentie. Prachtvoorbeelden uit het verleden zijn Seniorweb (een vereniging met meer dan 140.000 leden) en Omroep Max. En hoe groot zou de 50 Plus Partij in de peilingen zijn wanneer de partij niet door bestuurlijk gerommel in opspraak was geraakt? Focus werkt. En kan in korte tijd voor enorme groei zorgen.

Heb je een case waarbij je een bedrijf geholpen hebt om zijn/haar 50+ doelgroep te bereiken?

Een mooie case is Flexprovider; een dienstverlener op het gebied van flexibel werken  met verschillende op 55-plus gerichte proposities.  Daarbij staat niet de leeftijd van uitzendkrachten centraal, maar hun plek op de arbeidsmarkt. Er is een platform voor mensen die met pensioen zijn (Pittig.nl) en een uitzendorganisatie voor 55 tot 65 jarigen (Seniorxpert). Voor werknemers met specialistische kennis is er Doorwerkgever.nl. En mensen die hun oude baan verlaten en toe zijn verandering komen niet zelden bij Chauffeurxpert.nl terecht, voor een nieuwe carrière in personenvervoer.

Dat deze proposities naast elkaar kunnen bestaan is te danken aan een flexibele online infrastructuur. Werving, inschrijven, solliciteren, uren declareren: alles verloopt via de verschillende websites. Dit stuit bij veel andere aanbieders op een vooroordeel. Alsof iedereen ouder dan 40 moeite zou hebben met online dienstverlening. Flexprovider bewijst het tegendeel.

Maar het mooiste van deze case is dat generatiemarketing heel positief is toegepast. Er wordt gekeken naar ervaring, naar wettelijke randvoorwaarden (oa met AOW-recht) en toekomstkansen. Of zoals Sjaak van Heukelum van Flexprovider zegt: “Er zijn mensen die doodmoe hun pensioendatum bereiken, maar de volgende dag als jonge honden aan iets nieuws beginnen”. Het is heel mooi om vanuit zo’n visie een business te kunnen bouwen.

Wat kunnen online marketing bureaus van deze doelgroep leren?

“Mijn tip is: verdiep je in de diversiteit van 50-plussers. Het lijkt soms alsof we de diversiteit van generatie Y en Z uitvergroten, terwijl mensen na hun vijftigste op één hoop worden geveegd. Terwijl iemand van vijftig zich echt in een andere levensfase bevindt dan iemand van 65 of 80. Als je jezelf verdiept in verschillen in behoeftes, mogelijkheden, financiële situatie, fysieke gesteldheid etc. , dan helpt je dat om meer klanten te binden. Zeker ook online.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Edon van Asseldonk
Door

Edon van Asseldonk

op 5 October 2015

Interessant! Ik denk dat generatie (online) markting een gebied is waar nog veel te winnen valt, maar wij (online marketeers) vaak niet mee bezig zijn, al spreek ik hier wellicht vooral voor mezelf.

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 5 October 2015

Ik vind het vooral bizar om te lezen dat 50 jarige hetzelfde worden benaderd als 70 jarige. Die zitten in compleet andere levensfases. Mijn vader is ook 50 maar is in zijn hoofd nog veel jonger, hoe kunnen die dan hetzelfde worden benaderd? Ik denk, dat als er goed om wordt gegaan met de marketingkansen bij deze bedrijven, dat er erg mooie resultaten behaald kunnen worden.

Erik
Door

Erik

op 9 October 2015

Ook ik vind dit zeer interessant en moet ook toegeven hier nog niet veel mee bezig te zijn geweest. Thanks voor het artikel

Reactie plaatsen