Ethische marketing: Hoe speel je in op de vraag van de consument?
10 september 2019 

Ethische marketing: Hoe speel je in op de vraag van de consument?

Ethische marketing is niet alleen een marketingstrategie maar een filosofie dat elk bedrijf zou moeten hanteren. In dit artikel wordt besproken hoe je communicatie en marketing ethischer kan maken, en welke positieve invloed dit kan hebben op alle gebieden binnen jouw bedrijf.

Wat is ethische marketing?

Een simpele theoretische definitie hiervan is: het nemen van moreel correcte marketingbeslissingen. Ethische marketing is van belang om jouw product te promoten en het op lange termijn te verkopen zonder het vertrouwen van je klanten te verliezen.

Het bestaat uit een reeks richtlijnen voor het bevorderen van heldere en betrouwbare reclame in alle bedrijfssectoren.

Transparante en authentieke communicatie is tegenwoordig essentieel om het vertrouwen van klanten te verdienen of te behouden. In tijden van ecologische, gezondheids-, technologische en andere schandalen kan “pronken” echt invloed hebben op het imago van jouw bedrijf bij het publiek. Let wel op: er is geen duurzame marketing zonder voorafgaande reflectie op de positionering en het aanbod van het bedrijf. Een goed beheerde, verantwoorde marketingstrategie kan jouw bedrijf veel opleveren.

Hoe voer je een ethische marketingstrategie uit?

Om aan ethische marketing te doen, is het noodzakelijk om aan alle aspecten van het bedrijf te werken. Stel dat je biologische cosmetica aanbiedt, dan is het niet voldoende om voor een groene verpakking te kiezen. Deze verpakking moet bijvoorbeeld ook van gerecycleerde materialen worden gemaakt. Bovendien wordt ethische marketing ook erkend door de aanpak en filosofie van het bedrijf. Het is dus essentieel om in alle opzichten consistent te zijn.

Veilig en geschikt

Het is belangrijk om je bij het ontwikkelen van een ethische marketingstrategie te richten op het product zelf. Is het product wel veilig en geschikt voor gebruik? Om een transparante marketingstrategie te kunnen volgen, moet het product gebruiksvriendelijk zijn en moet het worden voorzien van duidelijke instructies voor het juiste gebruik ervan. Op die manier zorg je ervoor dat de klanten het vertrouwen in jouw product behouden.

Ken de waarde van jouw product

Het kan de originaliteit, de grote kwaliteit of de gunstige prijs zijn. Wat het ook mag zijn, zorg ervoor dat jouw bedrijf zijn eigen toegevoegde waarde kent en de bedrijfsstrategie hierop afstemt. Dit zal je helpen om misleidende marketingcampagnes te vermijden en de ethiek in marketing te bevorderen.

Houd sociale trends en waarden in het oog

Sociale factoren kunnen in de loop der jaren veranderen. Als gevolg daarvan kunnen marketingcampagnes die vroeger volkomen onschuldig leken, nu veel discussie teweeg brengen. Houd dus rekening met sociale kwesties bij een ethische marketingaanpak.

Sexistische reclame

Onderscheid jouw bedrijf en versterk jouw organisatiecultuur

Door te innoveren en een nieuwe positionering te kiezen ten opzichte van de concurrentie, onderscheidt jouw merk zich van de andere merken en verbetert het zo zijn competitiviteit. Een ethische marketingstrategie versterkt jouw bedrijfscultuur, wat vaak een essentieel element is in het succes van een merk.

Wat wordt beschouwd als onethische marketing?

Misleidende reclame is not done. Het verdraait de waarheid en kan uiteindelijk de financiële belangen van de consument schaden.

Onethische marketing evolueert waardoor er steeds nieuwe vormen ontstaan. Er zijn vele manieren waarop een bedrijf zich schuldig kan maken aan een onethische marketingcampagne. De gevolgen? Verlies van klanten, slechte reputatie en een rechtszaak. Een manier om onethisch te handelen is door valse beweringen te doen over de voordelen van het product; dit kan de gezondheid of de belangen van de klant schaden.

We kennen allemaal het Dieselgate schandaal van Volkswagen. “Dieselmotoren die met behulp van software alleen voldeden aan de milieueisen wanneer de wagen werd getest.” Het gevolg hiervan is dat Volkswagen miljarden kwijt is geraakt, verkoop daalde en hun reputatie besmeurd werd.

Dieselgate volkswagen

Een andere onethische techniek is het aanbieden van aantrekkelijke prijzen en deze dan plotseling verhogen omdat ‘de speciale aanbieding is verlopen’ of ‘het beschikbare product is geüpgraded en dus duurder is geworden’.

Tips om ethisch aan de slag te gaan

Ethische marketing zorgt ongetwijfeld voor een verandering in de reputatie van een bedrijf en bijgevolg ook voor het succes van het bedrijf. Enkele van de meest prestigieuze bedrijven hebben hun transparantie hoog in het vaandel staan en dat levert hen heel wat klanten op. Pas jij marketingethiek toe op jouw bedrijf?

1. Wees zo transparant mogelijk

Maak je niet schuldig aan een gebrek aan transparantie door deel te nemen aan praktijken als conscience washing. Conscience washing is een verschijnsel waarbij een bedrijf een humanitair doel steunt uit eigenbelang, namelijk voor het verbeteren van hun reputatie en imago.

Een voorbeeld van een bedrijf dat zich bezighoudt met conscience washing is Pampers. Dit merk kwam enkele jaren geleden onder vuur te liggen, na een studie van de UFC – Que choisir met betrekking tot de samenstelling van de babyluiers. De studie in kwestie bracht onder andere de aanwezigheid van glyfosaat in de lagen van het merk Pampers aan het licht. Dit leidde tot een ongekend gezondheidsschandaal, omdat Pampers erom gekend stond begaan te zijn met het welzijn en de gezondheid van jonge kinderen. Om de schade te beperken besloot het merk één euro per pakket te doneren aan UNICEF voor de verspreiding van tuberculosevaccins in derdewereldlanden.

Pampers concience washing

2. Neem de verantwoordelijkheid

Zorg er voor dat alles goed is doorgenomen voordat eender welke publicaties verschijnen. Neem de volledige verantwoordelijkheid voor het marketingmateriaal dat jouw bedrijf of merk promoot, en herzie alles om er zeker van te zijn dat het aan jouw goedkeuring voldoet.

3. Waardigheid en eerlijkheid

Verlaag je niveau niet om de concurrentie voor te blijven. Vermijd het aanvallen van de concurrentie en maak geen valse vergelijkingen. De enige persoon die er dan slecht uitziet, ben jij.

En tot slot, de meest eenvoudige van allemaal: lieg niet. Onthoud dat één kleine leugen vaak tot meer (grotere) leugens leidt, en dat één leugen al voldoende kan zijn om je geloofwaardigheid volledig aan diggelen te slaan.

Voordelen van ethische marketing in jouw strategie

Ethische marketing helpt bij de bevordering van het bedrijfsleven en de verbetering van de verkoop. Het verhoogt de kansen om je werknemers te behouden, omdat ze zich enthousiast voelen en bereid zijn om het product of de dienst te helpen verkopen. Steeds meer medewerkers geven uitdrukking aan de noodzaak om het verschil te maken of nuttig te zijn voor de samenleving. Een transparant bedrijf dat verantwoorde marketing promoot, kan zijn medewerkers een gevoel van betrokkenheid geven en een toegevoegde waarde geven aan het bedrijf.

Daarnaast kan het gebruik van een ethische marketingsstrategie ook andere voordelen opleveren:

  • Verbetert de reputatie en lever prestige op
  • Voegt waarde toe aan jouw product
  • Vermijdt slechte praktijken
  • Zorgt voor de opbouw van langdurige relaties voor klanten en belanghebbenden
  • Verbetert de kwaliteit van het personeel, de samenhang en de betrokkenheid van het team
  • Verbetert het concurrentievermogen
  • Vergemakkelijkt de relatie tussen de consument en het merk.

Conclusie

Kortom, de inspanningen die een bedrijf maakt in zijn communicatie om marketing ethischer te maken, zullen een positieve invloed hebben op alle gebieden van het bedrijf.

Over de schrijver
Sarah Madimba is de nieuwe content writer bij Sortlist voor Vlaanderen en Nederland. Ze heeft interesse voor actuele onderwerpen en nieuwe trends binnen de marketingwereld. Branding en nieuwe marketingcampagnes zoekt ze op en volgt ze met veel enthousiasme. Sortlist is een kwalitatief platform dat het juiste agentschap vindt voor uw project.
Reactie plaatsen