arrow_drop_up arrow_drop_down
21 oktober 2015 

Een effectieve digital marketing strategie in 5 stappen

Een effectieve digital marketing strategie als basis voor het creëren van betrokkenheid met de doelgroep. Dit klinkt natuurlijk tof, alleen weten veel bedrijven dit niet goed toe te passen. Dit artikel omschrijft waar het misgaat, wat de waarde is van een digital marketing strategie en hoe deze strategie in 5 stappen is op te bouwen.

Ongetwijfeld hoor je wel eens verhalen dat digital marketing gaat over het hebben van een mooie website of dat deze is geschikt voor zowel een computerscherm als mobiel. Of dat zoekmachine marketing, het zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten van Google, alles is wat een bedrijf online nodig heeft. Ook verkondigen mensen verhalen dat geïnvesteerd moet worden in adverteren. Deze investering in online campagnes zou leiden om een positie in bijvoorbeeld Google te versterken. Verder wordt beweerd dat Social media alles is wat nodig is om online er alles uit te kunnen halen. Kortom, er bestaan veel verschillende manieren om contact met de potentiële klant te zoeken. Maar, wie heeft nou gelijk en wat moet men geloven?

Digital marketing strategie

Enerzijds heeft iedereen gelijk en aan de andere kant geen van allen. Wat bedoel ik hier nu precies mee? Stel dat je bijvoorbeeld net een stuk grond hebt gekocht waar je een huis op wil bouwen. Hoe zou je dit aanpakken? Neem je bijvoorbeeld de beslissing welke planten in de tuin komen, wat voor soort laminaat je wil leggen of wat voor behang aan de muur komt te hangen? Voordat je hierover nadenkt, zal het huis echter eerst moeten staan. Dit begint natuurlijk bij de basis; de fundering.

De digital marketing strategie toegepast in 5 stappen

Online is dit principe precies hetzelfde. Alles staat en valt met een goede gedachte over de online business die men voor ogen heeft: de digital marketing strategie. Zonder een strategie is er geen business. Een bedrijf moet streven naar een doel, een visie hebben, voor iets staan (missie) voordat met zaken kan worden begonnen. Zonder strategie zal de potentiële klant niet goed kunnen worden bereikt, waardoor deze klant niet in contact komt met het bedrijf. Zodoende mis je inkomsten, kun je online niet meedoen en bestaat je bedrijf volgend jaar wellicht niet meer. Dit is wat zich de afgelopen tijd helaas veelvoudig heeft afgespeeld. Voorkom dit, positioneer je bedrijf en geef invulling aan een goed doordachte marketing strategie.

Een digital marketing strategie is een plan waarin staat welke combinatie van middelen ervoor moet zorgen om de gestelde doelen te behalen. Deze strategie is aan de hand van de volgende 5 stappen invulling te geven:

De doelgroep

Een belangrijk onderdeel in de strategie is het kennen van je doelgroep. Wie is de doelgroep, wat is hun gedrag en wie zijn influencers? Welke topics vinden zij interessant om over te praten? Waar en waarom zijn zij geïnteresseerd om over dat onderwerp en het merk te praten? Wie praat over mijn merk? Probeer deze elementen zo goed mogelijk uit te pluizen zodat duidelijk is waar de potentiële klanten zitten of via welke influencers deze doelgroep te vinden is. Gebruik hiervoor de techniek die beschikbaar is. Big data vertelt zoveel. Ik kan bijvoorbeeld uitvinden waar jij in de internet journey zat voor je op deze pagina kwam.

Digital marketing strategie tips

 

Content

Creëer content waar de doelgroep zich mee kan identificeren, betrokken bij voelt en van toegevoegde waarde is. Begin hiervoor eens met de informatie die beschikbaar is. Vind vervolgens uit wat de doelgroep graag wil zien. Dit gaat niet direct over een lange termijn strategie. Het is een bewerkbaar plan die eigenlijk zo snel mogelijk gestart moet worden in plaats van alle details direct helemaal uit te werken. De markt en concurrenten wachten hier ook niet op. Probeer daarom zo goed mogelijk real-time te schakelen op wat er gebeurt. Online gebeurt teveel om allemaal te kunnen plannen.

Het gebruik van kanalen, platform en de interactie

De content wordt verspreid via kanalen en platforms. Zorg ervoor dat je duidelijk in beeld hebt op welke kanalen en platforms de doelgroep zich bevindt. Op deze manier kan bij goed gebruik van deze combinatie aan middelen de gebruiker een ervaring worden gegeven die leidend kan zijn voor de relatie tussen deze klant en bedrijf.

Meet de resultaten

Zoals gezegd is het meten van de data van enorm belang. Het geeft real-time de resultaten aan van de content die gemaakt en gedeeld is. Deze metingen kunnen worden gedaan door de vele website- en social tools die bestaan.

Analyseer de resultaten en start met finetunen

De resultaten zijn de uitkomsten van de metingen. Men krijgt zo precies wat wordt gemeten. Wat houden deze resultaten in en waarom wil men dit weten? Is het relevante data waar iets mee kan worden gedaan? Zo ja, pas de content aan op de betreffende kanalen en speel in op het gedrag en verlangens van de klant. Overtuig de klant met relevante content en laat deze net zo enthousiast worden als de medewerkers van het bedrijf zelf. Want, wie weet gaat de content dan viral en worden er veel meer kansen gecreëerd.

Nu ben ik erg benieuwd op welke manier jij een digital marketing strategie toepast. Wat is je ervaring bij de invulling hiervan?

Over de schrijver
Allard Jansen heeft onlangs zijn studie Commerciële Economie succesvol afgerond en is begonnen als freelance online marketeer. Hij is gedreven om ondernemingen te helpen om hun online activiteiten effectiever in te zetten en meer uit hun doelen te halen. Allard is ambitieus, houdt van uitdagingen en onderneemt graag. Wil je eens met hem sparren of wil je meer weten over Allard? Kijk eens op zijn website.
Reactie plaatsen