arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2011 

Een business als een ui!

Een onderneming is een “ui” die je kunt pellen…

Hoe verder je pelt des te dichter je bij de kern van de onderneming komt, oftewel: de core business waarmee het bedrijf ooit is gestart. De ringen er omheen zijn de groeifasen die het bedrijf heeft doorgemaakt qua producten, diensten, personeel, bereik enzovoorts. Grappig om te zien dat wanneer je een onderneming schetst als een ui met ringen, je ongeveer hetzelfde plaatje krijgt als wanneer je de comfortzone (+groeifasen) van de ondernemer schetst:

Zie je business als een ui!

Je zou al bijna gaan denken dat de groei van je onderneming gelijk op gaat met jouw persoonlijke groei als ondernemer maar dat zou toch wel een erg bizar toeval zijn! ;)

Gezonde groei vanuit de basis

Ik zie veel beginnende internet ondernemers om me heen die nog moeten starten maar vergeten dat starten bij de basis begint. Wanneer je begint met werken aan de buitenste ringen zonder dat de core business goed staat ga je jezelf tegenkomen. Ik geloof heel sterk in werken vanuiten een goed functionerende thuisbasis.

Gezonde groei van een onderneming begint in mijn ogen met een duidelijk core business welke staat als een huis, dat kun je uitschrijven met het Wie, Wat, Waarom principe: Je weet wie je bent, wat je doet (exact) en waarom je doelgroep bij jou zou moeten komen. Dat heb je vertaald naar een goed “proces”op het internet wat zover mogelijk geautomatiseerd is. Ik zal je een voorbeeld geven van de groei van mijn onderneming sinds de start in september 2010:

Fase 1: Kiezen van een Niche

Toen ik besloot om ondernemer te worden moest ik kiezen in welke markt ik dat wilde gaan doen. Als je nog de volledige vrijheid hebt om je markt en businessmodel te kiezen dan doe je er verstandig aan daar goed over na te denken. Bij mij was de keuze voor de niche “internet marketing” snel gemaakt omdat ik daar de meeste affinititeit mee heb en daarbij de markt goed kende (+ ik had al wat achterban opgebouwd). Ik heb gekozen voor de niche waarin ik het snelst iets groots neer zou kunnen zetten en wat ik daarnaast ook leuk vind om mee bezig te zijn.

De belangrijkste tip bij deze fase: Durf een beslissing te nemen. Begin met één ding en richt daar je volledige focus op. Ik weet dat het mentaal voelt als “verlies” wanneer je van je tien goede ideeën maar eentje oppakt maar dat is de eerste drempel die je moet nemen.

Fase 2: Product lanceren

Toen ik besloten had wat ik wilde doen ben ik gestart met het maken van een goed product. Ik koos voor een totaaloplossing voor mijn doelgroep waar ik jaren op voort kan borduren. Ik lanceerde de eerste versie van mijn Winstmodel Programma op 14 september 2010, op dat moment bestond mijn hele internet onderneming uit een Salespage en een Twitteraccount. Ik startte een grote productlancering en maakte gebruik van een goede partner (affiliate) om mijn product met een knal in de markt te zetten. Waarom rustig opbouwen met je business als je er ook op dag 1 direct kunt staan!

Na de lancering bestond mijn business nog uit minder, namelijk een salespage met een verlopen aanbod en een twitteraccount… Natuurlijk had ik na de lancering wel een mailinglijstje en een mooie klantenlijst waar ik mee verder kon. Toen werd het tijd om echt te gaan bouwen aan een business:

Fase 3: Thuisbasis bouwen

Ik ben tijdens de productlancering op de achtergrond alvast gaan bouwen aan deze website, de Internet Marketing Universiteit. Ik bouwde de website gewoon open en bloot op het internet, iedereen kon het in principe zien maar dat maakte niet uit, niemand kende de domeinnaam toen nog en door het zo te doen stonden de eerste 70 artikelen al online (in de kennisbank) op het moment dat ik voor het eerst contact opnam met een designer…

Terwijl de designer zorgde voor een strakke look en feel ben ik op volle toeren door blijven schrijven met de inhoud. Ik wilde de site echt meteen groot neerzetten en vanaf dag één een thuisbasis zijn voor mezelf en voor mijn achterban. Ik schrijf vaak over het principe van een goede thuisbasis maar toch even kort:

Zet een goede website op waarop jij je als ondernemer positioneert (blogs, video), die goed scoort qua SEO en die goed ingericht is om je bezoekers te converteren naar resultaten (zoals aanmelding op je mailinglijst). Maak er een Portal voor jouw niche op het internet van. Als je een product in de markt en een goede thuisbasis op het internet hebt dan denk ik dat je een stabiele Core Business neer hebt gezet. Je kunt dan weer verder in je ontwikkeling:

Fase 4: Evenementen

Toen ik mijn website had staan kreeg mijn onderneming al wat meer body en continuïteit (constante nieuwe bezoekers, aanmeldingen etc.) Ik ben toen gestart met evenementen, met name mijn gratis seminars en webcam uitzendingen (webinars) sloegen in het begin goed aan. De vele reacties op het blog (door de vraag- en antwoordwebinars) gaven mij site een gigantische boost in de zoekmachines. Je kunt in het begin uren gaan investeren om backlinks bij elkaar te krijgen voor je site maar je zult zien dat interactie op je blog veel effectiever is.

Daarbij krijg je (als je het goed doet) veel links vanuit Twitter en Facebook tijdens webinars.

Door de evenementen verstevigde ik ook de band met mijn achterban. Veel mensen konden de persoon achter de blogs en achter het Winstmodel programma zien en dat zorgt toch voor meer vertrouwen. Vertrouwen is erg belangrijk maar is toch vaak moeilijk om via het internet te verkrijgen.

Fase 5: Backend

Door de evenementen en de sterke thuisbasis in de zoekmachines kwamen er constant veel nieuwe geïnteresseerden naar de Internet Marketing Universiteit, het begon nu echt een business te worden. Ik ben toen aan de slag gegaan met een stukje backend. Hoewel het mijn oorspronkelijke doel was om alleen maar met het Winstmodel programma te werken kon ik het niet laten om ook wat andere dingetjes te gaan doen. Wij zeggen wel eens: Geen Business Zonder Backend!

Zo lanceerde ik bijvoorbeeld mijn Internet Marketing Masterclass welke erg goed aansloeg. Daarmee kon ik naast mijn Winstmodel ook een meer lowcost oplossing bieden aan ondernemers die met internet marketing aan de slag wilden. Daarbij stroomden veel mensen vanuit het Masterclass Programma door in het Winstmodel Programma omdat zij pas na het bekijken van het goedkopere programma het vertrouwen kregen in mijn totaaloplossing. Zo versterkt het een weer het ander.

Fase 6: Aanvullende concepten

Als ondernemer moet je altijd creatief en vernieuwend blijven, zeker op het internet verlies je snel de aandacht wanneer je gaat verslappen of niet meer met vernieuwde dingen komt. Ik ben daarom gestart met mijn IMU interviewreeks, niet alleen om weer iets nieuws te bieden (stukje entertainment) maar ook om meer mensen te bereiken buiten mijn eigen netwerk om. Daarbij is het heel fijn netwerken als je iemand die je graag in je netwerk wilt hebben geowon gaat interviewen in plaats van dat je mailt voor een koffiedate. Interviews als businessmodel of als aanvullende factor in je business is echt iets wat ik je aanraad, super tof om te doen en de reacties zijn super!

Naast de interviews ben ik ook gestart met het Elite seminar welke vanaf nu eenmaal per jaar gegeven zal worden. Deze seminars zijn welliswaar gewoon een product waar ik mee verdien maar kun je ook weer zien als aanvullend op mijn core business omdat ze niet te vergelijken zijn met een gemiddeld internet marketing seminar. Daarnaast zijn we momenteel druk bezig met een nieuwe dienst welke een grote aanvulling op de Internet Marketing Universiteit zal zijn maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen, ik zal daar spoedig meer over bekend maken!

Fase 7: Fysiek boek

Mijn volgende grote fase is (denk ik) het uitbrengen van een fysiek boek welke in 2012 in de boekhandels moet liggen. Wanneer je een boek in de boekhandels hebt liggen vergroot je jouw autoriteit en zul je zien dat er overal deuren voor je opengaan (zo is mij verteld door andere auteurs). Zeker wanneer je bijvoorbeeld een spreker of consultant bent kan een fysiek boek wonderen voor je doen, je wordt sneller ingehuurd voor een consult of presentatie.

Tot zover vind ik dit artikel wel weer lang genoeg, ik denk dat het “principe van de ui” je wel duidelijk is. Terugkijken op je groei en het in fasen opdelen is natuurlijk het leukste werk maar probeer ook op deze manier vooruit te kijken en te plannen. Sla geen fasen over en verkrijg helderheid voor jezelf in welke fasen je allemaal moet/wilt gaan doorlopen. Er is altijd een volgend niveau!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Mels

Door

Mels

op 21 November 2011

Hey Tonny, Mooie en duidelijke vergelijking! Laatst zag ik een mooie Ted Talk die ging ook over het Waarom, Hoe en Wat, dit filmpje van nog geen 20 minuten zou iedereen moeten zien. How great leaders inspire action - Simon Sinek http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4

Eva

Door

Eva

op 21 November 2011

Goed verhaal en helemaal passend bij mij! Heb vandaag groen licht gekregen van een uitgeverij om mijn eerste fysieke boek te gaan schrijven... uitdaging ; ) wie ligt er eerder in de boekhandel jij of ik?

Menno de Haan - Ebookschrijver.nl

Door

Menno de Haan - Ebookschrijver.nl

op 21 November 2011

Dit is naar mijn mening de essentie. Wie, wat, waarom. Wanneer je een antwoord op die vragen kunt geven komt de rest vanzelf... @Mels: Goede Tedtalk dankje!

Astrid Davidzon

Door

Astrid Davidzon

op 21 November 2011

Hai Tony, Ik herken zelf ook vooral het punt over Focus! Ik had vroeger al moeite met kiezen, maar merk dat ik dat nog steeds wel heb, nu ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. Focus voelt eerst inderdaad als verlies en maakt je ongerust dat je dingen laat liggen, maar het geeft juist rust en werkt als een magneet. Zelfs al zit de focus nu alleen nog maar in mijn hoofd en is hij nog niet expliciet zichtbaar op mijn website, het werkt nu al. Een supergevoel!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 21 November 2011

@Eva, haha das een mooie deadline voor me, dankje! Ga proberen je te verslaan!

Hans Peeters

Door

Hans Peeters

op 21 November 2011

Het focussen op je doelen brengt succes dat weten de meeste ondernemers wel. Het doen is een grotere stap maar zeker de moeite waard.

anita

Door

anita

op 22 November 2011

He tonny, Super duidelijk de uitleg op deze manier. Werd me er gelijk bewust van dat ik altijd vanuit de basis gewerkt heb en niet op papier gezet heb hoe ik dat gedaan heb en mijn groei vanaf daar is verlopen. Mijn nieuwsbrief van deze week gaat over; hoe verder na de bevalling als je gezondheidsproblemen en emotionele issues ervaart. Nou, (weer) bouwen aan je basis dus.En wie kan je dat beter vertellen dan ik?! Bedankt. gr Anita

anita

Door

anita

op 22 November 2011

Hoi Mels goed filmpje, bedankt ga mijn website weer onder de loep nemen gr anita

Jaldhara

Door

Jaldhara

op 24 November 2011

Hi Tonny, Leuk, zo'n afvinklijstje. Neem ik mee in m'n plannen voor 2012. Groet, Jaldhara

Christian Slagter

Door

Christian Slagter

op 6 December 2011

Hey Tonny, duidelijk verhaal (wederom) en leuk om dat zo te doen via de 'ui'. Het werken vanuit een niche is natuurlijk een pré aangezien je daardoor ook meer focust krijgt.

Reactie plaatsen