De belangrijkste technologische trends voor marketeers
4 februari 2015 

Technologische trends voor marketeers in 2015

Onze wereld is in hoog tempo aan het digitaliseren en online kanalen en digitale marketing vormen dan ook een belangrijk onderdeel binnen het marketing vakgebied. Maar welke technologische trends moet je nu volgen? En wat is de impact ervan?

In dit artikel behandel ik drie belangrijke trends die ons leven nu al sterk beïnvloeden, maar in de komende tijd van cruciaal belang zijn. Geen science fiction maar realiteit aan de hand van het zoekgedrag en de interesses van consumenten van nu.

1. The Internet of Things is werkelijkheid geworden

Het Internet of Things (internet der dingen) staat voor het verschijnsel dat steeds meer voorwerpen verbonden worden aan het internet, en dus aan elkaar. Deze apparaten kunnen zelfstandig communiceren met elkaar zonder tussenkomst van mensen. Ook zijn ze in staat informatie te verzamelen en versturen die gebruikt kan worden door derden.

Het IoT is een begrip dat de laatste jaren steeds vaker opduikt maar inmiddels is de definitie realiteit geworden en een belangrijke technologie voor marketeers. Dit omdat de hoeveelheid data (en de hieraan te ontlenen inzichten) die het genereert ons in staat stelt effectiever te communiceren met consumenten, conversies te meten en verhogen en de klantervaring te verbeteren.

Wat leert Google ons op dit vlak?

  • Het aantal zoekopdrachten met de term “internet of things” groeide met een factor 1.5 in het afgelopen jaar.
  • Het aantal zoekopdrachten met de term “wearable tech” groeide met een factor 3 in het afgelopen jaar. Dit vooral onder mensen die zich actief op het thema gezondheid oriënteren.
  • Het aantal zoekopdrachten met de term “smart tv” groeide met 28% en was de meest gebruikte zoekterm in vergelijking tot andere tv specificaties.
  • In totaal is voor 1,6 miljoen uur aan video bekijken op Youtube met als onderwerp “connected car”.
  • Het aantal zoekopdrachten met de term “slimme lamp” groeide met 36%.
  • In 2015 zal het merendeel van de apparaten die consumenten gebruiken verbonden zijn met het internet. Wereldwijd groeit het aantal verbonden apparaten naar 5,9 miljard en jaarlijks zal dit toenemen met 30%.
  • Het vertalen van data naar inzichten en acties is echter een proces dat de nodige aandacht behoeft. Marketing afdelingen zullen zich dat moeten realiseren en hierin moeten investeren om het maximale uit dit geweldige potentieel te halen.

2. Mobile gaat zorgen voor persoonlijk Internet

Mobiele apparaten zoals smartphones en tablets zorgen ervoor dat mensen, producten, diensten en ervaringen constant met elkaar verbonden zijn. Door het interpreteren van allerlei data zijn ze in staat het internet en de wereld om ons heen te personaliseren en vorm te geven, en dienen ze steeds meer als persoonlijk platform.

Mobiele technologische trends

Naast deze bekende apparaten spelen “wearables” een steeds belangrijkere rol in dit proces, denk bijvoorbeeld aan de Google Glass of zogenaamde slimme horloges zoals de Apple Watch. Zij stellen marketeers meer en meer in staat in contact te treden met hun doelgroep op ieder gewenst moment met hen te communiceren. Deze momenten en de manier waarop interactie toegepast kan worden noemen we ook wel “mobile engagement” of terwijl mobiele interactie.

Wat leert Google ons op dit vlak?

  • Er zijn 1,3 miljard smartphones verkocht in 2014
  • Consumenten besteden meer dan 151 minuten per dag op hun smartphone. Dat is meer dan ze besteden op tv of de computer.
  • 1 op de 5 zoekopdrachten op Google zijn gerelateerd tot locaties.
  • Het aantal zoekopdrachten dat de woorden “in de buurt van” of “in [locatie]” bevat is gegroeid met een factor 5 sinds 2011.
  • Het aantal zoekopdrachten met de term “gezondheids app” is gegroeid met een factor 12 in het afgelopen jaar.
  • Het aantal zoekopdrachten voor NFC (een techniek die smartphones laat “praten” met andere apparaten) is gegroeid met een factor 1.5 sinds vier jaar tijd.
  • Marketeers doen er slim aan de ervaringen rond hun merk en bedrijf te optimaliseren voor mobiel gebruik. Naast investeringen op het gebied van websites en mobiele applicaties kunnen Location Based Services (LBS) helpen om dit te bereiken. Hiermee kan men nog beter inspelen op de context rond de gebruiker en stijgt de relevantie van de boodschap.

3. Maak je marketing persoonlijk

Doordat consumenten altijd en overal toegang hebben tot internet verwachten ze dat ze op ieder gewenst moment die informatie kunnen vinden die ze nodig hebben en snel worden geholpen. Voor marketeers betekent dit dat het verkrijgen van inzichten in het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep cruciaal is, evenals toegang tot de verschillende touch points gedurende de customer journey.

Zoek je doelgroep online

Alleen door de juiste informatie op het juiste moment te bieden, en snel te anticiperen op vragen voegen zij echte waarde toe en creëren zij onderscheid ten opzichten van de concurrentie. Om dit te bereiken is een 360 graden kijk op de klant en de customer journey absoluut noodzakelijk.

Wat leert Google ons op dit vlak?

  • Consumenten willen alsmaar sneller beschikken over hun aankopen en niet langer wachten. Artikelen op voorraad hebben is daarom niet langer voldoende. Het aantal zoekopdrachten met de term “zelfde dag leverbaar” steeg met een factor 2 in de afgelopen 4 jaar.
  • Het internet wordt steeds meer gezien als virtuele (winkel) assistent. Het geeft consumenten antwoord op al hun vragen wanneer we maar willen en door slimme algoritmen komt het zelfs met suggesties voor we zelf weten dat we het willen!
  • Snelheid is cruciaal, het aantal gesproken opdrachten op de Google app is gestegen met een factor 30 ten opzichten van getypte commando’s. Een van de meest gebruikte commando’s is nu bijvoorbeeld de opdracht “breng mij naar huis” bij Google Maps.
  • Zorg er als marketeer voor dat je er bent wanneer het nodig is. Nieuwe technologieën zijn geen overbodige luxe om de hedendaagse consument te kunnen blijven volgen en passend van dienst te kunnen zijn. De Customer Experience beperkt zich echter niet tot de marketing afdeling. Betrek hierbij ook processen zoals de klantenservice of de logistieke afdeling.

Wil je als marketeer of marketing afdeling aan de slag met bovenstaande trends? Realiseer je dan allereerst dat er maar één uitgangspunt is dat telt, dat van de klant. De totale klantbeleving (on- én offline) zal zoveel mogelijk op elkaar aan moeten sluiten. En laat dat nu iets zijn waar voor vele van ons nog heel veel werk te verrichten is.

Ben jij vanuit jouw functie al aan de slag met de trends welke ik hierboven beschrijf? Laat het me weten in de comments, ik ben benieuwd naar jullie ervaring en meningen.

 

Dit artikel is gebaseerd op het zoekgedrag en marktonderzoek van Google in de afgelopen maanden en in die hoedanigheid een reflectie van de meest actuele trends.

 

Over de schrijver
Eigenaar bij Shared Value Inc. I Managing Partner bij Evolve Mobile BV. Met jarenlange ervaring op het gebied van bedrijfsvoering, sales en marketing richt Niels zich op de onderwerpen Ondernemerschap, Technologie, Innovatie, Marketing en Business Development. Markt specifieke ervaring heeft hij binnen de sectoren: Retail, Hospitality, Finance en IT. Kennisgebieden zijn onder andere: Customer Experience, Lead Generatie, Business Model Innovatie en Online (digitale) Marketing.
Reactie plaatsen