Concurrentieanalyse? pffff...
5 september 2011 

Concurrentieanalyse? pffff...

Concurrentieanalyse… als ik een stuiver had gehad voor elke keer dat iemand mij vraagt hoe ik met mijn concurrenten om ga… Veel ondernemers zien een concurrentieanalyse en het anticiperen/reageren op wat hun concurrenten doen als een essentieel onderdeel van hun business. In dit artikel iets over mijn visie hierop:

Wat is wijsheid?

Ik denk dat je als ondernemer twee dingen kunt doen:

  1. Je baseert je activiteiten en marketingstrategie op wat je concurrenten doen
  2. Je baseert je activiteiten en marketingstrategie op hetgeen je zelf doet en wat ideaal aansluit bij je doelgroep.

Een goede verstaander moet hier eigenlijk al genoeg aan hebben maar laten we er iets dieper op ingaan:

Het risico van een concurrentieanalyse

Het risico van een concurrentieanalyse is dat je niet meer vanuit je zelf onderneemt (proactief) maar, al dan niet bewust, gaat reageren op hetgeen je concurrent doet (reactief ondernemen). Het grote gevaar daarbij is dat je zelf achter de feiten aan gaat lopen, niet meer met originele marketingactiviteiten komt en zodoende in het dodelijk gemiddelde valt.

Hoe dan wel?

Ik denk dat je juist sterk staat wanneer je naar jezelf en naar je doelgroep gaat kijken, stel jezelf vragen zoals:

  1. Welke unieke informatie/producten heb ik te bieden?
  2. Wat is mijn toegevoegde waarde als ondernemer op de informatie die ik geef?
  3. Welke specifieke problemen heeft mijn doelgroep en hoe daar op in te spelen?
  4. Hoe kan ik meer doen dan wat van me wordt verwacht?
  5. Wat zou de ultieme “waarde” zijn die ik mijn doelgroep kan leveren?
  6. Hoe kan ik nieuwe techniekengebruiken om mijn doelgroep te bereiken?
  7. Hoe kan ik een betere band opbouwen met mijn achterban?
  8. Hoe kan ik meer verdienen aan mijn huidige klanten? (vervolgproducten)
  9. Enzovoorts…

Onderscheiden van je concurrenten

Natuurlijk mag je best eens kijken waar je concurrenten zich zoal mee bezig houden zolang je jouw marketingplannen maar niet gaat wijzigen op basis van hetgeen je voorbij ziet komen. Ik denk dat het zaak is om je zoveel mogelijk te “onderscheiden” op het internet en zodoende van je concurrenten zodat je met kop en schouders boven het digitale maaiveld uit gaat steken.

Enkele praktische tips om te winnen!

Ik heb nog wel eens de neiging om pagina’s achter elkaar door te typen om mijn boodschap over te brengen maar laten we voor de grap eens meteen over gaan op de praktische tips!

Combineer informatie met emotie

Mensen zeggen wel eens “kopen =  emotie”.

Ook andere resultaten dan “verkopen” zoals het opbouwen van een mailinglijst, het vergaren van een achterban op de sociale media platformen, het krijgen van reacties op je artikelen of forum, het trekken van publiek naar je evenementen enzovoorts zijn resultaten die stijgen wanneer er een emotie bij komt kijken. Wellicht aardig om hierover mijn artikel n.a.v. een Masterclass aan Nyenrode te lezen, daar staan 5 waarden in die je goed kunt gebruiken waaronder emotie. Met name de emoties humor, verbondenheid en vertrouwen werken erg goed op het internet maar waar ook zeker op moet letten is de zogenaamde “entertainmentfactor” in je business.

Maak er een feest van!

Over entertainment gesproken, het loont om met je business een bepaalde “beleving” voor je achterban te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het geven van webinars. Vorige week zak ik bijvoorbeeld weer eens 4,5 uur lang voor de webcam vragen te beantwoorden. Niet alleen leverde me dat weer een berg reacties op maar versterkt het ook de “band” met mijn achterban. Door webinars te geven zorg je ervoor dat er meer gezelligheid bij je achterban op het internet ontstaat en die gezelligheid door ook weer wonderen voor je resultaten.

Doe meer dan wat er van je wordt verwacht

Een mooi voorbeeld hiervan is mijn Elite Seminar. De meeste businessseminars of zelfs internet marketing seminars die in Nederland worden gegeven zijn vrij “standaard” qua opzet. Het principe is simpel: Prik een datum, huur een zaal, bepaal een inhoud, bepaal een entreeprijs, zet een aanmeldpagina online en zorg dat je op de dag van het event je powerpoint klaar hebt staan.

Met mijn Elite Seminar gaan we een hele stap verder qua “beleving” en het is ook niet voor niets dat ik sinds het online verschijnen van de website van iedereen die ik er over spreek te horen krijg dat ze het fantastisch vinden en het niet willen missen! Een ander voorbeeld is mijn telefonische coaching actie van vorige maand waar ik vervolgens een week lang voor heb zitten bellen… Kost veel tijd maar levert “fans” voor het leven op!

Ga als een speer!

De beste manier om te winnen van je concurrenten: Ga harder dan ze en zorg ervoor dat ze al moe worden bij de gedachte om je in te gaan halen. Om maar een voorbeeld te geven: Sinds de start van mijn Internet Marketing Universiteit in september 2010 heb ik bijvoorbeeld al meer dan 400 artikelen gepubliceerd die ervoor zorgen dat er maandelijks vele duizenden bezoekers naar mijn website komen. Vrijwel iedereen die maar iets over internet marketing zoekt komt vroeg of laat wel hier uit…

Kort samengevat:

Niks concurrentieanalyse, uitgaan van je eigen kracht als ondernemer. Doe dingen omdat jij ze graag wilt doen en niet om de concurrentie tegen te gaan. Biedt de maximale waarde die je te bieden hebt, niet de waarde die gelijk of net iets meer is dan je concurrent…

Kleine voetnoot: Dit artikel is met name bedoeld voor de wat kleinere (internet)ondernemers die zich (naar mijn mening) met hele andere dingen bezig horen te houden dan zaken als een concurrentieanalyse. Uiteraard is het voor de grotere bedrijven een iets ander verhaal.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Josip

Door

Josip

op 5 September 2011

Uitstekend artikel over concurrentieanalyse Tonny. Je raakt de kern helemaal door de opmerking over onbewust volgen van je concurrenten i.p.v. creatief zijn in je eigen proces. Ook de manier hoe je de artikel hebt opgezet (incl links en video's) maakt het interessant om te lezen/volgen.

E.K.

Door

E.K.

op 5 September 2011

Fantastisch artikel Tonny! En i.p.v. inderdaad bezig te zijn met mijn concurrenten, luister ik graag naar wat mijn klanten willen. In feite wat je aangeeft in stap 4.

Christian Slagter

Door

Christian Slagter

op 5 September 2011

Top artikel Tonny! Ik ben het helemaal met je eens, vaar je eigen koers! En zeker door het plaatsen van relevante en waardevolle content kom je vanzelf bovendrijven als interessante bron. Ik blijf je in ieder geval volgen!

Leendert Nauta

Door

Leendert Nauta

op 5 September 2011

Hi Tonny, Prima blog met als belangrijkste inzicht dat je je eigen koers moet bepalen en je niet moet laten afleiden door anderen! Let's go!

Monique
Remon

Door

Remon

op 6 September 2011

Ben het er helemaal mee eens dat je je eigen koers moet aanhouden, maar wanneer dit niet uitpakt zoals jij voor ogen had moet je wel durven je koers te wijzigen en dus aanpassen aan je concurrenten. Een goed idee kan namelijk wel eens anders lopen als dat je dacht. (Talpa was ook een geweldig idee van John de Mol, maar helaas toch niet gelukt. Koers aanpassen dus) Groet, Remon

soboer

Door

soboer

op 6 September 2011

Artikel is nogal eenzijdig. Imo ligt het wat genuanceerder. Het is niet het een of het ander. Je kan je eigen koers varen maar toch een kijkje in de keuken van de concurrent nemen. Concurrentieanalyse heeft wel degelijk waarde. Je kan er namelijk heel wat fouten mee voorkomen. Een aspect is dat je door concurrentieanalyse de markt beter leert kennen. Ik denk dat Apple hier een goed voorbeeld van is. Samsung(galaxy s2) heeft zijn succes te danken door de concurrent te analyseren.

soufyan

Door

soufyan

op 6 September 2011

'Een ondernemer die zijn Concurrent haat verdient het niet een ondernemer te zijn. ' ~Soufyan... Even serieus, een kijkje bij je concurrent mag wel denk ik maar om hele strategiën te baseren op je concurrenten weetje dat hoeft niet. Je moet je eigen draai vinden in het bedrijfsleven misschien een mix tussen concurrenten spieken en eigen tactiek. zelf hou ik het nu op deze verhouding: 15% Doen wat mijn concurrenten ook doen 85% mijn eigen "Ding" doen :) . Leuk artikel Tonny Je artikels gaan elke keer weer vooruit.

denny

Door

denny

op 4 October 2011

dankje tonny

Jasper

Door

Jasper

op 15 October 2013

Leuk artikel Tonny, Ik ben nu een jaar verder met een WM en zag deze week dat mijn "grootste concurrent" ons gaat volgen met een slappe poging tot internet marketing. Ik zeg.... Fijne wedstrijd! Zie het als een compliment en lig er geen minuut van wakker :-)

Reactie plaatsen