De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

Big Data: Do the Big get bigger?

Onlangs was ik op uitnodiging van Marketingmed te gast op Data Driven Commerce met vele interessante sprekers, waaronder Viktor Mayer-Schönberger (Oxford University), Philip Shearer (Google) en Katherine Kucherenko (Digital Power). Dat het verzamelen van data waardevol is voor bedrijven is al geen vraag en nieuws meer.

Wel lijkt de analyse en de toepassing van big data voornamelijk weggelegd voor grote bedrijven die de budgetten en mankracht hiervoor hebben. Mijn klanten zijn echter voornamelijk MKB en zelfstandige ondernemers, en zou de toepassing big data ook interessant kunnen zijn voor deze ondernemers? Met deze vraag in het achterhoofd bekeek ik de presentaties en knoopte ik gesprekken aan met aanwezige bedrijven.

Hieronder volgen mijn bevindingen van die dag en tevens mijn conclusie op de bovenstaande vraag. Toch voel ik me verplicht een disclaimer te plaatsen, aangezien ik geen big data expert ben. Als sommige van jullie het niet eens zijn met mijn bevindingen en conclusies, dan hoor ik dat natuurlijk graag en hier kan ik dan weer wat van leren.

Waarom is big data waardevol voor bedrijven?

Voor velen is de waarde van (big) data voor bedrijven geen vraag meer, maar voor degenen voor wie dit wel het geval is, zal ik kort de toegevoegde waarde van big data uitleggen. Ten eerste kunnen bedrijven met data gaan testen. Op Data Driven Commerce gaf Hazjier Pourkhalkhali van Optimizely hier een mooi voorbeeld van. Bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008 testte het campagneteam van Barack Obama welke tekst op de doneerbutton het beste converteerde. De oorspronkelijke tekst was ‘Donate Now’. Het team startte met multivariate A/B testen met verscheiden teksten op de button, waarbij ook onderscheid werd gemaakt tussen ongeregistreerde gebruikers, geregistreerde gebruikers en terugkerende schenkers. De resultaten zie je hieronder.

Optimizely A B test

Dankzij het vergaren en analyseren van data wist het campagneteam welke buttontekst voor welke bezoekers de beste conversie opleverde en zo verzamelde het team miljoenen extra voor de campagne van Obama.

Een ander voorbeeld werd gepresenteerd door Retail Rocket. Dit bedrijf toonde zijn personalisatiesoftware via de website van webshop Azerty. Als je als bezoeker voor de eerste keer op de website komt, dan krijg je de onderstaande, algemene homepage te zien.

Azerty homepagina

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe monitor van ongeveer 24 inch. Hiervoor ga ik naar de monitorpagina waar ik een 24 inch Asus monitor bekijk. Ik vind deze monitor interessant, maar ik ben niet overtuigd en ga terug naar de homepage. Nu krijg ik de volgende homepage te zien.

Big Data personalisatie

Op de homepage staan nu een hoop 24 inch monitoren, waar ik dus naar op zoek ben. Via de personalisatie software is de conversie van de webshop verhoogd  en verdient het bedrijf dus meer geld. Via het verzamelen en gebruiken van data kan de webshop beter de informatie presenteren die de gebruiker wil en daardoor waarde creëren.

Via het verzamelen van data kunnen bedrijven dus ten eerste testen uitvoeren om de impact te berekenen en ten tweede kunnen bedrijven hun websites personaliseren om ze de content aan de gebruiker te tonen die de hoogste impact heeft.

Big data voor kleine bedrijven

Na deze uitleg kom ik terug bij mijn zoektocht naar de mogelijke waarde van big data voor kleine bedrijven. Voor een miljoenenbedrijf met een marketingafdeling is het natuurlijker makkelijker om de mankracht in te zetten en de investering in deze zaken te doen dan voor een ZZP’er of klein MKB. Zijn er (big) data toepassingen in de markt beschikbaar voor kleine bedrijven? Na verschillende mensen en bedrijven gesproken te hebben, kan ik concluderen dat big data zeker niet alleen voor grote bedrijven interessant is.

Zo biedt het eerdergenoemde Optimizely een freeware versie aan, waar je al vrij uitgebreid kunt A/B testen. De software is ook gemakkelijk te implementeren in verschillende CMS’en, zoals WordPress.

Optimizely WordPress plugin

De medewerker van Retail Rocket vertelde me dat hun software al interessant is voor webshops vanaf 1000 bezoekers per maand, wat niet een hoog aantal is. Nu weet ik niet of dit geheel accuraat is, maar Retail Rocket biedt een free trial aan, zodat je het als bedrijf kunt uitproberen. De marketing software van Copernica, voor het personaliseren van e-mails en andere boodschappen, heeft een standaard tarief van €200 en dit is ook zeer schappelijk.

De investering in deze software pakketten hoeft dus niet groot te zijn, maar ben je er dan al? Niet helemaal, want je hebt wel kennis en mankracht nodig om de software te gebruiken. Optimizely biedt bijvoorbeeld praktische software om A/B testen uit te voeren, maar je moet wel zelf A/B testen verzinnen en uitvoeren. Daarnaast heb je ook redelijk wat bezoekers op je website nodig om zinnige conclusies uit de data te trekken of de software te laten renderen.

Voor veel ZZP’ers, die vaak ook geen online affiniteit hebben, zal de software daarom niet direct interessant zijn, tenzij ze een online marketeer willen en kunnen betalen. Aan de andere kant hebben de bovengenoemde software pakketten geen full time aandacht nodig om rendabel te zijn. Ik schat in dat je deze pakketten met één dag aandacht in de week al goed kan laten werken en renderen. Hierbij geldt dan wel dat hoe meer aandacht je eraan besteedt, des te meer rendement je uit deze software kunt halen. Als je echter met relatief weinig werkuren te investeren al winst kunt maken met deze software, dan raad ik zeker aan om de software uit te proberen.

Mijn antwoord is ja: Big data is interessant voor MKB

Tijdens mijn bezoek aan Data Driven Commerce hield ik me bezig met de vraag of big data software ook interessant kan zijn voor relatief kleine bedrijven. Mijn antwoord hierop is dus ja. De software die ik gezien heb, is niet duur en je hebt ook geen full time medewerker nodig om deze software te gebruiken. Het is wel zo dat grote bedrijven meer uit big data software zullen halen, maar dat is ook het geval voor ouderwetse marketing, waar grote bedrijven eveneens over meer mogelijkheden beschikken.

Big data is aanwezig en zal een steeds grotere rol spelen in onze levens. Grote bedrijven spelen hier een rol in, maar ook kleine bedrijven kunnen de vruchten plukken van big data.

Nu is mijn verhaal wel gebaseerd op mijn relatief beperkte voorkennis en ervaringen met dit onderwerp en deze software. Ik heb enkele software pakketten genoemd, maar er is natuurlijk veel meer software beschikbaar op de markt en er zijn uiteraard ook veel mensen die meer expertise op dit gebied hebben dan ik. Graag zou ik daarom jullie ervaringen willen lezen op het gebied van (big) data software. Als jullie het oneens zijn met mij dat (big) data oplossingen nu al interessant zijn voor kleine bedrijven, dan lees ik dat ook graag.

Comment Section

2 reacties op “Big Data: Do the Big get bigger?


Door Bob van Biezen op 28 februari 2016

Leuk stuk Edon, herken het probleem met het aantal bezoekers overigens wel. Meeste kleine bedrijven hebben gewoon te weinig verkeer op hun website om een goede A/B test uit te voeren.


Door Edon van Asseldonk op 29 februari 2016

Hey Bob,

bedankt voor het compliment! Ik ga Optimizely binnenkort waarschijnlijk uitproberen bij een klant, dus ik ben benieuwd 🙂

Plaats een reactie