Augmented reality marketing
23 december 2015 

Augmented Reality; de toekomst van jouw marketing

Het is bijna 2016. De terugblikken en de vooruitzichten vliegen weer om je oren. Veel vooruitzichten gaan niet verder dan 2016. Terwijl er zeker iets aan komt waardoor marketing gaat veranderen.. Augmented Reality.

Wat is Augmented Reality?

De definitie van Augmented Reality (letterlijk: ‘Toegevoegde Realiteit’) is:

“Augmented reality is a digital technology that overlays text, images or video over physical objects. At its core, AR provides all types of information such as location, heading, visual, audio and acceleration data, and opens an avenue for real-time feedback. AR provides a way to bridge the gap between the physical and digital experience, empowering brands to better engage with their customers and drive real business results in the process.”

Augmented Reality is dus eigenlijk toegevoegde informatie bij de werkelijkheid. Een apparaat (bijvoorbeeld bril, telefoon of tablet) geeft de interactieve informatie weer. Het is misschien wat lastig voor te stellen. Daarom raad ik je aan om deze video te bekijken van Microsoft’s HoloLens:

Met Augmented Reality combineer je werkelijkheid en virtualiteit. Dit gaat dus zeker impact hebben op de gebruikerservaring en marketing!

Augmented Reality, wat heeft dat voor invloed?

De snelle ontwikkelingen rondom Augmented Reality stromen door in het (online)marketingvakgebied. Maar wat voor invloed heeft dit eigenlijk?

Informatie op maat

Bij Augmented Reality bepaalt de consument zelf wanneer en welke informatie hij wilt zien. Je loopt bijvoorbeeld in de supermarkt en je ziet een zak chips. Je wilt deze kopen, dus je pakt eerst jouw mobiel. Allerlei informatie over de zakchips is nu zichtbaar, en wat blijkt? De tweede zak is voor de helft van de prijs. Dat wordt lekker snacken aankomende week!

Video over het shoppen met Augmented Reality:

Een ander voorbeeld; je loopt in Amsterdam langs het Nationaal Monument op de Dam. Je wilt graag meer weten over de historie, dus je pakt je mobiel je hebt allerlei informatie tot je beschikking. Dit is ook (deels) mogelijk bij de ‘Union Station’ in de VS. Dankzij een app wordt je teruggebracht naar de geschiedenis op de exacte locatie waar jij staat. Je bent je eigen gids in deze geschiedenistour.

Op deze manier krijgt geschiedenis toch een hele andere beleving. Zoals ik in de inleiding aangaf; met Augmented Reality combineer je virtualiteit met werkelijkheid. Hedendaags visualiseer je jouw beleving, maar met Augmented Reality ervaar je ‘echte’ beleving.

User experience

Het geven van informatie op maat is één ding, maar Augmented Reality verbetert ook de user experience. Neem bijvoorbeeld de ervaring tijdens het winkelen. Als ik voor mijzelf spreek, is het een ergernis om continue om te kleden.

Er zijn bedrijven die daar iets op hebben, lucky me. Neem bijvoorbeeld De Bijenkorf. Vorig jaar introduceerden zij een 3D-paskamer. Alhoewel de kleren nog niet werkelijk lijken, is het toch een grote stap. Door verdere ontwikkelingen gaat dit er zeker beter uitzien en hoeven wij ons niet iedere keer om te kleden. Ideaal!

Een ander voorbeeld is IKEA. IKEA ontwikkelde een app waarmee jij meubilair in jouw woonkamer plaatst zonder deze aan te schaffen. Dit verkleint de kans op een miskoop, want je weet immers direct hoe het staat.

Wat betekent dit voor jou als online marketeer?

Dat Augmented Reality veel mogelijkheden heeft, dat is duidelijk. Maar wat voor gevolgen heeft dit voor jou als online marketeer? Door de opkomst van Augmented Reality wordt de scheidingslijn tussen online en offline ervaring nog waziger. Hierdoor verkleint ook het verschil tussen de online marketeer en de marketeer.

Augmented Reality zorgt voor een betere gebruikerservaring voor de consument. Hier moet het ook omdraaien als je jouw product in de toekomst wilt vermarkten: een betere gebruikerservaring gericht om het verschaffen van informatie. Verkoop je televisies? Zorg dan dat men kan zien hoe jouw televisie in hun woonkamer staat. Misschien kan men via jouw app al op een nieuwe televisie tv kijken, zodat ze het verschil met hun huidige televisie ervaren.

Heb je een winkel? Verleid de mensen op straat via hun mobiel. Zo kan iemand door jouw assortiment bladeren terwijl die bij het restaurantje aan de overkant wat drinkt. De ontwikkelingen rondom Augmented Reality gaan snel. Wanneer het beschikbaar is voor het grote publiek, zal marketing veranderen. Hoe het gaat veranderen, dat is speculeren.

Wat denk jij? Gaat Augmented Reality groot worden?

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Segveld, specialist in Internet Marketing, E-Commerce en de verbinding tussen online en offline. Het creëren van positieve resultaten voor eigenaren van websites is een geweldige ervaring. Vandaar dat ik hen vol passie, empathie en integriteit help en adviseer om hun online activiteiten effectiever in te zetten.
Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 23 December 2015

Bij nieuwe technologische ontwikkelingen is er altijd een hoop mogelijk, maar de vraag is of het ook een toegevoegde waarde levert. Zo vind ik de Ikea app (kon hem overigens niet zo snel vinden in Google Play) geslaagd, maar de shopping app niet (wie gaat nu elk product opzoeken in de winkel, zeker producten die je al tig keer gekocht hebt). Gezien de voorbeelden, schat ik wel in dat augmented reality vooralsnog alleen bereikbaar is voor grote bedrijven of vergis ik me hierin?

Mike Segveld

Door

Mike Segveld

op 27 December 2015

Hallo Edon, Excuus voor mijn latere beantwoording. Het is zeker de vraag of het toegevoegde waarde heeft. Persoonlijk vind ik dat het lastig is om te voorspellen hoe iets zich gaat ontwikkelen. Er zijn zoveel ontwikkelingen die elkaar opvolgen. Ikzelf zie wel de meerwaarde van augmented reality, vooral als het bereikbaar is voor het grote publiek (zowel consument als bedrijf). Niet elke vorm brengt meerwaarde met zich mee, zoals de shopping app. Maar desniettemin laat deze app zien wat er mogelijk is. Ben het met je eens dat de IKEA-app wel waarde heeft. Wellicht wordt die toegepast met soortgelijke producten, zoals tv's, radio's, aquariums etc. Wat denk jij?

Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 28 December 2015

Hey Mike, ja dat is een goede vraag en een waar ik nog niet over nagedacht heb, ook omdat ik me hier met mijn werkzaamheden niet mee bezig houd. In het algemeen denk ik dat augmented reality een toegevoegde waarde heeft als het inspeelt op een behoefte of het oplossen van een probleem. Zo denk ik dat de IKEA app goed is (alhoewel mijn vriendin zegt dat die niet goed werkt :) ), omdat mensen vaak afvragen hoe een tafel of stoel thuis zou staan.

Mike Segveld

Door

Mike Segveld

op 28 December 2015

Hi Edon, Bijzonder, al die ontwikkelingen. De één is van grotere waarde dan de ander, maar vele laten zien wat er allemaal mogelijk is (of zal zijn). Ik geloof graag dat de app niet optimaal is. Het zal dan ook nog enkele jaren duren om zoiets te 'finetunen'. Ook voor de huizenmarkt is het erg interessant. Kijk maar eens vanaf 1 min 30: https://www.youtube.com/watch?v=LgBCkIDQjb0

Edon van Asseldonk
Reactie plaatsen