Affiliate marketing: do’s en don’ts
Affiliate marketing: do’s en don’ts
29 augustus 2018 

Affiliate marketing: do’s en don’ts

Met affiliate marketing kun je omzet genereren uit je website, blog of maillijst. Je stuurt bezoekers door naar een landingspagina van een adverteerder en ontvangt een vergoeding voor elke sale of lead.

Hoewel het klinkt als een simpele manier van online inkomen zijn er veel websites waar affiliate marketing verkeerd wordt toegepast.

In dit artikel 10 tips van een ervaren affiliate publisher, over wat je wel en niet moet doen om succesvol te worden met affiliate marketing

Do: Promoot een product waar je kennis van hebt

Als affiliate publisher heb je zelf de mogelijkheid om een product te kiezen dat je wil promoten. Het is daarom aan te raden alleen producten te promoten waar je verstand van hebt. Het schrijven over een onderwerp waar je interesse ligt gaat heel makkelijk. Daarnaast kun je veel beter advies geven en kun je eventuele vragen beantwoorden van lezers.

Als bezoekers je beoordelen als een specialist op het gebied van het desbetreffende onderwerp, dan is de kans dat ze een product aanschaffen vele malen groter.

Do: Goede call-to-action

Als de lezer door je website of nieuwsbrief scrollt is het tijd om hem of haar te overtuigen om door te klikken naar een adverteerder. De kunst is dan ook om je bezoeker te verleiden met een aantrekkelijke button of link.

affiliate-marketing-call-to-action-button

Deze zogenoemde call-to-action moet in één oogopslag duidelijk opvallen voor iedere bezoeker. Dit kun je onder andere doen door te werken met een totaal andere kleur dan de rest van je content. Vaak worden buttons gebruikt met een felle oranje of groene kleur, afhankelijk van de kleuren die je momenteel gebruikt. Ook de tekst in je call-to-action is erg belangrijk. Het moet voor de bezoeker aantrekkelijk zijn om door te klikken. Het is van belang dat de tekst de bezoeker oproept tot actie. Een tekst als ‘Klik hier’ of ‘Verzenden’ is veelal niet voldoende. Een aantal voorbeelden voor goede call-to-action teksten zijn: ‘Vraag gratis een offerte aan’, ‘Stedentrip onder de 100€? Bekijk de aanbiedingen’ of ‘Probeer nu een maand gratis’.

Do: Kies een campagne met een hoge conversie

Het genereren van veel omzet uit je bezoekers zit hem voornamelijk in het kiezen van de juiste campagnes. Het is aantrekkelijk om te kiezen voor een campagne met een hoge commissie. De vraag is of deze campagne ook goed converteert. Affiliate netwerken geven vaak inzicht in de campagnes met de beste conversie. Daarnaast kun je zelf meten met welke campagne je de hoogste ‘eCPC’ (Effective Costs Per Click) behaalt.

De kans bestaat dat een campagne met een lagere commissie per klik uiteindelijk veel meer oplevert. Het is daarom altijd van belang om conversie te meten en te optimaliseren.

Do: Onderhandel met adverteerders

Als je merkt dat een bepaalde advertentie of campagne goed draait, schroom dan niet om contact te leggen met je adverteerders. Er is over het algemeen veel winst te behalen in je commissiepercentages door een goede onderhandeling. Als je dus veel leads of sales draait bij een adverteerder, dan is deze vaak bereid om het percentage iets op te schroeven. Een win-win situatie omdat je daarna nog meer motivatie hebt om de desbetreffende adverteerder extra te promoten.

Do: Campagnes centraliseren

Als affiliate publisher is het van groot belang om overzicht te houden. Overzicht in je campagnes, prestaties, statistieken, bezoekersaantallen en facturen. Het is daarom aan te raden om je campagnes zoveel mogelijk te centraliseren. Via affiliate netwerken zoals Daisycon, Tradetracker en Awin kun je duizenden verschillende campagnes onderhouden. Als je namelijk per campagne namelijk een nieuw affiliate platform nodig hebt dan raak je volledig het overzicht kwijt. Zo ben je straks nog meer tijd kwijt aan het bijhouden van je maandelijkse facturen en statistieken, dan dat je daadwerkelijk met je business bezig bent.

Don’t: Promoten van tientallen producten op 1 pagina

Dagelijks zie ik het voorbij komen: websites met wel tien of meer (affiliate) advertenties op een pagina. Een lezer van je website of nieuwsbrief is snel afgeleid. Kies daarom bij voorkeur voor het promoten van één campagne en zorg dat de pagina daarbij aansluit. Het is een veelvoorkomende fout van affiliate publishers waardoor de resultaten tegenvallen. Door de focus op je landingspagina of nieuwsbrief bij één campagne te behouden zul je zien dat je niet alleen meer kliks genereert, maar ook meer resultaten boekt.

affiliate-marketing-afleiding

Don’t: Doelgroep sluit niet aan bij advertentie

Een andere veelgemaakte fout is het promoten van advertenties die niet aansluiten bij de bezoeker. Bedenk daarom altijd goed welke doelgroep je website bekijkt. Probeer je te verplaatsen in deze doelgroep en kies een campagne welke aansluit. Kies per landingspagina of nieuwsbrief een campagne die direct aansluit bij het onderwerp. Hiermee heb je de grootste kans dat bezoekers daadwerkelijk iets aanschaffen. Mocht je geen directe advertentie mogelijkheid over het onderwerp zien, bedenk dan waarmee je jouw doelgroep op dit moment van dienst zou kunnen zijn. Denk aan leeftijd, geslacht maar ook welk jaargetijde of welke feestdagen er op de planning staan. Er is altijd een product of dienst te vinden welke jouw doelgroep potentieel zou willen kopen.

Willekeurig een advertentie kiezen omdat er toevallig een hoge commissiepercentage bij staat, is dus absoluut niet aan te raden.

Don’t: Onjuiste informatie om zoveel mogelijk kliks te genereren

Een hele grote don’t bij affiliate marketing is het verstrekken van onjuiste informatie. Affiliate publishers die koste wat het kost de bezoeker willen laten doorklikken. Een dienst wordt bijvoorbeeld als gratis gepromoot, terwijl als de bezoeker zich eenmaal aangemeld heeft er opeens kosten aan zitten verbonden. Of er worden kortingscodes benoemd die helemaal niet actief zijn. Allemaal met maar één doel, de bezoeker zo snel mogelijk door laten klikken naar een andere website. Alhoewel het natuurlijk mooi is als je veel kliks weet te genereren, is dit absoluut niet hoe het moet. Zowel de adverteerder is niet blij met het tonen van onjuiste informatie over z’n bedrijf, ook de bezoeker is verward en zal geen goed gevoel overhouden aan je website. Het is daarom altijd aan te raden om de content die je toont goed te controleren en altijd de juiste informatie te tonen op je website of in je nieuwsbrief.

Don’t: Onrealistische verwachtingen

Als het over affiliate marketing gaat wordt er veelal gestrooid met de term “passief inkomen”. Bloggers of websitebeheerders die starten met affiliate marketing hebben daarom hoge verwachtingen. Veel publishers verwachten binnen de kortste keren een volledig inkomen te genereren uit goed draaiende campagnes. Niets is minder waar.

Er is enorm veel geduld nodig om een goede affiliate website neer te zetten en om campagnes uitgebreid te testen. Zet daarom geen onrealistische verwachtingen en reken jezelf niet zomaar rijk.

Don’t: Probeer niet de regels van een campagne te omzeilen

De relatie tussen jou en de adverteerder is van groot belang. Allereerst omdat je op deze manier zijn of haar producten kan verkopen via je website, daarnaast om goede commissie afspraken te maken en om samen je conversie te optimaliseren. Het is daarom belangrijk om je te houden aan de regels van de campagne. Als er bijvoorbeeld bij een affiliate campagne staat dat er geen nieuwsbrieven verzonden mogen worden of dat je geen links mag plaatsen op je social media, doe dat dan ook niet. Als je eenmaal de regels hebt geschonden is de kans namelijk groot dat je deze campagne nooit meer kan promoten.

Hopelijk kunnen de bovenstaande 10 tips jou als affiliate publisher helpen met goede resultaten, het kiezen van geschikte affiliate campagnes en het voorkomen van veelgemaakte fouten.

Succes!

Over de schrijver
Jeroen Wijnja is vanaf april 2010 actief als internet ondernemer. Houdt zich dagelijks bezig met affiliate marketing, SEO, WordPress en webontwikkeling. Samen met zijn compagnon heeft hij diverse succesvolle affiliate websites opgezet zoals onder andere dik.nl en datingsitekiezen.nl. Andere interesses: voetbal, surfen & cryptocurrencies.

Door Youri op 6 September 2018

Goed artikel Jeroen. Kleine opmerking: het stukje passief inkomen vermelden bij onrealistische verwachting is niet helemaal relevant in deze context. Een affiliate website welke je 10 euro per maand oplevert kan ook onder passieve inkomsten vallen terwijl een passief inkomen niet gelijk is aan een volledig inkomen. :-)

Door Jeroen Wijnja op 6 September 2018

Helemaal gelijk in Youri. Zoals in het artikel omschreven doel ik meer op een volledig passief inkomen. Neemt niet weg dat als je naast je huidige baan een paar tientjes met een affiliate site verdiend, dit mooi meegenomen is.

Reactie plaatsen