Virale marketing tips voor je website (virale factoren)
14 februari 2012 

5 Virale factoren voor je website!

Een virale factor op je website zorgt ervoor dat je geautomatiseerd gratis nieuwe bezoekers op je website krijgt. Je bezoekers zorgen voor nieuwe bezoekers omdat zij je website delen. Dat delen gaat natuurlijk het makkelijkst via social media maar wanneer wordt je website nu het snelst gedeeld? Bij deze 5 virale factoren (of noem het emoties) op een rijtje die bijdragen aan het deelgedrag rondom je website:

1. Humor

Ver uit de belangrijkste factor voor een bezoeker om iets te delen met zijn (vrienden)netwerk is de factor humor. Dit zie je natuurlijk het meest terug bij grappige foto’s en video’s die je op je Twitter/Facebook plaatst. Als iets grappig is om naar te kijken (of te lezen) heb je veelal geen van de andere factoren meer nodig voor je virale marketing.

2. Waarde

Ook niet onbelangrijk: zorg dat je website/blogbericht/video waardevol is voor een bezoekers. Ik zie bij alles wat ik op het internet plaatst natuurlijk hoeveel er wordt getweet en het valt me op dat het vaak de inhoudelijk sterke video’s en de praktische stappenplannen zijn die het meest gedeeld worden. Zo is mijn SEO Training van vorige week inmiddels al meer dan 150 keer getweet…

3. Entertainment

Ik heb het wel vaker over de entertainment factor in je business dus daar zal ik nu niet al te ver over uitweiden. Ik zie het met name bij mijn Business Interviews dat deze veel gedeeld worden. Natuurlijk bevatten die video’s veel waarde maar ik denk dat de entertainment factor hier de doorslag geeft. Ook mijn webinars hebben zo’n entertainmentfactor waardoor ze veel meer in de social media verschijnen.

4. Beloning

Als je content geen humor, waarde en een entertainment factor bevat kun je nog steeds een sterke virale factor op je site krijgen, dit door iedereen die jouw bericht deelt te belonen. Mijn laatste facebook contest bevatte geen van de eerste 3 factoren maar toch werd het bericht meer dan 1.000 keer op Facebook gedeeld en enkele honderden keren op Twitter omdat je een prijs kon winnen door het te delen…

5. Bewondering

Laatste factor dan, bewondering. Wanneer jij content plaatst waar mensen bewondering voor hebben zul je ook zien dat dit veel gedeeld gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan uitzonderlijke prestaties, ik vind deze video daar een mooi voorbeeld van:

Doe je goed aan virale marketing dan creëer je echt een sneeuwbaleffect op je website. Zorg ervoor dat hetgeen je plaatst een of meerdere van de bovenstaande factoren bevat, dan zorgen jouw bezoekers er wel voor dat er mee bezoekers komen!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Rebekka Deforce

Door

Rebekka Deforce

op 14 February 2012

Goeie tips Tonny! thx! Denk dat Humor en entertaiment van de belangrijkste zijn.

nico

Door

nico

op 30 June 2012

tjonge wat raakt die video de kern van de zaak in 1 keer

Reactie plaatsen