arrow_drop_up arrow_drop_down
13 januari 2015 

5 marketingtrends voor 2015

Rond de jaarwisseling is het een goed moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. 2014 was ongetwijfeld hét jaar waarin contentmarketing is doorgebroken. De wijzigingen in Google’s zoekalgoritme was één van de belangrijkste drijfveren hiervoor. In dit artikel kijk ik vooruit naar 2015. Ben je net als ik benieuwd welke marketingtrends het jaar zal brengen?

Trend 1: Mobiel blijft belangrijk

Afgelopen jaar is het marktaandeel van mobiele websitebezoeken gestegen met elf procent tot 38 procent in totaliteit. De verwachting is dat het deze trend ook dit jaar zal voortzetten. Eind 2015 zullen we dus rond de 50 procent uitkomen.

Aandeel mobile users 2015

Voor e-mail is dit een ander verhaal. Nu wordt reeds 31-50 procent van de e-mails op mobiel geopend. In 2015 zal ook dit cijfer verder stijgen. Mobiele apparaten zullen marktleider bij uitstek worden.

Uit een bevraging onder marketeers blijkt dat 68 procent zegt dat e-mail deel uitmaakt van hun corestrategie. Als dat het geval is, moet je genoeg aandacht besteden aan deze materie. Vind je niet? Onthoud wel: als merk moet je aanwezig zijn op die kanalen waar ook je doelgroep aanwezig is. Onderzoek welke dit zijn en leg je primaire focus je op de belangrijkste kanalen. Mobiel is er ongetwijfeld één van.

Trend 2: Marketing Automation

Tijdens gesprekken met marketeers merk ik regelmatig dat velen denken dat Marketing Automation het personaliseren van e-mails betreft. Dat is slechts een klein onderdeel. Laat me daarom starten met de definitie van Marketing Automation. Zodat we zeker op dezelfde golflengte zitten.

Marketing automation is een door software geautomatiseerd proces waarbij je een profiel opbouwt van je doelgroep. Vervolgens voorzie je hen van relevante informatie doorheen de gehele customer journey. Hierbij maak je gebruik van verschillende kanalen (e-mail, websites, sociale media, print, …). In 2015 zal software voor Marketing Automation meer en betere ondersteuning krijgen voor multi-channelcampagnes en social media. Om op deze manier je campagnes te kunnen afstemmen op de volledige customer journey.

Reeds in 2011 heeft Gartner voorspeld dat tegen 2020 85 procent van de klantrelaties zal onderhouden worden zonder tussenkomst van een persoon.

By 2020, customers will manage 85% of their relationship with the enterprise without interacting with a human. – Gartner Predicts

Je klanten aanvaarden dit soort interacties enkel en alleen indien ze even persoonlijk of persoonlijker worden geholpen door een computer, dan dat ze worden geholpen door een persoon.

Trend 3: Contentpersonalisatie is essentieel voor succes

Als ik je vertel dat mensen het beu zijn om content door hun strot geduwd te krijgen die niet is afgestemd op hun behoeften of interesses, dan ben je het wellicht met me eens. Er vloeien echter twee vragen voort uit deze uitspraak:

  1. Hoe bepaal je welke content relevant of interessant is voor je doelgroep?
  2. Hoe schotel je iemand enkel relevante content voor?

Waar is je doelgroep naar op zoek? Wat zijn hun behoeften? Welke meerwaarde biedt jouw content voor hun behoeften? Deze relevante content mét meerwaarde afleveren is de volgende stap. En dit alles op een consistente manier zodat je een betrouwbare bron van informatie wordt.

De tools die je vandaag ter beschikking hebt als marketeer zijn bijzonder krachtig. Ik denk dan voornamelijk aan Marketing Automation en analytics. Door Marketing Automation in te zetten, kan je op een geautomatiseerde manier écht gepersonaliseerde content leveren aan je doelgroep. Niet beperkt tot het niveau van segmenten, maar gepersonaliseerd op persoonsniveau.

Trend 4: Verschuivingen in het contentlandschap

2014 was het jaar van de contentmarketing: 61 procent van de ondervraagde marketeers heeft het ingezet als onderdeel van zijn strategie. In 2015 draait het niet langer om kwantiteit maar om kwaliteit. Er is meer dan genoeg content beschikbaar. In de toekomst zal je uit de massa moeten springen door kwalitatieve én gepersonaliseerde content.

De grens tussen B2B en B2C vervaagt omdat de focus op inhoudelijk vlak verschuift van puur ‘zakelijke’ content naar storytelling ofwel ‘verhalende’ content. Contentstrategieën breiden zich steeds meer uit naar de volledige customer journey. Het belang van werknemers die zelf content produceren en verspreiden op hun eigen kanalen wordt hiermee ook steeds belangrijker. De ‘neutraal persoonlijke’ content wordt beter aanvaard dan ‘gesponsorde’ bedrijfscontent.

Trend 5: Marketing neemt nieuwe vormen aan

Marketing beperkt zich niet langer tot ‘activiteiten gerelateerd aan communicatie rondom een product of dienst’. Marketing anno 2014: activiteiten die doelgroep en organisatie met elkaar verbindt

Een marketeer moet betrokken zijn op elk terrein van de organisatie waar er ook maar enige vorm van interactie is met de doelgroep. Om er zo over te waken dat de verwachtingen van de doelgroep worden ingelost met de juiste waarde die daar tegenover staat. De marketeer moet in staat zijn om de snelheid van ‘digitaal’ te volgen. Dit wil zeggen: héél snel inspelen op de veranderingen van de markt en verwachtingen van je doelgroep. Waak erover dat je organisatie er klaar voor is. Je doelgroep houdt zich niet aan de regels die jij opstelt. Ze willen interactie op hun manier en op het moment dat hen het beste uitkomt. Meestal hier en nu.

Klantenservice anno 2015

Het volstaat niet langer om enkel een website te hebben met een contactformulier. Dit hebben we overduidelijk gezien de afgelopen twee tot drie jaar. Wil je slagen als organisatie, dan moet je aanwezig zijn op de kanalen waar je doelgroep je verwacht. Website, blog, social media, …? Daarbij is het niet alleen noodzakelijk om aanwezig te zijn. Je organisatie moet ook in staat zijn om tijdig te reageren op het moment dat interactie wordt opgestart.

Coolblue is één van de organisaties die dat goed heeft begrepen én er in slaagt om hun beloften waar te maken.

Conclusie

Tot slot vat ik de vijf trends nog even samen:

  1. Mobiel blijft groeien en wordt dus nog belangrijker. Zorg ervoor dat je kanalen feilloos toegankelijk zijn op mobiel.
  2. Onderscheid je van de concurrentie door de inzet van Marketing Automation.
  3. Wees relevant. Bereik je doelgroep door écht gepersonaliseerde content.
  4. Content verschuift naar kwaliteit en storytelling. Het belang van de ‘neutrale’ werknemer die content verspreidt op zijn eigen kanalen neemt toe.
  5. Marketing is niet langer een afdeling. Het zit nauw verweven in elk onderdeel van je organisatie.

Hoe ga jij jouw marketing verbeteren in het nieuwe jaar?

Over de schrijver
Rutger heeft een passie voor internet en nieuwe technologieën. Als Internet Consultant bij Procurios realiseert hij sterke en geïntegreerde oplossingen voor zijn klanten waarbij marketing een centrale rol speelt. Daarnaast is hij Google Analytics en Google Tag Manager specialist, auteur en trainer.
Reactie plaatsen