3 Facebook tips die nog bijna niemand toepast...
20 januari 2011 

3 Facebook tips die nog bijna niemand toepast...

2011 wordt het jaar van Facebook dus is dit het moment om er bij te zijn. Zeker in Nederland waar Facebook in opkomst is maar momenteel nog niet groter is dan Hyves (als profielen site) of Google (als advertentieprogramma). Ik heb 3 tips voor je omtrent Facebook die je nu direct vandaag al kunt gaan toepassen:

Tip 1: Maak een Facebook Fanpage

Als je nog geen Facebook profiel hebt dan is dat natuurlijk de eerste tip maar ik ga er even van uit dat je dat al hebt. Je kunt dan vanuit je profiel een zogenaamde Fanpage aanmaken. Wanneer je ingelogd bent kun je hier een pagina aanmaken. Let er dan op dat je niet een Community pagina aanmaakt maar een Officiële pagina. Een Community pagina heeft als nadeel dat het beheer hiervan wordt overgenomen door Facebook wanneer je veel leden/fans krijgt. Wanneer je een Fanpage hebt gemaakt kun je deze vullen met informatie, als voorbeeld kun je mijn Internet Marketing Universiteit Fanpage bekijken.

internet-marketing-universiteit-facebook-pagina

Je ziet dat ik hier een vrij grote afbeelding aan de linkerkant heb staan waarin ik vermeld dat je even op de vind ik leuk knop moet klikken om een gratis e-book te ontvangen. De afbeelding die je aan de linkerkant als profielfoto kunt plaatsen mag weliswaar maar 200 pixels breed zijn maar wel 600 (!) pixels hoog. Zodoende kun je dus een mooie promotiebanner maken en daar neer zetten. Ik maak gebruik van een stukje software voor de “Welcome Tab”. Hiermee kan ik een pagina tonen welke verandert in een andere pagina zodra de bezoeker op de vind ik leuk knop heeft geklikt.

fanpage-internet-marketing-universiteit-niet-fan

Zodoende kan ik de mensen die dit doen dus belonen met bijvoorbeeld een gratis e-book. De software die ik gebruik is deze: Welcome tab for Facebook maar ik heb ook goede verhalen gehoord over deze mogelijkheid: Fiverr. Wanneer je niet zo’n systeem wilt hebben maar bijvoorbeeld gewoon een opt-in formulier (aanmeldformulier) voor je nieuwsbrief dan kun je daarvoor de Static FBML plugin gebruiken. Hiermee kun je een extra tabblad op je Facebook pagina zetten waar je de code van je opt-in formulier, bijvoorbeeld uit GetResponse of Aweber in zet. Een video uitleg kun je nu hier vinden maar ik zal er zelf binnenkort ook even eentje maken.

Zoals je kunt zien op mijn Fanpage heb ik ook de foto’s van mijn vorige seminar geplaatst, daarom kan iedereen die iemand herkent nu ook gaan “taggen”, je klikt dan op een gezicht op een foto en je geeft vervolgens aan wie dit is. Zo maak je een pagina lekker interactief en kun je ook zien wie er allemaal aanwezig waren. Verder heb ik nog mijn YouTube account en een forum aan mijn fanpage gekoppeld om het hele geheel nog wat meer op te vullen.

Tip 2: Ga adverteren!

winnen-in-google-advertentieJe kunt in Facebook ook adverteren net zoals in Google Adwords, je stelt een advertentie op en je gaat betalen per klik op je advertentie of per view (elke keer dat je advertentie getoond wordt). Persoonlijk zou ik altijd per klik betalen. In mijn artikel “Adverteren op Facebook” kun je lezen hoe ik voorheen adverteerde naar een opt-in pagina.

Momenteel (nu ik een fanpage heb) adverteer ik niet meer naar mijn eigen opt-in pagina maar rechtstreeks naar mijn Facebook pagina. Facebook beloont dit en zodoende haal ik betere resultaten.  Via mijn Facebook pagina kunnen ze weer door naar mijn opt-in pagina om het gratis e-book te ontvangen. Ik raad je aan om hier zo snel mogelijk mee te starten en dit onder de knie te krijgen voordat al je concurrenten dit uitvogelen.

Tip 3: Heb je de juiste Username?

Wanneer je op Facebook een profiel of een pagina aanmaakt dan kun je daarvoor niet meteen een goede username opgeven, althans, niet voor de url

Voorbeeld:

Mijn Facebook profiel vind je op www.facebook.com/tonnyloorbach.
Mijn Facebook pagina vind je op www.facebook.com/internetmarketinguniversiteit.

Deze url’s heb ik zelf ingesteld via deze pagina. Wanneer je dit niet doet dan blijft de url van je profiel of pagina een code die Facebook je toewijst en dat is vaak een lange, slordige, nietszeggende code. Wanneer je deze niet aanpast dan kun je mensen lastig doorverwijzen naar je pagina maar loop je ook het risico dat iemand anders er met jouw naam of jouw bedrijfsnaam vandoor gaat. Ik raad je van harte aan om vandaag nog aan de slag te gaan met deze 3 tips, ik weet zeker dat je er resultaat uit gaat halen!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Marc

Door

Marc

op 20 January 2011

Hi Tony, Ik gebruik het voor een paar services... het gebruikt FBML wat helaas binnen kort komt te vervallen. Wat je dan nodig hebt is XFBML waar je de pagina's in een iFrame moet doen. Plus met de nieuwe layout die facebook kort geleden heeft laten zien (door een lek) komen de tabs te vervallen en zal dit niet meer werken. Maar tot die tijd lekker gebruiken! :) Marc Witteveen

Jelle

Door

Jelle

op 20 January 2011

Tonny bedankt voor deze supertip! Ik ben al bezig met een fanpage voor Train Your Brain, maar ik kwam er nog niet helemaal uit. Vooral de Welcome tab voor facebook vind ik erg handig om te weten, dat wist ik nog niet. Mijn username heb ik ook direct aangepast en die van Train Your Brain doe ik wanneer we 25 users hebben, dan kan je hem helaas pas aanpassen. Nogmaals bedankt! Groetjes, Jelle

ans

Door

ans

op 20 January 2011

Bedankt voor je tips Ga het dr op zetten als ik dr aan toe kom grtjes ans

Rebekka Deforce

Door

Rebekka Deforce

op 20 January 2011

Heel handige tips Tonny! Bedankt voor deze stap voor stap. Groetjes!

Monique

Door

Monique

op 20 January 2011

Goeie tips, Tonny, heel bruikbaar. Ik heb al meerdere keren het advies gekregen een fanpage op te zetten. Nog niet gedaan, want, even los van de techniek: wat is het voordeel als je EN al een profiel EN al een group page hebt, want het is toch extra onderhoud. Dat vind ik op zich geen probleem, maar dan wil ik wel weten waar ik het voor doe. Zou jouw opinie hierover op prijs stellen. Groet, Monique

willian

Door

willian

op 21 January 2011

goed tip zal eens gaan proberen ps. als ik gratis ga adverteren kan ik dat dan ook doen naar mijn facebook

Nico Moorrees

Door

Nico Moorrees

op 21 January 2011

Beste Tonny, Bedankt voor je gouden tip. We worden heus geen concurrenten van meklaar. Want samen bereiken we meer. Bedankt. Nico Moorrees.

Jera

Door

Jera

op 23 January 2011

Ik heb net over een maand een fanpage aangemaakt, dat is toch een bedrijfspagina gelinkt aan je persoonlijke profiel, dacht ik? Ik had liever een apart profiel gehad voor mijn zaak, apart van mijn privéprofiel, maar blijkbaar is dat niet mogelijk... is er een mogelijkheid om je zakelijke relaties en privérelaties gescheiden te houden? Hopend op een reactie... mvg Jera

Marco van Gent

Door

Marco van Gent

op 24 January 2011

Wederom toptips. Heb ze meteen toegepast. Dit is echt goud en leuk om te doen.

patrick jacquemyn

Door

patrick jacquemyn

op 28 January 2011

Thanks voor de goede tips! Ook in Belgie zijn deze amper bekend! mvg Patrick

Vraag stellen?

Door

Vraag stellen?

op 29 January 2011

Interessant Artikel Tonny! Ik ga meteen een fanpagina op facebook aanmaken! Gr, Marcel

Fredy(v)

Door

Fredy(v)

op 11 August 2012

Waar is jouw Fanpage nou? Heb je nog tips voor mij? Want je komt me bekend voor.

Tom Spooe

Door

Tom Spooe

op 20 August 2011

Tip om makkelijk een facebook fanpage te maken ga naar http://www.onlinemarketingbusiness.nl/hoe-maak-je-een-facebook-fanpage

Fredy(v)

Door

Fredy(v)

op 11 August 2012

Het bleef blanco ook de letters die ik typte in jouw slimme optin. Mooie tip trouwens al werkte die niet helemaal. Ik sla de url wel even op in mijn verzamelbak internetmarketing. Thank You! Met de Friendelijke Broeten, FB

Raffie

Door

Raffie

op 6 January 2012

Hallo allemaal, Nadeel vindty ik van een zakelijke page (fanpage) dat je niet "terug" kunt doen. Ik krijg veel opmerkingen in de trend van, "waarom reageer jij nooit?" of "meld je je niet aan als vriend" en zelfs als men onze fanpage "leuk" vindt komen we niet in de lijst vrienden voor, dat vindt ik eigenlijk een groot nadeel. Raffie

Stephanie

Door

Stephanie

op 20 February 2012

Bedankt voor de goede tip's! Ik ga er ook mee aan de slag maar voordat ik dat doe heb ik nog wel een vraag. Ben benieuwd wat jullie adviseren. Situatie: Mijn bedrijf heet Route Naar Succes, wij leren mensen hoe ze gelukkig kunnen zijn en bieden verschillende diensten en producten aan. De eerste dienst is de Training Zelfvertrouwen. Vraag: Zal ik een aparte FB pagina en Twitter account aanmaken voor deze aparte dienst? Bedankt!

Stephanie

Door

Stephanie

op 20 February 2012

ps: deze Training Zelfvertrouwen, onderdeel van Route Naar Succes, heeft een aparte website.

Fredy(v)

Door

Fredy(v)

op 11 August 2012

Hoy Tony prachtig zo gestructureerd, en dan die tip Tiverr echt helemaal #TOP# Wat die Amerikanen zoal doen voor een luttele 4 euro. Een Goudmijn waar je een rondleiding moet doen. SUPERR en ik moest zelfs lachen om en stell broeders die een testimonial wilden doen GAAF echt LEUK en SUPERBRUIKBAAR. Ook nu alweer 5 maand laterrr.

Reactie plaatsen