Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

14 eigenschappen van een goede website

Wat is nu eigenlijk een goede website? Dat is toch wel de belangrijkste en meest gestelde vraag in mijn vakgebied. Niet voor niets heb ik hier een volledig boek over geschreven (Winnen in Google), al was dat alleen nog maar de zoekmachine optimalisatie kant van het verhaal. Bij deze een uitgebreide checklist met 14 eigenschappen van een goede website:

Een goede website:

  1. Biedt waarde aan de bezoeker
  2. Heeft een sterke positie in de zoekmachines
  3. Heeft duidelijke doelen
  4. Behaalt resultaat/is effectief
  5. Meet statistieken tot in detail
  6. Vormt een thuisbasis voor je business
  7. Huisvest een community en stimuleert interactie
  8. Stimuleert invloeden vanuit Social Media
  9. Is een (sociale) autoriteit
  10. Heeft een hoge stickratio en fijne usability
  11. Heeft een professionele/heldere look and feel
  12. Is de ultieme werknemer
  13. Bespaart jou een hoop tijd (DRY Principe)
  14. Is gebouwd voor de lange termijn

Biedt waarde aan de bezoeker

Google gaat van je houden wanneer je bezoekers van je houden

Ik vind dat dit echt je uitgangspositie als website eigenaar moet zijn, waarde bieden aan je bezoekers (wederkerigheid). Hier is mijn volledige marketingfilosofie en website strategie ook op gebouwd. Ook qua SEO ben ik voorstander van het schrijven voor je bezoekers en niet voor Google. Ik focus me niet op keyworddichtheid en backlinks, ik focus me op het publiceren van unieke en waardevolle content voor mijn lezers. Het is het doel van Google om bij een zoekopdracht de meest waardevolle/relevante websites bovenin te tonen. Het kan geen kwaad om een zelfde visie als Google aan te nemen en dus te zorgen voor de meest waardevolle website in jouw vakgebied in plaats van de meest geoptimaliseerde…

In deze video wat extra informatie over waarde bieden aan je bezoekers:

Een waardevolle website wordt door haar bezoekers groot gemaakt

Heeft een sterke positie in de zoekmachines

Met stip op nummer 2: een sterke positie in de zoekmachines en in mijn geval (Nederlandse markt) is dat in Google. Een website met een goede positie in Google kun je zien als een stukje virtueel vastgoed. Het levert je elke dag weer grote hoeveelheden gratis bezoekers op waar jij als website eigenaar resultaat uit kunt halen.

seo-boek-winnen-in-google-tonny-loorbach2Zoekmachine optimalisatie wordt vaak gezien als moeilijk, technisch, saai en als lange termijn werk maar dat is allang niet meer zo. Het loont om je website in de basis goed in te richten voor de zoekmachines. Door te werken met een systeem zoals ons Phoenix Systeem of bijvoorbeeld WordPress ben je al een heel eind. Daar kun je nog tientallen dingen bij gaan doen om te geheel te versterken, denk aan:

Wil je alles weten over het optimaliseren van je website voor Google? Lees dan mijn e-book: Winnen in Google!

Heeft duidelijke doelen

Falen in de voorbereiding is de voorbereiding van het falen…

Een goede website heeft duidelijke doelen, dat zijn er meestal maar enkele want hoe meer doelen je websites heeft, des te lager het resultaat per doel meestal is. Goed om te weten: wanneer jij als website eigenaar je doelen niet helder hebt en deze niet hebt geprioriteerd, dan weet je vrij zeker dat je website niet optimaal is ingericht. Stel voor jezelf vast wat jij het liefste hebt dat je bezoekers op jouw website doen, dan kunnen verschillende dingen zijn:

  • Opt-in (mailinglijst opbouwen)
  • Productverkoop (bijvoorbeeld via een salespage)
  • Contactformulier invullen
  • Offerte opvragen
  • Telefoonnummer bellen
  • Reactie achterlaten
  • Op Google Adsense advertentie klikken
  • Video bekijken
  • Etc

Mijn website focust zich bijvoorbeeld met name op het opbouwen van een mailinglijst (opt-in).

Behaalt resultaat/is effectief

Bekijk onderstaande video over het maken van een effectieve website:

Je moet kiezen om gekozen te worden

Ken je de 2-seconden regel? Onderzoek wijst uit dat een gemiddelde bezoeker op een website slechts 2 seconden de tijd neemt om te besluiten of hij/zij op die website blijft. Wat jij dus duidelijk moet maken binnen 2 seconden is:

  • Wie je bent (jij en je niche)
  • Wat je doet (welk probleem los je op)
  • Waarom de bezoeker zou moeten blijven… (USP)

Pas wanneer je die drempel hebt overwonnen kun je resultaten gaan behalen. Het moet voor een bezoeker duidelijk zijn wat er van hem/haar verwacht wordt.

Wanneer je hier moeite mee hebt dan raad ik je aan om deze video te bekijken:

Tip: Je zou “Thinking Time” kunnen gebruiken om dit verder uit te werken.

Meet statistieken tot in detail

Meten is weten en niet meten is zweten. Meten is ook leren, door inzicht in je cijfers te hebben leer je van je bezoekers hoe goed jij het met je website doet. Uiteindelijk moet je alle statistieken van je website inzichtelijk hebben, wanneer je dat niet hebt kun je geen objectieve beslissingen nemen en ook geen maximale effectiviteit bereiken. Meet bijvoorbeeld:

  • Hoeveel bezoekers heb ik gekregen
  • Waar kwamen die bezoekers vandaan
  • Waar hebben zij in Google op gezocht
  • Waar kwamen ze binnen op mijn website
  • Hoe lang zijn ze gebleven
  • Hoeveel pagina’s hebben ze bezocht en welke
  • Hoeveel procent van de bezoekers meld zich aan voor de nieuwsbrief
  • Hoeveel procent van de bezoekers koopt mijn product
  • Hoeveel kost een bezoeker mij en hoeveel levert hij/zij op

Zorg ervoor dat je het proces wat een bezoeker doorloopt inzichtelijk krijgt, je krijgt dan zoiets:

bezoeker-lead-prospect-klant-conversie

Vormt een thuisbasis voor je business

Zonder basis geen business

Een goede website vormt echt een thuisbasis voor je onderneming op het internet. Ik zie mijn website graag als mijn virtuele kantoorpand waar het allemaal gebeurt. Vanuit mijn thuisbasis doe ik al mijn marketingacties en verzorg ik mijn online positionering. Door constant mijn focus te houden op 1 website zorg ik ook voor een constante groei van mijn business. Dit omdat de reputatie van deze website bij Google constant doorgroeit maar ook omdat alles wat ik toevoeg hetgeen er reeds stond versterkt. Vraag jezelf eens af: ben jij zo goed als je laatste project of ben je zo goed als de optelsom van alles wat jij op het internet hebt neergezet?

Huisvest een community en stimuleert interactie

Breng je doelgroep samen in een online community

Een goede internet marketing strategie heeft echt een duidelijke focus op community building, anders mis je echt een belangrijk aspect. Sowieso is interactie op je website al heel goed voor je score in Google maar het zorgt daarnaast ook voor een “wij-gevoel” onder je bezoekers. Er is niets zo krachtig als een sterke community binnen jouw achterban. Een groep mensen met een gedeelde interesse waar jij als ondernemer je boodschap aan kwijt kunt, de community zorgt vervolgens voor de uitgebreide verspreiding van die boodschap. Wat je met je website echt moet willen is dat het als een interactieve portal gezien gaat worden. Een verzamelplaats voor jouw achterban om met elkaar te communiceren.

Stimuleert invloeden vanuit Social Media

Sharing is Caring, we leven in de tijd van het ‘sociale web’

Een goede website maakt niet alleen dankbaar gebruik van social media invloeden maar stimuleert deze ook. Door in een blogbericht te vragen aan je lezer of hij/zij je bericht wil liken behaal je meestal al simpelweg twee keer zoveel resultaat t.o.v. wanneer je dit niet zou vragen…

Zorg ervoor dat je lezers je social media knoppen duidelijk zien maar ook dat zij de drang voelen om daar gebruik van te maken. Veel lezers denken hier niet meteen aan wanneer ze een goed stuk van je gelezen hebben. Likes, Tweets en Google +1’s hebben overigens ook een positieve invloed op je ranking in Google.

Is een (sociale) autoriteit

Combineer autoriteit en social proof tot “sociale autoriteit” op je website

Een goede website straalt autoriteit uit en niet alleen autoriteit door look and feel, ook door het sociale aspect. Een van de eerste dingen die je ziet wanneer je op mijn website komt is de Facebook Fanpage box met daarin meer dan 16.000 fans. Dit geeft de website een bepaalde autoriteit en meteen een stukje “social proof“. Zeker wanneer jij een van je eigen facebook vrienden in mijn fanlijst ziet staan beïnvloed dit je mening over mijn website. Veel tweets en likes bij je blogberichten zetten je ook op een hoger niveau. Ga overigens niet mee met de nieuwste “hype” op internet om likes in te kopen, dat heeft natuurlijk niks met transparant ondernemen te maken en gaat je op de lange termijn schade opleveren in Google en Facebook.

Heeft een hoge stickratio en fijne usability

Veel bezoekers trekken is fantastisch maar je hebt er niks aan wanneer die bezoekers direct weer weg gaan. Zorg er dus ook voor de je website bezoekers vast houdt. Ik noem dit wel eens de “stickratio“, oftwel: hoe lang blijven mensen bij je plakken. Een goede website heeft een heldere, overzichtelijke structuur welke een fijne gebruikerservaring oplevert. Mensen moeten ontspannen, zonder hoge concentratie een tijd op je website kunnen verblijven. Mensen ergeren zich vaak aan:

  • Veel donkere kleuren
  • Onleesbare teksten (kleur en lettertype)
  • Bewegende onderdelen
  • Zelf startende video’s en audio’s
  • Achtergrondmuziek
  • Pop-up vensters
  • Lang moeten zoeken naar bepaalde onderdelen/informatie

Heeft een professionele/heldere look and feel

Ik heb een tijdje geleden een video gemaakt over de look and feel van een website:

Is de ultieme werknemer

Een goede website kan een hoop voor jou betekenen als “digitale werknemer”, denk hier maar eens aan:

  • Site geeft antwoorden op vragen (blog, kennisbank, FAQ, zoekfunctie)
  • Site heeft een inspirerende werking (interne links, video’s)
  • Site is een verkoopmedewerker met een getest verhaal (salespage, splittesten, AIDA Model)
  • Site wordt nooit moe
  • Site heeft nooit een slechte dag
  • Site gaat niet op vakantie, weekend of snipperdag
  • Site faciliteert de community
  • Site stimuleert interactie
  • Site wijst mensen de juiste weg
  • Site zet User Generated Content om in waarde (reacties dragen bij aan SEO)

Bespaart jou een hoop tijd (DRY Principe)

Een effectief en overzichtelijk ingedeelde website zorgt ervoor dat jij het DRY Principe toe kunt passen: Don’t Repeat Yourself…

Ook in dit artikel zie je meerdere malen klikbare woorden voorbijkomen naar artikelen die ik eerder geplaatst heb, dat scheelt mij vandaag weer een hoop typwerk/uitleg. Dit linken gaat allemaal automatisch. Daarnaast heb ik een Kennisbank gevuld met alle basiskennis die je (naar mijn mening) moet hebben over internet marketing. Dit scheelt mij een hele berg klantenservice/e-mails beantwoorden.

Ook alle opmaak, functionaliteiten, SEO aspecten enzovoorts zijn van bovenaf ingesteld zodat ik alleen nog maar kale tekst in de site hoef te plakken. Het wordt automatisch opgemaakt en voorzien van alle nodige functionaliteit er omheen. Wanneer ik een verandering doorvoer qua layout of qua functies wordt dit automatisch over de hele website doorgevoerd.

Is gebouwd voor de lange termijn

Mensen zijn van nature gericht op korte termijn resultaten en die zijn ook belangrijk. Alleen moet je qua website in eerste instantie inzetten op een lange termijn strategie zodat je een sterke positie in Google verwerft en die ook vast kunt houden. Ik denk dat je verreweg het beste af bent wanneer je een website/business opzet die een lange tijd mee kan en constant blijft groeien. Je bouwt dan echt aan een fundament onder je business waar je altijd op terug kunt vallen.

Comment Section

24 reacties op “14 eigenschappen van een goede website


Door Rebekka Deforce op 4 april 2012

Wauw, goed artikel Tonny! Ik vind dat waarde bieden een van de belangrijkste punten is en dat doe jij ook keer op keer.


Door soufyan op 4 april 2012

Goed artikel enneh mooie achtergrond kleur he 😉


Door Arianne op 6 april 2012

Goed artikel Tonny, ik kan nog veel leren :-). Dankjewel!


Door Ronald op 6 april 2012

Hallo Tonny, uiteraard weer nuttige informatie waar iedere internetondernemer zijn voordeel uit kan halen.

Ik ga dit weekend beginnen met het bekijken en beluisteren van Internet Marketing Class. Ben benieuwd!

Groeten,
Ronald van Akkeren
RVA NeuroCoaching


Door Anette Elsenaar op 6 april 2012

Wanneer je elke keer hetzelfde tegenkomt, ga je echt geloven dat wat er gezegd wordt ook echt WAAR is! Het is net als rijles geven aan een leerling: als de leerling gewoon doet wat er gevraagd wordt, dus wat er gedaan moet worden, dan heeft deze leerling zo zijn rijbewijs. Wanneer een leerling denkt het beter te weten en het anders gaat aanpakken, dan duurt het gewoon wat langer, DUS: Moraal: Doe wat Tonny zegt en aangeeft en je komt vooruit in je business!
Bedankt weer, Tony!

Groetjes
Anette


Door Rob op 6 april 2012

Zeer veel aan je aan informatie gehad !


Door Rob op 6 april 2012

Tonny >> Let op: Gebruik niet zomaar Bit.ly of TinyUrl.com want die willen nog wel eens je affiliatecode verwijderen en vervangen met hun eigen code!

Is dit echt waar ?
En waarom zou urly.nl dan wel veilig zijn ???
Graag je reactie !


Door Tonny Loorbach op 6 april 2012

Ja dat is echt waar, anders zou ik het niet zeggen natuurlijk… Urly is gebouwd door Richard Pieterse van WebChamp.nl en dus weet ik uit eerste hand dat het daar niet het geval is 😉


Door Rob op 6 april 2012

Dus het kan gewoon zijn dat ik inkomsten ben misgelopen ! Lekker is dat ben gelijk wantrouwend ook naar urly toe!


Door Tonny Loorbach op 7 april 2012

Euhw… dus je gelooft mij wel als ik zeg dat die eerste twee affiliatelinks verwisselen maar niet als ik je daarbij ook een alternatief bied…

Het was een goede tip, maak er gebruik van!


Door Rob op 7 april 2012

nee tuurlijk ben blij dat je het gezegd heb, maar niet raar toch dat ik ervan baal !


Door Rob op 7 april 2012

En tinyurl is toch van google ?


Door Godfried Janssen op 8 april 2012

Hoi Tonny,

Wederom een kraakhelder overzicht van cruciale website-onderdelen. Het lezen, bestuderen en toepassen waard!


Door Margriet Boogaard op 8 april 2012

Tonny,
je hebt wederom weer even de hoofdlijnen bij elkaar gezet en zo een en ander duidelijk neergezet.
Dank daarvoor.


Door Jane op 23 april 2012

Tonny,

Bedankt voor deze tips 🙂


Door Anton op 2 juni 2012

Geweldig artikel!
Ben meteen aan de slag gegaam met de tips.


Door Suzan op 17 augustus 2012

Leuk artikel. En handig document om te gebruiken als checklist voor het bouwen van de site. De video over Look&Feel vind ik ook volledig. Het is allemaal geen nieuwe wetenschap, maar je zet het helder op een rijtje en dat is prettig werken :). Dank je wel!


Door saskkia op 6 april 2013

Hoi tonny, ik heb begrepen dat meta description niet meer worden meegeteld voor de ranking??


Door Tonny Loorbach op 7 april 2013

Nee, de meta description telt wel degelijk en is erg belangrijk. De meta keywords daarentegen worden niet meer door Google voor SEO gebruikt.


Door Geert op 7 april 2013

Daar hou ik van: checklists! Ook al vind ik niet alles bruikbaar, de trends die je beschrijft zijn de moeite van het bestuderen waard.


Door sander op 31 januari 2014

Goed artikel hoor ik leer nog veel bij van je waardevolle content


Door Monica op 7 oktober 2014

Einen guten Artikel. Die gegeben Tipps sind bekannt, man soll aber alles noch mal wiederholen.


Door paul van zwet op 17 oktober 2016

@Tonny
Zeer goed artikel. Ik vind hem heel belangrijk in het overbrengen van die broodnodige kennis omtrent een goede website. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat je je ook moet verplaatsen in je doelgroep, als je kijkt naar een website. Krijg je het gevoel dat je overtuigd wordt van een website, als je erdoorheen surft?
Goede seo copywriting is hier ook deel van, natuurlijk. Maar het gevoel dat een site teweeg brengt vind ik ook belangrijk. Iemand hier ervaring mee?

http://seorate.nl/index.php/seo-diensten/uw-seo-teksten-laten-schrijven/


Door jerome kalaidji op 29 oktober 2017

erg informatief en kan je artikel goed gebruiken voor het opzetten van een eigen website/affiliate

Plaats een reactie