Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google Mobile Friendly Update

De Google Mobile Friendly Update (21 april 2015) werd vooraf aangekondigd en zorgt ervoor dat mobielvriendelijke webpagina’s hoger in de zoekresultaten verschijnen wanneer er wordt gezocht op een mobiel apparaat. Omdat dit betekent dat mobiel-onvriendelijke pagina’s dus dalen in ranking werd de update ook wel gekscherend de Mobilegeddon Update genoemd: men vreesde voor een enorme daling in de ranking van webpagina’s.

Die angst was terecht, want websites die niet automatisch schalen naar een mobiel scherm (pagina’s die niet responsive zijn) of websites die geen aparte mobiele versie hebben, worden inmiddels veel minder getoond op smartphones – hoewel dat heel geleidelijk aan veranderde.

Google Mobile Friendly Tool

Omdat Google de update van tevoren aankondigde (26 februari 2015, wat overigens de eerste keer was dat Google een update van tevoren bekend maakt) was het voor webmasters wel mogelijk om nog voorzorgsmaatregelen te nemen en de webpagina’s aan te passen. Om de pijn te verzachten publiceerde Google ook een handige tool om te controleren hoe mobielvriendelijk je webpagina is. De Mobile Friendly update heeft overigens geen invloed gehad op zoekopdrachten via een desktop of tablet.

3 methoden om mobielvriendelijk te worden

Om te zorgen dat je website mobielvriendelijk is kun je drie methoden toepassen. De meest voor de hand liggende aanpak is het bouwen van een responsive design, meestal op basis van een Content Management System. Hierin wordt ‘live’ de website opgebouwd aan de hand van het schermformaat, ook als deze tijdens het bezoek wijzigt (bijvoorbeeld als je op een desktop het browservenster verkleint).

De tweede optie is dynamic serving waarbij de website bij het laden van de pagina kijkt hoe groot het scherm is, en dan een aangepaste versie ‘opbouwt’. De derde methode is een volledig aparte mobiele website die wordt geladen als de browser herkent dat je mobiel browset. Het grote nadeel hieraan is dat je in feite twee aparte websites beheert, maar het is wel de eenvoudigste manier om van je desktop-website een mobielvriendelijke website te maken.

Een tweede onderdeel van deze update die minder impact heeft gehad, is dat Google nu ook apps indexeert. Wanneer de gebruiker een zoekopdracht op een mobiel apparaat uitvoert, dan kan een app in de zoekresultaten verschijnen, bijvoorbeeld Wikipedia of de app van een nieuwsblad.

Vanaf oktober 2013 was het al mogelijk dat geïnstalleerde apps in de zoekresultaten verschenen, nu werkt het ook met apps die je (nog) niet op je mobiele apparaat hebt geïnstalleerd. In eerste instantie betrof het Android apps, later werden ook iOS apps geïndexeerd. Op gebied van zoekmachine optimalisatie betekent dit dat ontwikkelaars SEO moeten gaan toepassen binnen apps.

De Mobile Friendly update is dus weer een bijdrage van Google om het internet vorm te geven naar hoe zij de toekomst zien, in dit geval de toename van mobiel browsen en een betere samenwerking tussen de zoekmachine, webpagina’s en apps. Google heeft aangekondigd in mei 2016 deze update nog eens dunnetjes over te doen, waarbij we waarschijnlijk nog hardere penalty’s kunnen verwachten voor webpagina’s die niet mobielvriendelijk zijn.

    Comment Section

    0 reacties op “Google Mobile Friendly Update

    Plaats een reactie