arrow_drop_up arrow_drop_down
Google AMP - Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages (Google AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn razendsnelle varianten van webpagina's, bedoeld om gebruikers op mobiele apparaten een betere gebruikerservaring te geven.

De laadtijd van je website is essentieel voor je SEO-strategie en dit is door de mobiele revolutie nog belangrijker geworden. Google gaf onlangs aan dat het merendeel van alle websites wereldwijd te traag is voor de mobiele gebruiker. Zeker omdat de meeste mobiele gebruikers op een 3G-verbinding surfen.

Google AMP

Na onderzoek gedaan te hebben, kwam Google er in 2016 achter dat 53% van de mobiele gebruikers een website wegklikt als die er langer dan 3 seconden over doet om te laden. Google is hiervoor met een oplossing gekomen: Accelerated Mobile Pages (AMP).

Dit was tevens een reactie op het door Facebook gelanceerde 'Instant Articles', eveneens bedoeld om content veel sneller aan te kunnen bieden aan gebruikers en tevens bedoeld om auteurs / bedrijven te overtuigen om hun content rechtstreeks op Facebook te plaatsen in plaats van op hun eigen website. Bij de Google AMO oplossing blijft de content wel op je eigen website staan.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

AMP’s zijn razendsnelle, aangepaste HTML-varianten van webpagina's. Deze zijn bedoeld om webpagina’s met rijke content (met tekst, afbeeldingen, video's en dergelijke) supersnel te laden op een mobiel apparaat. De AMP’s krijgen voorrang in de mobiele zoekresultaten. Google heeft hiervoor een eigen open source framework uitgerold en een handleiding online gezet waarin zij de richtlijnen van een AMP uiteen zetten.
Google AMP

Een pagina op je website bestaat uit HTML-code. Deze code bevat veelal een hoop elementen die het laden traag maken. Denk hierbij aan (externe) JavaScripts, iFrames (zoals wanneer je een YouTube-video of Facebook-element insluit), maar ook plaatjes en video's. Deze vervuilende scripts en elementen worden in AMP-pagina's door Google vervangen door aangepaste AMP-elementen.

Schone code

We hebben in deze context op dit blog wel eens eerder uitgelegd hoe WordPress plug-ins dramatisch kunnen werken voor je code, laadtijden SEO score. Hier nog even kort:

SEO voordeel van AMP

AMP’s geven een enorm SEO-voordeel, net als de featured snippets. Je ziet in onderstaande dat AMP-resultaten bovenaan staan en een extra aanduiding hebben in de vorm van een klein icoontje van een bliksemschicht.
Accelerated Mobile Pages in Google

Een AMP maken

Er is uitgebreide documentatie online te vinden over het maken van een AMP. Op deze website vind je alle richtlijnen waar deze aan moet voldoen.

Wanneer je met onze Phoenix software of een hiervoor bestemde Wordpress plug-in werkt dan hoef je dit niet zelf te doen. In onze Phoenix-software maken wij van elk artikel automatisch een extra AMP-variant. Bijvoorbeeld

AMP indienen bij Google

Wanneer je een AMP-pagina’s hebt gegenereerd, dan moet je er nog voor zorgen dat Google deze kan vinden. Dit gaat veelal automatisch wanneer je in de broncode van elke pagina ook de link naar de AMP variant opneemt.

Die pagina’s worden vervolgens door Google opgeslagen en aangeboden aan mensen die mobiel zoeken. Met een AMP-pagina kun je op mobiele apparaten een hogere positie scoren dan dat je in de reguliere zoekresultaten scoort, zeker wanneer je concurrent deze niet heeft. AMP-resultaten staan immers bovenaan.

Google AMP testen

In Google Search Console kun je zien hoeveel AMP’s Google van je website heeft gevonden en of er nog fouten in zitten die gerepareerd moeten worden. Wanneer je met een Wordpress plug-in werkt zal het aantal fouten waarschijnlijk wel oplopen omdat het nog moeilijk is om dit voor iedere website te standaardiseren. Wanneer je dit door een webdesigner laat doen kun je sneller foutmeldingen verhelpen zoals je hier kunt zien:

AMP testen in Search Console

Google heeft daarnaast ook deze pagina online gezet om je AMP url in te testen.

Google AMP voor Wordpress

Google heeft een eigen open source framework uitgerold en een handleiding online gezet waarin zij de richtlijnen van een AMP uiteen zetten. Je kunt dit het beste aan je website laten toevoegen door een eigen programmeur / webdesigner omdat er al snel fouten insluipen en omdat Google regelmatig aanpassingen en updates doorvoert waardoor je AMP's niet meer werken of foutmeldingen geven.

Er bestaan echter wel Wordpress plug-ins om AMP varianten van je content te laten genereren. Wordpress zelf is namelijk een van de partners van Google in het AMP Project.

Google AMP voor Wordpress