Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Viraal en vitaal!

Je weet vast wel wat een virus is, ik wil het verder niet hebben over computervirussen of ziektes zoals griepvirussen omdat ik van beide geen lood verstand heb maar waar ik echter wel verstand van heb is “Virale Marketing“…

In het geval van een virale website heb je juist een heel erg gezonde website.
Het hoeft ook niet altijd allemaal van één kant te komen…

Met virale marketing zorg je ervoor dat je succes op het internet automatisch groeit door de mensen die je site bezoeken, je teksten lezen en je producten gebruiken.

De mensen die je site bezoeken zorgen er dan voor dat er nieuwe bezoekers komen, de mensen die je product kopen zorgen voor meer klanten enzovoorts. Virale marketing kun je zien als een soort virus dat overgegeven wordt. De befaamde doorstuurmailtjes zijn hier ook een voorbeeld van.

Met virale marketing kun je supersnel een gigantische hoeveelheid mensen bereiken.
Het grote voordeel van virale marketing is dat je niet je volledige marketing zelf hoeft te doen maar in feite de hulp inroept van de mensen die je al bereikt hebt.

Zo kun je zonder dat je het zelf doorhebt toch ook een hoop mensen bereiken.

Hoe kom je aan een virale factor?

Je website is viraal wanneer deze een virale factor heeft. Dat kan bijvoorbeeld een virale factor van 2 zijn, dat betekent dat elke bezoeker er voor zorgt dat er gemiddeld 2 bezoekers voor hem terugkomen. Als je zo’n virale factor hebt gaat het ontzettend snel met de bezoekers op je site, je spreekt dan van een exponentiële groei.

Je kunt zo’n virale factor krijgen door gebruik te maken van humor, entertainment, interessante informatie, schokkend nieuws enzovoorts. Humor en entertainment werkt toch vaak het beste!

Je moet je goed beseffen dat ik het nu over een extreem geval heb, wanneer je een virale factor van 2 hebt dan heb je binnen mum van tijd miljoenen bezoekers maar het gaat even om het principe. Je kunt het beste gewoon rekening proberen te houden met virale marketing zonder dat je het echt in je marktetingstrategie opneemt.

Zie het als bonus en probeer rekening te houden met de aspecten die ik net noemde.

Virale concepten

Mooie voorbeelden van virale websites zijn bijvoorbeeld Hotmail, Hyves en YouTube. Hotmail begon ooit klein als gratis e-mailprovider maar wat zij toen gratis deden was het plaatsen van een klein regeltje reclame onder in elke verzonden mail:

“Deze mail werd gratis verzonden via Hotmail”

Gevolg was dat veel mensen die link aanklikten en ook mails begonnen te versturen. Ergo: een viraal succes!

Hyves maakte goed gebruik van het importeren van je contactenlijst bij je “vrienden” in Hyves. Toen dat eenmaal begon te lopen kreeg je als niet-hyver vaak binnen korte tijd van veel van je vrienden mails met de vraag of je hen op Hyves wilde toevoegen.

YouTube heeft van nature al een hoge “doorvertel ratio” omdat er zoveel grappige en interessante video’s opstaan dat ze constant worden doorgestuurd.

Daarnaast heeft YouTube slim gebruik gemaakt van Virale Marketing door bij elke video en broncode aan te bieden waarmee je de video op je site kunt zetten. Zo was YouTube niet langer gebonden aan hun eigen site maar hadden ze ook ineens hun video’s op vele andere websites en blogs staan.

Een leuke virale campagne in 2009 was die van Justitie genaamd “Je bent bekender dan je denkt”. Zij plaatsen een dynamische video op Hyves waarin je en groep maffia zag discussiëren over een persoon die zij aan het antrekken waren enr daar op af gingen.

Gedurende de video werd duidelijk dat het om jou ging en zag je je eigen gegevens en foto’s van jou en je vrienden voorbij komen.

De video was binnen enkele dagen miljoenen keren bekeken omdat mensen dit principe nog niet kenden, iedereen die de video zag was geschokt, briljant!

    Comment Section

    0 reacties op “Viraal en vitaal!

    Plaats een reactie