Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Waarom moet je splittesten bij internet marketing?

Als je niks weet kun je ook geen beslissingen nemen…

Je moet goed beseffen dat geld verdienen op internet heel makkelijk kan zijn maar dat je geen benul hebt van wat nou precies je resultaten zijn wanneer je dat niet meet, wie weet kun je wel 2 keer zoveel verdienen door een kleine aanpassing te doen, weet jij veel…

Je kunt met het programma Google Analytics vrijwel alles op je website meten, het is een gratis dienst van Google en je kunt het binnen enkele minuten op je website plaatsen.Google meet dan automatisch alle statistieken van bezoekers voor je.

Denk dan bijvoorbeeld aan hoe ze op je website zijn gekomen, hoe lang ze blijven, wat ze hebben bekeken, waar ze zijn afgehaakt, hoeveel procent zich aanmeld voor je nieuwsbrief, hoeveel procent je product koopt, enzovoorts….

Een van de belangrijkste dingen om te meten is toch wel hoeveel procent van de mensen op je site zich inschrijft voor je mailinglijst, dat is uiteindelijk waar het allemaal begint voor de bezoeker en het is de ruggengraat van jouw business.

Google Adwords kan overigens ook voor je meten hoeveel mensen zich hebben aangemeld of hebben gekocht bij je, wat je dat gekost heeft enzovoorts.

Hiernaast is het testen van je verkoopprijs extreem belangrijk, je zult anders geen idee hebben welke prijs voor jouw het meeste oplevert en geloof me: je gevoel zit hierbij altijd fout…

Waarom 99,9% van je concurrenten dit niet doet

Vrijwel niemand in Nederland doe dit, zeker het testen van prijzen zie je nergens. Mensen hechten er geen waarde aan of vertrouwen op hun gevoel, lekker slim…

Stel je nou eens voor dat jij jarenlang een product verkoopt voor 27 euro maar wanneer je het gaat testen kom je er ineens achter dat je net zoveel verkoopt als je het voor 47 euro verkoopt (wat vaak zo is).

Dan sta je toch even beduusd te kijken als je dus al jarenlang de helft van je omzet weggegooid hebt. Dat is 20 euro per verkoop pure extra winst. Uitgerekend over enkele jaren had je daar misschien wel een huis van kunnen kopen…

Het verschil tussen 1% en 2% conversie

Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Je kunt dit soort dingen testen door twee pagina’s om de beurt weer te geven. Een statistiekenprogramma zorgt er dan voor dat er wordt gemeten hoe de pagina’s scoren, die resultaten kun jij weer inzien en beoordelen.

Wanneer je aan een ondernemer vertelt dat je de conversie (een conversie is een resultaat) hebt verhoogd van 1% naar 2% dan zul je geen geïnteresseerde blik krijgen. Het is immers maar een procentje verschil…

Echter kun je het ook zien als een verdubbeling van je business. Wanneer niet meer 1 op de 100 mensen koopt maar 2 dan verdien je 2x zoveel.

Stel je hebt een verkooppagina waarop je een cursus verkoopt voor 47 euro. Normaal gesproken had je 1% conversie op deze pagina, dat betekent dat gemiddeld genomen 1 op de 100 bezoekers jouw product koopt. Wanneer je 400 bezoekers per dag hebt dan verkoop je 4 producten en verdien je dus 188 euro per dag. In totaal is dat 5.828 euro per maand.

Nu heb je jouw salespage getest tegen een salespage met een iets andere tekst en deze variant heeft een conversie van 2%. Je hebt dan ineens 8 verkopen per dag, 376 euro per dag en 11.656 euro per maand aan inkomsten!
Toch een aantrekkelijk verschil of niet?

Het is net Lemmings…

Je kunt internet marketing zien als dat oude computerspelletje Lemmings.

Als het spel begon dan kwam er een hele stroom met mannetjes in beeld lopen. Daarvan moest je er zoveel mogelijk veilig bij het einde zien te krijgen.

De mannetjes liepen in volle snelheid door en het was aan jou om de weg nar het einde zo goed voor te bereiden dat er zoveel mogelijk mannetjes zonder kleerscheuren aankwamen.

Goed, beter dan dit kan ik het niet uitleggen maar mijn punt is dat je op het internet elke dag opnieuw de kans hebt om de “weg” zo goed mogelijk te prepareren voor de mannetjes die gaan komen (de bezoekers).

Door goed te testen, te meten en te verbeteren zul je steeds meer resultaten gaan halen uit dezelfde hoeveelheid bezoekers die je iedere dag krijgt en je zult er dus steeds meer aan overhouden.

Bezoekers zijn er iedere dag weer opnieuw en jouw business zal elke dag ongeveer dezelfde resultaten geven tenzij je het laat verslonzen (dan wordt het minder) of tenzij je het gaat testen en verbeteren (dan wordt het meer).

Testen klinkt saai en moeilijk maar het is super eenvoudig met de systemen die Google hiervoor heeft en je kunt echt steenrijk worden als je dit goed onder de knie hebt.

    Comment Section

    1 reactie op “Waarom moet je splittesten bij internet marketing?


    Door Nico Commandeur op 11 maart 2011

    En je moet ook de bij komende kosten erbij betrekken, indien ze er zijn,,, bezorgkosten die jij betaald voor de klant,… je zult meer verkopen hebben, maar ook meer kosten..

    Plaats een reactie