arrow_drop_up arrow_drop_down

Het belang van testen & meten op je website

Je website optimaliseren voor de zoekmachines is een ontzettend leuke hobby maar hoe weet je nou hoe goed je website het in Google doet? Het is een beetje zonde als je steeds moet wachten op resultaten in Google of resultaten op je bankrekening om te zien of je website goed werkt. Daarom heb ik dit hoofdstuk over testen en meten toegevoegd. Hierin zal ik je laten zien hoe je alle statistieken van je website inzichtelijk krijgt, hoe goed je website scoort en hoe je dit alles kunt verbeteren.

Het belang van testen en meten

Meten hoe goed je website scoort, hoeveel bezoekers je hebt gekregen, waar die bezoekers weg zijn gekomen, waar ze op hebben geklikt, waar ze zijn “uitgestapt” enzovoorts is belangrijk voor jou als ondernemer. Zonder gegevens kun je namelijk geen beslissingen nemen over je toekomst. Een mooie uitspraak vind ik “If you don’t know your figures, you don’t have a business…” Wanneer je de statistieken van je website niet inzichtelijk hebt dan heb je ook geen business, je raadt dan maar wat en per toeval kan dat goed gaan maar het kan ook net zo gemakkelijk weer fout gaan. Naast meten moet je ook gaan testen, dat betekent dat je de effectiviteit van je website gaat testen voor bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief, het aantal verkopen van je product, het aantal aanvragen voor offertes, het aantal reacties op je blogberichten enzovoorts. Eigenlijk moet je voor jezelf vaststellen welke doelen jouw website heeft, welke resultaten je wilt behalen. Deze resultaten kun je dan constant verbeteren door te gaan testen. Je test dan hoeveel bezoekers “converteren” in een resultaat (conversie). Het belangrijkste middel wat je echt moet gebruiken is Google Analytics. Dit is een gratis systeem van Google wat je super eenvoudig op je website kunt installeren. Vervolgens meet Google tot in detail alles wat er op je website gebeurt. Je kunt hier een hele studie van maken maar je kunt in eerste instantie het beste op deze gegevens letten:

  1. Hoeveel bezoekers heb je gehad
  2. Via welke verkeersbronnen kwamen deze bezoekers
  3. Via welke zoekwoorden in Google kwamen je bezoekers
  4. Hoe lang bleven je bezoekers gemiddeld op je website
  5. Hoeveel verschillende pagina’s bezochten je bezoekers gemiddeld op je website
  6. Wat zijn de belangrijkste “uitstappagina’s” van je website

Met name de zoekwoorden in Google zijn belangrijk om te weten, zo kun je zien op welke woorden je goed scoort en waar je veel bezoekers mee krijgt. Als je dat weet kun je meer over die onderwerpen gaan schrijven om te zorgen dat je jouw positie daar nog verder verstevigt. 

Dit geeft je ook goed inzicht in waar mensen in jouw doelgroep zoal op zoeken aangezien ik hier zie dat blijkbaar de vind ik leuk button (van Facebook) interessant gevonden wordt. Aan de gemiddelde tijd op de website kan ik zien of zij hetgeen ze op mijn website vonden als “interessant” ervaren hebben.

Let op: Zorg ervoor dat je in Analytics instelt dat jouw eigen bezoeken en activiteiten niet worden meegerekend. Daarvoor moet je aan Analytics doorgeven dat jouw IP-adres er uit moet worden gefilterd. Anders zit je naar vertroebelde resultaten te kijken.