Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

De “stickratio” van je website

Ik vind’ de “stickratio” van bezoekers op mijn website een belangrijk en interessant gegeven. De stickratio is een term die ik gebruik om aan te geven hoe lang bezoekers op mijn website blijven hangen en daarbij ook hoeveel pagina’s zij bekijken.

Tip: Lees Winnen in Google om alles te leren over de stickratio en hoe dit bijdraagt aan je SEO strategie.

Stickratio op populaire websites

Populaire websites zoals Hyves, YouTube, Facebook en Wikipedia hebben allemaal een zeer hoge stickratio omdat je op die website constant uitgenodigd wordt om op dingen te klikken. Zeker op YouTube blijf je vaak veel langer hangen dan je oorspronkelijk gepland had.

Wat zegt een stickratio mij?

De stickratio geeft mij aan hoe interessant bezoekers mijn website vinden, des te langer bezoekers blijven des te interessanter mijn website blijkbaar is. Ik kan hieraan ook zijn of mijn website een beetje zo werkt als dat ik het gepland heb. Als bezoekers helemaal niet op mijn menuknoppen klikken bijvoorbeeld dan leer ik daaruit dat die interessant genoeg zijn. Als ik na een tijd weet hoe lang een bezoeker gemiddeld op mijn website blijft dan kan ik een beetje een inschatting maken van hoeveel aandacht (in minuten) mijn doelgroep gemiddeld aan mijn website wil besteden. Daar kan ik in de lengte van mijn video’s rekening mee houden.

Stickratio en Google

Ook voor SEO is de stickratio belangrijk. Wanneer een bezoeker via Google op jouw website komt en binnen enkele seconden weer terug naar Google gaat dan zal Google jouw website daarop afstraffen. Google zal denken dat jouw website blijkbaar niet het gewenste resultaat voor de bezoeker was (niet relevant dus). Als de bezoeker vervolgens op de website van je concurrent klikt in Google en daar veel langer blijft dan zal Google de website van je concurrent uiteindelijk hoger gaan plaatsen dan die van jou.

Leer je doelgroep kennen

Uit een stickratio kun je jouw doelgroep leren kennen. Des te hoger je deze weet te krijgen, des te meer je datgene biedt waar je doelgroep naar op zoek is. Door te kijken waar je bezoekers voornamelijk op klikken op je website krijg je een goed beeld van wat je bezoekers interessant vinden.

Hoe meet je zo’n Stickratio?

Dit is geen bekende term die je ergens kunt opvragen, dit is gewoon hoe ik het noem. Je kunt via Google Analytics precies zien hoeveel minuten een bezoeker gemiddeld op je website is en welke pagina’s van je website het meest zijn bekeken. Daarnaast kun je ook via de “website overlay” in Google Analytics zien waar je bezoekers op klikken.

    Comment Section

    2 reacties op “De “stickratio” van je website


    Door James op 25 januari 2011

    Goed om te weten. Dank voor de uitleg over stickratio en SEO. Misschien kun je nog wat dieper ingaan in een ander artikel over de werking van Google Analytics, aangezien daar weinig praktische how-to’s van te vinden zijn op internet – en jij legt de dingen lekker helder en praktisch uit.


    Door Max van Hoof op 8 februari 2012

    Hallo,
    Ik zou graag willen weten wanneer een stickratio nou goed is bij een informatieve website. Is dat bij 3 min of 6?
    Dank

    Max

    Plaats een reactie