Google Ads Starterstips

Wanneer je wel eens met Google Ads aan de slag bent gegaan of er over hebt gelezen dan zul je het met me eens zijn dat het niet een van de makkelijkste systemen op het internet is... Vandaag de dag moet je met ontzettend veel zaken rekening houden omdat Google door de jaren heen haar richtlijnen steeds meer heeft aangescherpt, enkele zaken waar je op moet letten:

Focus op relevantie

Google heeft als doel de beste zoekmachine op het internet te zijn en te blijven, dat lukt ze alleen wanneer zij de beste resultaten blijven geven aan hun gebruikers. Goede resultaten zijn over het algemeen de meest relevante resultaten bij een zoekopdracht. Google wil dat jouw advertenties en pagina's achter die advertenties (landingpagina's) relevant zijn aan de woorden waar je op adverteert. Wanneer jouw website over vissen gaat maar je adverteert op het zoekwoord "hardlopen" dan zal Google dat niet waarderen. Je zult dan meer per klik moeten gaan betalen om vertoond te worden.

Maak onderscheid tussen zoeknetwerk en displaynetwerk

Je kunt in Google adverteren in het zoeknetwerk (resultaten aan de rechterkant in Google zelf) en in het displaynetwerk (ads by Google op websites). Wanneer je het slim wilt doen dan maak je voor deze beide opties een aparte campagne aan zodat je deze op een andere manier kunt benaderen. Voor het displaynetwerk geldt namelijk niet de kwaliteitsscore

Hou de kwaliteitsscore in de gaten

Google beoordeeld jouw zoekwoorden in het zoeknetwerk met een bepaalde score, dat heet de kwaliteitsscore. Wanneer deze lager is dan 7 dan zit je te laag, je scoort dan onder de maat volgens Google. Scoor je echter een 7 of hoger dan scoor je goed, je wordt dan door Google beloond en je hoeft minder per klik te betalen voor je advertenties. Zorgen voor een kwaliteitsscore van 10 is dus een zeer nobel streven!

Stel een dagbudget in

Ik raad je aan om een dagbudget in te stellen zodat je niet zonder het door te hebben flink in de kosten kunt geraken. Wanneer jouw advertentie ineens aanslaat en er wordt zonder dat je het doorhebt gigantisch vaak op geklikt dan kun je maar zo een bak geld kwijt zijn. Wanneer jee een dagbudget hebt ingesteld dan worden je advertenties uitgezet zodra je dat dagbudget hebt bereikt, wel zo veilig.

Meet conversies

Als je niks meet dan weet je ook niet hoe goed je het doet. Het is daarom verstandig om je "conversies" te meten. Dat kunnen verkopen zijn maar ook inschrijvingen op je nieuwsbrief, aanmeldingen voor je workshop enzovoorts.